Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 11 Guests are viewing this topic.

GDPR

^^Mai era unul care dadea cu pumnul in masa si rupea demonstrativ contracte in fata presei. E usor sa faci show si sa dai directive, problema dificila e transpunerea in practica. Momentan noul guvern nu m-a convins deloc, au pornit cu stangul si aici ma refer la bugetarile aiuristice pe proiecte din legea bugetului de stat pe 2020.

horatiu.cosma

Departamente in MT care să monitorizeze proiectele din CNAIR am tot vazut, parca si Cuc avea. Este absolut irelevant pentru bunul mers al proiectelor daca cel din cnair zice ca nu primeste acordul de mediu de la APM Iasi pentru podul peste Prut de la Ungheni, cel din departamentul de monitorizare din MT inghite galusca pe nemestecate si o da mai departe la ministru, care vorbeste mai departe cu Ministrul Mediului care vorbeste cu cei de la APM Iasi care ii explica de ce nu dau acordul de mediu si cam asta e tot, nu se intampla nimic, circuitul informatiei in natura, telefonul fara fir. E nevoie de oameni implicati direct in rezolvarea problemelor, ca problemele sunt acolo. Un nivel in plus de comunicatori ai informatiei nu ajuta cu nimic in plus rezolvarea problemelor.

Si chiar daca oamenii din departamentul de monitorizare ar sapa putin spre cauza reala a problemei si ar ajunge la cnair, asa cum face Urtoi si Cove, ce posibilitate ar avea ei sa ii mobilizeze sau sa ii dea afara pe responsabilii de proiect din CNAIR care nu isi fac treaba? Sau pe cei din Transgaz sau din Transelectrica sau din orice institutie care nu da un aviz cu lunile? Maxim ce pot face e sa sune zi de zi la responsabil si sa il bata la cap sa se achite odata de ce are de facut. Si intr-un final, de jena, responsabilul sa rezolve blocajul.

Dar asta e un micro-management sisific care nu poate rezista pe termen lung. Am facut treaba asta in 2016 si nu merge, se consuma ficatii prea repede.

Fara un sistem de bonificatie-sanctionare (bonus-malus) ca in privat, cu contracte de performanta la nivel de institutie, dar si de individ, cu responsabilitati clare, obiective pe proiecte, cu concursuri de selectie super mediatizate si transparente, cu salarii bune, cu izolare maxima a politicului de institutiile de sub si relationare doar pe baza contractului de performanta (sa nu mai vina ministrul la x din biroul nu stiu care din cnair sa ii zica ce si cum sa faca); si cu niste echipe interministeriale super profi sub premier care să gestioneze si sa perfectioneze toate procesele interministeriale, gen obtinut avize, autorizatii, exproprieri etc. Doar asa o sa ajunga statul roman sa fie un organism cu creier si cu membre care isi fac treaba cum trebuie si cu sisteme functionale de vindecare. Din pacate acum avem doar niste membre canceroase si cu o incercare de creier care insa nu poate controla membrele, dapai sa le vindece.

cristi5

Asta cu "cauzasii care n-au niciun interes personal" pe mine ma zgarie la urechi tare de tot.

Pentru primul ministru autostrazile se fac pentru interese, politice probabil. Ce-ar fi sa priceapa dnul PM ca ii mor 5 oameni pe zi in trafic, si ca de aia trebuie sa faca autostrazi? Nu pe post de cadou politic...

Si ca de asta trebuie impinsi functionarii damboviteni care chiar n-au niciun interes?

