Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Voicu

#10440
@cosminnus Scăderea la 37% de la 52% poate la fel de bine să se datoreze creșterii prețurilor, nu numai (sau neapărat) degradărilor.
Dacă ai avut 40 de lei puși deoparte pentru un aparat de 100 lei și el acum costă 160, nu mai ai 40%, ci 25% din suma necesară.

mirceaeliade

#10441
Cam 690 de km de licitatii executie A si DEx lansate in 2024.  Sa vedem de unde bani:

Ian 2024    A14: Oar - Satu Mare (DEx)        10,83
Feb 2024    DEx16: Oradea - Salonta                33,70
Feb 2024    DEx16: Chisineu Cris - Arad        47,07
Mar 2024    DEx16: Salonta - Chisineu Cris        39,70
Apr 2024    A8: Miercurea Nirajului - Sarateni    23,40
Mai 2024    A8: Pipirig - Vanatori Neamt        19,30
Iun 2024    A4: Constanta - Olimp    In licitare    30,59
Iul 2024    A7: Pascani - Roscani    In licitare    33,00
Aug 2024    A7: Roscani - Aeroport Suceava        28,97
Aug 2024    A6: DEx12/Ghercesti - Craiova Nord    10,30
Aug 2024    A6: Craiova Nord - Beharca        14,40
Aug 2024    A6: Beharca - Filiasi    In licitare    21,70
Aug 2024    A6: Filiasi - Bibesti (Aut.+DEx)    22,92
Sep 2024    A6: Targu Carbunesti - Centura Tg. Jiu (DEx)    19,25
Sep 2024    DEx6: Focsani/A7 - Maicanesti/DN23    28,20
Sep 2024    DEx6: Maicanesti/DN23 - Silistea/DJ221C    37,60
Sep 2024    DEx6: Silistea/DJ221C - Braila/DEx6    7,72
Oct 2024    A9: A1/Remetea Mare - Jebel        35,67
Oct 2024    A6: Bibesti - Targu Carbunesti (DEx)    21,52
Oct 2024    A8: Sarateni - Joseni        32,40
Oct 2024    A8: Joseni - Ditrau        14,40
Oct 2024    A8: Ditrau - Grinties        37,90
Oct 2024    A9: Jebel - Moravita        33,49
Nov 2024    A8: Grinties - Pipirig        34,10
Dec 2024    DEx5A: Bacau - Piatra Neamt        51,00
Total km licitatii lansate in 2024    689,13 KM

Plus A8 cu nodul A7 trimis la ANAP. Si *doar* 2 noi semnari de 53 km (cu Precon pe A3 si Nurol pe A8), plus viaductele A3, nodul Romanasi si Podul Ungheni.

raulbogdan23

Inainte sa zici "de unde bani" cred ca avem asa:
1. cat timp se vor tot amana aceste licitatii pana avem un castigator
2. dupa ce avem un castigator cat timp trece pana avem contractul semnat (contestatii, re-evaluare, etc)
3. cate proiecte sunt direct build vs design&build

1 + 2 dupa istoricul CNAIR pot sa fie 1-2 ani
daca e design&build mai pui 1 an

Putem sa mergem spre 2026/27 cu prima lopata si pana atunci bugetul se poate redresa cat de cat sau gaura se poate face mai mare.

Pfff77

"DEx5A: Bacau - Piatra Neamt"

De ce se numește "DEx5A" ? De unde vine A-ul? Și dacă există DEx5A să înțeleg că există și un DEx5? Dacă da, pe unde ar trece acest DEx5?  ???

pista_bacsi

@raulbogdan23 Personal am două gânduri contradictorii. Primul este dorința de avea constant 100+ km (sau măcar 50+) inaugurați anual.

În același timp odată ce faci o investiție ar trebui să aștepți câțiva ani până îți amortizezi investiția respectivă. Momentan noi rulăm 4.75 investiții majore (A1(5 loturi), A7(8 loturi), A3(5 loturi), A0(4 loturi), A13(4 loturi), A8(2 loturi)). Îmi e greu să cred ca putem duce realist mai mult de 2 investiții majore din 2027 încolo până nu vom amortiza A0, A7 și A3 (fără Meses).

De exemplu, Constanța și-a dublat PIB-ul din 2007 (anul finalizări A2) până în 2015. În timp ce PIB-ul țări în RON a crescut cu 70% în acea perioadă.

