Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 6 Guests are viewing this topic.

voicul

Discutia asta o sa tot apara: era bine si "poate" "daca".
La fel cum puteam sa avem zeci de km in Moldova, la fel de bine puteam aveam TOT A3 gata - constructor serios si munca de calitate.
Concluziile vor fi mereu aceleasi: tot acelasi numar de km vom avea fix exact unde sunt.

Ce se poate face?
Ce a zis @horatiu.cosma - presiune pe autoritati si monitorizare continuua.

Urmatorii ani vor fi putini km de A, dar macar sa incepem noile proiecte cu bine, si statul sa ofere tot: de la aprobari la finantare, ca sa nu mai stam de 3 ori mai mult la un proiect.

StefanCelMare

@MihaiD
În cam 3-4 ani se va lucra mai mult în Moldova și Sud-Est, comparat cu alte regiuni.
A durat mult, e drept, dar asta pentru că multe șantiere critice ca cifre de trafic s-au lălăit teribil.
Eu zic că în 6-7 ani ar trebui să se vadă sensibil diferențe pe Moldova - cu secțiuni din A7 gata sau avansate.
A8 eu sincer nu cred în el curând, decât părțile dinspre Iași, Tg. Frumos.

MihaiD

Faptul că în 3-4 ani se va înclina cumva balanța geografică a investițiilor repară niște lucruri, nu știu cât le echilibrează pentru oamenii locului, în condițiile în care o astfel de macro-investiție atrage după sine alte investiții pe zona privată, locuri de muncă și tot așa. Timpul pierdut... rămâne pierdut. Iar peste 3-4 ani vor fi colegi care vor spune cu siguranță, poate pe drept, că e ,,prea mult Moldova", omițând cumva că ,,prea mult" vine după ,,deloc". Ce vreau eu să spun e, mai pe scurt, că anual trebuie avute în vedere deschiderea sau existența unor șantiere de mari proiecte de infrastructură în toate zonele geografice, atât pentru a construi sănătos țara asta pe termen lung, cât și, punctual, pentru a pune în valoare resursele locale de forță de muncă.  Cred că am fi mult mai câștigați dacă obiectivul anual ar fi, de exemplu, cheltuirea sumelor prevăzute în bugetul MT, eventual cu rectificări pozitive, pe ceea ce se poate face real, nu să întârziem Sibiu - Făgăraș, cum citeam pe alt thread, sau să nu dăm ordin de începere pe ciotul de lângă Tg Mureș. Nu facem X până nu e gata Y e cea mai păguboasă abordare, pt că ne alegem în final, nu o dată, și fără X, și fără Y. Ce e gata SF / PT - să intre imediat în licitație de execuție, indiferent de zonă, opinia mea, și fără frustrări. Eu sunt realmente bucuros când văd că merg lucrurile în proiectele din celelalte regiuni, dar e nevoie de mai mult echilibru ,,de sus". Pentru că, altfel, rezultatul e ăsta: vom avea 1000 km de autostradă în țară, din care 16 km în Moldova.

horatiu.cosma

Nu blochează nimeni proiecte cu bună știință, fiindcă, odată că nu prea avem proiecte în lucru care să mănânce tot bugetul disponibil și doi la mână, Guvernul și-ar trage un glonț politic în picior și CNAIR și-ar umple frigiderul să țină intenționat proiecte blocate. Pur și simplu funcționărașii de pe traseu mișcă procedurile într-un ritm de zombie blazat, văzând doar niște hârtii care trebuie mutate de la biroul x la biroul y, eventual se mai întorc pentru niște clarificări și completări, după care într-un final ajung la next level și tot așa. De asta se lărgește DN7 paralel cu PiSi1 abia acum, fiindcă ideea lărgirii care a fost propusă acu vreo 10 ani cu cap abia acum s-a materializat prin inerția plimbătorilor de hârtii, în lipsa unui interes politic. Cu interes politic se câștigau poate vreo 2 ani. Aceeași explicație o avem și pentru marea soluție de decongestionare pe Valea Prahovei, adică un drum forestier prin Pasul Predeluș, pe Valea Doftanei. Fiindcă asta au birocrații printr-un raft uitat de lume și o scot de la naftalină de fiecare dată când un nou politician întreabă despre soluții, în rest inerție și cimentare până la cer, zero proactivitate. Dacă nu urla o țară întreagă pe subiectul A7 și A8 mai stăteau SF-urile din 2000 încă 150 de ani la izolare, până trebuia cineva din CNAIR să le scoată să le mute în viitorul sediu.