Si pe langa ce s spus @horatiu.cosma eu cred ca toate mecanismele ministeriale, din companii si interministeriale ar trebui regandite. Luat fiecare flux (workflow) si simplificat, digitalizat. Luat fiecare unitate si injumatatit personalul. Sa nu uitam ca nr de bugetari s-a dublat in 2008, Tariceanu voia sa iasa PM... De atunci a tot crescut.

ghrt

#6363
@horatiu.cosma Din păcate doctrina funcţionarului român, expusă şi începută a fi implementată de Isărescu în mandatul lui de premier de acum 19 ani, este bazată pe carieră, nu pe contract. Ca atare, sistemul "din mediul privat" de recompensare a rezultatelor nu va funcţiona.
Un alt motiv pentru care nu va funcţiona este că CNAIR nu acţionează în mediul privat. Este în mod esenţial un monopol, pe nişa administrării investiţiilor publice în infrastructură. Monopolurile, inclusiv cele private, suferă de aceeaşi boală grea (tarife mari, calitate în general slabă) cam peste tot. Să ne amintim de Romtelecom şi cât de mult a durat să devină o companie performantă, iar transformarea a început nu după privatizare, ci după pierderea monopolului pe comunicaţiile fixe şi reţelele de fibră optică.
La CNAIR nu ai nici o presiune de piaţă, nici un mediu privat, nimic. Mai mult, banii de sporuri trebuie să îi acorzi legal, cât despre malus, poţi să uiţi de pe acum (numai pe baza cercetării disciplinare corect şi complet întocmite iar deciziile se pot contesta la instanţă).

@cristi5 Şi pe mine dar eu o pun în context. Omul ăla e acolo să îi fie bine lui şi celor din gaşca lui, plus ce mai e nevoie. Ei fac strict asta. Orice altceva e muncă inutilă şi treci drept prost.
LE: un director mi-a povestit faza cu workflow-ul (de fapt definirea fişei postului pentru fiecare post din schemă) pe care a implementat-o la o fabrică mare, privată, prin anii 2000. A avut de dus lupte grele cu sindicatul şi fiecare muncitor personal. Cei care veneau să se uite ce face fiecare muncitor ca să scrie fisa postului respectiv au fost luaţi de guler şi daţi afară fără menajamente. Evident, erau foarte mulţi băgători de seamă în schemă, au zburat.

Cont (aproape) inactiv.

nicolaem

in acelasi timp PM a spus ca:
"din experienta mea 75% din blocaje sunt datorate institutiilor publice care nu isi indeplinesc obligatiile"
Nominalizarea Pizza si Aktor e normala. sunt injurati si aici pe topicul A10.
Astea eu zic ca sunt chestiuni pozitive.

Din pacate nimic despre CNAIR/reorganizare. Eu sincer nu aveam mari sperante aici, in ani electorali. sefii de acolo vor schimba tabara spre noua stapanire.
Pe LugojDeva L3 ministrul a dezamagit total.


ovideatza

#6365
Ma bucur ca au abordat problema subcontractorilor.
Dar eu cred ca e doar la nivel de vorbe, adica putin probabil sa se poata aplica fortat contractelor in derulare.

Atata timp cat Pizza si Aktor au un contract in care scrie ca banii trec pe la ei, tu ca si CNAIR nu ai  cum sa treci peste antreprenorul general si sa faci plati direct catre subcontractant fara sa ai acordul sau = ACT ADITIONAL = acordul antreprenorului general. Tocmai acel act aditional de declarare subcontractori care tot ni s-a spus ca se va semna si implicit se va rezolva problema financiara a acestora. Ori nesemnarea lui inseamna ca fie CNAIR nu e de acord fie Antreprenorul general nu e de acord.
Daca puteau in limita contractului actual posibil sa o fi facut deja.
Dar nu cred ca Pizza si Aktor, avand in vedere toata derularea, au chiar intentia adevarata de a oferi subcontractorilor posibilitatea de a incasa in mod direct sume de la CNAIR. Inseamna sa dea din mana acel avantaj pe care il au in negocierea cu ei, banii ca si cash-flow.

Aici revenim la faptul ca licitatiile sunt slab pregatite = formatele de contract probabil sunt slab intocmite si tot asa, pt ca asta trebuia prevazut de la inceput in contractul negociat initial, sa fie clauza obligatorie introdusa in formatul de contract national.

