Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

yetiman

 :D Nici nu incerca sa cauti alte date pe site la CNAIR. Daca "Situatia proiectelor in derulare" este actualizata lunar (chiar asa proasta cum este), alte informatii sunt chiar din neolitic...

Exemplu: Sebes -Turda Lot 4:
Quote
Data de Finalizare: Martie 2016 – conform Contractului / Estimare Receptie la Terminare Trimestrul III 2017
Stadiul actual: Progres Fizic: 60,35% Progres Financiar: 47,47%
Sau: Sebes - Turda Lot 2:
Quote
Data de Finalizare: Octombrie 2016 - conform Contractului / Estimat Receptia la terminare Decembrie 2017.
Stadiul actual: Progres Fizic: 15% Progres Financiar: 26,35%

Luate azi, 03.12.2019

Nici nu are rost mai departe. Toate sunt la fel....

:D Poate citeste cineva de la MT. Dupa mine, inca un motiv pentru a face curatenie la CNAIR. Daca nici la ei pe site nu pot actualiza informatiile legate de proiectele pe care le au....
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

cristi5

#6226
Disputa A8 vs A13 intr-un schimb de injuraturi intre Corina Cretu si Lucian Sova, acum in partide diferite.

https://www.g4media.ro/cretu-in-2017-eram-cu-ministrul-transporturilor-in-birou-si-i-am-spus-sa-finantam-studiul-de-fezabilitate-pentru-autostrada-iasi-tg-mures-mi-a-raspuns-trebuie-sa-vorbesc-cu-liviu.html

Cretu a facut initial headlines zicand ca, atunci cand  Sova a fost intrebat de ce nu face SF A8 pe bani EU, a zis ca vrea sa "intrebe un prieten"

Quote
La mine în birou, am martori, i-am spus că anul viitor va fi Anul Centenar, hai să facem un gest simbolic. Avem încă cinci miliarde de euro la dispoziţie pentru infrastructura de transport. Nu putem finanţa totul, dar măcar să pornim studiul de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni. Hai să facem un gest şi apoi din 2021 să începem construcţia în exerciţiul financiar viitor. Toată lumea a rămas şocată de răspunsul ministrului, care a spus "Nu ştiu, trebuie să vorbesc cu Liviu

Problema e ca Cretu a gresit anul si ministrul. Si fireste ca exista acel SF pe partea montana blocat sub pretextul DNA parca.

Sova a raspuns:
Quote
Fostul ministru social-democrat a mai ținut să spună că el nu face studii de fezabilitate "pe vorbe şi ochi frumoşi".

"Am făcut o analiză multicriterială, începută în mai 2018 şi terminată în decembrie 2018 cu BEI-Passa, validată de Jaspers, pe care am trimis-o la Bruxelles. Constat că dna. Creţu habar nu are de acest lucru. Am prins în proiectul de buget 2019 refacerea SF-ului pentru Iaşi – Tg. Mureş dar şi SF + PT pentru Bacău – Braşov, singura autostradă ce va putea fi realizată între Moldova şi Transilvania vreodată", a conchis Şova.


Si aici ar fi probleme. Documentul la care se refera Sova a fost discutat aici si e cam cu dedicatie. Validat de Jaspers?

GDC

Și când se mai întreabă cineva de ce nu s-a făcut nimic pe A8 de atâția ani, uite aici răspunsul: fiindcă am avut miniștri de transport de o perfiditate desăvârșită care au decis să câștige capital electoral în locul unde sunt aleși prin alimentarea unei rivalități toxice: să le-o tragem ălora din Iași, Bacăul să fie miezul din dodoașcă, toate drumurile să treacă prin Bacău.

Cele două proiecte nu sunt concurente, nu trebuie finalizat unul 100% înainte de a-l începe pe celălalt și sunt amândouă necesare.

tom_sawyer

#6228
Evident ca sunt concurente, hai sa lasam "corectitudinea politica". E vorba de strapungerea muntilor pe distanta foarte mare, costuri foarte mari fata de ce s-a facut pana acum in Romania.

Daca o faci pe una, cealalta nu se mai justifica.

GDC

@tom_sawyer: am înțeles tu nu vrei A8. Dar realitatea e următoarea: dacă las corectitudinea politică un A8 complet nu mai justifică un A13, dar nu și invers. Sau îi lăsăm în mama lor pe toți cei la nord de Bacău? Să ceri cuiva din Iași care vrea să meargă la Cluj să se plimbe spre Bacău, Brașov, Sebeș și apoi Turda e o tâmpenie enormă.

Soluția cea mai bună din punct de vedere a deservirii populației e HP pe amândouă pe partea montană. Va fi probabil suficient pentru următorii 50 de ani.

cristi5

#6230
Pai de-asta se cearta politicienii si "pornesc" cand o traversare montana cand alta, si pana la urma niciuna. Pentru ca nu au notiunea de HP sau stiu ca electoratul nu o are asa ca nu indraznesc sa pomeneasca de HP.

