Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 40 Guests are viewing this topic.

nenea_hartia

Quote from: pasadia on March 26, 2016, 01:43:57 PM
Fire separate.
Foarte corect.

Quote from: pasadia on March 26, 2016, 01:43:57 PM
Toti vor neaparat constructie noua in totalitate, nimeni nu ar accepta transformarea unor bucati din DN in A.
Cei care vin pe DN intră pe 5 km de autostradă, continuă apoi pe DN, apoi alți 5 km de autostradă.  Le faci noduri din 5 în 5 km? Plus, dacă ai autostrada blocată pe secțiunea comună (TIR răsturnat, etc), ai blocat ambele căi de circulație.

clau

Totul tine de bani... Daca nu-i ai faci half sau alte solutii... Optiunea a doua e sa nu faci nimic pana ai bani sa faci A direct...astepti 10-15-20 ani fara sa faci ceva... Nu e mare teorie aici...

dr4qul4

#3287
Eu nu sunt pt transformarea Unui Dn in A. Dar sunt pt modernizarea DN-Urilor, undeva la un standard intre DN6 si DX. Cand traficul o va cere, atunci va trebui facuta A
Dar pana atunci o sa treaca mult si bine , si tot nimic vom face.....
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

mikidutzaa

Sunt perfect de acord cu d4qul4. De banii de A8 putem face 5 DN-uri modernizate peste tot unde trebuie (tunel Plugova pe DN6, Valea Prahovei (eventual si pe Valea Doftanei), Oituz, Targu Neamt si Campulung Moldovenesc).

Asa nu mai trebuie sa ocoleasca nimeni, viteza medie va fi decenta si nici nu se vor crea ambuteiaje. Daca in 30 de ani se va dovedi vreun drum modernizat insuficient ne putem gandi atunci la o autostrada caci vom avea bani de ea daca va creste atat de mult activitatea economica.

Cu A8 obligi jumatate de Moldova sa ocoleasca foarte mult si sa aglomereze A7 care va fi si asa destul de aglomerat (mai ales daca il facem doamne fereste DX7).

In Alpi nu sunt decat 2 autostrazi adevarate (practic doar una e prin mijloc, Brenner) si nu e nimeni "condamnat la subdezvoltare".

laszlo.robert

Trebuie sa te contrazic ,chiar cu putin offtopic.
In afara de Brennero mai sunt :Udine -Klagenfurt-Graz
Lubliana-Villach-Salzburg
Val d'Aosta cu tunelul Mont-Blanc
Tunelul Saint Bernard intre Vall d'Aosta si Vallese
Torino- Lion cu tunelul Bardonechia-Modane

mikidutzaa

Udine-Klagenfurt-Graz e a doua dar e cam pe la margine si cand am fost eu pe ea foarte libera. Cea prin Ljubliana n-as zice ca e prin Alpi, din cate stiu Alpii se termina in Slovenia.

Tunelurile Mont Blanc, Saint Bernard, Gotthard si Frejus sunt cu o singura banda pe sens, cam departe de ce numim noi autostrada! :)

Exact tunelurile respective le am in minte cand am zis modernizarea DN-urilor actuale - daca n-au murit europenii cu ele nu o sa murim nici noi cu trafic de zeci de ori mai mic si cu A7+A1 ca backup daca tii mortis sa mergi pe autostrada.

Daca am moderniza DN-urile cu ceva tuneluri/viaducte/3-4 benzi unde e loc va fi mult mai bine decat o singura autostrada. Asa cu mai multe strapungeri nimeni nu trebuie sa ocoleasca si toti vor avea o viteza decenta de trecere a Carpatilor.

laszlo.robert

Sunt de acord cu ce spui dar exista un impediment major:Tunelurile enumerate de tine ar trebui facuti pe "banutii nostrii" si ar insemna fondurile de constructie si intetinere a actualelor DN pe foarte multi ani.
Im schimb PI-SI si A 8 sumt egibile 85% pe fonduri UE.

mikidutzaa

Pai toata discutia a pornit in ideea ca UE e flexibila si putem jongla in aceiasi bani. Ne putem imagina o modernizare mai "avansata" pentru Targu Mures-Targu Neamt (eventual chiar drum complet nou) si rezolvari mai ieftine pentru celelalte pasuri.

Daca nu ne da bani pentru altceva decat A8 atunci asta e, n-avem ce discuta :).

esendy

#3293
^^^ deacord cu solutia aceasta, cea mai eficienta din cate s-au mai discutat pe aici. Nici mie nu mi se pare necesara o trecere la nivel de A a Orientalilor.

cristibur

Salut !

O legătură la nivel de autostradă între Moldova și Ardeal mi se pare esențială din următoarele motive:

1. Bazinul orașelor mari ale Moldovei de vest (românești), în speță Iași, Bacău, Suceava, Piatra generează suficient trafic spre vest pentru a justifica o asemenea conexiune. În momentul de față traficul este dispersat în mai multe drumuri naționale (în număr de 5) în funcție de destinația finală. O autostradă ar concentra aceste fluxuri într-unul singur și de aceea ar trebui probabil început cu traversarea Carpaților.

