News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

vancouver

^^ Faptele sunt f. clare: s-a renuntat la PPP si s-a trecut la un plan, care corespunde cu planurile pe baza carora s-au construit majoritatea autostrazilor de pana acum in Romania si in Uniunea Europeana. Planul se numeste LICITATIE pe TRONSOANE. Asta este o fapta si ea este piatra de temelie, pe baza careia functionarii din CNAIR trebuie acum sa intocmeasca o documentatie de licitatie pentru SF + PTE.

Cata vreme s-a insistat si s-a facut documentatia doar pentru PPP faptele tot clare au fost, doar ca fundamental gresite si cu sanse mari de a esua (neexistand nici un alt PPP de succes sau macar reusit pe jumatate in trecut in Romania pe zona de infrastructura).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cristi5

#6526
De acord, e foarte bine ca se trece de la PPP la singurul mecanism functional. Dar sa stam numai sa ne bucuram ca s-a ajuns pe fagasul normal, fara sa reflectam asupra intregului proces, fara sa sanctionam aberatiile care se vehiculeaza, nu mi se pare responsabil.

Este in continuare absolut incorect sa se avanseze chestii de gen "ar putea fi gata in 2026". Si mi se pare extrem de periculos pentru increderea cetatenilor in stat.

Sa presupunem (pt 5 min) ca intr-o zi va veni la putere un guvern care chiar are capacitatea sa dea termene corecte si sa le respecte. Pai n-o sa-i mai creada nimeni. In plus, daca ministrul va zice "CoBra 2030-2035" (adica realist) toti vor spune, "hai ba, tu nu vrei de fapt sa faci autostrazi. Uite, ceilalti voiau in 6 ani dar le-ati picat voi guvernu".

Si mai e o problema, foarte grava. Ii posibil ca Bode chiar sa creada in 2026. Adica niste politruci de prin CNAIR ii livreaza informatia asta si el o da public. Aici societatea civila are un rol esential. Si API si ASCORO si MVA si cine mai e. Eu cred ca trebuie sanctionate aceste porcarii. Altfel nu ne vom vindeca niciodata. Va fi tot timpul hei-rup de azi pe maine, promisiuni de abureala.

Inclusiv mult hulitul PPP se poate intoarce. Vine un guvern populist, anuleaza contractul de revizuire SF in primii doi ani de mandat, si baga un PPP rapid in urmatorii doi. Sa nu-mi spui ca-i imposibil ca doar fix asta s-o intamplat, de mai multe ori.

Propunere concreta: API, ASCORO si MVA sa semneze o declaratie comuna care sa ceara termene realiste pentru autostrazi montane. Cu regula simpla tunel=10 ani. Evitarea raspandirii de informatii false si manipulative.

transporter

Totusi nu sunt exagerate aceste termene de 10 ani pt niste tunele care altii le-au facut mult mai rapid acum 30 de ani, de atunci tehnologiile au mai evoluat. Am fost in februarie la ghetarul Molltal din Austria si acolo funicularul circula intr-un tunel de vreo 3 km care mai este pe deasupra si inclinat si pe tabla informativa de acolo scria ca s-a construit intr-un singur an! Intre 1995 si 1996. Ma gandesc doar la challengeurile tehnice care le-au avut in zona montana inalta cu un tunel inclinat in care nici macar nu puteai umbla cu utilaje. Acum eu nu sunt specialist, dar intreb, domeniul constructiilor nu cunoaste progrese tehnologice ca alte domenii ? Suntem la 25 de ani dupa si vorbim de termene de 10 ani pentru orice tunel. Hai ca as intelege daca e vorba de un tunel deosebit de lung sau cu alte probleme deosebite. Apropo pe A2 si A10 din Austria am vrut sa numar cate tuneluri sunt. M-am lasat pagubas dupa vreo 15. Totusi stie cineva in cat timp s-au construit acestea ?

voicul

Stii cum e, nici Austria nu e chiar ca Romania. De fapt e diferenta enorma.

Nu este exagerat termenul de 10 ani:
1. Nu este problema de constructie efectiva, ci de CNAIR. Daca pe lot de campie pe A10 dupa 6 ani ... am spus tot? Avem probleme cu exproprierile?
2. Sa fie 8 sau 9 ani si toti vom fi fericiti.  8)

Xenos

Legea exproprierii pentru lucrări de infrastructură, nr. 255/2010, este o armă extrem de puternică în mâna statului, așadar cadrul legislativ permite exproprieri prompte și energice. Dacă trenează este o incompetență a administrației. Cei interesați sunt întâi expropriați și apoi se judecă, dacă este cazul, pentru stabilirea unei despăgubiri mai mari decât cea oferită inițial de stat pe baza grilei notariale. Boierie pentru stat.

Ionut

API pe Facebook

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu se dezminte și continuă pregătirea deficitară a proiectelor de infrastructură rutieră care va duce, inevitabil, la aceleași blocaje în execuție!

Am spus de zeci de ori că bunul mers al lucrărilor depinde în foarte mare măsură de calitatea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic: finanțare corectă și investigații de teren profesioniste (geotehnic, de mediu, arheologic, topografic, rețele utilități).

Dacă ne uităm la licitațiile aferente pregătirii proiectelor din ultimii ani, vedem sume estimate extrem de mici (de exemplu la Secțiunile 2 și 3 pe A1 Sibiu-Pitești unde nu s-a prezentat nimeni sau la A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț) și/sau o monitorizare cvasi-inexistentă (abia acum CNAIR promite că face o unitate dedicată implementării Autostrăzii A8).

