Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ovideatza

#5805
Si cum iti explici supracontractarea pe fonduri europene la privati? Se merge acum pana la 200%. Acolo nu tine cu 14-15 ani de bani cu taraita. Chiar se platesc, se realoca din axe care nu au randament bun, etc.

Ia in calcul ca la licitatii se obtin economii semnificative fata de valoarea estimata. 15-20% cam sunt si acum.

La design&build am avut si 45% licitat, nu neaparat un exemplu pozitiv. Dar un 70-80% cam e real cred. Si atat se deconteaza in cadrul POIM. Claimurile ulterioare se platesc cam distinct de proiect, prea putin intra in marja de "Diverse si neprevazute", asa ca nu fac obiectul finantatii UE.

Fara supracontractare de minim 150% nu prea sunt sanse sa te apropii intr-un exercitiu de absorbtie 100%. Pentru ca proiectele au economii, se fazeaza, altele clacheaza de tot, etc. Iar dupa mijlocul exercitiului se fac realocari intre axe si programe.

horatiu.cosma

E ok supracontractarea, nu aici e problema de fond. Chiar și în cele mai optimiste cazuri nu putem spera să meargă totul brici. Problema e că sunt așa de multe proiecte praf. Vezi depozitele de la Slatina (Craiova-Pitești), tunelurile de pe PiSi cu câte un foraj la capete în cel mai bun caz și în general SF-uri făcute la mișto din birou, pe ideea că vine cineva după și face o revizuire serioasă. Partenerul "serios" a înghițit atunci orice rahat pe nemestecate și acum îi e frică să facă o treabă serioasă că vine Curtea de Conturi și DNA să întrebe de ce prima variantă nu e bună, așa că cu divinitatea înainte pe SF-urile inițiale, le rezolvă Antreprenorul, că statul nu și nu.

vancouver

Dupa parerea mea trebuie sa diferentiem intre supra-contractarea propriu zisa si supra-pregatire pe partea de SF sau proiecte (daca se merge pe FIDIC rosu).

Cand ne punem problema de pregatit proiecte eu cred ca este oportun sa mergem pe o SUPRA-PREGATIRE de ca. 300%. Adica proiectele totale pregatite pentru exercitiul financiar viitor sa aibe o valoare estimata TRIPLA fata de finantarea extimata. De aici pana la semnarea contractelor de executie mai este cale lunga. Este plauzibil ca la 10-20% din proiecte sa se incurce itele, sa apara contestatii la infinit si altele, deci practic sa pice. Daca mergem cu 20% din 300% ramanem cu 240% la care se ajunge la contracte de executie.