2. O astfel de legătură construită pînă în apropierea graniței cu Moldova de est (Republica Moldova) ar extinde acest <catchment area> spre marile orașe din această zonă (Chișinău, Bălți, Soroca)

3. O asemenea legătură ar importa (aproape că nu mai este nevoie să o spun) dezvoltare economică din Ardeal într-o zonă cu o populație importantă numeric dar în mare parte <idle> în momentul de față.

Încă o dată, toate regiunile României au nevoie disperată de rețele de transport moderne (iar impotența cruntă a decidenților mi se pare de neacceptat pentru cineva de bună credință. Aici este bottle-neck-ul în momentul de față. CNANDR trebuie reformat total și trebuia început de ieri).

Însă ce facem mai întâi trebuie dictat de o analiză cost - beneficiu (inclusiv finanțarea UE de 85% intră ca parametru în calcul). Iar la o analiză cost-beneficiu bine făcută o legătură de nivel autostradă între Moldova și Ardeal adună cu siguranță multe puncte pentru motivele de mai sus.

O seară faină ! :)




mikidutzaa

#3295
Pai tocmai asta zic, de ce sa concentram traficul pintr-o singura autostrada astfel fortand pe multi sa conduca mai multi kilometri cand putem sa modernizam mai multe drumuri nationale?

Mai ales ca traficul e mai mare pe Oituz decat prin alte locuri conform studiului Cestrin din 2010.

Plus ca mai trebuie luat in calcul si timpul de constructie si impactul asupra mediului, A8 va dura enorm de mult sa fie construita pe cand niste imbunatatiri la drumurile existente se pot face semnificativ mai rapid.

Prin modernizare inteleg intersectii denivelate, indreptarea curbelor unde se poate, ocolirea tuturor localitatilor, largire unde se poate, tuneluri, etc. Transformarea intr-un fel de mini drum expres.

De exemplu intre Oituz si Bretcu s-ar putea face un tunel de ~2km care ar rezolva complet serpentinele si ar costa maxim 100 de milioane de euro conform standardelor de cost. Pana la 3 miliarde cat e A8 mai e.


__dir

^^^ Uite asa ajungem la intrebarea - cu cine?

- cu cei care chinuie centurile la orase cativa ani? o data ce au dat drumul la un proiect, uita de el pana firma intra in insolventa sau nu face nimic (VO Suceava, DNCB...etc)
- cu cei care nu fac mentenanta?
- cu cei care stau si 2-3 ani in evaluare?

Nici o sansa!

vancouver

Intr-un viitor mai indepartat (2040-2050) lipsa unei autostrazi intre Moldova si Transilvania este ceva inadmisibil. Lipsa ei va genera o segregare economica tot mai accentuata a zonei Moldovei - si asa un din cele mai sarace din UE.

Pentru ca Moldova sa aibe o sanse de dezvoltare industriala, este nevoie de o cale de comunicare civilizata pentru camioane. Necesitatea autostrazii de traversare a Carpatilor Orientali deriva asadar din alte criterii decat TRAFICUL actual. Este o exceptie - in mod normal facem autostrazi acolo unde arde ca trafic pe drumul actual. Aici e altceva: orice drum conventional este extrem de dificil pentru autotrenuri (camioane). Trebuie o cale liniara, fara serpentine, fara puncte periculoase, cu banda separata pentru traficul de autoturisme.

Evident, daca acum zona Moldovei este printre ultimele din UE, nu are cum sa ajunga vreodata prima - dar macar sa se mentina in coada plutonului la mica distanta de medie. In lipsa unei autostrazi, discrepanta va creste in continuare. Dezvoltarea nu se poate asigura numai cu cativa poli de dezvoltare a serviciilor informatice in orasele mari.


Apoi se pune intrebarea: unde? Eu pledez pentru Tg. Mures - Tg. Neamt. Motive:
- se afla in centrul Moldovei. Distanta de la Suceava / Iasi / Bacau / Piatra Neamt / Galati / Focsani pana la intrarea pe aceasta autostrada este acceptabila.
- o autostrada Bacau-Brasov ar rezolva doar partial problema. De ex. pentru o legatura Cluj - Suceava aceasta autostrada nu ar fi viabila. In general nordul Transilvaniei si nordul Moldovei ar fi in continuare separate, fara o legatura pe autostrada. In timp asta va impune o autostrada suplimentara mai la nord, deci costuri duble si problema nerezolvata integral pentru mult timp
- Tg. Mures - Tg. Neamt este cea mai scurta varianta pentru a ajunge din Moldova catre Vestul Europei. Prin Brasov este un ocol semnificativ.
- in timp (2050) A1 Sibiu-Deva-Timisoara-Arad va fi suprasolicitata de trafic, mai ales in zonele de trecere pe langa localitati mari sau aglomerari de localitati medii. Un trafic de camioane suplimentar venit pe la Brasov din toata zona Moldovei va crea probleme suplimentare, determinand poate investitii in largirea autostrazii. In schimb A3 Tg. Mures - Cluj - Bors nu trece aproape de nici un oras mare (ocoleste la distanta mare Clujul si Oradea) si nici prin zone comparabile cu aglomerarea industriala Sebes-Cugir-Alba Iulia-Orastie-Simeria-Deva. Ar fi mult mai inteligenta dirijarea traficului greu spre Moldova pe varianta M3 / M35 / A3 decat pe varinata M5 / M43 / A1. A3 daca vreti este o adevarata autostrada de tranzit. A1 este in mult mai mare masura o autostrada de deservire inclusiv a traficului regional.


