Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 4 Guests are viewing this topic.

TibiV

@esendy,
dar nu a spus nimeni sa ne apucam de A8 in urmatorii 4 ani.

Stim foarte bine ca ce avem acum in lucru "mananca" toti banii din POIM 2014-2020.

Discutia este strict despre ce facem dupa....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

haideti sa o luam pe rand:
- TibiV- care este bugetul de autostrazi pt anul acesta? Cumva mai mic decat pt anul trecut? Realitatea e ca ne putem baza pe un buget de 500 mil eur/an. Optimist (foarte), putem spune ca vom ajunge la 1 mld E/an, in urmatorii 10 ani.  Astea sunt fonduril. Toate. nu mai visati nimic peste.
- dezvoltarea unei zone nu apare cand are infrastructura pt export. primordial pentru orice activitate economica este aprovizionarea. Daca vrei sa produci eficient (ieftin), atunci trebuie sa te poti aproviziona repede si sigur (ca sa eviti stocurile).
- Asadar prioritatea numarul 1 ar trebui sa fie Bacau-Iasi. Pana sa ne legam de Cluj, ar trebui sa legam intre ele cele mai importante orase din Moldova. Apoi le legi de altceva. Si e mult mai ieftin sa le legi de Bucuresti-Galati-Braila-Constanta
- Dar in acelasi timp poti sa imbunatatesti si legaturile spre transilvania. Tocmai pentru ca nu e trafic, tirurile nu vor pierde timp spre Tg Mures/Brasov. Nu am auzit sa se blocheze DN15/13/17/12A-C la fel de des ca VO sau VP. Trebuie doar rezolvate serpentinele. Iar 1 km de tunel costa 27 mil euro.
- Am fost in Antalya-Kemer acum 9 ani si acum 2 ani. Diferenta intre cele 2 drumuri a fost cam de 20 min. Si vreo 3 tunele si nenumarate deblee. Nefiind trafic, m-am simtit ca pe autostrada. Asta desi se vira la stanga (dar cu loc de asteptare) sau erau semafoare.
https://www.google.ro/maps/dir/36.5940601,30.5413986/Antalya+Kemer+Yolu,+Liman+Mahallesi,+07130+Konyaalt%C4%B1%2FAntalya,+Turkey/@36.5940498,30.5385661,15.75z/data=!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x14c3947294237ae7:0x71f6914fc550cb55!2m2!1d30.5952866!2d36.8355659?hl=en

Cine crede ca nu se poate face asa ceva pe un DN existent din Orientali? Costurile ar fi de 4-5-6 ori mai mici ca la Autostrada.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Allex

"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

alecu26

Deci....Anul ăsta ce deschidem? Sunt șanse reale la orice altceva în afară de Dumbrava - Margina?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

dr4qul4

Gilau-Nadaselu.
Il deschidem, dar nu il dam in circulatie.

Si eu sper si loturile 3 si 4 de pe A10.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Allex

^ poate si OS3 tot anul asta, desi scad sansele pe zi ce trece
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

alecu26

Realist am spus. ST 3 și 4 sunt încă departe și nu au scăpat de toate problemele. Într-adevăr. ...Gilau Nadasel are șanse foarte bune....dar degeaba.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

north

Quote from: dr4qul4 on April 09, 2016, 01:58:17 AM
@north, Turcia, e o tara muntoasa, si a transformat DN-urile in DX-uri, construind nenumarate tunele.
Oare la noi nu se poate aplica aceeasi solutie? Ma gandesc (pe langa exemplul tau cu DN6) la traversarea Orientarilor. Care ar fi DN-ul care s-ar preta la un asemenea upgrade? iesim sub 5 mil euro/km ?

Să vedem cum am putea analiza problema. Privim strict asupra celor șase județe ce formeză Regiunea de Nordest (SV, BT, NT, IS, BC, VS) - pentru că pentru VN și GL rămâne în orice scenariu preferată varianta "centrală/sudică", dacă A1 ajunge la Sibiu și apoi la București.
Dacă presupunem că în următorii 5-6 ani va fi finalizată complet legătura autostradală Budapesta - Târgu Mureș*) (în Ungaria cel puțin via M3/M35, poate în mod optimist direct via M4), atunci ar trebui să ne uităm la soluții de la Târgu Mureș. Adică să excludem variantele nordice DN 19 / DN 18 (prin Maramureșul istoric) sau DN 1C / DN 17 (via Baia Mare - Dej - Bistrița), pentru că, deși acestea sunt mai scurte ca distanță, existența unei autostrăzi până în estul Ardealului le anihilează practic acest avantaj.
*) Acest fapt - cred eu - se va întâmpla pur și simplu pentru că nu vor fi alte proiecte mari pregătite, și statul (prin 2018-2019) va fi nevoit să liciteze tronsoane din A3 dintre SdB și Mihăiești pentru a salva absorbția pe actuala perioadă de programare.