Aș vrea să putem face în continuare acest ritm incredibil, dar cred ca va fi imposibil. Ce rămâne e să alegem 2 investiții majore (maxim 2.5) și să le finalizăm. A8 pare ca fiind unul din proiecte, iar acel 0.5 va merge la ce nu e terminat din A3 și A1. Rămâne o altă investiție care nu evidentă momentan.

PS: Sper să greșesc și să fie un deznodământ mai pozitiv între 2027 și 2030. Din 2030 încolo nu văd de ce nu am avea din nou un al doilea val cu 200+ pe an.

naivu

#10445
Bilantul unui an pro sau contra venerarii UMB (bilant 2023, pt comparatie)
Executie: UMB inger si demon
-- UMB a terminat Buzau-Focsani in medie la timp (loturile 2 si 3 mai devreme, centura Focsani mai tarziu, iar la podul peste Buzau mai sunt de lucru 2-3luni) si in orice caz mai devreme decat cei de pe Ploiesti-Buzau care au semnat cu 6 luni inaintea lor, iar pe Focșani-Adjud au avansat încurajator.  Dar la Nadaselu-Zimbor va acumula minim un an de intarziere *. A terminat centura TimisoaraS aproximativ la timp, dar a ratat inaugurarea integrala a CraPi4 ** (a inaugurat totusi Colonesti-Albota iar Albota-A1 este destul de avansat). Pe DX Braila-Galati nu este gata, mai este de lucru la podul hobanat. Pe A0N4 s-au apucat tarziu dar au avansat frumos, sanse de finalizare in 2025. Pe A1 Holdea-Margina e deja un an in intarziere, iar mobilizarea nu e fantastica, au aparut in santier bosniecii care vor lucra tunelele "pt ursi". Pe A8 Motca-Leghin inca nu lucreaza. VO Galati si podul de la Cosmesti abandonate.
-- Porr pe PiSi4 lucrează de mai mare dragul
-- Strabag, care au terminat în avans ultimele 3 șantiere din 3, nu mai are nici un șantier major în România. No comment.
-- mai mulți au încercat să imite mobilizarea UMB, Ozaltin a reușit pe CraPi1 (pe viaducte e încă în proiectare), Dimex pe A3-Tureni nu, iar chinezii de pe A0N3 au început frumos și devreme dar și-au pierdut rapid suflul (au inaugurat totusi o bretea ca sa permita folosirea integrala a A0N2)
-- Pizzarotti-Retter au inaugurat la limită pe A7, pe A0N1 inca nu lucreaza; Coni-Trace mai au puțin
-- Nurol a avansat frumos lângă Buzău, pe A8 TgMures-MNiraj încă nu
-- Alsim-Alarko a finalizat cu ceva intarziere A0S1+2, Aktor bineînțeles că nu a finalizat A0S3.
-- WeBuild în grafic pe PiSi5 (chiar a inaugurat jumatate in avans), pe PiSi3 încă nu lucrează, legătura pod Brăila-Jijila ...
-- Mapa pe PiSi2 lucrează la 1 viaduct din 46 și 0 tuneluri din 7, nici proiectarea nu e clar dacă a terminat-o
-- Makyol pe Sibiu-Fagaras a început timid să lucreze
-- Erbașu pe Chiribiș-Suplacu încă nu are AC
-- Precon pe Chiribiș-Biharia se așteaptă cu CNAIR și justiția română care cedează primul
Licitatii pt (proiectare+)executie: multe lansate, putine finalizate
-- lansate în 2024: SatuMare-vamaOar, Arad-Oradea, Timișoara-Moravița, Craiova-Filiași-TgJiu, Alternativa Techirghiol, Focșani-Brăila, Bacău-PNeamț, Pașcani-Suceava, A8 Leghin-MNiraj, A8 Moțca-Letcani (la ANAP); f puține cu câștigători desemnați, nici una finalizată
-- restanțele lansate anterior 2024 finalizate, mai puțin tunelul Meseș (contestații): Chiribis-Biharia, TgMures-MNiraj, pod UngheniPrut, extra viaducte Nadaselu-Zimbor, nodul de la Romanasi, plus  dublarea DNCB intre A2-DN2 si centura Busteni
Pregătire proiecte: incet-incet s-a ajuns departe
-- deja avem lansate în licitație de execuție mai multe proiecte decât putem duce. Avem cât trebuie încă nu avem ce trebuie: avem pregătite Timișoara-Moravița, Filiași-TgJiu și Bacău-PiatraNeamț în loc de Pașcani-Iași, CoBra sau Calafat-Lugoj
-- toate proiectele majore au măcar o elaborare de SF în curs cu excepția: A6 Alexandria-Craiova, A5 București-podGiurgiu-Ruse (în licitație), Jibou-Românași (licitație anulată), conexiunea cu podul Vidin-Calafat, continuarea Alternativei Techirghiol spre VamaVeche. (Asta dacă nu se va ajunge la concluzia că trebuie refăcut SF pt PiSi2+3, tunelul Meseș, A8.montan  :) )
-- transferul la CNIR pare să fi impulsionat multe proiecte
Financiar: destul de multe facturi intarziate pt la anul, inca nu par sa fi afectat activitatea in teren, dar anul viitor se anunta cu facturi mai mari si bani mai putini!
Previziuni 2025 optimiste:
-- în prima jumătate a anului nodul cu DN1D, Mizil-Pietrosu, podul peste Buzău și centura Adjud, până la finalul anului tot până la Bacău
-- A0S și DX12 completate în prima jumătate, speranțe pt A0N3+4 pt final (personal, deși posibile, nu sunt probabile nici 3 nici 4)
-- pe final de an centura Zalău, segmentele UMB, nodul de la Românași, posibil și unul din viaductele Ozaltin
-- la jumătatea anului, PiSi5 gata și vor fi deja în lucru cele 2 tunele de pe PiSi3 și Holdea-Margina (PiSi2?!)
-- Turda-Tureni in prima jumatate, Brăila-Galați pe final de an

