Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 13 Guests are viewing this topic.

nctind

"se stie" asta e rupt direct din burtiera antena3

Quote from: Florian on August 04, 2022, 09:51:24 AMNu știu de ce vă tot agitați cu contractul Bechtel!
Deja se știe că Bechtel a fost una din modalitățile de a ne plăti lobby-ul pentru intrarea in NATO!
Asta alături de alte contracte la fel de păguboase!

alin2pas

Statul român e vinovat pentru faptul că acel contract cu Bechtel a fost păgubos. Ei au fost plătiți indiferent că lucrează sau stau degeaba, pentru că statul sau compania de drumuri nu le asigură condițiile necesare. E ca și cum aș angaja o echipă de muncitori plătiți cu ziua să-mi construiască o casă, dar într-un an le duc doar materiale cât să-mi ridice un perete, apoi mă plâng că acel perete mă costă ca și cum aș fi construit 10 case.

naivu

Am fost in anul asta in Croatia pe autostrada Split-Zagreb, 400km, mare parte prin munti, 2 tuneluri de peste 5km (plus cateva zeci mai scurte), viaducte cat cuprinde ... si am impresia ca partea cea mai dificila a fost executata exact de Bechtel in 2001-2005. Banuiesc ca a fost un contract la fel de dezavantajos ca al nostru, dar daca s-au tinut de facut autostrazi uite ca au reusit sa faca autostrazi si cu Bechtel (probabil la un cost/km peste medie dar rezonabil). In alta ordine de idei, Croatia, intrata 6 ani dupa Romania in UE, trece anul acesta la euro; dupa ce i-am vazut Autostrazile si DNurile nu ma mira!

hefaistos

#8448
Pin aici ca nu stiu unde altu undeva s-ar potrivi:

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/grindeanu-ministerul-transporturilor-va-termina-banii-europeni-cu-6-7-luni-inainte-de-termen-e-prima-data-cand-sunt-folositi-toti-2039347

QuoteSă ştiţi că este pentru prima dată când, undeva la jumătate a anului viitor, Ministerul Transporturilor, cel pe care îl păstoresc, va termina toţi banii europeni, cu 6-7 luni înainte de termen. Vorbim de POIM, exerciţiul bugetar 2014- 2020, care are acea regulă de N + 3, deci cheltuiţi până la sfârşitul anului 2023.

Dincolo de nota triumfalista trebuie sa ne ingrijoram. Nu sunt bani. Si nu e vorba de banii in discutie in articol. Banii din exercitiul 2021-2027 nu ajung pentru lucrarile contractate azi.
Doar cele 4 loturi de pe PiSi au undeva spre 3 miliarde euro valoare contractata (ce-i drept pe loturile grele de munte nu vor ajunge pana in 2027 dincolo de 60-70% din executie). Loturile de pe A0 (cele atribuite) au o valoare contractuala de aproximativ 750 milioane. Pe CraPi au ramas 3 loturi de terminat cu procente de executie sub 50%, numai loturile UMB costa cam peste un 200 milioane de euro DE ACUM INCOLO. La asta se adauga loturile de pe A3, altele decat cele finantate prin PNRR (in fapt doar lotul NUROL, ca restul s-au blocat) si alte lucrari mai mici dar care adauga cheltuieli (doar lucrarile de pe DNCB depasesc 500 milioane, cu mentiunea ca o parte semnificativa sunt intradevar decontate).
Deja lucrarile mentionate, daca nu apar rezilieri sau alte blocaje tipic romanesti, mananca toata partea de cofinantare, si cea ramasa din exercitiul trecut si cea din exercitiul curent.
Iar la astea se vor adauga probabil loturile de pe A0 in procedura de atribuire, loturile de pe A3, unde doar tunelul Meses este (sub)estimat undeva la 200 de milioane euro plus bomboana de pe tort (sau era coliva) Sibiu-Fagaras, care ce-i drept va fi atribuita undeva in 2024-2025 dar tot va "manca" niste bani (cateva sute de milioane).
Si daca asta nu e de ajuns va aparea pe piata si concurenta. Pe aceeasi bani, Bolojean, pardon consortiul, va dori sa incepa sau eventual chiar sa finalizeze  pana in 2027, autostrada/drumul expres Arad Oradea (1 miliard de euro?).
1. Nu credeam sa ajung sa spun asta dar am ajuns cumva "victimele propriului succes". Ma rog e un fel de a spune, reducerea sumelor alocate de UE, coroborata cu deblocarea unor proiecte majore de tipul PiSi au intors logica banilor europeni, adica vom ajunge in curand de la "nu stim sa-i cheltuim" la "nu stim sa alegem pe ce sa-i cheltuim".
2. In acest context nu cred ca mai e intelept sa vorbim de doua treceri prin munti spre Moldova abordate simultan. Si oricum, dupa 2027.
Sau poate sunt undeva niste saci de bani de care eu nu stiu.
   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

