Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Archi

Exista oare undeva o diagrama secventiala sau un workflow diagram care sa ilustreze toate procesele constructiei unui obiectiv de infrastructura de la caietul de sarcini pentru SF pana la receptia lucrarilor din teren? Daca nu as fii interesat sa incerc sa creez una intr-un format simplificat, pe intelesul tuturor. Macar informatile le pot gasi intr-un singur loc undeva?

P3trut

#8386
@cristi5 Eu nu cred ca exista "Wishful Thinking" ci doar limitari de perspectiva. De ce sa stai 10-15 ani pentru HP cand poti sa faci autostrada in timpul respectiv? Si si acolo, tot in acelasi obstacol te poticnesti, clasa politica! Daca ar fi fost alta clasa politica si tot nu s-ar fi fost realizat autostrazile, atunci as fi zis ca trebuie o alta abordare referitor la solutiile tehnice pe care trebuie sa le aplicam. Insa, realist, la noi momentan nu exista alt blocaj mai mare decat clasa politica. De aceea, orice argument impotriva constructiei de autostrazi este nedovedit!

Hai sa luam un exemplu simplu: daca aveam o clasa politica obiectiva si scopul primar era o infrastructura care sa fie ieftina, foarte buna si sa uneasca pe cat posibil toate regiunile tarii, oare erau A0, A7, A8 (Tg. Neamt - Iasi), DX12 si A13(fara zona montana de la Oituz) construite deja (avand in vedere si reteaua existenta, A1 si A2)? Pentru ca daca te uiti pe harta, aceste autostrazi sunt cel mai usor de construit datorita reliefului accesibil si care ajung in toate regiunile mari ale tarii care momentan sunt lipsite de autostrazi.

Da, stiu, A8 este mai bine pozitionata pentru majoritatea Moldovei, A7 intra in constructie incet, incet, A0 se si construieste partial, pe DX12 se si merge pe un segment, etc. Totusi, cu o clasa politica orientata spre dezoltarea infrastructurii intr-un mod cat mai eficient posibil, cred ca alta era situatia acum.

Iar referitor la HP profile si alte alternative, intreb iar, avand in vedere ca poti avea pachetul intreg pana la baza muntelui la un pret ok, de ce sa stai 3-4 ani pentru o jumatate de masura cand poti sta 6-8 si ai tot? Toata lumea a avut rabdare sa se faca ceva timp de atatia ani si inca asteptam. Eu personal prefer sa astept sa fie facute lucrurile la cel mai inalt nivel calitativ in loc sa ma multumesc cu putin - care mi se pare o mentalitate paguboasa, de genul "lasa ma ca merge asa", asa de specifica multora dintre noi.

@Archi Postasera cei de la CNAIR ceva de genul *acesta*, referitor la A13, daca imi aduc bine aminte.


Europiu

#8387
Renunțați, vă rog, la oribila formulare spânzurată "ceva de genul" fără adăugarea adverbului pronumelui demonstrativ "acesta/ăsta". Știu că e larg răspândită dar asta nu o face corectă.

"ceva de genul referitor la A13" din postarea de mai sus (exemplu luat la întâmplare!) sună ca naiba...
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

danpandrea

@Europiu, e adjectiv pronominal demonstrativ, nu adverb. Dacă stăm să semnalăm toate greșelile gramaticale, de scriere și de punctuație, cred că ne dă Ionuț ban.

razvan96

^^^ In general ok schema de mai sus, cu mențiunea ca exproprierile nu se fac când ai PAC, ci cu mult înainte, de preferat imediat după adoptarea idnicatorilor tehnico-economici, pentru ca altfel nu poti avea autorizația de construire. Bine, daca ne referim la cazul concret al Cnair, se fac de multe ori abia când avem PAC, dar noi ne referim la un model perfect :p .

cristi5

#8390
@Archi mai sunt liste din astea pe forum (parca @Ionut acum vreo 5 ani) dar exista multe secvente posibile. Harta proiectelor are o secventa simpla in schema de culori.

