Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 3 Guests are viewing this topic.

Ionut


cristi5

#4801
Quote from: vancouver on November 24, 2017, 12:36:32 AM
Nu este realist 2025. Nu intra in finantarea UE actuala. Pana in 2022 se vor concentra pe absorbtie pe proiectele pornite acum.

Aici se vad efectele politicii de a face numai autostrazi in loc de drumuri de mare viteza/siguranta pentu trafic mediu.

Si strategia asta loveste in Bv-Sibiu care eu cred ca chiar are trafic... Ce sa mai vorbim de Bacau-Brasov...

Daca lasam strategia sa fie dirijata de absorbtie, la asa ceva ajungem. Dar si asta a dus la A10, poate chiar A13 dupa rezilieri in alte parti cum zice Horatiu...

vancouver

#4802
Nu e nici o strategie dirijata spre absorbtie. Poate uiti ca noi vorbim de exercitiul financiar 2014-2020. Deci repet: 2014. Daca era strategie dirijata spre absorbtie, in decembrie 2013 aveam toate studiile si exproprierile gata si ne apucam pe 01.01.2014 de evaluat oferte pentru Sibiu-Pitesti, Pitesti-Craiova si centura Bucuresti si pe Ploiesti-Pascani de evaluat licitatiile pentru studii+proiectare. Adica faceam in 2014 ceea ce facem acum, in 2017-2018. ATUNCI ERA O STRATEGIE.

Ceea ce este la noi este un BÂLCI BALCANIC, un amestec de "da mie ce-mi iese" cu "trebuie macar in ultima clipa sa absorbim banii"

EU AM STRIGAT IN GURA MARE SI AICI PE FORUM, ATAT IN 2014, CAT SI IN 2015, CAT SI IN 2016 (la finalul fiecarui an) CA PIERDEM BANII. CA PROIECTE, CA UNA ALTA. In 2014 NIMENI DE PE VREUN FORUM NU M-A LUAT IN SEAMA. In 2015 putini, dar toti spuneau, hai sa ne concetram sa absorbim banii din 2007-2013. Abia in 2016 s-au trezit cu totii si iata in sfarsit avem licitatii (bune-rele, cum o da domnul, ca suntem deja la nivel de actiune disperata de a mai scoate ceva de undeva).

Așadar nici urmă de strategie. Darămite de strategie dirijată spre absorbție. Asa ca nu are cum o strategie inexistenta sa loveasca in Bv-Sibiu. Sau asta ar mai lipsi: sa spunem ca strategia este de vina ca nu se face nimic... Nu e strategia. E LIPSA STRATEGIEI. (sau intarzierea cu care s-a inceput lucrul dupa Master-Plan).

Haosul fiind asa de mare, UE ne-a cerut de altfel acel MASTER-PLAN. O chestie care nu mai exista nicaieri in Europa. Pentru ca peste tot exista oricum un plan, O STRATEGIE, egal cum ii spunea. Si in definitiv si in Romania exista un plan, era planul IPANA din 1969, si care a fost urmat de toate guvernele pina in 2012, pana la imensa teapa incercata de Sova & Co. pe Brasov-Comarnic: 55 km de autostrada pentru 8 miliarde de euro. Si cu darea peste cap a oricarei planificari anterioare (intre altele Sibiu-Pitesti disparea ca prioritate, ca sa nu exista alta cale de a traversa spre sud muntii, decat pe proiectul dorit cu ardoare maxima (de ce oare?) de politicieni).  Si atunci e normal ca a aparut cerinta de a avea si noi un Master-Plan. Si-l avem de prin 2015 si acum in sfarsit mergem dupa el - cat de cat. Hai sa nu ne intoarcem iar si sa dam aiurea vina pe strategia, pe care cu chiu cu vai am reusit sa o batem in cuie, cu mare-mare intarziere. Marea intarziere este cauza, nu strategia actuala.

-------------------------------------

PS. Daca vrem sa fim seriosi de acum inainte, Sibiu-Brasov este un proiect care trebuie pregatit la nivel de FIDIC ROSU, pentru a porni cu licitatia de constructie in 2020, astfel ca lucrarile sa inceapa efectiv in 2021, primul an al noului exercitiu financiar 2021-2027.