Dacă intrăm și mai mult detalii, observăm o problemă și cu achitarea facturilor: cele mai multe contracte prevăd plăți parțiale de doar 50% pentru studiul geotehnic, cealaltă jumătate fiind decontată abia la sfârșitul contractului. Mai mult, CNAIR nu plătește inițial niciun leu pentru studiile de mediu, arheologice sau topografice.

Cine credeți că are capacitatea să susțină din forțe proprii cheltuieli de milioane de lei pentru activitățile curente, așteptând luni de zile sau chiar ani până la recuperarea integrală a lor?

Rezultatele sunt evidente: falimente ale proiectanților, subcontractorilor și furnizorilor, ieșirea din România a profesioniștilor care caută piețe predictibile și juste și rabat de la calitate, toate ducând la blocaje-mamut în execuția lucrărilor!

Solicităm CNAIR să asigure un flux de plăți constante și să corecteze problemele pe viitoarele investiții, astfel încât să ieșim în ceasul al doisprezecelea din acest cerc vicios!

voicul


Ionut

Am dat eu detalii celor de la Ziare.com, ma intreaba periodic. :) Multumim de interes! :cheers:

Europiu

@Ionut: lipsește un "în" la paragraful 4, "dacă intrăm și mai mult detalii"
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

Ionut

^ S-a observat greseala si s-a corectat ulterior. :) Merci!

marisRO

Nu am stiut unde sa postez  :) dar am considerat ca aici este mai vizibil

Demararea unor investitii publice ample in infrastructura  – Da, acelea de care vorbim mereu. Implicarea Pro-Infrastructura este de dorit pentru a demara intr-un mod rapid si transparent proiectele necesare. Atat expertiza lor cat si dorinta de proiecte de calitate si la costuri cat mai bune pot aduce entitatilor publice responsabile un plus. Aceste investitii ar putea da un imbold industriei constructiilor, industriei de materiale, ar putea absorbi forta de munca ramasa disponibila si reduce somajul. Atfel de proiecte genereaza activitate si pentru o serie de firme mici si mijlocii, furnizori si subfurnizori ale entitatilor mari. Diversele proiecte pe care primariile si consiliile judetene le au ar putea fi finantate de la bugetul central pentru a urgenta demararea acestora.

Sursa: https://www.zf.ro/opinii/ovidiu-sandor-unul-dintre-cei-mai-mari-dezvoltatori-din-timisoara-19058347

ovideatza

Sunt (vor fi) bani europeni si pentru pretentiile suplimentare ale constructorilor din proiectele fazate pe POIM (printre altele), doar doar sa continuam si sa absorbim:

QuoteMinisterul Fondurilor Europene a publicat ieri spre consultare publică Proiectul Ordonanță de urgență privind unele măsuri financiare în vederea finalizării proiectelor fazate finanțate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2014-2020

Sumele alocate pentru proiectele fazate se utilizează pentru suportarea următoarelor categorii de costuri și cheltuieli:

-costuri aferente finalizării investiției pentru contractele încheiate între beneficiari și furnizorii de produse, prestatorii de servicii și executanții de lucrări, cu care aceștia au încheiat contracte, precum și costuri legate de relansarea procesului de achiziție, în vederea atingerii obiectivelor proiectelor, în baza unei justificări întemeiate;
-finanțarea costurilor suplimentare necesare semnării contractelor, ca urmare a depășirii bugetelor alocate inițial;
-pretenții financiare ale operatorilor economici contractați conform prevederilor contractuale, aprobate/acceptate în prealabil de autoritatea contractantă și/sau stabilite de comisia de adjudecare a disputelor, de instanțele de arbitraj și/sau de judecată;
costuri suplimentare necesare finalizării lucrărilor din motive neimputabile contractorului și beneficiarului, în baza unei justificări prealabile întemeiate;
-costurile de asistență și expertiză juridică și tehnică pentru arbitraj, procedura de soluționare a disputelor existente între părți și/sau judecată;
suplimentarea bugetelor contractelor de asistență tehnică și supervizare pentru atingerea obiectivelor proiectelor, din motive neimputabile contractorilor respectivi și beneficiarului, de la caz la caz, în baza unei justificări prealabile întemeiate;
-cheltuieli neeligibile declarate de misiunile de audit/verificare, care nu sunt imputabile beneficiarilor;
-alte sume necesare continuării și finalizării proiectelor fazate finanțate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2014-2020.
[..]
Documentul arată că amânarea adoptării măsurilor propuse are ca efect creșterea riscului nefinalizării acestor proiecte fazate și declarării acestora ca neeligibile cu obligativitatea returnării către Comisia Europeană a întregii finanțări din cele două exerciții financiare 2007-2013 și 2014-2020.

.


voicul

#6537
Noi abia ne taraim cu ce avem si vrea sa faca CNAIR mai mult ...  :lol:
In afara de Strabag pe A3 la TGM si PISI 5, care poate se va semna anul asta, mai e vreo sansa de contract major sa fie semant anul asta SAU macar din alea vechi sa inceapa ceva (cum e la Mogosoaia)?


--
Bode: Trebuie să privim această criză ca pe o oportunitate. Este vitală demararea de noi investiţii

Proiectele de infrastructură începute trebuie continuate, însă este vital să fie promovate şi altele noi, iar această criză trebuie privită ca o oportunitate, fiind vitală demararea de noi investiţii, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

Vorbe mai multe:
https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/bode-trebuie-sa-privim-aceasta-criza-ca-pe-o-oportunitate-este-vitala-demararea-de-noi-investitii-1289940

mariusj

Eu unul zic sa lasam vorbele pe gură, faptele vorbesc....

jaston

Proiecte care trebuie demarate anu acesta:
- A3
- PISI
- A0
- DX12
- DX Braila-Galati
Numa cateva. E multa treaba.