naivu

@horatiu.cosma, m-ai inteles gresit, faptul ca in urmatorii 3ani nici o sansa pt prea multi km noi dati in exploatare, indiferent de cat de harnici si competenti vor fi cei implicati de acum incolo, este evident ceva rau, este o dovada in plus de cat de "bine" s-a lucrat pana acum. Iar "tabloul mirobolant" era cu "daca ...". Evident ca un santier inceput sau aproape inceput nu inseamna si segment de A dat in exploatare la termen (e suficient sa incercam sa ne imaginam cum va lucra Aktor pe A0 unde va "musti" de utilitati de relocat si interese imobiliare; sau cate se vor bloca aproape din senin daca ce anumite personaje vor reveni la CNAIR/MT/Guvernare), voiam doar sa subliniez ca, spre deosebire de 2021-22 unde nu mai avem nici o sansa, pt 2023-25 inca avem sansa, doar sansa nu certitudinea, unui avans mai consistent in nr de km de autostrada!
@pest1969, A7 nu s-ar fi facut in dauna A1, A2 sau A3, dupa cum nici A1,A2,A3 nu s-au facut in dauna A7; suntem departe de suma pe care UE ar fi dispusa sa o investeasca in A-urile noastre si de cat si-ar permite RO sa coinvesteasca. Si chiar daca banii ar putea fi o scuza pt neinceperea executiei pe A7, nu ar putea fi o scuza pt faptul ca nu exista inca un SF+PT decent nici pe A7 nici pe Iasi-Pascani, pt faptul ca nu se poate nici macar lansa licitatia pt executie.
Cat priveste prioritizarea, culoarul Constanta-Nadlac este intradevar prioritar, dar mi-ar fi fost mai dificil sa consider CTurzii-TgMures sau chiar A10 prioritare fata de A7, iar in schimb as fi considerat mai urgenta traversarea Apusenilor sau Suplacu-Bors; nu ma intelegeti gresit, daca au avut proiectul la maturitate, este foarte bine ca l-au dat in executie in loc sa astepte dupa proiecte aflate la stadiul de dunga cu carioca pe harta, doar subliniam ca nu am impresia ca la nivel oficial ar exista o prioritizare clara, coerenta sau corecta.

pest1969

@naivu Cred ca e si obsesia noastra a tuturor sa ne legam de vest cu ceva, in cazul de fata cu autostrazi. Pentru ca avem nevoie de investitori care vin de acolo. Sau putem intreba un sofer de tir de ce. Pana la urma asta e si obsesia cu A8.
Din punctul meu de vedere A7 are un beneficiu economic in momentul de fata mai mare decat A8.
In plus, e greu sa decizi construirea unei autostrazi intr-o regiune cu trafic potential mai mic in detrimentul uneia cu trafic potential mai mare. Ar fi ideal sa ne permitem sa le facem pe toate dar asta e realitatea. E si un cerc vicios aici.
Legat de constrangerile bugetare - cred ca multi premieri si ministri de finante au rasuflat usurati in trecut vazand executia bugetara slaba la MT si avand astfel toate motivele sa le taie din banii promisi. Schimbarea de atitudine a echipei actuale e printre putinele motive de usor optimism pe care le avem in momentul de fata.
Daca am fi avut abordarea asta in ultimii 5 ani, astazi am fi fost departe.

IosuaT

Dacă  nu vor fi contestații pe
A0 nord
A7 Ploiesti Buzău Focsani  (Cand va porni  licitația)
Sibiu Pitesti L4
DX Ctaiova  Pitesti L3 si 4, cred ca sau facut intelegeri  sa se împartă lucrările... Strict parerea mea... Parca  prea au pornit moroarele de ceva timp la CNAIR.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitesti, A0 Centura Bucuresti,  A7 Ploiesti - Bacau - Pascani, A3 Cluj - Oradea ; Importante. A8 Iasi-Targu Mures, A13 Sibiu - Brasov - Bacau; A3 Ploiesti - Brasov; DX 12 Pitesti - Craiova.

punktnet

Au pornit motoarele pentru ca cineva a vrut sa mearga treaba. Cand vrei sa mearga, merge - cand te doare in brisca, nu merge.
Si doamna director se ocupa, si de pe la guvern se tot impinge, e clar ca astia de acum vor si incearca. Mi-e frica de alegeri pentru ca sunt sanse ca indiferent cine ajunge la putere, va pune frana putin sau mai mult acetui avant.
Imi doresc sa fiu contrazis. :zen: :zen:
Just kidding.