SA NU CADEM IN CAPCANA IDEII CA NU AVEM BANI. AVEM. IN AFARA BANILOR PE 2014-2020, de la 01.01.2021 AVEM O NOUA TURA DE BANI DISPONIBILI. . La acel moment trebuie sa avem licitatiile pentru EXECUTIE pe Sibiu-Brasov pe masa sau chiar pornite, astfel ca in 2021-2022 sa se intre efectiv in teren si in 2025 putem intr-adevar sa avem A13 Sibiu-Brasov gata.

Doar ca eu sunt convins ca asta nu se va intampla, si de aceea spun ca nu este realist 2025. Mai degraba 2029-2030, cu capul spart si cu banii luati la limita in exercitiul UE 2021-2027 (pe care se pot atrage bani pana in 2029).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

^
Eu zic că de Sibiu-Brașov (Făgăraș) se va trage tare pe stilul "Sebeș-Turda" încă din POIM, fiindcă e unul dintre puținele proiecte noi cât de cât avansate (săptămânile următoare se va decide cu Jaspers metodologia finală AMC, va rezulta alternativa câștigătoare, se va aviza în CTE CNAIR și vor începe investigațiile geo și de mediu). La anul pe vremea aceasta SF-ul ar trebui să fie într-un stadiu avansat, foarte aproape de a fi lansat. În toate discuțiile de la AM POIM exercițiul financiar curent se încheie în 2022, nu 2020. Proiectele lansate anul acesta vor pica unul câte unul ca și un castel de cărți de bune ce îs, deja licitațiile pentru 2 loturi din Craiova-Pitești sunt foarte aproape de anulare după decizia CAB, așa că Sibiu-Făgăraș, Oradea-Cluj, fazatele, capetele Sibiu - Pitești, Brăila și cu puțin noroc A7 zic eu că vor trage grosul din POIM pe rutier.

vancouver

#4804
Ar fi bine sa se faca ceva si in POIM.

Actualul exercitiu se incheie in 2020, nu in 2022. Dar lucrari incepute inainte de 31.12.2020 se mai pot continua pana in 31.12.2022 si primesc finantarea POIM. Sau daca se prelungesc si dupa 31.12.2022 se vor putea faza.

Indiferent de acest aspect, daca incepem unele lucrari de la 01.01.2021, acestea pot intra in urmatorul program. Deci putem de acum sa pregatim alte proiecte de 6-8 miliarde de euro in total pentru exercitiul 2021-2027, si din 2021 se poate intra pe ele. UE probabil va asigura ca. 3 miliarde pe un nou "POIM cu 75% cofinantare" (sau cum se va numi), noi am putea sa dam 25%, deci 1 miliard, si trebuie proicte pregatite de 6-8 miliarde in total, pentru ca unele se vor incurca, altele vor pica, altele se vor licita la sume mult mai mici decat se estimeaza.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

ovideatza

#4805
POIM 2014-2020 are cheltuieli eligibile intre 01.01.2014 - 31.12.2023

Este N+3 pentru acest exercitiu financiar.
Toate proiectele scrise pot sa prevada grafic de implementare pana la 31.12.2023, fara nici o problema.
Oficial, la acest moment, nimic nu poate intra pe 01.01.2024.
Neoficial probabil vom avea fazate sau daca se depaseste restul va fi neeligibil (cum se intampla si acum, sunt proiecte nefazate si neinchise la acest moment, au termen pana la mijlocul lui 2018 sa le termina pe cont propriu sau se vor cere si banii rambursati pana acum inapoi).

Sursa de pe Ministerul Fondurilor Europene deschideti din arhiva documentul "POIM-versiune aprobata.pdf"

esendy

^ ok

dar vancuver zicea ca din 01.01.2020 vor fi disponibili si banii pt urmatorul exercitiu financiar 2020-2026/27, deci hai cu pregatirea proiectelor ca in 2 ani vor fi f multi bani disponibili.

vancouver

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

TibiV

esendy,
si nu mai multi.
Ci alti bani disponibili.
(Dar astia de acum, daca "nu ii papam", nu se vor reporta...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

@ vancouver: putin exagerezi cu insistenta pe 2021. In mai toate tarile UE absorbtia in primii 2 ani e lenta multumita birocratiei - semnarea actelor pe fiecare PO in parte, crearea AM-urilor, a ghidurilor, procedurilor de lansare a apelurilor, etc... Fondurile UE sunt practic folosite cam din al treilea an al ciclurilor bugetare.