I. Dacă nu se face nimic mai la est de Târgu Mureș, atunci traficul spre est se va împărți cvasi-egal între axele:
* DN 15 - 15B (via Reghin, Toplița, Poiana Largului și Târgu Neamț) pentru cele trei județe [cu reședințe de județ] "nordice" - SV, BT și IS
* DN 13A - 13B - 12C - 15 (via Bălăușeri, Praid, Gheorgheni, Bicaz) pentru cele trei județe [cu reședințe de județ] "sudice" - NT, BC și VS.

II. Dacă s-ar promova încă cca. 50 km de autostradă spre est (Ungheni - Acățari - Sovata / Praid), chiar și în profil 2x1 la est de Acățari (iar acest lucru, din motive de disperare privind absorbția fondurilor, este de asemenea foarte probabil să se întâmple), atunci clar ruta via 13B și 12C va deveni preferată pentru toată regiunea de nord-est.
Din păcate, deși pe cei ~85 km între Praid și Bicaz Chei sunt doar 4 localități (Borzonț, Joseni, Gheorgheni și Lacu Roșu), pur și simplu nu poți scoate o viteză și un comfort superior prin scoaterea drumului din localități. De fapt, în mod ironic, probabil în Borzonț și Joseni sunt zonele în care scoți cele mai mari medii de viteză de deplasare pe tot acest traseu. Spre comparație, pe varianta nordică, pe bucata Borsec - Târgu Neamț te deplasezi cu o viteză (și cred că și siguranță) sporite, în ciuda faptului că drumul trece printr-o salbă de localități (cei care, asemeni mie, au bătut aceste drumuri în repetate ori, pot confirma aceste afirmații).

Prin urmare, aș formula următoarele concluzii la întrebarea ta:

1. Este practic imposibil să realizezi o îmbunătățire semnificativă prin scoaterea drumului din localități pe vreunul dintre DN-urile care ar lucra în sinergie cu viitoarea autostradă de la vest de Târgu Mureș. Presupunând finalizată autostrada dinspre vest până la Târgu Mureș, distanțele și timpii de acces de la cele șase reședințe de județ din Moldova (nord-est) la autostradă ar fi astfel:



(Datele sunt după Google Maps, și cred că reflectă destul de bine realitatea; s-ar putea comenta că odată cu aducerea pe 15-15B a traficului de SV și BT, viteza de deplasare ar putea scădea, mai ales datorită vehiculelor de marfă... oricum și la ora actuală este practic imposibil să treci Pasul Creanga fără să rămâi blocat în spatele unui TIR – și până ajungi jos chiar nu ai șanse să îl depășești)

2. Privind realizarea Autostrăzii Târgu Mureș – Iași, primul pas care ar trebui făcut ar fi categoric construcția tronsonului Târgu Mureș – Tulgheș, parțial 2x1, ideal cu amenajare 2+1 pe prima cale de autostradă. Cu o proiectare judicioasă, costurile pe tronson ar putea reveni la 10 MEUR/km 2x2 și 6,5 MEUR/km 2x1 [2x2 este în teren mult mai prietenos, vezi mai jos]. (Aș putea intra în detalii privind ce s-ar putea face pentru reducerea costurilor, probabil ar necesita un nou normativ, față de acesta: http://www.cnadnr.ro/ReglementariTehnice/PD%20162-2015-redactarea%202.pdf, dacă cineva este interesat, am putea porni o discuție)
În aceste condiții, tronsonul ar costa:
- în varianta cu 2x2 până la Acățari: 10 MEUR/km * 12 km + 6,5 MEUR/km * 121,6 km = 910,4 MEUR
- în varianta cu 2x2 până la Sovata/Praid (nodul la 13A între ele): 10 MEUR/km * 51,5 km + 6,5 MEUR/km * 82,1 km = 1048,7 MEUR
(determinarea kilometrilor făcută pe harta de aici: http://www.cnadnr.ro/docs/proiecte/harti/traseu-targmures-ungheni.jpg)
În aceste condiții, distanțele și timpii de acces de la cele șase reședințe de județ din Moldova (nord-est) la autostradă ar fi astfel:



Subliniez din nou, prima etapă în realizarea autostrăzii Târgu Mureș – Iași – Ungheni trebuie să fie tronsonul Târgu Mureș – Ditrău – Tulgheș, și nu tronsonul Târgu Neamț – Ungheni, pentru că:
- prima variantă aduce beneficii semnificative județelor SV, BT, IS, NT, BC, VS
- a doua variantă aduce beneficii semnificative practic doar județului IS.


