Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

6 Members and 16 Guests are viewing this topic.

naivu

Întrebare: cei câțiva km 2+2 din VO Giurgiu, VO SatuMare sau centura Oradea se adună la km de A/DX? Dar drumurile de legătură de la podul Brăila-Jijila?

elphax

nu se aduna daca nu sunt DX conform normativului. la Giurgiu sigur nu este. la Braila sunt DX

mirceaeliade

#8042
AM facut un mini-update (in aqua schimbari pe cam ultima luna, verde schimbari recente dar nu in ultimal luna) numai cu numerele existente pe hata CESTRIN la final de 2021:



Si stie careva daca sunt noutati (oficiale sau neoficiale) la A0N1, PiSi2, si segmentul PoartaSalaj-Nusfalau?  Ca vad am trecute in tabel niste termene care au fost depasite.

Feri

^^ PiSi4 a fost semnat pe 15.11 cu finalizare 2026

GDC

#8044
Postez aici fiindcă e mai mult decât A13, e iar A8 vs restul lumii.
Quote from: StefanCelMare on December 11, 2021, 06:52:58 PM
@hvm - exact, legat de Sibiu, pentru ca acolo se opreste autostrada... deci mai important este sa fii legat pentru inceput la retea.
Referitor la dispută pe kilometri:
A13 Brețcu - Oituz  = 41 km
A8 Praid - Borzont = 30 km (e 37km, dar nu toti montan) + Ditrau-Leghin = 88 km. Total 118 km.
Eu nu pot să nu văd diferența. A8 e aproape triplu ca zone montane comparat cu A13.
PS - vorbim despre statul român, care nu a fost capabil să facă niciun km de autostradă de munte in durata sa de existență.
PPS - In principiu A13 ar trebui sa lege Moldova de sudul Europei. Asta pentru ca A6 nu se va face curand (deci variante A7 - A1 - DX CraPi - A6 nu văd curând fezbile). Autostrada spre nordul UE cel mai logic din Moldova, repet, ar trebui să fie colaborare cu Ucraina și Polonia. Ăla e culoarul. Păcat de situația din Ucraina.

@ StefanCelMare: și de la Oituz ne teleportăm până la Bacău sau mai nord? Iar dăm cifre doar ca să ne iasă? Zona de la Onești la Bacău nu pare grea de pe maps, dar în realitate nu e așa funny. Nici de mers, nici de făcut autostradă (aia se face până la Răcăciuni probabil dar același "deal" trebuie trecut).
Haideți să înțelegem, Moldova de Nord are nevoie de mai mult decât "ghinion că în Ucraina e nasol", că asta nu încălzește pe nimeni.
De acord că A13 e mai ușor, dar poate statul român va reuși și Praid-Ditrău, eventual mai apoi până la Tulgheș într-un viitor nu foarte îndepărtat. Poate o modernizare DJ126 la nivel de DN de secol 21 și deja ai două rute decente spre Moldova cu jumătate de A8 montan: Tulgheș-Tg. Neamț și Bicazu Ardelean-Piatra-Neamț.
Plus ceva centuri pe traseul așa numitei "autostrăzi a nordului" (alea vor fi grele fiindcă fix prin munte mai e loc atât la Vatra Dornei cât și la Câmpulung) și deja e conectată decent Moldova.
Dsputa A. nordului în loc de A8 vreau să o închei înainte de a se gândi cineva să o deschidă: A8 leagă un A7 destul de sigur de A3 prezent azi, A Nordului leagă un A7 mai puțin sigur (ăla până la Suceava) de un ipotetic DX de la Bistrița spre vest. Plus că A Nordului s-ar putea să coste mai mult decât A8, o fi văi pe traseul ei, dar sunt toate antropizate, autostrada ar tăia dealuri și munți.

PS: Evident că tot ce înseamnă trecere de munți spre Moldova se va face după ce lucrările vor fi mult avansate pe Sibiu-Pitești, cu capetele chiar gata. Asta fiindcă durează din momentul în care spui hai să facem până când vei avea utilaje în teren. Așa că noțiunea că nu putem pregăti acum proiectele A8 și A13 pentru că nu putem gestiona alte treceri ale munților paralel cu A1 e total falsă. A8 și/sau A13 nu are cum să mai fie în paralel cu A1.