Ionutcatalin

^poate o regândire a strategiei și a priorităților în sensul în care sa nu ne mai împrumutăm pentru cheltuielile cu aparatul bugetar și sa ne împrumutăm pentru investiții? Ar cam fi momentul ca la 15 ani de la aderarea in UE sa putem susține pe picioare proprii 70-80 km de drum de mare viteza anual..

naivu

#8450
^^tinzi sa uiti ca pe drumurile acelea vor circula si afacerile UE nu doar romanii. Nu am stat sa adun cifrele, dar cumva pt un proiect pe care-l doreste UE se vor gasi intotdeauna banii necesari (sau poate crezi ca cele cateva miliarde enumerate mai jos pot falimenta bugetul UE pe 7 ani  :) ). Cat despre sacii de bani care nu exista, cum ar fi un stat responsabil care sa mute ceva fonduri de la PNDL la MT  O:-) ?!

ionescu63

#8451
In perioada de programare 2014-2020 sectorul de transport a beneficiat in cadrul POIM de o alocare totala de 5,302 mld Euro fonduri europene si
cofinantare nationala.
Pentru perioada de programare 2021-2027 Romania a luat decizia de a elabora un program operational distinct dedicat infrastructurii de transport,
cu o alocare financiara in crestere, de peste 8,3 mld Euro.

Prioritatea 1 - Îmbunătăţirea conectivităţii prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport rutier
o FEDR - 551 milioane euro
o FC - 1,385 mld euro
o Total - 1.936 mld euro
Prioritatea 2 – Imbunatatirea conectivitatii prin dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru accesibilitate teritoriala
o FEDR - 350 mil euro
Prioritatea 3 - Imbunatatirea conectivitatii prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport pe calea ferată
o FEDR - 440,8 mil
o FC - 655,2 mil
o Total - 1.096 mil euro
Prioritatea 4 - Îmbunătățirea mobilității naționale, durabile și reziliente față de schimbări climatice prin creșterea capacității de
transport pe calea ferată
o FEDR - 250 mil euro
Prioritatea 5 - Îmbunătățirea conectivității prin creșterea gardului de utilizare a transportului cu metroul in regiunea Bucuresti-Ilfov
o FC - 250 mil euro
Prioritatea 6 - Îmbunătățirea conectivității si mobilitatii urbane, durabila si rezilienta in fata schimbarilor climatice prin creșterea
calității serviciilor de transport pe calea ferata
o FEDR - 350 mil euro
Prioritatea 7 - Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal
o FC - 30 mil euro
Prioritatea 8 - Creșterea gradului de utilizare a cailor navigabile si a porturilor
o FC - 200 mil euro
Prioritatea 9 - Creșterea gradului de siguranța si securitate pe rețeaua rutiera de transport
o FEDR - 100 mil euro
Prioritatea 10 – Asistență tehnică
o FC - 50 mil euro
Sursa: https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2020/07/7809a76648585e195992ef0239798351.pdf
pag 15-16
Pentru rutier partea UE de asigurarea a a fondurilor scade de la 85% la 40%

ionescu63

Proiecte fazate din perioada 2014-2020:
� Autostrada Sibiu-Piteşti (loturile 1,4,5);
� Centură București Sud și proiectele conexe;
� Drum de mare viteză Pitești-Craiova;
� Autostrada Transilvania.

