Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 24 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

Quote from: danutzu_1069 on August 16, 2015, 10:10:26 PM
Intrebare intrebatoare:
Ce ar fi daca in caietul de sarcini pentru constructia unui tronson de autostrada s-ar afla un capitol aparte cu: utilaje, echipamente si materiale pentru intretinere si reparati???

Se poate in doua regimuri -

- "build-operate-transfer", adica firma care construieste autostrada o si opereaza (mentenanta, reparatii, renovari) o perioada mai lunga intr-un regim de concesiune sau similar. Finantarea reparatiilor se face in doua metode, ori via taxe de utilizare incasate de constructorul-concesionar, ori via plati de la buget (se mai numeste si FIDIC portocaliu sau DBO de la design-build-operate).

Se practica in Franta, Spania sau China, de exemplu; s-a incercat in Romania pe Comarnic - Brasov, a esuat. Mixul propriu-zis de costuri, riscuri, obligatii si drepturi  etc. etc. impartite intre concesionar si stat este foarte greu de gasit, mai ales prima oara, si difera mult de la stat la stat.

Daca reusesti sa gasesti formula perfecta, poate fi o solutie foarte buna (ca in Franta), cu costuri pe termen lung similare cu solutiile clasice; dar cu viteze de constructie foarte mari. Daca nu, poti ori sa ajungi la groapa (ca Ungaria, care a fost nevoita sa rascumpere autostrazile la pret intreg de la concesionarii faliti sau ca Spania, unde escalarile de costuri au ajuns in progresie geometrica), ori sa construiesti foarte lent sau sa esuezi constant in a atrage investitori (Polonia intre 2000 si 2006/7, Romania, Ungaria din nou, Spania in anii '70).

In Estul Europei, sistemul de concesiuni nu a functionat - exista multe motive, printre care volumul de trafic relativ redus si mixul de trafic cu fluxuri de marfa nu foarte mari, ca si costurile suverane foarte mari de imprumut pentru termen lung-foarte-lung (care cresc foarte mult costurile cu dobanzile pe termen lung). Chestiile astea, in continuare prezente, indica faptul ca in zona CEE o astfel de solutie va fi mult mai scumpa ca oricare alta, deci nefiind recomandata. Solutia merge ori in tari bogate, cu nivel mare de trafic, care sa atraga concesionari, ori in tari care au rezerve mari de cash datorita economiilor ultra-orientate pe export (gen China).

- "turn-key contracts", adica firma care construieste furnizeaza, la sfarsitul contractului, o solutie la cheie inclusiv acces la piese de schimb, utilaje de inlocuire, la cererea beneficiarului etc. etc. (asa numitul FIDIC argintiu). Problema e ca nu merge la autostrazi, acestea nefiind produse de serie - practic nu pot exista stocuri de piese de schimb, si stocuri de echipamente, fiecare autostrada, si fiecare sistem de autostrazi nationale fiind diferit de altele.

Practic, fiecare din zecile de multinationale de constructii care participa la construirea unei retele nationale ar trebui sa aiba repere pentru zeci de autostrazi din zeci de tari (in multe cazuri o tara - o autostrada), in loc ca activitatea de mentenanta sa fie centralizata in cateva firme la nivel national, care sa aiba in grija 2-3-5-10 autostrazi odata.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

danutzu_1069

Ideea e ca in Romania avem un standard pentu ce "intra" in componenta autostrazii, adica un tip de parapete (sau doua), un tip de suport, etc. Astea se cumpara pe plan local, ca nu vine nimeni cu ele de afara.
De afara pot venii cu utilajele, eventual.
Eu am plecat cu ideea de la lucrarile pe care le are firma la care lucrez, si anume constructia Centrelor pentru Managmentul Integrat al Deseurilor. Sau mai pe scurt gropi de gunoi ecologice. In cazul asta, la caietul de sarcini exista si capitolul de utilaje care vor deservi centrul: excavatoare, compactoare de gunoi, buldozere, etc.
Aceste centre se fac pe fonduri europene la fel ca si autostrazile.
Nici asta nu e lucrare de serie si fiecare judet are specificul lui.
Ma gandesc ca daca CNADNR are o groaza de muncitori (ca nnu or fi toti 6000, directori, sau hai sa zicem TESA) ii pot pune la treaba cu intretinerea si reparatiile.
Acestea se vor face mai rapid, fara licitatii, cel putin in prima faza pe baza materialelor oferite.

nenea_hartia

^ N-o să crezi, dar parapetul de pe autostrăzile noastre se aduce din Italia.

filippasteur

Buna ziua tuturor!