Concluzie:
- DA, trebuie AUTOSTRADA: A8 Iasi - Tg Mures.
- daca este asa, atunci DN11 si DN17 nu vor fi dublate de o autostrada (in urmatorii 50-70 de ani). Ca atare merita investit in extinderea / reabilitarea / denivelarea acestor 2 drumuri, in constructia unor tunele sau centuri.
- fiind scumpa si dificila, autostrada A8 va fi construita in 15-20 de ani. Pe de alta parte asta inseamna cheltuieli mici in fiecare an. Grafic multianual ancorat in Master Plan si alocare constanta de fonduri. Departament special in CNADNR care sa urmareasca acest obiectiv.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

#3298
ZF: Şeful Dacia: România sărbătoreşte un secol de la Marea Unire, dar Transilvania este mai conectată de Ungaria decât de restul ţării
sursa: http://www.zf.ro/auto/seful-dacia-romania-sarbatoreste-un-secol-de-la-marea-unire-dar-transilvania-este-mai-conectata-de-ungaria-decat-de-restul-tarii-15166163

S-a mai postat acest articol, dar vreau sa extrag esentialul:

QuoteEl a subliniat că pentru ca România să aibă o economie sănătoasă, în primul rând guvernul trebuie să construiască o infrastructură modernă între Transilvania, Moldova şi sudul României.
si
QuoteSăptămânal 2.000 de camioane vin şi pleacă de la Dacia pe Valea Oltului, iar 40% din furnizori sunt în Transilvania", a spus Nicolas Maure

Desi se refera in primul rând la Sibiu-Pitesti, Maure numeste si Moldova. Da. Pentru ca principiul este clar. Trebuie drum cu 2+ benzi pe sens intre TOATE provinciile istorice. Si unul catre Moldova.

Esential: NU ESTE VORBA ATAT DESPRE CAMIOANELE CARE EXPORTA MASINILE PRODUSE, CAT IN MARE MASURA DE FURNIZORI. Daca un furnizor nu livreaza la timp pentru ca au cazut bolovani pe Valea Oltului, atunci toata planificarea si productia se duce naibii.

AUTOSTRADA =  singura capabila sa ofere o garantie ca produsele din camioane ajung intacte si la timp.

Fara o autostrada intre Moldova si Transilvania, f. putine firme vor investi in Moldova, tocmai din acest considerent logistic. Si nu vreau sa fiu prapastios, dar intre o Transilvanie semnificativ mai bogata si o Moldova saraca s-ar putea sa apara si alte probleme decat strict economice. Adica probleme sociale. De acum deja vedem cum Transilvania voteaza total diferit fata de Moldova (in Transilvania dreapta = mai liberal; in Moldova stanga = mai socialist = la pomana ajutoarelor de la stat - asta cu pomana la infinit va enerva la un moment dat ardelenii, iar infumurarea ardelenilor va enerva la un moment dat moldovenii).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

Daca e sa ne uitam pe harta de mai sus, se poate observa trafic semnificativ de o parte si de alta a Orientalilor. Pe partea Moldovei, se observa directiile cele mai circulate pe directia est<->vest ca fiind Suceava<->Campulung Moldovenesc, Iasi-Tg.Neamt, Roman-Piatra Neamt, Onesti-Bacau, iar in Ardeal, Cluj-Dej-Bistrita, Cluj-Tg.Mures-Reghin, Brasov - Tg. Secuiesc si eventual Tg.Mures Odorheiul Secuiesc. Fiecare dintre aceste directii are un corespondent pe partea opusa(Ardeal pentru Moldova si invers), fiecare are trafic semnificativ, fiecare se "subtiaza" semnificativ in zona montana. Vrem nu vrem, muntii sunt un baraj in calea dezvoltarii si mobilitatii economice, iar faca o cale de transport rapida, sigura si eficienta nu o sa fie trecuti de marii actori economici. Chiar daca strapungem muntii cu o autostrada de la Brasov al Bacau, nu o sa mearga nimeni la Iasi sau la Suceava. Mai degraba o sa mearga la Satu Mare, Baia Mare, Bistrita, chiar daca se va ajunge la Iasi doar pe autostrada. Asa ca ii dau dreptate lui @vancouver, comparatia pe care trebuie sa o facem e A8 vs A13 + o autostrada pe la Vatra Dornei, nu doar A8 vs A13. Asta in cazul in care vrem sa adunam acel trafic care se gatuieste la poalele muntilor de pe toate directiile, nu doar de la Bacau si eventual Piatra Neamt.