Crucială este, în contextul argumentării de mai sus, modernizarea DJ 127A între Tulgheș (DJ 127) și Bicazu Ardelean (DN 12C), prin pasul Balaj (și desigur adăugarea unui nod pe autostradă la 127A), pentru ca traficul de NT, BC, VS să nu aglomereze DN 15 la est de Tulgheș. Acesta ar fi modernizat doar pentru traficul ușor. Cu această modernizare s-ar reduce timpii indicați în ultimul tabel de mai sus!
Hartă mai jos:


Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

TibiV

Făină analiză...
:gj:

Am însă o mică observaţie:

Quote from: north on April 11, 2016, 01:26:35 AM
nu vor fi alte proiecte mari pregătite, și statul (prin 2018-2019) va fi nevoit să liciteze tronsoane din A3 dintre SdB și Mihăiești pentru a salva absorbția pe actuala perioadă de programare.

UE nu va finanța A3 pentru că nu este core.
Şi nu poate spune nimeni că echipa Ponta-Rus-Neaga nu ar fi încercat din greu să bage A3 CoBra la finanţare europeană...

Mi s-a mai adus contra-argumentul că UE a dat bani pentru A3 Cp.Turzii-Tg.Mureș şi, mai ales, A10.
Doar că, indiferent cum le numerotăm noi, de la Bruxelles A10 şi A3 Turda-Tg.Mureș nu sunt de fapt decât capătul vestic al A8, care este core.

Ceea ce înseamnă că Târgu Mureș – Tulgheș ar trebui să fie varianta de rezervă pentru absorbție pe ciclul actual.
Deşi ar fi jenant să nu reuşim să cheltuim toţi banii pe proiectele pe care le avem deja, şi să apelăm la proiecte "colac de salvare"...

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

alecu26

Tibi, e foarte evident ca nu vom reusi. Lasa-ma sa am dubiile mele (pana la proba contrarie) ca Pitesti-Sibiu va fi gata pana in 2022-2023-2024.

In 2021, lucrurile care vor absorbi bani la greu, de abia atunci se vor desfasura in viteza maxima...si anume tunele cele mai lungi....si poate si viaductele cele mai lungi.

In plus, e evident ca suntem deficitari momentan la pregatire de proiecte. Nu prea avem nici un SF pe masa, care sa fie rapid transformat in PT si transpus in licitatie. Nici macar intentii de licitare SF-uri/PT-uri nu vedem.

Asa ca sunt de acord cu North, hope for the best, prepare for the worst.

Eu nu am indraznit sa sper sa un tronson asa mare ca cel sugerat de north...ma multumeam cu un tronson de vreo 10 km (A3-DN13) si By Pass Iasi-Targu Frumos.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

pasadia

Fara suparare, dar pentru locuitorii din Moldova tot Bacau -Iasi ar fi mai util. Nu de alta, dar comparativ cred ca ruta asta este de vreo 5-6 ori mai folosita decat traversarea Orientalilor spre Cluj sau Budapesta...
Asta ca sa nu invoc criteriul pret sau faptul ca in acea perioada PiSi ar trebui sa fie preocuparea de baza. Si nu cred ca are Romania capacitatea sa administreze constructia concomitenta a doua treceri peste Carpati. La naiba, nici una simpla ca cea de pe LD2 nu o gestionam prea bine. N-ar fi mai bine sa capatam experienta inainte de a ne arunca la asa ceva?

iulius

^^^
Vom sarbatori "Marea Unire" cea de 100 de ani, peste nu mult timp. Sustin 100 la 100 ideea lui North si pentru 1 mld de euro cred ca este momentul cel mai oportun de a incepe constructia A8 (half profile).

laszlo.robert

#3433
De acord Pasadia dar problema este ca trebuie sa invatam din mers ,pentru ca nu mai este timp si pierdem bani .S-a pierdut foarte mult din ciclul anterior daca nu reusim o absorbtie 100% ,pe ciclul in curs oare mai ne da UE aceasi summa de bani sau vor fii redirectionati catre altii care stiu ce sa faca cu ei.Sa facem planuri pe ciclul urmator este inca un loz in plic.Asteptam um posibil Brexit cu o mare diminuire a fondurilor.Sa speram ca UE va exista si peste 10 ani !

esendy

#3434
+1north

Una din concluziile analizei lui north este ca A8 deserveste mai bine Moldova ca A13. Case closed!!!

Judetele SV,BT,IS,NT,BC,VS vor folosi A8 ca legatura spre vest cu timpii de acces descrisi de north, iar Vrancea si Galati vor folosi A7+ploiesti-gaesti+PISI pt legatura spre vest

Deci e nevoie de o singura trecere la nivel de A  peste Orientali si cea mai eficienta solutie este A8 !