StefanCelMare

#8045
Eu unul văd A7 gata în cca. 6-8 ani (80%-90% hai, că poate or mai fi loturi rămase tipic românesc în urmă).
A8 Iași - Pașcani cel puțin cam tot la fel, maxim 6-8 ani, sper mai puțin.
A13 până la Brașov aș zice până în 2030 ar cam fi necesar.
Pe această idee, văd posibil un 2035-2036 pentru Iași - Budapesta pe A8-A7-A13-A1.
Sincer, nu văd nicio șansă, dar absolut niciuna, ca statul român să termine până în 2035 A8 complet.
Nu este vorba despre răutate sau rea-voință aici.
Chiar tu o spui, ar trebui A1 PiSi să fie spre gata înainte de a ataca nu doar cei 120 de km montani, dar și restul de vreo 20-30 de km mai ușori.
Ce orizont de timp ai da unei astfel de lucrări? A1PiSi spre gata înseamnă optimist 2028-2030. Eu zic optimist A8 full 2040. Realist? Mi-e și greu să zic, dar 2045 îmi vine la îndemână.
Părerea mea, e o diferență undeva spre 10 ani între termenele realiste ale celor două trasee (A8 full vs A13 full).
Poate n-or fi 10 ani, că or fi 8, dar poate or fi 12!
Eu aș vrea să dea în scris cei care cer A8 montan că nu îi deranjează asta.
La toate costurile mai mari de construcție, adăugați și costurile mai mari de întreținere.
A8 montan va fi 120 de km de chin iarna.
Eu aș merge personal pe conectarea cât mai rapidă a Moldovei ca regiune la rețeaua europeană de autostrăzi.
Nu am nimic cu A8 montan dar nu cred că poate fi gata mai repede sau măcar aproape ca timp comparat cu A13, și cred că costurile de construire și întreținere vor fi net mai mari (2-3x).
Pe de altă parte, noi doar schimbăm păreri aici, nu luăm decizii.
Pot sincer să cad de acord că nu vom cădea de acord, și că vor fi mereu opinii divergente pe această temă.
We can agree to disagree. Vrem toți binele regiunii Moldova, avem doar păreri diferite despre ce înseamnă asta.
Din cum văd eu treaba, voi vreți direct chiar dacă ia mai mult și costă mai mult (și fii sigur că va lua mai mult), eu vreau optimizare - cât mai repede și mai ieftin.

tom_sawyer

#8046
Fiecare treime a Moldovei pe directia nord-sud isi sustine propria ei autostrada. Chipurile nu sunt in concurenta si se pot face toate :lol:

Cel mai bine ar fi sa se hotarasca la A. nordului + A13 care deservesc cel mai bine Moldova si sa renunte la A8 montan. Toata lumea ar fi multumita si ar vorbi pe aceeasi voce.

Dintre A8 si A13, care va incepe prima o va "omori" pe cealalta. Deocamdata pare sa aiba un avantaj A8, cu capetele in PNRR. Sa vedem cum evolueaza lucrurile cu licitatiile.

GDC

#8047
@StefanCelMare: ce încerc eu să spun eu că nu poți spune că Moldova-Ardeal se face prin A13 punct și apoi ne culcăm pe o ureche și așteptăm autostradă prin Ucraina. Fiindcă A13 deservește prost jumătate de Moldova și Ucraina nu va intra în Schengen în UE în următorii muuulți ani.
Și da, eu văd A8 terminat în 2040, dar doar dacă ne și apucăm să o facem și n-o mai amânăm până la Sfântul Așteaptă.
Vezi diferență de 10 ani între cele 2 dacă ne apucăm acum de ele. Atunci unde se bat? De ce trebuie să spunem că vrem doar una?

Și asta trebuie să înțeleagă toată lumea: A13 și A8 montan se vor bate pe fonduri și capacitate de management doar dacă nu sunt planificate cum trebuie. Și o planificare cum trebuie nu avem acum la nici una. Actualizarea de SF pe Tg. Mureș-Tg. Neamț a ieșit o varză. Ok, care sunt următorii pași? Suplimentăm cu foraje ca pe PiSi și apoi licităm execuția sau mai încercăm o tură de actualizare la un preț fair? Dar asta trebuie să decidem acum. Pe Brașov-Bacău mă tem că tot nu va ieși cine știe ce SF și PT. Motivul, același, subfinanțare. Acolo din nou, ce facem mai departe? După ce avem proiectele pregătite cum trebuie putem vorbi de priorități.

Pentru cei care nu sunt din Moldova și spun că ar ajunge doar A13. Asta e ca și cum cineva ar spune că nu mai trebuie A3 Nadașelu-Oradea fiindcă e deja A10 și A1 care să lege de Vest. Apropos, parte din traficul de pe A3 spre Oradea ar veni fix din Moldova. Dacă băgăm Moldova pe A13 în jos pentru totdeauna, la ce mai trebuie A3 până la Oradea, la ce am mai făcut până la Târgu Mureș?
Să nu se înțeleagă greșit: departe de mine de a contesta utilitatea A3, dar totul trebuie gândit în context. Moldova nu vine spre vest prin nordul României când vrem A3, dar prin sud când nu vrem A8.