Ca observatii
- secventa ta pare a fi un SF+PT urmat de executie (asa numit FIDIc rosu, revenit in moda pe rutier, CFR a renuntat la el, pt ca proiectarea PT era de calitate proasta si era oricum necesar un an de reproiectare). Exista fireste si SF urmat de PT+Executie. Fazele sunt similare dar momentul licitatiilor (si conditiile contractuale) difera
- pe SF si proiectarea de detaliu se dau *avize* de la autoritatile implicate (primarii, CJ?, drumuri, feroviar, utilitati, etc). Unii refuza sa avizeze, cum a fost Pandele/Voluntari pe A3, unde Pizzarotti a luat o caruta de bani fara sa faca nimic, pt ca statul nu a putut da AC. Banii au fost platiti de Bode, santajat cu deschiderea ST1
- acordul de mediu (necesar pt AC) se ia pe traseul din SF. Dureaza luni sau ani! Are si el faze (RIM, SEA, uneori se renunta la unele din ele, nu mai stiu cum si care)
- AM se *revizuieste* dupa proiectarea de detaliu. In unele cazuri revizuirea dureaza luni sau ani (vezi nodul Sebes).
- uneori AM cere schimbari majore in proiectare (vezi Holdea sau viaductul CF de la Maierus). Aceste schimbari aduc proiectul intr-o stare complexa, peste capacitatea de intelegere a ministerelor. Dureaza ani de zile
- la fel dupa proiectarea de detaliu exista exproprieri suplimentare, care si ele dureaza
- inainte de AC se fac descarcari arheologice, deminari... Daca dai de un castru roman pe traseu (Micia, Zimbor) sau o cetate (Varadia), pot sa dureze ani de zile
- relocari de utilitati, sunt necesare pt AC din cate stiu.
- scoateri din circuitul forestier! Uneori dureaza ani. Parca nu e nevoie pt AC dar necesar pt executie
- cele de mai sus (relocari, forestier, revizuiri AM, exproprieri suplimentare) cad uneori in sarcina sratului (mai ales la CFR) si alteori in sarcina antreprenorului (ca e mai simplu pt stat, sa munceasca capitalistul gras). In Ungaria se practica mai demult un FIDIC rosu strict, unde toate astea erau facute inainte de licitat executia!
- parti din contractul de executie sunt in faze diferite! Una poate fi in proiectare, alta in executie, alta in revizuire AM, alta in exproprieri suplimentare, alta "doar" asteapta dupa AC
- pentru ambele faze (SF, executie) exista licitatie si contestatii. Se pot contesta diferite faze ale licitatiei, nu numai atribuirea. Daca scopul listei tale este de a identifica fazele care mananca timp, contestatiile nu ar trebui sa lipseasca :)
- un alt moment care uneori dureaza cateva luni este ordinul de incepere a lucrarilor. Se da si la SF cred. Pe contractele O600 se da separat pt proiectare si executie
- exista la executie (poate si la SF?) un contract separat (si licitatia premergatoare) cu un inginer (consultant) FIDIC. Adica a treia parte, intre beneficiar si antreprenor

Lista mea sigur nu e completa :)
@horatiu.cosma sigur stie mult mai multe

Archi

Scopul meu pentru moment este sa gasesc o metoda de reprezentare vizuala pentru progresul birocratic al proiectelor atunci cand el nu este vizibil in teren. Imi dau seama ca procesul este departe de a fii unul standardizat dar cred ca la nivel de overview mediu se gasesc suficiente puncte comune in birocratia diferitelor proiecte cat sa se poata face un pipeline vizual destul de relevant.

Incerc sa fac o shita zilele astea cand prind putin timp sa vad ce iese

cristi5

#8392
@Archi procesul de SF este de obicei unul obscur. Faptul ca la autostrazile moldovene s-au publicat unii pasi ai SF sub presiunea ONGurilor de acolo este o exceptie. Nu cred ca vom vedea AMCuri (sau termenele lor) publicate la Brasov-Fagaras de exemplu, mai ales ca a inceput un trend de excludere a ONGurilor serioase de la orice forma de colaborare sau transparenta.

SF la autostrazi este si politizat, ca sa iasa ce vrea baronul sau ministrul, adica autostrada. Parametri de la AMC sunt manipulati sa iasa ce trebuie. Cand faci asemenea "aritmetica" (vezi ca si cifrele de trafic sunt la secret) nu vrei sa te afli intr-un proces deschis.

De obicei aflam candva in procesul de AM cam ce contine SFul.

Odata ce SFul este pus pe SEAP pt licitatie de (proiectare si) executie, treaba devine mai publica. Apare traseul pe forum, gasesti pe forum starea contestatiilor, pe baza portalelor de justitie.

Dupa aia la proiectare (daca e proiectare+ executie) se intra iar in obscuritate. Discutiile proiectant-beneficiar in CTE sunt inchise. Daca apare vreo schimbare de traseu, uneori aflam de ea doar in teren.

Pe urma vedem portiuni din proiect intarziate si nu stim de ce. Cautam dupa ACuri pe site-ul MT si vedem ca unele segmente din proiect nu au AC. Apoi trebuie aflat de ce, si tot asa. Altfel spus, faptul ca in teren sunt (ceva) lucrari, nu face procesul deschis. Si nici nu e previzibil cat va dura, depinde mult (printre altele) cat are chef antreprenorul sa rezolve problemele birocratice.


montaniardul

#8394
Daca am calculat bine, dupa deschiderea de maine a lotului de pe DX12, Romania ajunge la borna celor 959 km de A & DX! :) :vroomvroom:
Cu putin efort poate la anul ajungem la 1000 km  :lol: 

Ionut

În mod normal da, la anul atingem 1000.

danpandrea

Aproape +60 kilometri din deschiderile Porr (A1), Alsim Alarko (A0) și Nurol (A3) până la final de 2023. Rămâne de văzut dacă adaugă ceva și UMB, prin darea în folosință a segmentului Valea Mare - Negreni (DEx12).

Feri


FlorinR

^ imi scapa mie ceva sau din tabel chiar lipseste Autostrada Timisoara - Lugoj, Lotul 1?

oneLess

Nu că ar conta prea mult la calcule, dar mâine se dau în circulație și cei 500+ metri din DEx12 din Tronson 2 Lot 1 după nodul de la Piatra Olt dinspre Craiova spre Pitești, acum închiși traficului.