* pentru eventualii ultrași UMB:
- au alunecat 2-3km de dealuri; adevărat, dar restul de 90% trebuiau să fie gata în termenul contractual
- legal nu sunt în întârziere, au extensie de timp; adevărat, așa are și Aktor
- nici alt constructor nu ar fi făcut mai bine, s-ar fi izbit de aceeași lipsă de forță de muncă și subcontractori ca și UMB; destul de posibil, doar că de acela nu ne-am fi rușinat să zicem că e în întârziere
- și dacă era gata, fără viaductele Ozaltin sau nodul de la Românași, era muzeu, mai bine că au mutat resursele pe A7 unde au putut inaugurat ceva; complet de acord cu mutarea, dar nu schimbă că sunt în întârziere pe A3; pur și simplu întârzierea de pe A3 este prețul plătit pt inaugurarea Buzău-Focșani!
** iar acesta e pretul platit pentru centura Timisoara S!

hefaistos

Corecta evaluarea de mai sus, dar estimarea cu A0N4 în 2025... Sa fim serioși, la câte structuri au pe A7, vor profita din plin de "pauza de vara pentru protectia pitulicei de Cernica".
Vom vedea în schimb foreze pe A8, sibpozibil și ceva mutări de pământ.
De ce? Pai după ce termina la Cernica de sapat piloti e singurul.loc unde-mi au treaba. Și e de așteptat ca în partea a doua a anului sa termine terasamentele pe loturile A7, ceea ca înseamnă că pe undeva prin vara încep sa se disponibilizeze basculante, buldozere erc.
Nu, nu vor termina terasamentele în vara, dar nici nu vor păstra toate basculantele pe bucățile ce nu vor fi gata, ca se calca pe picioare.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

raulbogdan23

@pista_bacsi acelasi gand il impartasesc si eu, sa avem inca vreo 5-7 ani cu 100+ km deschisi, dar la un moment T0 o sa zicem stop fie ca vrem fie ca nu vrem si aici intra problemele din dulapul CNAIR, problemele de finantare sau pur si simplu o sa ajungem intr-o situatie in care avem reteaua de A si DEx principala si decenta, iar pe cea secundara nu o sa mai fie asa mare dorinta de implementare

@naivu +1 pentru bilant, sumarizat perfect


Pentru multi km deschisi in anii urmatori si pentru mobilizari bune in santier :cheers:

hermes

#10448
Apropo de sapat tuneluri, chinezii au sapat cu 2 TBM-uri custom-made cel mai lung tunel din lume, 22.13 km, in 4 ani (din decembrie 2020 pana azi).  În cazul Tianshan Shengli Tunnel, ritmul mediu raportat pentru TBM-uri este de aproximativ 10-15 metri pe zi.

The only time Success comes before Work is in the dictionary.

Ionut

API pe Facebook

Retrospectiva rutieră 2024. Aho, aho, copii și frați, stați puțin și calculați, kilometrii de autostradă și drum expres inaugurați să-i numărați! Poate nu conștientizați... dar trăim scenariul de vis la care abia îndrăzneam să ne gândim în previziunile noastre din 5 ianuarie.

