Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 13 Guests are viewing this topic.

elphax

se mai pot schimba planurile pe aceasta zona a Olteniei ? se poate include in SF pt A6 care sa "coboare" putin spre sud ? este perfect logic sa se prioritizeze si legatura spre Caracal si spre zone sub-dezvoltate

GDC

qionescu1: stiu că nu crezi în A8 montan, dar și din ce au spus colegii e clar că e loc acolo și de ceva verde pe traseul A8 montan. Mai ales că A13 montan nu prea are șanse să fie pregătit și licitat astfel încât să se încadreze total în POT. Un Miercurea Nirajului - Ditrău cred că se poate încerca pe POT.

Hai totuși să mai facem și parțial ce ne-am angajat în fața UE (TEN-T Core până în 2030). Știu că e imposibil de terminat A8 sau A6, dar la amândouă se poate începe ceva și cu restul sectoarelor să putem spune că suntem "pe drumul cel bun".

Sau iar vrem să fim noi mai deștepți și cerem reprioritizare de culoare de transport?

PlayStation

Eu cred ca la craiova trebuie sa faca centura complet autostrada, pentru ca acolo se intalnesc 4 autostrazi cu directii total diferite

ionescu63

Comisia europeana discuta un coridor nou de transport care va traversa Romania de la nord la sud: Coridorul Baltica - Marea Neagră- Marea Egee

https://www.stiripesurse.ro/comisarul-european-adina-valean-anunt-important-pentru-romania-un-nou-coridor-european-de-transport_2146180.html

https://www.largeinfraprojects.eu/tent-corridor/

Daca ne poate explica cineva mai multe. Vad ca sunt prinse câteva traversări ale Dunării: Zimnicea, Șestov, Ruse, Oltenița

Feri

#8089
ˆˆˆ

Succint mai sus cu mov noul coridor Baltic-Black-Aegean Seas
(mai bine zis s-au reorganizat toate coridoarele si pentru a corespunde unei UE fara UK, la noi doar un segment nou find parte din acest "nou" coridor care include in schimb mult ceruta trecerea peste Carpati dintre Slovacia si Polonia, si care nu era pe Core)

Am facut un screenshot mai in detaliu pentru zona noastra din UE:


Modificari pe rutier pentru RO:
1. Noul coridor ridica importanta  Oradea-Arad de pe Comprehensive pe "Extended Core" (adica cu noul termen limita introdus de 2040). Este defapt singurul segment care nu se suprapune cu alt coridor la noi
2. Cluj - BaiaMare- Satu Mare, Suceava-Dorohoi adaugate pe Comprehensive (centura Galati cred ca era deja)
3. S-a eliminat acel bizar Sibiu-Tg Mures de pe Comprehensive iar Tg Mures-Fagaras este punctat, deci cred ca e cu semnul intrebarii

Hartile complete si oficiale ale propunerii comisiei (deocamdata e doar la stadiul de propunere deci se mai poate modifica) aici:
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?basemap=tentec&layer=ten-t&corridor=&extent=1736064.7707738704,5279180.457850793,3579114.396785543,6038658.770892099


PlayStation

Poate vad cei de la cnair hartile si se apuca serios de treaba pe A6

mirceaeliade

e posibil ca noi sa tragem acest coridor pe A3+A5 ca sa fie mai pe est?

dr4qul4

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

qionescu1

#8093
@GDC

Da, nu sunt un fan al A8 în privința traseului și a ce presupune.  A8 se finanțează deja prin PNRR poate cu noroc și ceva prin POT. Dar imaginează-ți doar sectorul Ungheni-Miercurea Nirajului.... Cât trafic ar putea avea în condițiile astea? Mai plusează câțiva km și fă aceleași previziuni. Acum uită-te pe harta recensământului de trafic și vezi că DN15 Tg Mureș-Reghin are vreo 16k MZA... Și nimeni nu vorbește de el și nu e prins în nicio investiție.

Deci la nici 10 km distanță avem un drum cu MZA uriașă față de un tronson de autostradă pe unde ar cam bate vântul...   Și am continua lupta cu muntele pentru încă vreo 10-15 ani în timp ce traficul l-ar evita liniștit pe A13 sau Vatra Dornei. Ca Tg-Mureș-Reghin sunt mai multe drumuri în țară, inclusiv în Moldova, nu crezi că totuși ar fi mai eficient să intervenim acolo unde doare mai tare?

Feri

Quote
Comisarul european Adina Vălean a explicat la Interviurile Digi24.ro ce înseamnă pentru România noul Masterplan de transporturi al Uniunii Europene. Aceasta spune că până în 2030 România trebuie să finalizeze proiectele de infrastructură care fac parte din rețeaua principală a Uniunii Europene. De asemenea, în noua strategie au fost incluse mai multe ,,noduri urbane", orașe cu o populație mai mare de 100.000 de locuitori, unde autoritățile trebuie să vină cu planuri de mobilitate sustenabila.



