Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cristi5

Fireste ca eram ironic cu P2.

Ideea e ca statul nu are cu ce bani sa sustina un PPP realist. Doar din alea wishful thinking unde vine un capitalist naiv si baga toti banii. Apoi ne trezim ca nu poate finanta, ca nu-i da nicio banca bani pt wishful thinking.

De trafic la Bombonica (iar sunt ironic, stiu ca e alta mai proaspata acum) ce sa mai vorbim.


Ionut

Pam pam! Tabelele magice v2.0! Bigger, better.










__dir

Cam o data pe an ies pe rand cei de la Dacia, Ford si transportatorii si cer autostrada.
De ce nu se pun la masa cu MT/compania si imping proiectele intr-un format respectabil de orice partid ajuns la putere? Ce au de pierdut?
Cu rugaminti nu se face absolut nimic pe domeniul rutier/cfr.

horatiu.cosma

^
Cum să împingă proiectele? Cu căruciorul? Eu zic să nu mai fim copii. Ford și Dacia cer infrastructură pe toate canalele posibile, nu doar cele publice, an de an. Mai lipsește să facă un SF profesionist pentru proiectele astea, de cât sunt de exasperați de partenerul serios de la stat. Problema e la stat, la MT, la CNAIR. Poate veni la masa discuțiilor și Papa, Trump, Trudeau, Macron și mulți alții, cretinii din CNAIR tot ăia sunt.

Mersul trenurilor

Deci Banca mondiala nu doreste sa lucreze cu Neaga si nu se ia o masura sa inlature jegul?  :o chiar nu e nimeni mai sus sa aiba autoritate?  >:(

rizzuh

Mai sus unde? Mai sus de Neaga sunt Sova, Vasilica si Dragnea. Banca Mondiala nu are prea multa influenta... si nici nu cred ca-i intereseaza prea mult pe cei de la BM ce facem noi.

Ionut

Ce-am dat ieri pentru Ziarul Financiar. Au publicat in editia tiparita de azi. (Vad ca si in ZF Corporate, dar nu am acces.) Poate cumpar ziarul, n-am mai cumparat un ziar in format fizic de ani de zile. Nu e prima data cand dau declaratii pentru ZF, sper sa nu fie nici ultima. Au avut multe articole in trecut mult sub standardul ZF (in ceea ce priveste infrastructura). Au mult de muncit la capitolul asta.

Problema cu declaratiile date pentru ziare este ca nu mereu te citeaza cum trebuie, mai interpreteaza si editorul. Dar na, sper ca a iesit bine per total.




Ionuţ Ciurea, director Asociaţia Pro Infrastructură: Guvernul PSD a găsit parteneriat pentru construcţia de autostrăzi. "Toată lumea vede o soluţie magică în PPPuri, dar trebuie să ne întrebăm dacă sunt fezabile." De ce nu luăm fonduri europene?

,,Toată lumea vede o soluţie magică în parteneriatele public-private, dar trebuie să ne întrebăm dacă sunt fezabile, mai ales pentru proiectele unde suntem deja eligibili pentru fonduri europene." Premierul Viorica Dăncilă a a­nun­ţat ieri că guvernul va a­dopta primul pachet de in­ves­tiţii strategice care vor fi rea­li­zate în parteneriat public-pri­vat, printre care se numără şi trei autos­trăzi. Dar această metodă de finan­ţare ar putea fi una dintre cele mai puţin fezabile şi avantajoase pentru România, spun specia­liştii.

,,Toată lumea vede o soluţie magică în PPP-uri (n.r.: parteneriate public-privat), dar trebuie să ne întrebăm dacă sunt fezabile, mai ales pentru proiectele unde suntem deja eligibili pentru fonduri europene. Spre exemplu, dacă vorbim de A8, pentru tronsonul de la Tg.-Mureş la Iaşi suntem deja eligibili pentru fonduri europene. Deja s-a discutat cu UE, s-a bătut palma, mai trebuie doar să depună cererea, dar noi spunem: «Nu, mulţu­mesc, nu vrem să ni se plătească 75% din costurile eligibile, noi vrem PPP-uri». Guvernul a găsit scuza perfectă să nu facă nimic până în 2020, pentru că procedura de obţinere de fonduri prin aceste parteneriate este de lungă durată", spune Ionuţ Ciurea, director al Asociaţiei Pro Infrastructură, un ONG care urmăreşte proiectele statului în infrastructură.

