Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 23 Guests are viewing this topic.


Kimi

Nu am gasit altundeva unde sa postez asa ca intreb aici.

Exista undeva pe forum explicatii detaliate privind metodologia de implementare a unor proiecte noi, de la idee/propunere pana la licitatia de executie?
Sunt curios care ar fi toti pasii birocratici, pe langa SF, acord de mediu, decontarea din fonduri europene samd. Caut ceva cat mai in detaliu. :)
Multumesc.

Ionut

Nu, nu exista. Am vrut eu sa fac la un moment dat, dar efortul este urias.

Kimi

Atunci macar o indrumare spre unde as putea sa ma documentez? Speram sa fie ceva info in urma experientei cu nodul de la Holdea.

horatiu.cosma

Dacă vrei procedura detaliată, poți începe cu HG 907/2016.

GeorgeS

@Vancouver

Ce zic eu este ca intr-un nod romanesc (trompeta), banda de accelerare este prea scurta sa compenseze diferente de viteza mai mari de 30-40km/h (de la 60-70, la 110-120km/h este prea mult in opinia mea). Vorbesc cam despre asta:



Quote from: vancouver on September 28, 2020, 10:20:03 PM
Cel mai mare nod de autostrazi din Germania este A3 / A5 Frankfurter Kreuz cu un MZA de ca. 350.000 vehicule (suma pe toate relatiile si directiile) - ca si comparatie un sens giratoriu are MZA 30.000 daca nu se blocheaza, o autostrada standard 2+2 duce 40.000 fara ambuteiaje. Viteza pe bretelele de facut "stanga" (adica in realitate facut dreapta in trefla si intoarcere 270°) este limitata la 40km/h pe toate cele 4 directii. Pe  bretelele de facut "dreapta" viteza e limitata la 80 km/h. Unele sunt cu o banda + banda de urgenta, altele cu 2 benzi + banda de urgenta. Ultima modernizare prin 2005. (...)

Tu spui, in principiu, ca germanii au "in bucle" 40km/h si ca daca la ei s-a putut de ce avem noi avem pretentii exagerate.  Ca este un alt tip de nod nu importa prea mult. Ce este important, este ca nodul german are benzi colectoare de lungime apreciabila pe toate directiile (vezi masuratoarea de mai jos in cazul cel mai defavorabil), astfel incat chiar daca iesi din bucla cu 40km/h ai timp de ajuns in aproape un km sa atingi viteza de deplasare pe autostrada. In plus, nu m-as mira daca pe cele doua directii prinipale N-S si E-W sunt restrictii de viteza, in sensul ca nu te lasa "sa zbori" pe acolo cu cat vrei tu.
Fara acele benzi colectoare, la traficul pe care il spui, nodul german s-ar bloca. Nu stiu istoria, dar probabil ca la "un trifoi" facut mult timp in urma, odata cu cresterea traficului, s-au redesenat "buclele" cu raze mai mici ca sa faca loc benzilor colectoare. De aici vitezele de 40km/h. Doar presupunerea mea... Si tot presupunerea mea este ca, daca ar putea, nemtii ar face astazi cu totul altfel nodul (trifoiul oricum este perimat!), dar cum nu poti inchide usor un aeroport asa e si cu nodul asta...

PS: Am marcat cu puncte albastre inceputurile si sfarsiturile de banda de accelerare la "facut dreapta", care sunt mai scute decat cele de "stanga".




Powered by API/PUM imgur uploader

vancouver

#7026
^ pe ambele directii, si est-vest si nord-sud te lasa sa zburzi cu cat vrei tu. Nu exista limitari de viteza permanente in nodul Frankfurter Kreuz. In trecut au existat pe A5 spre nord, dar au fost inlocuite cu panouri electronice, care 90% din timp sunt stinse si nu arata nimic (daca punem si noaptea la socoteala, 97% din timp, asa cum si DN2 pe zona 2+1 dintre Urziceni si Bucuresti e liber de ambuteiaje tot 97% din timp, prietenii stiu de ce ;) - deci dupa logica asta ca 97% din timp e ok, nu trebuiau sa se mai oboseasca sa faca panouri electronice de reducere a vitezei pe timp de aglomerare :D ). Ca sa nu existe dubii sau idei, acele panouri electronice au un singur scop: sa reduca amploarea ambuteiajelor. Pentru ca la viteze mari permise gen 130-150 km/h apar mai repede ambuteiaje, adica la un flux mai redus de masini (fenomenul de inghesuire "toti pe banda de viteza", sa depaseasca), decat la 120 sau la 100 sau la 80. La 80 km/h cei mai multi stau cuminti fiecare pe banda lui si se obtine fluxul maxim fara ambuteiaj - toate benzile pline de masini la distanta rel. mica una de alta. Scopul panourilor electronice nu are nici o legatura cu siguranta rutiera, nu este nici pentru a anunta accidente sau lucrari, nici pentru a pedepsi pe cineva sau pentru ca politia sa dea amenzi mai usor.

Cat depre trifoi cum ca ar fi perimat, asta e o aberatie pe care o tot aud de o vreme - dar evident numai de la romani, ca in Germania nu e deloc perimat. Ne cacam pe noi in Romania si facem sensuri giratorii cu capacitate maxima orara de 1800-2500 de vehicule, dar nodul trefla gen Frankfurter Kreuz cu capacitate de ca. 30.000 de vehicule pe ora e perimat :bash: :bash:

Da sigur exista noduri mega-denivelate pe 3-4 nivele, dar culmea, prin Frankfurter Kreuz trec in medie 350.000 vehicule pe zi, cu varfuri evident mult mai mari in unele zile, gen vineri. Si asta fara sa aibe loc vreodata ambuteiaje din cauza nodului.