Nu zic ca nu se pot face pasii descrisi de tine inca din 2021, dar probabil ca finantarea va intra retroactiv (platesti antreprenorul in 2021 din fonduri bugetare, primesti co-finantarea UE in 2023). Si dupa cum sti, ei se feresc cat pot de finantare pe buget national inainte de a avea semnat acordul de finantare.

In plus ceea ce spui tu presupune o capacitate administrativa de a gestiona in paralel mai multe proiecte aflate in faze diferite. Capacitate care stim prea bine ca nu exista.
Solutia mea, expusa pe aici, a fost sa delegam anumite atributii (inclusiv faza de licitare proiecte D&B) catre DRDP-uri. Ati spus ca nu e buna o asemenea regionalizare...

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk


vancouver

Corect pasadia. Bravo. Exact asta spun si eu: se poate, dar nu o sa se intample.

Discutia a pornit de la ideea ca Brasov-Sibiu poate fi gata in 2025. Eu am spus ca nu se poate, si am adus exact argumentele tale. Nici nu stiam ca banii din POIM se pot folosi pana in 2023, decembrie. Mai grav. Asta inseamna ca pana atunci nu o sa se ocupe nimeni de noul exercitiu, fiind incapabili sa faca 2 deodata. Deci abia din 2024 o sa se pregateasca noul exercitiu financiar, in 2025-2027 licitatii, in 2030 cu mult noroc sa fie gata.

Pe de alta parte a venit cristi5 si a spus, ca problemea este ca avem o "strategie orientata spre absorbtie". Eu aici iar am aratat, ca nici vorba de asa ceva. Si am explicat CUM AR FI SA AVEM O STRATEGIE ORIENTATA SPRE ABSORBTIE. Deci atentie, pasadia, eu am aratat ce s-ar putea face la modul teoretic. Am aratat cum ar fi sa avem o strategie orientata spre absorbtie. Nici prin cap nu mi-a  trecut ca realist o sa se si faca asa. Uite, am si scris in mesajul de mai jos:
QuoteDoar ca eu sunt convins ca asta nu se va intampla, si de aceea spun ca nu este realist 2025.

Deci - inca o data: SE POATE TEORETIC SI PUTEM FOLOSI BANII PE 2021-2027 INCA DIN 2021 (logic, nu?). DAR PRACTIC NU VA FI ASA.

Daca insa, cum spune horatiu, Fagaras-Sibiu incape inca pe POIM, atunci e si mai minunat. S-o vedem si p-asta.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

pasadia

Ultimul paragraf pus de mine, cel cu solutia descentralizarii gestionarii contractelor ti-a scapat.

Si cred ca ti-a scapat si o nuanta importanta din mesajul lui cristi - acela ca nu investim dupa nevoi ci dupa absorbtie. Nu facem strategia de investitii dupa motive rationale, dupa nevoile reale, ci facem strategia astfel incat sa reusim absorbtie. Si de asta strategia e intr-un an "regie proprie" (cand nu e absorbtie de facut), in altul A12 (cand e LOV la guvernare si Ford anunta un nou model), in altul A13 si A3 (ca sunt mai mature si asa reusim absortia sa o implinim) si tot asa...

Strategia trebuia facuta dupa MPGT si atat. Dar noi asistam blazati la sifonarea MPGT-ului si aruncarea lui la cos. Ceea ce nu ma supara atat de tare pentruca stiu ca e prost, dar speram totusi ca odata macar o strategie sa fie dusa la implinire, macar in primele etape.