Proiecte noi de investiţii:
� Autostrada Piteşti-Sibiu (loturile 2,3);
� Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov;
� Autostrada Sibiu – Brașov;
� Legătura rutieră rapidă Arad – Oradea;
� Legătura rutieră rapidă București - Alexandria (faza 1 din București - Craiova);
� Centură București (Nord) + drumuri radiale;
� Autostrada Tg. Neamț - Iași - Ungheni (Moțca - Ungheni);
� Autostrada Brașov - Bacău (inclusiv Bypass Brașov Nord);
� Legătura rutieră rapidă Pașcani - Suceava – Siret;
� Autostrada Tg.Mureș - Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului - Leghin);
� Legătura rutieră rapidă Craiova - Filiaşi - Dr.Tr.Severin (faza 1);
� Legătura rutieră rapidă Dr.Tr.Severin - Caransebeș - Lugoj (faza 1).
Proiecte de rezervă:
� Legătura rutieră rapidă Timișoara – Moravița;
� Legătura rutieră rapidă Macin - Tulcea - Constanta (faza 1);
� Legătura rutieră rapidă Dej - Baia Mare – Halmeu;
� Legătura rutieră rapidă Baia Mare - Satu Mare;
� Legătura rutieră rapidă Cluj-Napoca (Apahida) – Dej;
� Legătura rutieră rapidă între Autostrada A7 (ramura Buzău și ramura Focșani) – Brăila
Sursa: https://www.fonduri-structurale.ro/stiri/27727/versiune-noua-pentru-programul-operational-transport-2021-2027
Descarcă varianta POT la 17 noiembrie 2021

hefaistos

Ups! Pe asta n-o stiam.
Deci partea de cofinantare creste de 4 ori, de la 15% la 60%.
Deci de asta vrea Grindeanu realocarea banilor din bugetul trecut. Altfel trebuie sa ceara in bugetul (Romaniei) pe 2023 cofinantarea de 60%.
Multumesc pentru informatie @ionescu63
Asta inseamna ca:
Vestea buna e ca finantarea ajunge pentru proiecte in valoare totale de 5 miliarde
Vestea proasta e ca trebuie asigurata cofinantare de 3 miliarde. Adica 750 de milioane anual in medie pentru perioada 2024-2027
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

Ionutcatalin

@naivu dacă voiam sa ajungem într-un timp civilizat pe Valea Prahovei trebuia demult sa fi investit în infrastructura și dezvoltarea zonei, așteptând după UE și PPP vom mai sta cel puțin 10 ani de aici încolo sa vedem măcar luminița de la capătul "tunelului" . Sa mai amintesc și zona din estul, sud-estul României depopulata masiv din cauza lipsei investițiilor de orice fel (dar aici vorbim de infrastructura). Nu ar strica sa investim și în interesele noastre locale, interese care nu mereu se vor suprapune cu interesele UE, aici ma refer la faptul ca tarile UE au nevoie de forța de muncă din România dar în același timp și noi ca stat am vrea să-i aducem înapoi pe cei plecați pentru a contribui la bugetul României (economic vorbind, deși componenta sociala nu e neglijabila).

Senerslav

Quote from: ionescu63 on August 07, 2022, 10:01:32 PMPentru rutier partea UE de asigurarea a a fondurilor scade de la 85% la 40%
pai care este motivul ?

ionescu63


naivu

@Ionutcatalin , până la investiții în interesele care nu se suprapun cu ale UE, avem destule interese comune cu UE în care nu am investit, nici măcar acel minimum necesar pt a avea un proiect matur.
Abia când vom avea sertarul plin cu proiecte gata de lansare în licitație de execuție, vom putea discuta de prioritizarea intereselor. Deocamdată singurul proiect matur care nu a ajuns în licitație este legătura A3-Tureni.

hvm

@naivu
Nici nu stiu daca avem alte proiecte mature. Nici chiar A7 n-as putea sa spun ca e matur, dar sper ca e destul de bine pregatit. Si cand zic ca nu e matur este fiindca din ce imi amintesc nu avem Geo din 200 in 200 de m. Nu suntem nici pe aproape....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Cetatean

La cele de mai sus, as adauga lipsa fortei de munca calificate.
Desi salariile sunt bune, operatorii de utilaje,dulgheri si fierari se gasesc greu.
Calitatea lucrarilor e destul de slaba (cu cateva exceptii)
Pe santierele incep sa apara oameni din Vietnam,Sri Lanka si Nepal.
Firmele de consultanta trebuie sa isi faca treaba mai bine,cu ajutorul autoritatilor statului.
Cand vom avea in executie 250-300 de km de autostrada si CF,timp de 3-7 ani, o sa fie o problema majora lipsa de personal.