Principalele declarații:

Noul plan al UE pentru transporturi:
Am avut o analiză a ceea ce reprezintă piedici în finalizarea proiectelor pentru 2030. Suntem într-un plin pact verde european, ceea ce înseamnă că transporturile trebuie să contribuie prin reducerea emisiilor. Depinde de dezvoltarea infrastructurii și cum e mai eficient să transporți mărfuri și persoane.

Am adăugat cerințele statelelor membre și am reorganizat hărțile.

România: avea două coridoare care se suprapuneau. Acum a rămas doar rețeaua Rin-Dunăre, dar o rețea extinsă. Se va realiza conectarea și cu porturile de la Marea Nordului.

Se crează un nou coridor pentru România: Baltică-Marea Neagră-Egee. Un coridor Nord-Sud. Intră la Oradea, merge Timișoara -Giurgiu spre Bulgaria. Și rutier și feroviar.

Toate proiectele de pe aceste coridoare vor fi urmărite cu prioritate. Porturi, infrastructură feroviară și rutieră. Vor avea prioritate la finanțare și un dialog și un sprijin permanent al Comisiei.

Nu sunt același lucru cu rețeaua principală de transport. În România aceasta include A8, A7, are porturi principale, aeroporturi, iar această rețea principală trebuie terminată până în 2030. Aceasta este o obiligativitate.

Vom face toate eforturile să fie finalizate aceste proiecte. Monitorizare mai clară, sprijin pentru statele membre. Partea întârzierilor e datorată faptului că la nivel național, țările își mai schimbă ideile. Acum, totul trebuie să fie bătut în cuie.

Încercăm să introducem standarde noi pe această rețea principală. 160km/h pentru feroviar. La rutier înseamnă obligatoriu separatoare de sens. Trebuie să aibă parcări, locuri de odihnă la cel mult 60 de km și parcări securizate cu toate facilitățile la cel mult 100 de km. Sunt standarde noi pentru toată lumea. Trebuie să introducem conceptul de nod urban.


Toate acestea sunt obligații pe care România trebuie să le resepcte. În afara faptului că există foarte multă presiune din partea cetățenilor români, există o obligație față de Bruxelles. Dacă nu ești gata la timp cu ceva sunt proceduri de infringement, poți să pierzi banii dacă întârzii.

Dacă un proiect este în întârziere, introducem obligativitatea unui dialog cu statele pentru a depăși motivele pentru care se întârzie. Avem monitorizare, avem dialog cu autoritățile. Dacă în urma acestor pași lucrurile nu se rezolvă, atunci se poate ajunge până la retragerea finanțării din proiectul respectiv.
La noi există această neîncredere. Alții ne roagă să introducem anumite tronsoane pentru a avea acces la finanțare.

De când am mandatul, am avut un dialog permanent și foarte bun cu ministerul Transporturilor, indiferent de conducerea politică, și am stabilit niște proiecte.
Eu sunt încrezătoare că vom putea să depășim întârzieri și să le ducem la bun sfârșit. De pildă, A8 trebuie să fie gata în 2026 pentru că este în PNRR. A7 în 2030 pentru că e pe rețeaua principală. România are prinse tronsoane de cale ferată importante de pe rețeaua principală. Are un angajament pe fondurile de coeziune pentru un tunel la Brașov care să ne permită în timp până în 2040 dezvoltarea unei linii de mare viteză.

Guvernul are angajate multe fonduri pentru Transporturi. Planurile sunt solide, finanțarea este la dispoziție mai trebuie să avem o bună administrare a proiectelor.

Trendul este către calea ferată pentru că este cea mai sustenabilă. Mărfurile în principal să fie transportate pe calea ferată pentru a decongestiona rutierul.

Noduri urbane: Pe aceste rețele sunt orașe. Până acum au fost considerate noduri urbane doar cele foarte mari. Erau în Europa 80, acuma sunt peste 400 pentru că am schimbat standardul. Pentru că am observat că pentru a face mai bine transferul e bine să includem în rețea cât mai multe orașe mari. Am inclus orașele cu o populație de peste 100.000. România are 22 acum, în trecut erau doar București și Timișoara. Vor avea o obligație suplimentară de care va fi condiționată finanțarea, anume să aibă niște planuri de mobilitate sustenabilă care să includă și partea de aprovizionare, logistică, digitalizare, transport inteligent. Trebuie măcar un plan până în 2025.
Este o obligație pentru administrarea acestor orașe. Este ca o strategie de dezvoltare. Bani în plus, bani sunt și acum, dar dacă cineva vine și depune un proiect pentru transport sustenabil, trebuie să facă parte dintr-o strategie de mobilitate sustenabilă.
Nu putem noi să le spunem autorităților ce să facă, dar atâta vreme cât sunt pe rețeaua de transport europeană, acest lucru vine și cu obligații.
Transportul trebuie să contribuie prin reducerea emisiilor de carbon și a noxelor la efortul nostru comun pentru a avea comunități sănătoase.
Noi putem vedea aceste planuri în platformele noastre colaborative. O să venim în sprijinul lor anul viitor și cu ghiduri de bună practică.
Primul care ar trebui să verifice existența acestor planuri este guvernul. E nevoie de un coordonator național pentru mobilitatea urbană sustenabilă.