Avem nevoie de lideri politici care sa indrazneasca sa pronunte expresii gen "half-profile", "reforma CNAIR" etc. Si sa fie capabili sa le explice asa incat electoratul sa ajunga sa si le doreasca.

ovideatza

Pana la urma politicienii pot sa spuna ca fac A pe ambele treceri.

Ca se va licita doar unul dintre sensuri in a construi, asta deja e pe randul 2-3 din stire. Half-profile e deja pre avansat pt a introduce noi termeni in discutia publica a actualilor politicieni.

Le ajunge sa spuna ca fac Autostrada Fazata, sau orice incepe cu Autostrada, daca asta e cheia succesului in a sustine.

Noi tot zicem ca politicienii nu inteleg HP, dar eu ma tem ca cei din CNAIR nu inteleg prea bine notiunea. Centura Bacau chiar nu ma prea prind de unde a iesit initial HP, daca era implementat acu 15 ani era o treaba foarte buna si un exemplu excelent in ziua de azi.

Aveti idee cum s-a nascut ideea de HP si a ajuns sa fie aproape implementata in RO? Ca poate la acel nucleu din CNAIR ar trebui apelat.

GDC

#6232
Politicienii fac circ (fiindcă nu e chiar ceartă, ceartă ar însemna să le și pese) și fiindcă mulţi nu vor de fapt autostradă din Moldova spre vest. Nu pot spune că știu toate motivele, unul ar fi că Moldova săracă e mai ușor de manipulat. Și așa că apelează și la rivalități cretine (ca asta între Bacău și Iași, care e mai veche decât A8 vs A13) pentru a-și păstra capitalul politic și în același timp a nu face nimic. Și da, încă unii pun botul la așa ceva. Mi-am luat și probabil îmi voi lua minusuri chiar aici pentru faptul că am susținut că afirmația lui Șova cum că toate autostrăzile din Moldova vor trece prin Bacău e o imbecilitate fără margini.

Ceea ce avem nevoie e de lideri care să vrea treceri montane civilizate din Moldova spre vest. Și apoi se vor găsi soluții chiar pentru amândouă.

tom_sawyer

Trebuie cerut la modul foarte concret si precis autostrada pe segmentul Iasi-Pascani. Cu asta trebuie inceput. Daca cerem la modul general sa se faca autostrada in Moldova, mai dam o lege in Parlament etc. practic e multa vorbaraie degeaba.

Moldova vrea Autostrada, Impreuna pentru A8, API asta ar trebui sa faceti. Sa va uniti eforturile si sa cereti raspicat autostrada concret pe segmentul Iasi-Pascani. E impactul mult mai mare cand stii ce vrei si ceri precis. Schimbati-va abordarea cu una mai concreta. Avem toate argumentele: segmentul e comun in oricare varianta de trecere a muntilor, e trafic mare, sunt accidente cu multi morti. Relieful relativ usor.
Stim ce e de facut: anularea PPP in curs si demarare imediata licitatie SF+proiect tehnic.

Deja s-a pierdut foarte mult timp cu tot felul de variante. Nu va lasati descurajati de ideea ca daca nu cerem autostrada de la un captat la altul al muntilor, politicienii ne vor da cat cerem, un segment, si apoi vor lasa balta Moldova.

Hai sa incepem cu primul pas si sa le spunem raspicat care este.

naivu

#6234
A8 vs A13 este o discutie bizantina. Intai trebuie sa avem SF+PT si acordul de mediu (ca sa fim la stadiul in care, daca ar fi oportun, a doua zi am putea demara pregatirea unei licitatii) si abia apoi putem discuta despre prioritati in alocarea resurselor!
Atat timp cat nici A8 nici A13 nu sunt pregatite, singura varianta disponibila este "nici A8, nici A13"  :(
A8 este un proiect mai interesant decat A13, asigura o legatura mai directa a Moldovei spre Cluj-Oradea-Vest si ar imparti mai echitabil traficul spre Vest intre iesirea de la Nadlac vs iesirea de la Bors. Dar totodata este un proiect mult mai dificil atat dpdv al constructiei cat si al pregatirii; ca dificultate, PiSi, Cobra, BacaBra si CaLu (A6) sunt la un nivel, iar A8 Tg.Mures-Tg.Neamt este la nivelul superior; ai vreo 4-5 munti de-a curmezisul, iar acordul de mediu va impune multe restrictii; ma astept ca, din cauza cerintelor de mediu, SF-ul sa trebuiasca refacut cel putin o data pt ca sunt foarte multe animale salbatice in zona; daca se va face A8 a la CNAIR, cei 3-4 ursi loviti pe A1 langa Aciliu (unde, parerea mea, ar trebui acoperit debleul si transformat in tunel, sau macar facut ecoduct) vor fi nimic, vom lovi atatia ursi ca nu va mai fi nevoie sa dam drumul la vanatoare.
De aceea cred ca A13 are toate sansele sa fie gata inaintea A8 (si nu mi s-ar parea normal ca, atunci cand proiectul A13 va fi pregatit, sa stam degeaba vreo 2-3-4 ani ca sa fie gata proiectul A8 si sa ne apucam intai de Tg.Mures-Tg.Neamt).