Fiind un topic de planuri imi permit sa vin cu un plan (utopic): nu ar fi mai bine ca A3 sa urmareasca traseul Brasov - Talmaciu - Sibiu - Copsa Mica - Teuis - si de acolo A10 spre Cluj?
Eu unul as vedea urmatoarele avantaje:
1: actualul tarseu propus pentru A3 intre Brasov si Tg.Mures traverseaza cateva vai importante: Olt->Hartibaciu->Tarnava Mare->Tarnava Mica -> Mures. Trecerile intre aceste vai sunt prin zone deluroase si tare mi-e ca vor da mari batai de cap constructorilor avand in vedere structura dealurilor transilvane. In schimb pe traseul propus ar exista o singura trecere: din valea Cibinului in valea Visa. Aceasta trecere este destul de "lina" (cand mergi de la Sibiu la Ocna Sibiului nu ai decat o serpentina la intrarea in Ocna).
2: daca problemele de la Aciliu vor deveni intr-atat de grave incat se va impune inchiderea sectorului Saliste - Apoldul de Jos, va exista o alternativa de a nu cobori de pe autostrada pentru cei care merg pe ruta Bucuresti - Arad (facand ce-i drept vreo 60 km in plus) sau pentru cei care merg pe ruta Bucuresti - Cluj (acestia ar face cam acelasi numar de km).

Exista si dezavantaje:
1: drumul de la Brasov la Cluj ar fi mai lung cu aprox. 40 km (dar pe autostrada nu cred ca ar conta prea mult);
2: pentru unele orase va creste lungime drumului pe care trebuie sa-l faci pana sa intri pe autostrada (pt. Sighisoara, Odorhei, Medias, Dumbraveni), dar aceasta crestere nu ar fi mai mare de 25km.
3: alte studii de fezabilitate, proiecte etc.
4: lungimea autostrazii care ar trebui construita ar fi mai mare cu aprox. 50km.

S-ar mai putea obiecta ca deja s-a construit sau urmeaza sa intre in constructie un segment important din A3: Turda - Campia - Tg. Mures si ca acesta si-ar pierde utilitatea, dar acesta ar urma sa fie parte din A8.

Cu scuze daca e o idee nefericita si/sau o discutie mai mult de dragul discutiei...

dr4qul4

#2464
A3, Brasov-Tg Mures e in aer. Nu va mai fi facuta. Nu mai apare in MPGT.
In schimb apare A13, Bc-Bv-Sibiu.

Sau mai pe scurt, aproape ce propui tu!
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

horatiu.cosma

O autostrada incearca sa lege si orase mari/aglomeratii urbane. Sibiu-Copsa Mica-Teius poate ca are un relief mai bland decat Brasov-Fagaras-Sighisoara-Tg.Mures, dar nu o sa prea aiba trafic. Plus ca aceeasi varianta e deservita la 50 de km distanta de Sibiu-Sebes-Teius(A1 + A10). Nu vreau sa cred ca A1 se va inchide la Aciliu.

TibiV

cutter azi de la ora 12 in direct la zf  - http://live.zf.ro/

ZF promoveaza emisiunea pe site de aseara - au gasit si un titlu bun:

Quote
Cum traversăm munţii cu o autostradă? Urmăriţi emisiunea ZF Live de vineri, 28 august ora 12:00, o discuţie cu Cătălin Drulă, vicepreşedinte Asociaţia Pro-Infrastructură
ieri, 19:11
[/size]
Trimiteţi întrebările voastre pe adresa sorin.pislaru@zf.ro sau în postările dedicate de pe pagina de Facebook
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

M-Power



MNU

^^
Articol-rezumat dupa alt articol. Dar nici in articolul original nu gasesc lista completa cu cele 120 de proiecte.

PS: pe pagina articolului original, am cautat dupa "Arad" si "Bacau"...  ;).

horatiu.cosma

Si eu l-am gasit altundeva, si ca sursa il dadea pe acesta. Iti dai seama cati ziaristi competenti avem :).

alecu26

pai e cam aceasi lista si de anul trecu, si acu doi ani, si acu 3 ani....

Chiar credeam ca-mi da raspunsul la niste intrebari. Complet dezamagitoare lista.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).



horatiu.cosma

Acum cu inchiderea Cunta-Saliste, anul asta suntem in grafic sa deschidem un numar negativ de kilometri :).