Renegocierea PNRR. Mie mi se pare că pe Transporturi este foarte bun PNRR. Când avem niște planuri agreate, să ne ținem de ele pentru că altfel asta aduce întârzieri și pierdem bani.

https://m.digi24.ro/stiri/externe/ue/adina-valean-comisar-european-invitata-la-interviurile-live-digi24-ro-cum-arata-noul-masterplan-european-de-transporturi-1770785

In sfarsit au inceput cu avertizarile fata de lalaielile de pe Core

GDC

@qionescu: A8 de la Tg.Mureș până la Miercurea Nirajului nu va avea trafic, corect. Dar oare doar atât să fi fost gândit de cei care au susținut includerea în PNRR? Cred că ar putea fi întrebați direct, din păcate nu mai sunt unde trebuie și între timp mai sunt activi și pe forum.
Probabil că ideea era (sper încă să mai fie) să se meargă apoi până la Sovata pe POT și hopa traficul va crește. Ajungi până la Ditrău, traficul crește din nou, ai șanse să mănânci din traficul ăla de pe Reghin-Tg. Mureș, fiindcă dacă ai fi fost atent pe discuția A8 @Kimi spunea că e trafic destul pe direcția Toplița -Reghin-Tg.Mureș. Și devine mai atractiv și pentru cei care în Moldova urcă spre Gura-Humorului ca să treacă munții pe acolo fiindcă momentan pe acolo e drumul mai bun.

Trecând peste problema traficului, uită-te mai sus la harta cu linii roșii pusă de @Feri, alea groase sunt TEN-T Core. Apoi uită-te la ce declară Comisarul European pe Transporturi (în articolul pus tot de @Feri mai sus) referitor la TEN-T Core. Ai putea spune că e naiv să gândești A8 sau A6 gata până în 2030, ceea ce e adevărat. Dar "naivitatea" aia din partea Comisarului European ascunde altceva și anume mesajul UE: "Băieți, terminați prostiile, concentrați-vă pe astea dacă mai vreți bani. Ați lăbărit-o destul!" Sau poate mi se pare doar mie și ăia de la UE sunt niște naivi și niște căzuți din cer și ai noștri decidenți, ăștia actuali care într-o formă sau alta s-au perindat de 30 de ani încoace pe la putere sunt toți niște mari gânditori ai infrastructurii moderne românești.

hvm

@qionescu:
Eu te înțeleg de ce susții A8+A7+A14(sau cât o fi ANordului) dar numai parțial. A14 ar prioritiza un DX sau A pe la tine prin ograda sau aproape prin ograda însă nu e inceputa și e cu mult în urma A8. Pe A8 ai avea deja fonduri asigurate pe PNNR și apoi mai ai de făcut încă 100km pe POT și post POT pe zona de munte. Asa e sunt scumpi, dar dacă ii faci chiar și fazat ai degrevat și A Nordului de trafic și Reghin - Tg Mureș. Tg Mureș-Reghin -Toplita se eliberează în momentul în care ai terminat Tg Mureș Dițoiu și asfalteze DN pana la Toplița sau refaci DJ pana la Tulghes ( eu as merge pe varianta 2 ca e mai directa și rezolva cam 33% din trecerea peste Carpați

Si acasă iti spun de ce consider ca te înțeleg doar pe jumate. Fără A8 trafic mare e pe Nord și se justifica de la Dej - Cluj. Cu a8 făcut nuscadtrafic și nu se mai justifica. Și mie mi-ar conveni un A Nord prin fundul curți (adică la vreo 8km) sau prin fata porții (adică la vreo 500 de m) dar nu e fezabil financiar fiindcă pentru ANord costa cam la fel ca A8 dpmdv (traseu lung prin munți,  poate mai lung decât A8) și e fără finanțare. A8 poți face acu cu finanțare europeana. ANord poate peste 5 ani sa il începem facă se găsește finanțare la bugetul de stat.

