Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

mariusj

Vancouver chiar, daca sunt la capat de linie dar DX, macar asigura o anumita siguranta rutiera, si totusi eu nu am vazut autobuz gol nici de la Cta, nici de la Tulcea.

naivu

@adrian-FSB, legat de A8 si autostrada nordului, in master planul de pe vremea lui Ceausescu era prevazuta doar autostrada nordului, dar cu timpul, din motive care eu nu le cunosc dar probabil destul de obiective, s-a preferat actualul traseu al A8 (iar proiectul autostrazii nordului a ramas mai degraba o fantezie a politicienilor suceveni care, daca se va realiza, se va face probabil in timp, centura cu centura si segment cu segment). Proiectul A8 a ajuns intr-o faza in care cei direct implicati se focuseaza pe avansarea proiectului si orice modificare majora de traseu e practic imposibila! Cat despre TgNeamt-VatraDornei, nu te lasa sedus de valea Bistritei; in munti, cateodata poate fi mai dificil sa urmezi o vale cu un traseu de autostrada decat sa o iei de-a curmezisul (vezi PiSi2 fata de PiSi3). De acord cu sectiunea Bistrita-Dej, dar de la Dej este putin probabil sa faca si Dej-Cluj si Dej-Jibou-Zalau, va fi ori una ori alta si Dej-Cluj are mai multi fani!

Legat de drumurile rapide din zona Baragan - Dobrogea - Braila - Galati,
1. DX Rm Sarat (conexiune A7) - pod Braila - Tulcea
Era varianta cea mai ieftina ca investitie, dar se prefera doua conexiuni; sunt de anul trecut in licitatie pt elaborare SF DX Braila-Buzau si DX Braila-Focsani (cu sanse sa devina Galati-Tecuci-Tisita)
2. Dx Braila - Galati sa fie prelungit cu VO Braila, pana intersectia cu DN21, la sud de Braila
OK, dar nu pe centura Braila, sa o ia mai in larg, sa intersecteze DN21 dincolo de Lacu Sarat
3. upgrade la nivel de DX a DN21 Braila - Slabozia - Drajna (conexiune cu A2), cu posibilitatea prelungirii la Calarasi, atunci cand se va construe podul Calarasi - Silistra
Pana la Calarasi OK, dar podul C-S te va duce unde si pe ce drum? Cum vei justifica investitia?
4. prelungire A4 la nord, de la Ovidiu, sub forma de A/DX pana la M. Kogalniceanu
OK
5. Dx M Kogalniceanu - Babadag - Tulcea, cu posibilitatea efectuarii unei conexiuni cu Ucraina, pe la Isaccea - Cartal sau Tulcea - Ismail (rutier si feroviar)
OK, dar conexiune cel mult la Isaccea, care este un punct istoric de trecere a Dunarii, dar Tulcea-Ismail NU (este mlastina, eventual feribot daca tii neaparat)
6. upgrade DN2A la nivel Dx pe ruta M. Kogalniceanu - Harsova - pod Giurgeni/Vadu Oii, apoi DX parallel cu DN2A pana la Ploiesti/intersectie A7
NU, ai deja A2 pe la Cernavoda si pod la Braila, poti sa uiti de investitii nationale catre Giurgeni/VaduOii. Inca un DX paralel la 20km de A2 si 40km de Braila-Buzau? Nu cred! Pt DN2A ma astept cel mult la upgraduri punctuale.
7. prelungire A4 la sud pana la Techirghiol
OK OK evitam Eforie
8. A/Dx Teghirghiol - Mangalia Vama Veche - granita BG
OK vreau la mare
9. A/Dx Teghirghiol - Negru Voda - granita BG
Si Mangalia si NegruVoda nu se face, eventual daca ar fi un A/DX Varna-Dobrich cu care sa se conecteze, ar putea castiga competitia cu Mangalia

Ionut

Am vorbit in dimineata asta despre autostrazi la Digi FM in direct (vreo 10 minute) si pentru RFI vreo 15-20, nu stiu cat vor da pe post.

pasadia

Au fost interesați de rezilierea Salini? Nu de alta, dar îmi pare că presa main-stream cam ignora subiectul...