De asemenea in jurul Frankfurtului mai sunt inca 5 noduri trefla (obisnuite, cel de la Frankf. Kreuz e trefla denivelata), si nu sunt probleme majore, la trafic ce in Romania nu va fi atins niciodata. Dar bravos, nodurile trefla sunt perimate :bash:

A, si ca sa punem punct si discutiei asteia. Avem si noi un nod trefla: A4 / DN3. Dn3 la Constanta acolo in nod fiind tot practic ca o autostrada, cu benzi de incarcare descarcare si cu 2+2 pe directia principala. Niciodata, dar niciodata nu au fost probleme acolo, cand mergi prin nod totul pare mega liber. Pe benzile de 270° din nod, evident viteza e limitata la 40 km/h si de asemenea nu e nici o problema si nimeni nu s-a plans. Asta ca sa nu dam doar exemple din alte tari.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

rizzuh

Treflele si trompetele sunt foarte bune daca directia (directiile) principale nu sunt prin bucla (bucle). La A3-A7 fix prin bucla va fi... era greu sa puna bucla invers :bash:

Va fi similar pe A0, cu noduri inghesuite, cand mare parte din trafic va fi prin bucle. Macar de ar fi prevazut benzi separate (fizic) pentru accesul la bucle (ex. trefla 3 cu 66, tot de langa Frankfurt), la A1-A0, A2-A0 si A3-A0, care sunt toate in camp, dar nu.

mirceaeliade

Nu stiu daca s-a postat asta, dar pare interesant: trailer "30 ANI ȘI 15 MINUTE", un film despre lipsa de autostrazi


Sh00b

M-am uitat la filmul ala. Mai mult arata acidentele rutiere din cauza lipsei lor si jumate din film este despre activitatea civica lui Stefan Mandachi.

snackhunter

Ma poate ajuta cineva cu niste linkuri sau unde pot gasi etapele santierului  autrostrazilor/dx-urilor?
De la etapa de porumbi pe camp, cand se incepe terasamentul, deblee, ramblee, ce materiale se folosesc la terasmanet, cand se pune fiecare strat din terasament, cand se ridica structurile pentru poduri/viaducte etc., cand se pun grinzile...

Nu am studii in domeniul constructiilor dar sunt curios care sunt etapele, pentru a intelege mai bine in ce stadii si cat mai e de lucrat pe santierele autostrazilor atunci cand apar filmari/fotografii.

horatiu.cosma

În ultima perioadă am observat o manie generalizată (nu doar aici pe forum) după găsit răspunsuri rapide și simple la probleme complexe și vaste. "Zi-mi, dacă se poate în 2 cuvinte, de ce nu avem autostrăzi, care e marele secret al construcției de infrastructură modernă în România?" Răspunsul nu e simplu și nu poate fi rezumat într-un link în care să găsești tot ce ai întrebat. Soluția e ceva mai multă muncă, documentare, ore petrecute citind din diverse surse credibile despre proiecte, despre istoria lor, întrebând punctual anumite aspecte pe care nu le înțelegi la un moment dat și în câteva săptămâni/luni poți ajunge să ai o imagine cât de cât clară a fenomenului.

Cetatean

Ai aici câteva cursuri de la UPT Timișoara. De la catedra de Cai de comunicații terestre.
Cauta după Florin Belc sau Gheorghe Lucaci.
https://www.ct.upt.ro/studenti/cursuri/index.htm

Dacă citești astea, o sa prinzi ceva teorie.
Din filmările cu drona de astăzi, care apropo, ar trebui studiate la universitate, îți poți face o impresie generala bună despre lucrări.
Cel mai bine înțelegi dacă mergi pe șantier. Sa vezi ce înseamnă construcția de autostrăzi și infrastructura în general.


snackhunter

Mulțumesc @dojaalex, m-am pus pe citit.

@horatiu, o spui de parca e ceva rau in a cauta informații sa intelegi cum funcționează lucrurile.

Caut etapele constructiei unei autostrăzi in general si inteleg ca difera in functie de relief si tipul de sol. (1. Se sapa deblee, ramblee, defrisari 2. Se pune strat x 3. Se pune strat y. 4 se ridică structuri, 5. Se taseaza 6. Se pun grinzi...etc.)

Avand in vedere ca intrebari de genul asta sunt puse des, poate ar fi fost util un thread despre acest lucru ca sa ajute membrii pasionati fara a fi nevoie sa se inscrie la facultatea de construcții. Sunt destul de multi ingineri constructori si specialsiti pe acest forum care pot da raspunsuri utile si pe înțelesul tuturor.

horatiu.cosma

E foarte bine să pui întrebări să vezi cum funcționează lucrurile, de asta există acest forum. Ceea ce încercam eu să îți zic că nu există răspunsuri simple și "într-un link" la întrebări complexe și generice. Și nu trebuie să faci facultatea ca să ajungi să ai niște răspunsuri, ci doar să ai o disponibilitate minimală de a investiga puțin domeniul. Și eu aș vrea să primesc totul în viață de-a gata, ar fi foarte simplu de trăit, dar din păcate nu așa funcționează lucrurile.