IosuaT

Dar pana acum de ce nu. Dacă ar fi mers  asa de prin 2013-4  vorbeam de alte proiecte acum... Si aveam finalizate peste  1500 km de drumuri de mare viteza... Cred ca îi posibilă  acea hartă cu autostrăzile  în 2030 daca vor merge în ritmul actual. Sau macar finalizate  în proporție  de 80-90%, A7 80%, A8 80% si începute si drumurile expres  de legături  între Autostrăzi. Poate va fi bine si dupa alegeri. Incerc  sa fiu optimist.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitesti, A0 Centura Bucuresti,  A7 Ploiesti - Bacau - Pascani, A3 Cluj - Oradea ; Importante. A8 Iasi-Targu Mures, A13 Sibiu - Brasov - Bacau; A3 Ploiesti - Brasov; DX 12 Pitesti - Craiova.

vancouver

#6729
Nici vorba. Motoarele au porit IN DISPERARE DE CAUZA. Ceea ce se intampla acum este ceea trebuia sa se intampe in 2013-2014. Sunt proiectele ce trebuiau incepute pe exercitiul financiar 2014-2020.

Eu in 2013 si 2014 si 2015 AM URLAT AICI PE FORUM CA NU SE PORNESC PROIECTE PENTRU 2014-2020. La vremea aia nimeni nici macar aici pe forum nu ma baga in seama. De CNARI sau MT ce sa mai zic. Toata lumea inca pana la 31.12.2015 era concentrata exclusiv sa nu pierdem banii pe 2007-2013, prelungiti pana la 31.12.2015. UN MILIARD DE EURO TOT S-A PIERDUT. Dar - nu-i asa - nu putem face proiectul x sau y ca nu sunt bani.


SUNTEM UN NEAM DE INCOMPETENTI. IN 2020 NOI LICITAM PROIECTELE PE 2014-2020.

Si in loc pe 01.01.2021 sa ne apucam de treaba cu urmatorul set de proiecte pentru 2021-2027 noi cu chiu cu vai ne apucam acum sa facem licitatiile de SF+PT pentru A13 si diversele DX mai mult sau mai putin utile din estul tarii. Care SF+PT vor fi gata prin 2024-2025 si prin 2027, cand se termina banii urmatori, noi atunci o sa licitam abia pentru proiectele cu bani pe 2021-2027...
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

IosuaT

 @vancouver,  vezi  A0, A3, A7 si A8 pana la Târgu Neamt  finalizate până în 2027? Ar fi destui bani pentru ele, părarea mea ca nu.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitesti, A0 Centura Bucuresti,  A7 Ploiesti - Bacau - Pascani, A3 Cluj - Oradea ; Importante. A8 Iasi-Targu Mures, A13 Sibiu - Brasov - Bacau; A3 Ploiesti - Brasov; DX 12 Pitesti - Craiova.

vancouver

#6731
Nu, A0 trebuia sa fie deja finalizata in acest moment. De altfel finantarea pe A0 este integral acoperita de 2014-2020, iar daca in 2023 nu o sa fie gata o sa pierdem bani.
(adica A0 se fazeaza si este acoperita, dar pierdem din banii alocati pana in 2020)

A3 Mures-Cluj-Oradea este prevazut din fonduri 2014-2020, mai putin sectorul cu tunelul Meses care clar trebuie sa intre pe 2 cicluri. Daca Maltauro nu rezilia avea acum gata pana la Mihaiesti si la fel Corsan daca nu pleca aveam gata Suplacu-Bors. Deci clar astea intrau pe 2014-2020. Acum e la limita, probabil vom pierde o parte din bani.

A8 nu am spus niciodata sa se faca din fonduri europene normale. Este in primul rand interesul UE sa se faca o legatura directa spre Ucraina / Moldova, asa ca aici trebuie gasita o alta sursa de finantare - gen CEF pentru CF Brasov-Apata-Cata-Sighisoara. A8 se poate distribui pe 20-30 de ani, oricum nu se poate face repede.

A7 este un proiect demarat corect (SF+PT) si cat de cat la timp si se va face fara probleme din 2021-2027. Daca se vrea, integral, pana la Suceava.