Ionut


naivu

Acolo unde densitatea localitatilor si relieful o permite si nu se preconizeaza un trafic care sa umple doua drumuri paralele, upgradarea DN-urilor la DX-uri mi se pare o idee buna: mai putin teren ocupat, costuri de constructie si intretinere mai mici, orice portiune terminata poate fi folosita imediat (nu poti avea upgraduri "muzeu"), plus ca de obicei DN-ul este pe traseul optim. Uitandu-ma pe harta @vancouver https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=9.msg284906#msg284906 am incercat sa-mi imaginez in detaliu upgradarea DN2B si DN21 la DX-uri si m-am cam blocat:
- DX-ul este un 2+2 cu sensurile separate fizic, geometrie buna si intersectii denivelate
- intre localitati se largeste de la 1+1 (platforma 11m) la DX (platforma 22m)
- se fac intersectii denivelate cu fiecare DJ
- la orase si comunele mai rasarite se face cate o varianta de ocolire cu cate doua noduri (unul inainte de localitate si unul dupa)
- dar ce s-ar putea face cu satele de pe traseu?
A. Cate o centura si doua noduri pt fiecare mi se pare overkill!
B. Lasat limitare la 50km/h (sau 70), treceri de pietoni, intoarceri si viraje la stanga catre strazile din comuna (cu sau fara giratoriu), doar latit la 2+2 si plantat panselute pe mijloc, dar se pierde aproape tot sensul de a fi al DX-ului
C. Continuat ca in afara localitatii, viteza maxima, interzisi pietonii (treceri din 500 in 500m pe pasarele) si fara posibilitate de viraj la stanga (iar cine are treaba spre stanga sau pe partea cealalta de sat sa conduca pina la primul oras si sa se intoarca), dar nu este corect fata de sateni.
D. Scos DX-ul in afara localitatii si lasat vechiul DN ca drum local (oricum platforma de 11m trebuia largita la 22m;  o platforma noua de 22m costa mai putin decat dublu si doar pe lugimea satului), dar fara noduri nu se iese din localitate decat spre dreapta si nu se vine decat dinspre stanga, orice dus-intors va presupune si o ocolire pana in orasul urmator (ori la dus ori la intors) pt a putea face stanga!
E. Lasat, acolo unde drumul local se reuneste cu noul DX, scurte portiuni 2+2 fara sensuri separate pe care sa se poata vira la stanga, dar e un pic periculos, lumea pe DX vine tare!
F. Grupat cate 2-3-4 sate si facut cate un punct de intoarcere (bineinteles denivelat) la fiecare 10-20km?

slartibartfast

Din experiența mea, văzând niște drumuri interesante prin țările baltice (Via Baltica în Estonia și Letonia) și M1 din Republica Moldova, cred că scoaterea drumurilor din localități este factorul cel mai important. Poate să fie și 1+1 sau 2+1 alternativ, nu neapărat 2+2, dar dacă ai un drum unde limita e 90-100 în mod constant, fără hâcuri, fără giratorii, fără localități, câștigul de viteză și siguranță este mare.

Variantele sunt de la caz la caz.

A. Este overkill 2 noduri, unul ajunge pentru majoritatea localităților mici, dar centura e un câșțig imens
B. Adevărat, se pierde orice sens. Deja și de la un DN principal se pierde sensul când intri în localitate
C. Chinuiești localnicii pentru un câștig minim în favoarea traficului de tranzit. Vezi DN5 la Călugăreni, DN7 la Tărtășești
D. Centura ar putea rămâne 1+1, caz în care un nod denivelat nu ar fi o mare problemă. Ar trebui să avem rutină în a construi astfel de noduri.
E. Nu mai ai pretenția să-i spui DX dacă are intersecții la nivel; poate doar pe drumuri mai puțin umblate, pe care le faci implicit 1+1, ai intersecțiile cu benzi de accelerare și de stânga; dar ăsta e un DN mai fancy, nu e un DX
F. Are sens în zone cu sate multe și lipite, dacă nu ai cum și construiești drum nou pe distanțe mari; drumul vechi rămâne traficului local și localnicii au nevoie de nod doar pt acces la DX/DN.

mateisn

Vis-a-vis de harta lui @vancouver de mai sus si am vazut ca si alti colegi sunt de acord cu el intr-o privinta, cea a opririi unui drum de mare viteza, fie el A/DX, Dej-Bistrita, iar de acolo catre Suceava doar un upgrade. Stiu ca acel DN17 a fost reabilitat acum vreo 15 ani (din cate imi amintesc) si s-a largit la 2+1 in unele zone (vezi pasul Tihuta), dar in rest trece intr-o proportie covarsitoare numai prin localitati unde nu cred ca se mai poate face ceva in sensul largirii lui. De exemplu, de la prima localitate dupa coborarea pasului Tihuta (Poiana Stampei) pana la Suceava sunt 133 km pe care ii parcurgi cam in 145 min folosind acest DN17, o medie de 55km/h, iar in partea cealalta, spre Bistrita, trebuie sa treci prin toate Bargaiele, iarasi numai prin localitati. E drept ca acele VO care sunt momentan programate e posibil sa ajute, dar e clar ca nu pot rezolva problema.
A8 cand se va termina va prelua traficul dinspre Iasi spre Cluj-Oradea, dar tot ce duce spre Maramures si cei din Suceava, Botosani vor folosi tot acest DN17.
In aceste conditii nu inteleg de ce nu se discuta deloc despre un drum de mare viteza si de la Bistrita spre Suceava (Botosani), mai ales ca acea zona a Sucevei este una dintre cele mai mari (si ca suprafata si ca nr. de locuitori) din tara si este de cativa ani buni "lider" la capitolul accidente rutiere mortale.