ZF

Ionut

Este despre A7, A8 si PPP, asa ca pun aici.




API pe Facebook - va rog distribuiti

După poziția noastră din weekend despre marșul motorizat al cetățenilor din Moldova pentru construcția autostrăzilor A7 și A8, revenim cu viziunea noastră despre ce ar trebui să se întâmple în perioada următoare, astfel încât cele două proiecte să fie puse pe baze solide.

Licitațiile pentru pregătirea (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, autorizație de construire) celor patru proiecte (Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani) ale Autostrăzii A7 au fost lansate în 24.11.2016. În iulie și august 2017 au fost deschise ofertele. În curând se va împlini UN AN de zile, timp în care CNAIR nu a fost capabilă să evalueze ofertele depuse!

În cazul Centurii Bacău, contractul pentru proiectare și execuție a fost reziliat în aprilie 2017, însă abia în 16.12.2017 a fost scos din nou la licitație, aflându-se acum tot în stadiul de evaluare a ofertelor, cu termen 30.05.2018 (care cel mai probabil va fi amânat).

În țările din jurul nostru (Bulgaria, Ungaria, Serbia, Polonia) aceste etape se derulează în câteva săptămâni, nu luni sau ani întregi! Este evident că echipele de achiziții și comisiile de evaluare din CNAIR sunt incompetente, refuzând în mod inexplicabil asistența tehnică de la Comisia Europeană.

În ceea ce privește Autostrada A8, lucrurile stau mult mai rău decât în cazul A7. CNAIR a lansat în licitație revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător și pentru a obține acordul de mediu. Însă două licitații au fost anulate (Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni), iar singurul contract semnat (Târgu Mureș-Ditrău) practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) și apoi reziliat pe 19.01.2018.

Pe 01.02.2018, am explicat pe larg rezilierea defectuoasă și inoportună a contractului pentru Târgu Mureș-Ditrău (link: https://bit.ly/2LszAUz). Din ianuarie nu s-a mai întâmplat absolut nimic. CNAIR și MT au promis în repetate rânduri că vor debloca situația, însă au fost doar minciuni.

Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamț și Iași în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin Parteneriat Public Privat (PPP), deși toți cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanțare europeană asigurată prin POIM, o soluție mult mai ieftină și mai ușor de accesat decât varianta PPP.

Din păcate, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. Și în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor.

Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren partenerii privați (constructori, bănci, fonduri investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat! În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare.

Este trist că și în acest moment, după mulți ani de promisiuni deșarte, Guvernul alege să răspundă cetățenilor din Moldova în aceeași notă, cu hărți făcute pe genunchi fără nicio valoare și cu termene fanteziste care nu mai pot păcăli pe nimeni.

Solicităm oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să finalizeze cu atenție și celeritate evaluarea ofertelor pentru tronsoanele Autostrăzii A7 și să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8!

elphax

lamuriti-ma  - ce fel de corporatie ar alege sa lucreze pe un astfel de proiect PPP in conditiile in care azi se lucreaza atat de greu cand esti doar furnizorul de servicii , primesti bani cand livrezi si te astepti sa ai intarzieri ?
de ex: adica iti faci plan de afaceri pe 4-5 ani, sa proiectezi , sa livrezi la cheie un drum si poate sa asiguri intretinere dupa. si vezi ca orice proiect de acest gen e intarziat din cauza beneficiarului 2-3 poate inca 5 ani. poate iti iei banii in 8 ani in loc de 5 pentru ca guvernul intarzie toata partea birocratica
dar daca iti faci un plan pe 25 de ani, 5 ani lucrezi si inca 20 ani incasezi stii ca sigur va dura muuuuult mai mult. in primul rand pentru ca clientul, statul roman, nu mai e asa responsabil si clar te va intarzia mult si bine. si azi guvernul da vina pe constructori, la un PPP va pasa si mai mult din raspundere si vina pe privat
in concluzie trebuie sa fii tampit rau sa te bagi la PPP