PS: despre faptul ca a alocat bani cu pipeta pe proiecte care merg puternic si ar avea sanse sa cheltuie mult mai mult nu a spus? Ca pana la urma de acolo se trage totul, de la cap se impute si ajunge pe sirul slabiciunilor pana la ultimul care da cu sapa in santier. Noroc ca pe unele avem constructori care construiesc singuri, nu cu subcontractanti.

horatiu.cosma

E doar politicianism ieftin asta cu subcontractorii, practicat in aceeasi masura si de Cuc. Contractele existente permit plata directa a subcontractorilor de catre cnair, trebuie doar sa isi dea putin interesul.

cristi5

Interesant ca in titlu apare ca constructorii sunt de vina, dar in text recunoaste ca statul e de vina.

In plus, Aktor si Pizza sunt intarziati din motive diferite. E clar ca pt consortii/constructori in moarte clinica ca Aktor si Straco trebuie gasite solutii legale de a fi ajutati financiar. @horatiu.cosma zice ca solutia cu subcontractorii exista deja legal, probabil nimeni din CNAIR nu vrea sa semneze, ca in multe alte cazuri.

Dar pentru constructori ca Pizzarotti ce solutii sa gasesti? Ca le-a venit ultimul AC "zilele trecute". Contractual au vreme... Cred c-am mai intrebat: poate ca asteapta sa termine la CF la Coslariu inainte sa mute capacitati pe ST1?

voicul

Pizzarotti joaca la limita dupa mine. 20% avans intr-un an nu e ceva rau, dar cu ceva mai buna mobilizare putea sa fie 30%.

Deci nu poti sa zici ca nu fac nimic, dar cum sa le zici sa faca mai mult?
Mai ales cand tu ca stat le dai santierul pe bucati si nici ala "inca" intreg/fara probleme (groapa de gunoi).

vancouver

E foarte bine ca la cel mai inalt nivel in guvern se discuta despre autostrazi si chiar atat de punctual despre unele probleme.

Primul pas in rezolvarea problemelor este sa stii despre ele. Si pasul doi sa te ocupi. Guvernul anterior era zero la nivel de cunoastere a problemelor (ma refer mai ales la doamna PM), ca atare orice alti pasi si orice alte discutii erau imposibile.

- vizite pe santier (mult hulite de multi aici ca le aduce aminte de tov. Nicolae Ceaus. - asa si?) - mie mi se par f. utile, extrem de importante. #comunicare
- conditionarea platilor de platile facute catre sub = este o masura care excede cadrul legal, cadrul contractual si pe cel constitutional - a, da, daca sub vine si cere banii direct, atunci se scade din plata catre antr. principal. asta e normal; dar in rest facturile trebuie platite si punct.
- pregatiri inainte de semnarea contractelor cu descari arh. si AM facute inainte de a se semna pentru constructie = excelent, DA, asa. Numai ca nu se poate pe FIDIC GALBEN, unde proiectul si traseul se cunosc abia dupa semnarea contractelor si DUPA ce se aproba proiectul (adica ca. 1 an dupa semnare). Ca atare, daca se doreste folosirea timpului in care se face licitatia si toata perioada cu contestatiile si clarificarile, atunci exista o singura varianta: FIDIC ROSU.
- PPP: nu exista alta varianta decat aruncarea la gunoi a acestui gunoi numit PPP. Am demonstrat ca prin PPP o autostrada este de 15-16 ori mai scumpa decat prin fonduri europene. Hai sa vedem primul REFUZ REAL DE FINANTARE dat de UE pe un proiect (sa zicem Valea Prahovei) si APOI putem discuta de finantari alternative.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

ghrt

Întrebarea-cheie este dacă tu ca stat plăteşti subcontractorul direct, omul ăla se simte şi el? Chiar ar trebui să se simtă mai mult decât antreprenorul, că scapă de o bătaie de cap, nu? Iar dacă nu se simte deci e nesimţit, de ce să îţi baţi capul tu ca funcţionar de stat cu interesele altuia?