vancouver

#6668
Din lipsa de bani.

Tot master-planul cu tot ce propune acolo inseamna investitii de ca. 30 miliarde de euro (numai pe rutier). Pana in 2030 avem la dispozitie ca. 8 miliarde in cel mai fericit caz (incl. banii de la buget si ceva imprumuturi BERD) si hai sa zicem ca putem obtine preturi cu 25% mai mici decat valoare estimata, deci putem construi drumuri in valoare de 10 miliarde de euro preturi estimate.

ADICA DOAR O TREIME DIN TOTAL.

In suma totala Suceava - Bistrita este cuprins ca drum trans-regio profil 1+1 si prevazuta o suma medie de 0,7 mil. EUR / km pentru "reabilitare + modernizare", un total 124,9 milioane euro.


Concluzie: Ceea ce este prevazut in master plan nu se poate realiza pana in 2030. Doar o treime pana in 2030. Si poate inca 1/3 pana in 2040 si inca 1/3 pana in 2050. Ori sa vrei mai mult decat e deja acolo e pura nebunie. Zic eu.

----------------

Poti cel mult sa propui reduceri si optimizari. Cum am propus eu, sa se renunte la DX Constanta - Tulcea - Braila (sa se faca DX 2+2 doar primii km la nord de Constanta pana la Cogealac ca. 25km, o centura Babadag si o centura Tulcea Sud; in rest poate mici centuri 1+1 si ici colo 2+1, mai ales pe urcarile dintre Tulcea si Braila.). Sau sa propui mutarea DX prevazut acum Focsani - Braila - Galati - Giurgiuleni pe o varianta mai nordica, cu dublare drumului aglomerat DN25 si nu cu dublarea DN23 care e absolut gol. In plus DN25 trece 60% prin localitati si DN23 doar 30%. Sau renuntarea la DX Braila-Buzau si scurtarea lui la doar 15-20 km, primii de langa Braila, apoi modernizare DN21 spre A2, cu un mic DX ca centura Slobozia-Drajna.

Si cea mai importanta propunere, A13 cu 150 milioane € mai ieftina prin renuntarea la Onesti-Bacau si mutarea pe Onesti-Adjud. E si mai logic si muuuult mai ieftin.

Deci ce propun eu totul se traduce prin reduceri de costuri si legaturi mai eficiente.

Ce propui tu inseamna 170 km de drum expres montan. Am mai aratat cu alte ocazii, un drum express montan are un cost aproape identic cu autostrada montana. Nu se poate economisi nimic la tunele si nici la podurile inainte, iar la terasamente (rambleu, debleu) economia e mult inferioara reducerii platformei drumului. De ex. la o platforma de 21m in loc de 26m, care inseamna ca asfalt intr-adevar ca. 20% mai putin, volumul de excavat scade cu doar 8-12% (cu cat e mai adanc debleul, cu atat procentul e mai mic). Deci in ansamblu un DX montan costa doar cu 5-10% mai putin decat o autostrada in munti. Adica in loc de 20-30 mil. / km poate doar 18-27 mil. / km. La Suceava - Bistrita ai 55 km montan, 42 deal si 81 ses. Cost estimat de mine: 2 miliarde euro. De unde? Eu zic ca e mare lucru daca centurile G. Humorului si Campulung Mold. se vor face DX 2+2. La V. Dornei tunelul prevazut e suficient 1+1.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

voicul

#6669
Eu credeam ca anul asta va fi unul slab, dar trebuie sa recunosc ca multe proiecte au pornit la drum (inclusiv cele de pe DNCB + CNAIR a zis ca incepe si pe S lucrul).
Posibil se mai semneaza si A3 la TGM si na poate si PISI4.

Sunt bani multi la mijloc si sa vedem cum poate sustine bugetul ce avem acum (e si podul Braila + A0 S) mai ales in noile conditii economice - care inca nu sunt clare, dar sunt grele.
Se mai termina 2 proiecte pe A3 si A7 (probabil), dar si alea trebuie platite.