Ionutcatalin

A8 va conecta pe langa cei aproximativ 3 milioane de romani din regiunea moldovei inca aproximativ 3 milioane de oameni din Republica Moldova, o conexiune la o retea de drumuri de mare viteza a Europei ce va deveni critica odata cu o posibila intrare a vecinilor nostri in UE. In urmatoarea perioada ar trebui sa vedem o accelerare a procedurilor pentru studiile de fezabilitate, in momentul de fata avem doar niste estimari grosiere despre cost si dificultate ceea ce le da oportunitatea "dragilor" nostri politicieni sa se miste dupa cum bate vantul pe acest subiect.

horatiu.cosma

A început mai devreme anul ăsta dezbaterea anuală de iarnă A8 vs A13  :lol:.

vancouver

Linistea de pe santiere face sa fie mai interesante discutiile teoretice.  :D

Deci, ce ziceam? Da, A13 vs. A8. Eu zic sa impartim din start A8 in doua parti. Intre A7 si Iasi (pana la granita cu rep. Mold.) si resp. Tg. Mures - A7.

Daca e sa fiu un pic inventiv as zice asa:

tronson jud. Iasi:
IaPa = Iasi - Pascani (IaPa tot un animal in definitiv, ca si CoBra sau PiSi   :p )
sau
A8.Iasi (intreg A8 intre A7 si Iasi se desfasoara pe teritoriul judetului Iasi)

tronson Tg. Mures - A7
TârTâr = Târgu Mures - Târgu Neamt (târtâr e viteza fantastica cu care se va face partea asta  ;) )
sau
A8.montan


Ideea e urmatoarea: indiferent daca se face A8.montan sau A13.montan, A8.Iasi tot trebuie facuta.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

florin74

#6238
Eu as merge pe urmatoarea structura.
A8.Mures (Pana la Sovata/Praid). Cred ca se poate realiza intr-un termen rezonabil, iar legatura DN13 - A3 ar trebui sa fie prioritara. Relieful nu este dificil.
A8.Munte (ultima)
A8. Iasi  (la fel, inceput cat mai rapid)

horatiu.cosma

#6239
Propun și eu următoarea structură cu un plan pe următorii ani:

1. Tg.Mureș - Sovata/Praid

Finalizat SF-ul complet, inclusiv AM în cadrul contractului existent cu Acciona. Lansat ulterior (2021 cel mai probabil) PT+execuție aceste tronsoane pe următorul POIM conform studiilor de trafic din SF. Estimarea mea e că va ieși autostradă doar pe Ungheni-Acățari (centura Tg. Mureș), iar pe restul Half profile.

2. Sovata/Praid - Tg. Neamț

Reziliat cu Acciona ASAP. Făcută o discuție mai largă cu BEI PASSA/ BERD/BM pentru a face o strategie coerentă pe acest sector extrem de dificil, construit un caiet de sarcini pentru pregătirea lui (SF și/sau PT) în care să se studieze cât mai multe variante de traseu, de prioritizare, de conectare a tunelurilor la rețeaua de drumuri existentă, de intervenții potențiale la rețeaua de drumuri existentă, acord de mediu doar pe bucata asta de munte, zone half profile/full profile/profil de sensuri separate fizic etc. Lansată licitația asta de pregătire rezultată după discuția cu partenerii străini (probabil tot prin 2021). Probabil prin 2024 vom avea un proiect final aprobat, cu măsuri exacte, pe ani, așa cum a rezultat și la Inelele Bucureștiului. De acolo în funcție de bani se poate începe licita execuția, care va dura pentru un proiect complet peste 10 ani, dar când ai predictibilitate, se poate asigura și o finanțare constantă.

3. Tg.Neamț - Iași

Renunțat rapid la PPP și lansată licitația de revizuire SF eventual plus PT și neaparat plus AM. Cum zicea și vancouver, acesta e sectorul prioritar de pe A8, trebuie viteză mare la pregătire, ca să intre rapid în execuție. Estimez licitație pentru SF+PT+AM la început de 2020, finalizată (dacă e dorință în minister să se ocupe de ea cineva profesionist) la final de 2020, finalizată treaba la mijlocul lui 2022 (inclusiv exproprieri, AM), lansată licitație de construire imediat, șanse pentru primele lucrări în primăvara 2023 cu finalizare totală prin 2026.

4. Iași - Ungheni + pod peste Prut. Aici aș vedea un half profile, dar depinde ce rezultă din studiul de trafic în cadrul SF-ului. Acum e în desfășurare licitația pentru SF (tot, mai puțin podul), prin 2022 ar trebui să avem SF-ul gata și lansată execuția. De văzut câte tunele rămân din cei peste 10 km din SF-ul din 2010. Oricum, probabil prin 2027-2028 se poate finaliza și bucata asta, inclusiv podul.