Hai să privim lucrurile aşa cum sunt, dacă vrem să înţelegem de ce nu merg.
Cont (aproape) inactiv.

cristi5

Quote from: vancouver on December 31, 2019, 11:55:35 AM
- pregatiri inainte de semnarea contractelor cu descari arh. si AM facute inainte de a se semna pentru constructie = excelent, DA, asa. Numai ca nu se poate pe FIDIC GALBEN, unde proiectul si traseul se cunosc abia dupa semnarea contractelor si DUPA ce se aproba proiectul (adica ca. 1 an dupa semnare).

In practica CNAIR si "unitatilor de implementare proiect" traseul a fost schimbat in foarte putine locuri. Eu stiu de unul pe DX12 si parca unul pe A3 la est de Campia Turzii

In general, schimbarile majore  fata de SF (de traseu, dar nu numai) nu pot fi inghitite usor la centru. Garanteaza in multe cazuri intarzieri de cativa ani. Si uneori se intarzie dar traseul nici macar nu se mai schimba (vezi liliecii)

Si FIDIC rosu nu garanteaza ca proiectul va fi bine pregatit. Si la fiecare inadvertenta mai asteptam un an-doi. Sau trei, cati ani am asteptat la Coslar?





vancouver

Este egal cu zero ce spui tu. Legal pe baza SF nu se pot face exproprieri, etc..., pentru ca exista POSIBILITATEA schimbarii traseului.

Mai mult de atat, Curtea de Conturi a statuat clar principiul ca statul NU ARE VOIE SA CHELTUIE DE DOUA ORI BANI PE ACELASI LUCRU. Deci chiar daca s-ar face exproprieri si arheologie si avize pe un traseu, daca schimbi fie si numai 1% din traseu, pe traseul schimbat nu mai ai voie sa faci nimic, pentru ca ai cheltuit deja o data banii pe acea operatie.

Deci hai sa nu mai fim patetici, ci sa urmam legea. Legea spune ca pe FIDIC GALBEN nu se poate face nimic pana nu este proiectarea gata, care este parte a contractului de proiectare si executie.

"Si FIDIC ROSU nu garanteaza"... asa si, cine a zis ca garanteaza. Eu nu am afirmat ca FIDIC ROSU e mai bun sau mai rau. Am spus doar ca pe FIDIC GALBEN nu se poate sa faci dinainte.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

#6373
Vancouver, daca esti asa sigur ca nu se pot face exproprieri pe baza SF, poate ne indici textul din lege. Pentru niste indivizi care ingheață instant cand aud de Curtea de Conturi cum sunt cei din cnair, sa faca exproprierile doar pe baza SF-ului fara nicio problema pe Craiova-Pitesti, Nadasel-Mihaiesti (chiar cu rugaminti de la cnair in 2016 pentru accelerare), Sebes-Turda, Ogra-C.Turzii, centura Zalau etc pare cam dubios. Sunt 99% sigur ca nu ai dreptate.

Intr-adevar la Alba Iulia Nord au ramas cu ceva hectare de teren neutilizate dupa modificarile de la PT, dar nu am auzit sa fi fost vreo problema sesizata de Curtea de Conturi. In ultima modificare a legii exproprierilor au introdus o chestie noua, in astfel de situatii de modificare la PT ce nu ii mai trebuie statului roman din ce a luat la SF sa dea inapoi proprietarilor initiali. E o idiotenie, nu poti sa iei 5 ani un teren la un om si apoi sa il dai inapoi, luand banii inapoi. Dar oricum, asta e o alta discutie.

cristi5

#6374
@vancouver nu cred ca e cazul sa fii asa agresiv, mai ales acum in prag de an nou.

Cate schimbari de traseu fata de SF cunosti in Romania?

Nu dai la bugetul API un leu pt fiecare km expropriat pe baza SF? :)