De A13 nu zic nimic fiindcă n-are sens: pentru nordul Moldovei e fix la fel de important spre vest ca și A6. Pe de alta parte A8 e accesibil și pentru Nord și pentru centru și pentru cei mai din sud pana  pe la Adjud. Nu mai vorbim de deschiderea spre Moldova și sud estul Ucrainei (lucru care poate sa fie și un minus având în vedere situația geopolitica - dar acel minus se bifează la toate A care trec Carpații.)

Iar acum când am văzut noile coridoare am înțeles de ce vor sa facă triunghiul Craiova - calafat- DTS ( pe termen lung e mai economic dpdv al emisiilor sa faci un drum în plus pe 60km decât sa circuli 10-15km în plus cu toate masinile în următorii 100 de ani)

Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

alin2pas

Varianta triunghiului Craiova - Calafat DTS are și un alt avantaj: scurtează traseul DX Craiova - Tg. Jiu, care ar deveni Tg. Jiu - Filiași. În plus, dacă un traseu necesită traversări ale văilor, necesită porțiuni lungi de debleu + rambleu + viaduct, cum se vede la DX Craiova - Pitești la valea Oltului și la valea Oltețului, care costă mult mai mult decât o porțiune pe teren drept sau cu pantă relativ constantă. Dar traseul optim se poate stabili doar în urma unui studiu de fezabilitate bun.

hvm

In cazul in care poate nu a fost clar, eu nu militez doar pentru A8. eu spun doar ca hai sa absorbim fondurile pe care ni le da EU (si ea ni le da pentru A8) strict pe capete in rumatorii 4 ani, si sa mai luptam sa mai facem inca pe atat pe POT pentru a ajunge la poalele muntilor (Sovata si Leghin), sa facem o reparatie capitala pe zona de deal intre Sovata si Borzont sau chiar sa incepem si portiunea respectiva, astfel ca odata ajungi la Durau sunt 3 directii pe care se pot trece muntii:
- Ditrau - Toplita - Tulghes - Legihn
- Ditrau - Tulghes - Leghin (eu aici as vedea o prioritate in a repara DJ-ul chiar sa poata fi adus la nivel de traseu de legatura spre Tulghes) Daca se repata acest drum eu cred ca ar fi o varianta destul de ok pentru traficul de lung parcurs, doar ca o sa fie destul de aglomerat, motiv pentru care as lasa pe acici si pe toplita doar traficul Moldova-Transilvania)
- Ditrau - Ghiorgheni - Piatra neamt - Roman (as forta putin traficul greu Transilvania - Moldova pe aici).

Si cine nu e multumit mai are varianta de a merge pe Vatra Dornei - Gura humorului.

In acelasi timp ar trebui continuat cu executie pe A13 pe zonele de capate cat mai repede de asemenea la comun cu Sibiu - Brasov (foarte urgenta)

Iar pe cealalta directie eu cred ca e urgent sa facem centurile Sinaia, Comarnic (eventual finalizat SF cu prioritate pentru ele si dat in lucru) dar tare ma tem ca AM se poate obtine doar pe tot tronsonul....

A6 trebuie inceputa si ea cat mai curand posibil.

A7 trebuie urgentat fiindca altfel nu vad cum terminam cu semant 50% pana la final de 2022... De A8 nici atat nu vad cum se poate semna la final de 2022 daca nu se dau in licitatie capetele in jan, feb max...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

qionescu1

#8099
@GDC @hvm
Că nu s-au absorbit banii e una, și e totalmente vina noastră dar azi finanțarea nu e suficientă. Înțeleg frustrările, sunt perfect justificate dar trebuie să fim realiști. Calculează și vezi, tot POT poate fi cheltuit doar pe trecerile montane (alea din core, nu altele) fără să mai vorbim de termene de execuție. Capetele A8 se vor face însă să ținem cu dinții și de partea montană nu cred că realist și nici fezabil.

A8 nu va capta mare lucru din traficul de pe DN15. În cea mai mare parte e trafic periurban și local între Tg Mureș și Reghin, Bistrița și zonă. Ce vine de pe Moldova se vede pe hartă și e foarte puțin. Deci rămânem cu problemele pe cap. Asta arată că traseul A8 e trasat din birou de la 2000 de km distanță fără să țină cont de realitatea românească.

"Iar acum când am văzut noile coridoare am înțeles de ce vor sa facă triunghiul Craiova - calafat- DTS ( pe termen lung e mai economic dpdv al emisiilor sa faci un drum în plus pe 60km decât sa circuli 10-15km în plus cu toate masinile în următorii 100 de ani)"
Asta se aplică doar pe A6? Nu cumva problema e mult mai gravă pe A8 când milionul de locuitori din SV și BT trebuie să coboare între 20-100 de km până la Pașcani pentru a urca pe autostradă?