va rog sa ma combateti daca am gresit ceva

perfidus

^ nu e nici o greseala in rationamentul tau, este ceea-ce spune si API de multa vreme.
Parteneriatele incercate in trecut au esuat lamentabil pentru ca nici o organizatie financiara nu s-a bagat sa finanteze proiectele datorita riscurilor mari.  Daca prin absurd s-ar gasi, ar include niste costuri de finantare foarte mari, proportionale cu riscul.

Neaga si ai lui isi fac niste calcule gresite, au vazut la altii ca se poate si cred ca vor reusi si ei astfel sa capete o vaca de muls comisioane pana la pensie.

Numai ca la un asa grad de incompetenta administrativa nimeni nu e nebun sa riste, chiar cu un contract de concesiune beton prin care Statul Roman sa compenseze lipsa incasarilor din plata tranzitarii din buzunarul contribuabililor.
Se stie experienta Bechtel cand nu se plateau lucrarile cu anii si se invocau tot felul de motive, ba ca au fost inundatii catastofale, ba ca una, ba ca alta. Cu un stat acum in UE si avand acum tinta de deficit tot timpul ca apa la gura inecatului, ce plan de rezerva sa-ti poti face?
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

cristi5

#5186
Eu cred ca PPP-ul varianta 2018 e o perdea de fum menita sa ascunda alte probleme ale guvernarii, incepand cu analfabetism functional la varf, continuand cu pensii si salarii platite din imprumuturi si terminand cu infrastructura (autostrazi tinute inchise jumatate de an desi sunt gata etc)

Sunt multe petarde de imagine facute pe genunchi si aruncate pe piata, mi se pare ca acest PPP e unul din ele. Nici macar Serbanescu n-a vrut sa se pronunte. Autorii PPPurilor CoBra (singurul care poate eventual avea trafic de PPP) ratate in trecut ar trebui sa fie mandri daca comparam cu PPP varianta Dancila.

Traseele fara mari sanse la trafic de PPP trec bine de tot prin bazinele electorale care sustin guvernul. Ce investitor e naiv sa creada ca populatia saraca din Teleorman sau Oltenia va avea bani de taxa de autostrada?

elphax

am uitat sa adaug - la nivelul de trafic estimat pe unele tronsoane si daca ar lansa PPP pentru 2+1 in loc de autostrada, investitorii ar avea dificultati mari in ajunge la break-even. deci sanse minime de a obtine finantari
si atunci singura solutie realista e de a combina fonduri bugetare cu europene

yetiman

Chiar nu cred ca mai trebuie sa continuam discutiile.  :D

Pentru mine, motivul este extrem de clar. Pe fonduri europene NU se pot face smecherii. Acolo se verifica documentele si platile. Pe PPP se pot face foarte multe, si se pot FURA (da, asta e cuvantul corect) multi bani.

Iar interesul actual nu este pentru binele soferilor (si, evident, a firmelor care au nevoie de conditii cat mai bune de transport) ci doar cum sa se poata fura mai mult fara sa fie vizibil!
(inclusiv incrancenarea de a schimba legile justitiei si de a ingenunchia DNA merg in aceeasi directie)
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

laszlo.robert

Țineți minte cît costă  CoBra in PPP  - 8 MRD 56 KM
Faceți voi calculul pentru 750 km în regim PPP. Nu le plătim nici în 20-20-20.
În afară că nu vine nici o firma sănătoasă la cap cu așa mulți 💰.
Iar fizic nu avem nici manodopera nici utilaje (chiar de-ar fi toate firmele prezente in țară) nici producția de structuri subansamble ,firme specializate în realocări,montarea  grinzilor (DEME peste tot) numai vorbind că în paralel cu cei 750 km cel puțin în teorie am avea și alte șantiere majore:PISI,A3 intre Cluj și M4,A0,A7,CRAPI.
Gargară ieftină și abureală pentru neștiutori.