@tom_sawyer: am rugat să lăsăm inepțiile, dar degeaba. Te știu fan A. Nordului, dar înainte de arunca iar petarda nu vrei să gândești cât ar putea să coste (nu ziceau chiar Flutur &Co de vreo 50 de km de tuneluri și viaducte?) și de ce o legi? Că bănuiesc că vorbești de ea până la Bistrița ca să fie comparabilă cât de cât cu A8. Și după aia?

StefanCelMare

Eu vorbeam despre care este prioritatea aici.
La un moment dat, se poate face și A8 montan teoretic.
Dar mie mi-e greu să fac prognoze peste 15-20 de ani.
Habar nu am, recunosc, ce PIB vom avea, ce populație, ce probleme. Pur teoretic, ar trebui să reducem diferența față de vest la salarii, pib, treptat.
Într-un astfel de context, da, posibil să ne putem apuca și de A8 montan.

vancouver

Daca e sa vorbim "la rece" (vorba lui Cristoiu), este absurd sa se faca A8 in acest moment (ma refer la partea montana). Costuri colosale, trafic infim, timp de constructie enorm. A13 in schimb ar fi aur, pentru ca nivelul de cost este inca rezonabil (3-4 miliarde). A8 nu se va face complet inainte de 2050, in schimb A13 este posibil sa fie gata prin 2035-2040. Costurile A8 Tg.Mures - Tg.Neamt vor depasi costurile tuturor autostrazilor construite pana acum in Romania!

Dar "la cald" din pacate nu putem refuza A8. Spiritele sunt deja incinse si trebuie facut ceva. Iar UE trebuie sa participe masiv la finantarea A8, peste nivelul obisnuit, pentru ca leaga pur si simplu regiuni ale UE, inclusiv va fi utila in viitor spre R. Moldova si Ucraina.

Este oarecum la fel ca si cu VO versus VP. Muta vreme discutii aprinse, care sa se faca. A1 intre timp e in linie dreapta si nu mai poate fi oprita, iar A3 pe Valea Prahovei e o prostie din multe puncte de vedere (distruge inclusiv atractivitatea turistica a zonei) - iar o varianta A3 ceva mai "prin spate" pe la Valenii de Munte - Slon - Vama Buzaului urca mult mai lin, trece prin zone slab construite (deci nu trebuie sa evite statiuni gen Busteni mergand prin munte cu tunel) - dar "la cald" nu-i ajuta pe cei care se inghesuie pe Valea Prahovei in week-end. Si deci la cald nu ai cum sa nu faci A3 pe Valea Prahovei.

Asa ca acum facem si Valea Oltului si Valea Prahovei. Si A13 si A8.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

pasadia

Eh, asta pentru că acum 7-8-10 ani erau mulți (dintre cei activi aici) care refuzau să ia in calcul că soluția normala era VP+ Pitești-Craiova & A6. Așa că da, acum facem A1 și stăm să ne uitam cruciș că ne trebuie și A6 și VP. Dar da, eu eram ăla care greșea pe vremea aia iar PiSi era obligatorie! (sâc, să vină tot hate-ul la mine!).

Dacă e să duc paralela până la capăt, eu aș renunța complet la A8 Acățari - Pașcani și la DX-ul Baia Mare - Dej,  DAR:

- aș porni studiul pentru A între Zalău - Baia Mare - Satu Mare
- aș realiza DX-ul A3-Mărtinești - Jucu plus un studiu de DX pe la nord de Cluj
- aș transforma în A soluția de la Jucu spre Dej - Beclean
- aș grăbi SF-ul pentru DX de la Beclean spre Moldova (desenasem mai demult o varianta care îmi pare mai logică pe la sud de DN17, undeva pe lângă localitatea Stulpicani mergînd oarecum în linie dreaptă între Vatra Dornei și Fălticeni unde ar urma să intersecteze A7
Și pentru conectivitate aș lua în calcul continuare drumului de legătura de la TGM până la Reghin, transformarea în DN și asfaltarea urgentă a legăturii Bilbor - Vatra Dornei (acel DJ174 + 174A)

StefanCelMare

#8051
A13 montan pur și simplu va fi o continuare logică la ce se va face deceniul care urmează.
Pur și simplu, Brașov - Sibiu ar fi ciudat să nu fie gata în 10 ani de acum.
A7 la fel, ar trebui să fie cam gata.
Și privind pe hartă va fi simplu de văzut care este punctul în care poți uni Moldova cu Europa cât mai rapid.