Sub presiunea alegerilor, anul acesta s-au aliniat toate planetele. Ne uităm la un neverosimil record absolut: 194,77 km inaugurați în 2024 și un total de 1269,87 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare.

Cei mai mulți constructori s-au mobilizat și au lucrat pe caiet de sute de milioane de euro. Banii s-au terminat în septembrie, ministrul Grindeanu făcând rost doar de vreo 115 milioane euro la rectificarea bugetară din toamnă. Vremea teribil de secetoasă din perioada iunie-octombrie a permis ca șantierele să fie deschise 24/24, unde s-a dorit. Și autoritățile merită câte o bilă albă pe ici pe colo, chiar dacă au în continuare prea multe negre.

Vă spuneam că în 2024 nu avem doar Mari Sfârșituri, ci și Mari Începuturi. În scenariul cel mai optimist am fi adunat aproape 196 km de autostradă pe care trebuia să avem start în teren. Dar la acest capitol rămânem cu multe nereușite!

Pe A1 Sibiu-Pitești Secțiunile 2 (Mapa-Cengiz) și 3 (WeBuild) avem doar viaductul Boița în execuție și, în rest, atât italienii cât și turcii doar s-au pregătit cu organizarea de șantier, acces, defrișări, proiectare și birocrație. Tot pregătiri și pe A13 Boița-Făgăraș pe cele 4 loturi adjudecate de Makyol. Adevăratele lucrări, cum dă colțul ierbii.

Pe veriga lipsă Margina-Holdea în sfârșit UMB turează motoarele, dar nu are nicio mișcare în teren pe A8 Leghin-Moțca deși ar fi fost cazul, mai ales că vorbim de un proiect PNRR care trebuie să fie gata în 2026. Vedem în primăvară.

Pe A7 lângă Buzău, Nurol e bine mobilizat din martie 2024, cu șanse mari de deschidere în 2025. Și pe A0 chinezii de la CCECC se mișcă binișor. Pe ultimul sector al A0, Pizzarotti și Retter n-au reușit startul adevărat dar promit că din primăvară rup norma și termină la final de 2026. Pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș cei de la Erbașu au fost tot în pregătiri, nimic semnificativ.

La categoria Mari Sfârșituri recordul absolut a fost făcut posibil de antreprenorii care au confirmat, ba chiar ne-au depășit așteptările. Alții însă nu au putut să se ridice la nivelul pretențiilor și au dezamăgit, în timp ce repetenții clasei au rămas grecii de la Aktor.

Recordmanul este, desigur, UMB care a dat în trafic 77,84 kilometri pe A7 (loturile 2, 3 și 4 Buzău-Focșani), plus 19,5 km pe DEx12 Colonești-Albota, adică 97,34 km, cu 24% peste cel mai optimist scenariu gândit de noi în ianuarie. O performanță remarcabilă! Muncitorii merită cu prisosință felicitări și mulțumiri pentru efortul colosal, în ciuda părților negative.

Au promis 125 km în 2024 dar au ratat podul peste Buzău și implicit lotul 1 Buzău-Focșani, plus segmentul Albota-Pitești din DEx12 și DEx6 Galați-Brăila. S-a făcut rabat de la calitate în special pe A7 cu vreo 25 kilometri de asfalt (uzură) așternuți pe vreme rea și terasamente care nu au stat suficient mai ales pe Buzău-Focșani, iar restul proiectelor din portofoliu au fost grav neglijate din lipsă de capacitate, inclusiv restul din A7.

Tot la premianți, avem surpriza Ozaltin împreună cu Strade/Mineralport și Visio, asocierea pe care noi nici nu am luat-o în considerare ca fiind capabilă să inaugureze în 2024 cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș. Au reușit în 29 noiembrie. Felicitări!

Începem grupa antreprenorilor care ne-au confirmat așteptările cu austriecii de la Strabag: DEx16 lângă Oradea pe 28 martie, fix în termenul contractual. Italienii de la WeBuild s-au înțeles în cele din urmă cu oficialii CNAIR/MT și au inaugurat in-extremis, în 13 decembrie, aproximativ 15 din cei 30,35 ai tronsonului Pitești-Curtea de Argeș, cu 9 luni înainte de termen.

Deși în previziunile din ianuarie le dădeam șanse foarte mici, cei de la Pizzarotti și Retter și-au depășit condiția și au inaugurat în 23 decembrie capătul sudic al A7 între Dumbrava (A3) și Mizil. Mai au multe lucrări de făcut până în martie, dar au recuperat excelent la structuri pe ultima sută și performanța rămâne notabilă.