GDPR

#4812
Cheltuielile cu investitiile la autostrazi conform proiectului de buget pe 2018 (in paranteza cheltuielile preliminate pe 2017):

- AUTOSTRADA BUCURESTI-BRASOV, Km.0+000-173+300: 20.9 / (76.3) milioane lei;
- AUTOSTRADA DE CENTURA A MUNICIPIULUI BUCURESTI - SECTOR CENTURA NORD KM.0+000-52+700: 2.9 / (0) milioane lei;
- AUTOSTRADA DE CENTURA BUCURESTI - SECTOR CENTURA SUD KM.52+700-KM 100+900: 3.8 / (0) milioane lei;
- AUTOSTRADA CERNAVODA-CONSTANTA: 0 / (80.8 ) milioane lei;
- VARIANTA DE OCOLIRE A MUNICIPIULUI CONSTANTA: 8.3 / (20.0) milioane lei;
- VARIANTA OCOLITOARE A ORASULUI BACAU PE DN 2 - ETAPA I: 17.8 / (0.6) milioane lei;
- AUTOSTRADA BRASOV - TARGU MURES - CLUJ - ORADEA: 508.55 / (254.5) milioane lei;
- VARIANTA DE OCOLIRE A ORASELOR DEVA - ORASTIE LA STANDARD DE AUTOSTRADA: 13.7 / (9.7) milioane lei;
- AUTOSTRADA LUGOJ - DEVA: 217.4 / (319.1) milioane lei;
- AUTOSTRADA ORASTIE - SIBIU KM.0+000-82+200: 3.0 / (2.1) milioane lei;
- AUTOSTRADA TIMISOARA - LUGOJ: 19.1 / (0) milioane lei;
- AUTOSTRADA SEBES - TURDA: 212.3 / (399.6) milioane lei;
- AUTOSTRADA SIBIU - PITESTI - Sectiunile 1 si 5: 32.4 / (0.35) milioane lei;

TOTAL: 1,060 / (1,163) milioane lei.

Daca din start pornesc cu un buget mai mic decat executia preliminata pe anul curent, e clar ce o sa se intample dupa rectificari...

TibiV

Quote from: pasadia on November 29, 2017, 09:23:54 PM
Nu facem strategia de investitii dupa motive rationale, dupa nevoile reale, ci facem strategia astfel incat sa reusim absorbtie. Si de asta strategia e intr-un an "regie proprie" (cand nu e absorbtie de facut), in altul A12 (cand e LOV la guvernare si Ford anunta un nou model), in altul A13 si A3 (ca sunt mai mature si asa reusim absortia sa o implinim) si tot asa...

+1
:cheers:

De obicei suntem la mare distanta unul de altul, dar nu pot se nu recunosc ca ai "sintetizat" foarte bine tot (.....) asta...

(Asta nu inseamna ca nu ne vom lua "in bete" la urmatorul subiect controversat... ;) )
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#4814
Quote from: pasadia on November 29, 2017, 09:23:54 PM
Strategia trebuia facuta dupa MPGT si atat. Dar noi asistam blazati la sifonarea MPGT-ului si aruncarea lui la cos. Ceea ce nu ma supara atat de tare pentruca stiu ca e prost, dar speram totusi ca odata macar o strategie sa fie dusa la implinire, macar in primele etape.

Multumesc pasadia ca ai dezvoltat ideea, este intr-adevar o disperare de a lansa proiecte. Sa-i spunem "strategie bazata pe absorbtie" e mult prea mult pentru ca:

(1) cum spui si tu, nu e strategie, ci hei-rup, unii cand vin la guvernare mai iau niste decizii de urcare pe SEAP, dupa care tragem 10 ani pt ca proiectele alea erau departe de-a fi mature.

(2) nu e absorbtia sperata... daca un proiect nu incepe deloc ca a fost lansat pe O600, sau dureaza 10 ani in loc de 3...

Dar si cu MPGT avem o problema mare. Preturile pe care se lanseaza proiectele sunt de cateva ori mai mari decat in MPGT. Km 614-Simeria e deja semnat la pret mult mai mare. Pretul PiSi s-a multiplicat etc.

Sa nu mai vorbim de faptul ca proiecte aflate jos in prioritatile MPGT au fost lansate, iar altele din top sunt tot la faza "x vrea autostrada"