A3 Valea Prahovei e alt proiect greu si care trebuie defalcat pe mai multi ani. Eu am propus un mix de fonduri: 30-40% fonduri TEN-T (40% e maxim ce se da pe TEN-T, daca e o zona cu ambuteiaje majore, si eu zic ca e) + 40-50% BM (BM a insistat cu acest proiect si ca e dispusa sa finanteze cu dobanda f. mica) si 20% buget de stat. Repartizat pe 10 ani inseamna ca. 100 de milioane pe an, adica 20 mil. de la buget, adica un rahat. Daca se facea mizeria de PPP (oricare din ele) trebuia sa platim DE LA STAT ANUAL ca. 300 MILIOANE EURO (minus incasari din taxa, dar nu au cum sa treaca de 10-20 milioane pe 53 km). Deci daca aveam PPP facut de unde se plateau 300 se pot plati si 20.

Deci A0 si A3 Oradea-Tg. Mures trebuiau sa fie azi 100% finalizate nu in licitatie
A8 e alta poveste si A7 cat de cat e in grafic.


----------------------------------------------


ASA CUM AM EXPLICAT DE N ORI:
- SUMELE CU CARE SE CASTIGA LICITATIILE SUNT MAI MICI DECAT CELE ESTIMATE (10-40%)
- O PARTE DIN PROIECTE AJUNG IN BLOCAJ DIN ORICE MOTIV (30-40%)
- FONDURILE UE SE POT SUPLIMENTA CU 10-15% DIRECT DE LA UE
- FONDURILE UE SE POT MUTA DE PE ALTE PROGRAME, unde nu se absorb 100%


CA ATARE TREBUIE LICITATE PROIECTE DE 100 * 1,25 * 1,35 * 1,10 = 185 % DIN BANII DISPONIBILI.
Sau chiar mai mult, pentru ca daca se ajunge cu toate proiectele la executie, inca se pot reduce motoarele la unele dintre ele.

Daca avem disponibile 5 miliarde trebuie sa licitam de 10 miliarde.


-------------------


Si iata acuma UE vrea sa ne dea 17 miliarde de euro numai ca sa iesim din criza cu corona. Ce avem noi pregatit mari proiecte pentru asta? Uite oportunitate sa bagam A8 in aceasta finantare. Sau repede ceva gen A4 Constanta - Mangalia, sa nu mai stam cate 2-3 ore ca idiotii in ambuteiaj la Eforie Nord, cand mergem sa ne relaxam. Sau Caransebes-Lugoj, ca sa nu se mai moara pe liniile alea drepte de pe DN6 pe care se merge cu 140-150 si e plin si de camioane. Sau un tunel Plugova sau un tunel Vatra Dornei.

In loc sa avem pregatite SI IN LICITATIE proiecte de 10 miliarde de euro pentru 2021-2027, la care ordinul de incepere proiectare sa se dea undeva in 2021 sau 2022, noi acum ne cacaim sa licitam sa nu pierdem chiar toti banii pe 2014-2020.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

mirceaeliade

poate ma insel, dar in ultimul an nu s-a mai grabit rata de pornire si atribuire a licitatilor?  parca in ltima luna am vazut vreo 5 segmente diferite in stiri

vancouver

pai asta ce tot spun si eu: situatia e disperata. Se pot pierde banii pe 2014-2020. Si trebuie facut ceva. In 2018-2019 s-au pregatit mai multe licitatii si acum suntem in plin cu ele, unele semnate recent, altele tocmai cu castigatori, etc... Da e mai bine, dar e tarziu rau rau.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

#6734
Pai și ce propunere ai, care e soluția, că pare că vrei sa dăm timpul înapoi? Nu se poate. Buba mare e 2010-2015, perioada in care nu s-a lansat/pregătit nimic serios cu excepția capetelor PiSi și Sibiu-Fagaras care e in derulare de o veșnicie. Abia în 2016 au reînceput să se lanseze pregătiri de proiecte și au continuat în 2017-2020, dar licitațiile au mers dezastru cu niste echipe de evaluare în cnair sub orice critica. Așa că suntem unde suntem, ce putem face e sa finalizăm mai rapid licitațiile actuale și să tragem tare pe toate proiectele în pregătire (fara a fușeri etapele) și pe cele în executie.

Eu nu cred că e chiar așa de disperată treabă ca pe 2007-2013 unde pur și simplu nu aveam proiecte de unde să tragem bani pe final de exercițiu. Acum avem încă 3,5 ani până la final de exercițiu financiar în care sunt premise mult mai bune, cu CraPi, A3, 3 tronsoane din PiSi, Brăila, poate A0. In 2014-2016 nu am fost nici pe departe în situația asta, cu ST, Ogra-C.Turzii, LD deblocate cat de cat abia în 2016, în ultimul an de tragere a banilor.