O palidă confirmare, întârziată, este descărcarea provizorie de pe A0 Nord 3 dată în folosință în 5 decembrie deși putea fi făcută de chinezi și de responsabilii CNAIR mult mai repede, în vară, scoțând din categoria muzee cei 7,5 km dintre A3 și DN2 care sunt gata din noiembrie 2023.

Ultimii la confirmări, mai curând spre cei care au dezamăgit și în 2024, sunt turcii de la Alsim Alarko pe A0 Sud. Deși trebuiau să termine încă din 2023, s-au chinuit și în acest an și au deschis abia în 15 aprilie între DN5 și DN4 iar ultima bucată, DN4-A2, tocmai în 31 iulie.

Avem constructori și la dezamăgiri. Dimex și Con-A nu au putut produce surpriza pe ciotul expres de la Tureni de nici 5 km și vor fi gata abia prin mai-iunie, cu luni bune peste termenul inițial, februarie 2025. E drept, e primul lor contract în liga mare.

Dezamăgiți suntem și de Coni-Trace pe A7 Mizil-Buzău Vest. Sigur, le dădeam doar șanse pur teoretice să termine, deși aveau deadline în octombrie. Departe nu au fost, doar problemele cu tablierul metalic de pe 3 pasaje peste autostradă blocând deschiderea care sperăm să fie cel târziu în martie.

Inevitabil, ajungem la repetentul clasei din ultima bancă: Aktor care n-a fost în stare să dea în trafic cei 18 km pe A0 ca să legăm A1 de A2 prin sudul Capitalei. Grecii bifează zmeura de aur și, cel mai grav, nu dau semne că ar putea să ne curme chinul mai devreme de luna mai 2025. Rușinos, foarte rușinos.

2024 este foarte fructuos și la capitolul variante de ocolire date în trafic: Timișoara Sud, Arad Est, Târgu Jiu, Sfântu Gheorghe, Bârlad, Beiuș, Aleșd și salba de mini-centuri de lângă Oradea (Oșorhei, Nojorid, Sântandrei, Sânmartin) implementate de CJ Bihor, nu de CNAIR. Biharia, Făgăraș și Zalău sunt (foarte) aproape de finalizare dar rămân pentru 2025. Mai punem și Mizil. Plus Comarnic, nu chiar o centură, dar treacă de la noi.

Așadar, un 2024 de pomină, cu bune și rele. În curând... despre 2025.

HaiHai

^ Din cate se pare, la rectificarea bugetara MT a primit 5.4 miliarde lei
"Ministerul Transporturilor primește suplimentar 5,4 miliarde lei pentru continuarea cofinanțării proiectelor de infrastructură finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență. Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ajunge la un nivel record de 35,5 miliarde lei, cu 50% mai mare decât bugetul aferent anului 2023." Sursa (AICI)

La 30.11.2024 bugetul CNAIR era de 16,261 miliarde fata de 11,334 miliarde la inceputul anului (sursa AICI - vezi totalul la sfarsitul tabelului) si fata de 12,247 miliarde la 30.09.2024
Asta, pentru a vedea cat de mare era gaura in septembrie.

Allex

Deschiderea pe ani 2024

1,5 sec



4 sec

"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

dr4qul4

estimarea mea pt 2025




Powered by API/PUM imgur uploader

UMB se va depasi din nou pe sine insusi, dar vor termina doar 2 dintre: Roman-Sabaoani, DX4, A0 si A3.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

xenotium2

Din estimarea ta, singura gresita mi se pare Aktor-ul. Ma indoiesc ca anul asta termina ceva.

Mai degraba inlocuim Nurol A7 cu Aktor A0 si estimarea ta pare 100% posibila.

naivu

#10454
^^
- cred ca Focsani-Adjudu Vechi va fi inaugurat pe etape, pe filmari segmentul dintre nodurile de la Pufesti si Adjudu Vechi pare mult mai avansat decat Focsani-Pufesti, si m-as astepta sa-l inaugureze cel tarziu in iunie, sau in orice caz cu ceva luni inainte,
- interesant cum crezi ca UMB va prioritiza Bacau-Roman-Sabaoani in detrimentul Adjud-Bacau pe care sa-l amane pt 2026,
- imi vine greu sa cred ca Nurol va rata inaugurarea pe A7 in 2025, s-au miscat frumos cu structurile de pe lotul lor, exceptand nodul de la Spataru au cam toate pilele ridicate, cred ca am vazut si vreo doua grinzi pe pozitie,
in rest, ce prevezi acolo este complet plauzibil