Si de la anul avem A7 care minim trebuie sa ajunga rapid pana la BZ.
E si A3 spre Zalau si CoBra.

Sincer mie A13 si A8 mi se par povesti inca. Poate de prin 2025 sa mai inceapa cate o bucata pe ici pe colo.


MihaiD

#6670
Este evidentă lipsa de bani, dar pentru mine la fel de evidentă e lipsa capacității de a construi un buget și de a-l executa. Cred că nu există an în care bugetul MT să nu fi fost rectificat în minus față de bugetul votat, prin includerea unor sume foarte mari pe proiecte care era clar că nu le puteau consuma în anul respectiv și, pe de altă parte, prin tăierea unor sume de la obiective în execuție unde, dacă ar fi existat fonduri prevăzute, acestea ar fi fost și consumate (ex reabilitarea DN18). Deci, pentru mine obiectivele anuale sunt să văd capacitatea MT de a consuma bugetul alocat și de a-l crește, prin rectificări pozitive, și 2 - repartizarea acestuia echilibrată la nivel național, pe proiecte, pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor regiunilor. Ce se întâmplă acum, și nu doar acum, e o bătaie de joc programată pe ambele aspecte. 

dr4qul4

DN21 e printre putinele drumuri de la noi care pot fi upgradate la DX pe o lungime apreciabila.
Si eu eram de parere ca am putea upgrada la DX unele DN-uri, insa am ajuns la concluzia ca este mai ietin si mai simplu sa faci un nou drum, pe un amplasament nou, care sa fie cat mai scurt, decat sa lucrezi sub trafic.
Consider inca ca avem nevoie de un nou standard pt DN-urile principale, iar viitoarele modernizari sa includa centuri, latimea platformei pt 2+1, intersectii denivelate cu CF si alte drumuri principale +interzicerea virajului la stanga si permiterea intoarcerii in unele locuri (in turcia au asemenea puncte de intoarcere, dar nu sunt giratorii, pentru ca drumul principal are prioritate) Bineinteles, acolo unde aceste lucruri sunt fezabile.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

Nu e nimic nou pentru cei de pe forum, dar postez ca si confirmare ca se doreste investitia in infrastructura.

Florin Cîțu a anunțat marile proiecte din planul de relansare a economiei. Când va fi gata autostrada Sibiu-Pitești - VIDEO

https://www.digi24.ro/stiri/economie/citu-autostrada-sibiu-pitesti-este-o-investitie-care-nu-se-va-termina-nici-anul-acesta-nici-anul-urmator-nici-in-mandatul-nostru-1309874

ghrt

#6673
UE practic va dubla cu titlu excepţional bugetul de investiţii, şi este posibil ca România să aibă alocate nişte zeci de miliarde. Apoi, datoria publică e sub acei 60% PIB, chiar dacă scade PIBul. Decât să se ducă în pensii speciale şi salarii bugetare... Mai sunt şi alţi factori, e mult de muncă pe schimbări administrative, trebuie găsiţi oameni etc dar există o şansă reală ca să existe finanţare pentru foarte mulţi km de autostradă şi infrastructură în general.

Referitor la upgrade drumuri: reţeaua din nordul BG e în general scoasă din localităţi şi 1+1, exceptând nişte drumuri cu trafic sezonier are şi trafic redus. Mie mi se pare insuficientă deoarece are geometrie pentru 50-60kmph. Iar dacă prinzi utilaje agricole... Observaţiile se menţin şi pe DN21 Drajna - Călăraşi de exemplu (la fel, DN nou, scos din localităţi, 1+1, utilizat de utilaje agricole, dar cu geometrie super - e drept). Aşa că un upgrade ar trebui să vizeze scoaterea din localităţi, corectarea geometriei pt 90-100kmph, separarea de sensuri şi denivelarea intersecţiilor cu trafic pt siguranţă, 2+1 pentru depăşiri şi posibilitatea denivelării intersecţiilor unde va fi cazul în viitor. Şi tot va fi mai obositor de condus pe el la drum lung decât pe un 2+2.
Cont (aproape) inactiv.

Senerslav

  Salutare tuturor. Vreau sa stiu daca ce ne este prezentat in linkul de mai jos este ceva real si serios sau doar vorbe-n vant. Imi cer scuze daca e gresit topicul!
https://www.economica.net/ministrul-transporturilor--pana-la-finele-anului--putem-sa-incepem-lucrarile-pe-inca-80-de-kilometri-de-autostrada_184692.html