A8 este un ideal mai degrabă, care nu știu sincer când va fi atins.
Eu văd A6 mai urgent, dacă tot presupunem că avem banii ăia pentru A8. A6 e urgent datorită traficului de marfă.

Pe deceniul 2020-2030 văd prioritățile A7, A0, A1PiSi + tuneluri Lugoj-Deva, A13 Sibiu-Brașov și A3 Cluj-Bihor și Chețani-Campia Turzii + A8 Tg. Mureș-Praid și Tg. Neamț-Iași-graniță + centura Clujului. (+DX CraPi!)
Doar privind astea, poți vedea de ce A8 nu poate începe curând realist.
Ce am scris mai sus pentru deceniul 2020-2030 foarte probabil se va prelungi parțial în începutul deceniului 2030-2040.

Pentru deceniul 2030-2040, prioritățile după cum le văd eu ar fi A13 Brașov-Bacău,  A11 Oradea-Arad, A6 Craiova-Lugoj, DX graniță-SatuMare - Baia Mare, ceva DX pentru zona Bistrița (conectare la rețeaua de A) și poate A3 CoBra (PPP ideal). La asta mai pun upgrade A1 București-Pitesti la 3 benzi, posibil și centura Sibiu sau chiar tot A1 Sibiu-Sebes upgrade la 3 benzi.
Pe Cluj-Dej nu văd necesar mai mult decât DX sincer, pentru că traficul de Baia Mare va merge pe A3, iar Moldova va veni ca marfă pe A13-A1.

PS - unde și când mai intră A8, când mai sunt și alte proiecte omise, precum legătura sudică din Oltenia, și aia necesară pe cifre măcar până la Alexandria.
Dar astea-s doar părerile mele personale, și cred că sunt șanse reale ca o parte bună din aceste proiecte enumerate pe 2030-2040 să nu fie gata nici în 2050.

PPS - și pe deceniul 2020-2030 țintele noastre-s deja mult peste ce putem. Cu cine, cu ce forță de muncă vom face noi toate proiectele alea, care sunt cam toate priorități. Bani mai găsim, multe au surse deja de finanțare, dar forța de lucru, oamenii, firmele... eu sunt ușor sceptic, deși am cam avea bani.
Țineți cont că mai vrem și feroviar chestii mari, și metrou ici colo.

PPPS acum poate e mai clar de ce am sugerat legătura prin Ucraina pentru Moldova. Ucraina ar putea fi ajutată de UE să facă și ea coridorul ăla. Aia ar fi conexiunea logică și pentru Republica Moldova. Ar fi bani bine cheltuiți, asigurând și ocolirea Ungariei pe ruta Constanța - vest. Le-ar mai tăia macaroana și la unguri.

paullie

PiSi a fost, este si va fi necesara in vecii vecilor amin. Inca de pe vremea când Nastase si cu Mitrea l-au pus pe Basulescu sa semneze contractul cu Bechtel.

Deci IMHO ideal era sa faci PiSi dupa care mai vedeam noi cum trebuia sa arate Master Planul.

EugenRo

#8053
^^ A8 ar putea fi realizabila in 10-15 ani numai cu constructori seriosi precum stim noi cine. Zona montana n-as fragmenta-o prea tare, 5 loturi x 40km.

Intre timp, A13 pare mult mai "facubila" desi zona montana a Oituzului NU o sa fie "piece of cake".

Insa trebuie gandit dupa scop: sa trecem Carpatii, mai repede, mai usor, conectandu-ne la reteaua existenta.
Asadar prioritar, A1, A13 si neaparat A6 (in special Calafat-DTS-Lugoj). A6 nu DX6  ;)

vancouver

Eu demult tot zic de A6, dar am fost luat la ochi de unii mai mari aici pe forum pentru insistenta. Intre timp a devenit critica.

Daca se facea SF-ul cand am zis eu (prin 2013-2014) ca proiect de rezerva pentru POIM 2014-2020, atunci se putea baga acum pe PNRR si nu trebuia sa tremuram daca chiar vom ajunge sa folosim banii din PNRR pentru proiecte la care inca se lucreaza la SF sau la proiectare. Macar Lugoj-Caransebes daca aveam SF facut era alta viata. De asemenea tunelul Plugova trebuie facut pe DN6, indiferent de ce se intampla cu A6 - sau tocmai pentru ca se face si A6. Daca in unele momente traficul de pe viitoarea autostrada va fi deviata pe DN . . .
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.