Dupa organizarea licitatiilor - in medie - avem contracte semnate pe 70-75% din valoarea estimata. Adica din 240% x 75% = 180% contractare efectiva. De aici e de asteptat ca 10-20% din contracte sa nu se realizeze, din motive de insolventa, cearta, incapacitate. Sa zicem optimist doar 10%. Raman 90% x 180% = 162% care se executa efectiv. Asta nu este o problema, pentru ca nu este credibil ca toate sa se execute la termen si ca atare cel putin 20% vor fi lucrari care trebuie fazate. 162 x 80% = aprox. 130%. Daca intr-adevar se va ajunge la o depasire cu 30% exista mai multe solutie foarte simple si clare:
1. Imprumut cu dobanda extrem de mica, speciala pentru infrastructura, de la BEI / BERD.
2. Statul roman suporta diferenta direct de la buget, imprumutandu-se in plus, deci crescand deficitul. UE a acceptat deja EFECTIV pentru Romania un deficit marit cu 0,5% din PIB special pentru acest caz. PIB acum este ca. 200 de miliarde €, anual avem voie asadar sa luam special pentru infrastructura in plus 1 miliard de euro. Ori daca vorbim de perioada de 7 ani 2021-2027 pe care avem cam 6 miliarde de cheltuit, 30% in plus inseamna 1,8 miliarde, deci este suficient se apelam la facilitatea de depasire a deficitului numai in 2 din cei 7 ani.
3. Mai mult decat atat, UE a acceptat pentru tarile care nu absorb toti banii, ca daca exista un program cu depasire sa se poata lua de la altele unde nu s-a absorbit. Cu certitudine din toate programele vor exista cateva cu absorbtie < 100%, deci se poate lua de acolo. Asa ca sumele de la punctele 1 si 2 de fapt sunt mai reduse.
4. Mai mult de atat, UE a acceptat intotdeauna tarilor care au avut cheltuieli reale mai mari de 100% o suplimentare de pana la 10%, adica 110%. Acoperiti din banii pe care alte tari nu i-au folosit, cum a fost Romania pana acum.
5. Nu in ultimul rand, exercitiile financiare se suprapun. Deocamdata noi planuim sa folosim banii pe 2021-2027 pana in 2030 (n+3). Dar daca chiar se ajunge la cheltuieli mai mari, de la 01.01.2028 deja putem apela la fondurile pe 2028-2034. Adica o fazare mai rapida. Si vazand ca suntem asa performanti, pe 2028-2034 vom mai reduce rata de SUPRA-PREGATIRE de la 300% la ... 200% de exemplu... Dar hai sa vedem ca exista un prim exercitiu financiar in care rupem...


Eu zic ca e destul de simpla demonstratia de mai sus. Concluzia mea este asa:

1. TREBUIE SA PREGATIM PROIECTE ESTIMATE LA 18 MILIARDE DE EURO PENTRU 2021-2027.
2. SPERAM ATUNCI CA VOM SEMNA CONTRACTE DE 10,8 MILIARDE
3. SPERAM CA SE VOR REALIZA PANA IN 2030 (n+3) EFECTIV LUCRARI DE 7,8 MILIARDE


Ca sa reusim cele de mai sus, proiectele trebuie sa aibe SF gata si preferabil si proiectarea gata pana in 2021-2022. Deci GO GO GO CNAIR. Hai sa vedem lista aia cu 18 miliarde. In ea evident intra si ce o sa fazam din ceea ce incepem inca din exercitiul actual.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

perfidus

#5808
^ Nu stau sa caut hibe in demonstratie, mie mi se par mai mult decat optimiste procentele (in sensul ca absorbția va fi mica in continuare cu acest sistem anchilozat de AM-uri si OI-uri si etc-etc). Ce vreau sa mai adaug este si GO GO CFR, ca si ea contribuie la lista aia de 18 miliarde.

PS - acum am vazut ca desi datele sunt cele din Masterplanul pe Transport, tabelele se refera numai la Rutier.
Pe CFR datele sunt extrase separat (Hotnews) si pe 2014-2020 deficitul de finantare este de 2,6 miliarde (6.7 mld in proiecte, 4,1mld costuri acoperite din FE si buget).

Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

timisoreanul

Eu incerc sa vad mereu parea plina a paharului. Faptul ca avem peste 800 de km de autostrada, in conditiile in care ne-am apucat la modul serios de construit autostrazi doar prin 2009-2010, este totusi o realizare. Dar, asa cum spunea si Ionut, Romania are nevoie de vreo 3000 de km de autostrada pentru a avea o retea adevarata. In ritmul actual, in care inauguram pe an 30-40 de km de autostrada, noi nu vom trai sa apucam sa circulam pe o asemenea retea, poate doar nepotii nostri. Asa ca, eu tot astept ziua in care vom avea o clasa politica care sa vrea cu adevarat si nu doar prin declaratii de ochii lumi sa construiasca autostrazi. Atunci cand vom avea in executie macar 500 de km de autostrada simultan, vom putea spune ca exista intr-adevar dorinta reala de a rezolva aceasta problema in Romania. Iar, beneficiile sunt enorme, incepand cu cresterea economica (dezvoltarea industriei, a turismului, unde lipseste doar infrastructura, pentru ca avem multe locuri frumoase), si mai ales cu salvarea de vieti omenesti, care sunt nepretuite. Cat priveste finantarea, ar trebui utilizate toate variantele. Supracontractarea fondurilor europene eu o vad o necesitate, tocmai ca sa reusim o absorbtie de 100%, pentru ca e penibil sa primim bani pe gratis pentru un obiectiv atat de important iar noi sa nu fim capabili sa ii folosim. S-a vazut ca proiectele se executa cu dificultati, aparand diverse obstacole ce genereaza intarzieri, asa incat nu cred ca vom ramane fara bani. De asemenea, imprumuturile pentru dezvoltarea infrastructurii sunt foarte benefice. 1 miliard de euro pare o suma enorma, dar la bugetul Romaniei nu e chiar asa. Nu mai spun ca banii respectivi se intorc in economie, in salarii pentru muncitori, sume platite furnizorilor de materiale, etc.
Sincer sunt stupefiat ca dupa atatia ani mai vad opinii de genul ca Romania nu are nevoie de autostrazi, ca traficul nu le justifica si sunt suficiente drumurile nationale. In primul rand trebuie gandit in perspectiva, la cresterea numarului de autoturisme, adica sa avem si o oarecare viziune. In al doilea rand, o autostrada e importanta prin faptul ca leaga anumite tari, capitale, regiuni, chiar daca acum valorile de trafic nu sunt foarte mari.
Cat priveste drumurile expres, mi se pare o prostie sa nu construim autostrazi. Am condus acum cativa ani in Grecia pe un drum expres, cu benzi mai inguste decat cele de autostrada si fara banda de urgenta, iar diferenta fata de o autostrada este enorma, pur si simplu m-a obosit si nu am avut o senzatie de siguranta. In schimb pe autostrada pot conduce o zi intreaga fara niciun efort.

cristi5

#5810
Daca tinta totala e 3000 km
- cam 600 sunt la munte (2x100 pe Meridionali, 200 Orientali, 100 pe A6, plus Holdea, Meses...)
- vreo 600 sunt deal greu (Nadasel-Suplac, A6, Brasov-Fagaras, zona Iasi, TarguMures-Fagaras cu potential de crestere a mobilitatii f bun pt ca leaga 4 vai)
- restul in relief ceva mai usor: DX10, A7, A11, A4....

La munte nu stim cat costa km de profil A montan ca avem 0 km, doar poate ne uitam la vecini. La deal greu putem lua ca reper Gilau-Nadasel, ST4, OS3...

Deci cat iese costul bazat pe ce s-a facut pana acum (cu si fara Bechtel)?

pasadia

Cristi, am pretentia  de la tine ca esti ceva mai exact. Spui 200km pe Meridionali, dar Comarnic - Rasnov sunt 50, Curtea de Arges - Boita vreo 95.
Spui A6=100 km, eu masor cam 80(Drobeta - Slatina Timis).
Orientalilor le dai 200, dar aici imi e greu sa-mi dau seama care e calculul. Sovata - Tg. Neamt sunt 110km (exceptand vreo 20 de km din zona Gheorgheni).
Pe dincolo, Bretcu - Oituz imi da doar vreo 30-35 de km de relief montan.

Una peste alta distantele pe relief montansunt mai mici decat cele mentionate de tine (370 vs 500). Nu zic, tot departe suntem de a-i face, insa ar trebui sa calculam corect. ;)

Ps: Fagaras - Tg. Mures e dus si as va ramane. Decat asta, la modul teoretic as prefera un DX al Secuimii realizat prin legarea A3 si A8 pe traseul Tg. Secuiesc - M. Ciuc - Gheorgheni.

cristi5

#5812
Merci mult pasasdia. Ce vreau sa spun este ca daca tinta e 3000 km, nu vad cum o atingem fara niste tronsoane de munte si deal greu serioase. Cam jumatate din cei 2200 km ramasi pana la tinta. Cu alte cuvinte, avem o tara de munte si deal greu din pdv transport, nu suntem Germania, Belgia, Olanda, UK, etc.

De la Sovata e trecerea de pe Tarnava pe Niraj, hai sa zicem deal greu la peste 550m, dar eu i-as zice "segment scurt de munte" din pdv costuri, ca la Holdea si Meses. Daca tinta e asa sus, e greu sa fie atinsa fara A8 si A13 impreuna peste Orientali. Deci trecem de 400km de munte. Restul mutam la "deal greu" (traversari intre vai).

In acelasi rationament cu tinta sus, TgMures-Fagaras o fi "uitat" acum dar mi se pare ca are mult potential. Din acelasi motiv (legarea vailor) e f interesant DX secuiesc Olt-Mures sau chiar secuiesc/maghiar Olt-Tarnava.

Si ar mai fi o categorie de "drum subcarpatic", gen A7, DX12, A13 Fagaras-Sibiu, care e semnificativ mai scump decat un drum de campie din cauza multipleor viaducte. Aici intra si de la Craiova spre vest.

Deci daca ne intelegem la un cost pe km pentru diferite categorii putem sa vedem cati bani trebuie atrasi pt tinta 3000 km in diferite variante (A, DX,...) si diferite scheme de finantare (EU, stat, PPP)
- munte (400)
- deal greu (600)
- deal subcarpatic (500)
- podis/campie (700)

Ionut

#5813
​​#10YearsChallenge Autostrăzile în România - 2009 vs 2019. Comparația cu Bulgaria, Ungaria și Polonia

La început de 2009, după cinci ani de la aderarea în UE, Polonia avea o rețea de drumuri rapide - autostrăzi și drumuri expres - de circa 1.300 de kilometri. Zece ani mai târziu, la început de 2019, rețeaua de drumuri de mare viteză în Polonia a ajuns la peste 3.600 de kilometri. Similar, Bulgaria a trecut de la circa 400 la aproape 800, iar Ungaria a crescut de la peste 1.100 de km la peste 1.500 km. Și în România ultimii zece ani numărul de kilometri de autostradă a crescut cu peste 200%. România - drumuri de mare viteză (autostrăzi și drum expres) la începutul anilor: 2009: 263 km, 2019: 807 km (+544 km)



Hotnews

voicul

E clar ca HotNews nu ii place pe cei de la CNAIR.
Daca erau fideli faceau o comparatie cu Moldova si atunci Romania era o adevarata campiona cu zeci de km.

Asa, fata de Polonia si Ungaria ... noroc ca suntem langa Ungaria si macar de acolo soferii romani nu mai au probleme/au autostrazi.  :(

Ionut

Update monitorizare autostrazi. Vedeti daca mi-a scapat ceva sau gasiti greseli. :cheers:










Allex

#5816
Quote from: yetiman on December 16, 2018, 01:30:45 PM
Nu poti introduce o pauza putin mai lunga dupa 2018? Sare prea repede inapoi la 1972.

Quote from: ladposta on December 16, 2018, 01:41:27 PM
Daca suntem la capitolul cereri :-) eu cred ca ar fi bine sa aven un buton de Pause pe acest clip/colaj sau o viteza mai mica

Multumiri anticipate.

Quote from: vancouver on December 16, 2018, 02:14:57 PM
Si ceea ce apare nou intr-un an cu culoare diferita, abia in anul urmator trece la aceeasi culoare cu restul.

E ok asa?

1,5 sec





4 sec

"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

ladposta

e bine desi poate daca am putea sa pauzam din cand in cand ar fi mai bine. dar hai sa nu fim pretentiosi :-) Multumim pentru efort AlexAllex +1 din partea mea.

Allex

Daca dai click pe oricare dintre harti se va deschide albumul cu fiecare plansa in parte.
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

ladposta