Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 12 Guests are viewing this topic.

ovicor

Un pasaj suprateran peste Petricani, intre A3 si Fca de Glucoza ar decongestiona un pic intersectia respectiva, ziceam inca de la construirea A3. Dar, foarte probabil, s-ar bloca ceva mai incolo, spre Floreasca. Speranta este, cred si eu, distribuirea fluxului de pe A3 prin A0 si DNCB spre DN1 si DN2, in prima faza, si prin radiale, cand o fi sa fie.

tommy

Dupa ultimele anunturi as vrea sa impartasesc cateva ganduri pentru 2025:
1/ UMB va suferi in 2025 mai mult decat in 2024, cu practic toate resursele focalizate pe A7, in 2025 ajuns la scadenta inca 170km (chiar si intrand in 2025 spre Bacau va fi ~33% executie si spre Pascani ~25%) ramane extrem de multa munca chiar si pt 3500 oameni. Evident bucatile lor pe A3 vor sta pe loc, si se vor chinui cu o echipa si jumate sa termine Dex Pitesti + Dex Galati. Dar vor trebui sa aloce resurse pe bucatile A0/A1/A8. Sarmanii lor muncitori si rabdarea noastra, dar dubii nu sunt ca vor lucra la maxim. Cel mai probabil vor fi F agresivi la oferte pe proiecte din Moldova (A7/A8+Dex Milcovia) care vor intra in santier prin 2026-2027 (economy of scale).
2/ Makyol si Ozaltin devin numarul 2 si 3 ca volum. Ozaltin inca va mai cauta de lucru (peste tot) ca sa ocupe echipele oferteaza peste tot, iar Makyol va demara cele 65km spre Fagaras, va fi momentul adevarului pentru seriozitatea lor.
3/ Astaldi prin martie isi vor muta cei 1200 de oameni pe sectiunea 3 de munte, dau semne ca mai au putere sa ia un mare proiect. Vor avea ocazia sa oferteze pe cele 3 loturi complexe de pe A8 sau A6 dupa ce au pierdut pe A3. Pizza se va muta pe A0 dupa ce deschid prin martie A7, dar vor oferta activ pe A4/A6/A9, pentru a lucra din 2026 in colo...
Din firmele romanesti cam toti au cate un mare proiect rutier, mai raman Danlin si Bog'Art sa intre pe piata (A6/A7/A9/Dex Ardeal) si poate altii mai tineri (ca Dimex/Concelex) vor rupe ceva iar UMB se va zbate pentru ce va mai iesi in Moldova. Observam ca cei ca Precon, Erbasu, ARL asociindu-se pentru a oferta, inseamna ca nu prea mai au resurse dar pentru a trage singuri altceva.
Firmele turcesti sunt extrem de active la oferte peste tot si probabil ca Mapa , Cengiz, Ictas, Ozaltin vor mai lua proiecte inclusiv din cele dificile montane pe A8 si medii pe A6. Strict personal, din pacate, ii mai vad "luand" cateva miliarde €€€ pe proiecte.
Marea necunoscuta sunt autriecii, de obicei scumpi dar seriosi: Strabag, Porr, Geiger. II vad competitivi pe loturile complexe montane A8 + zonele cu tunele pana la Ungheni. Statistic au f putin in contextul roman fata la cat e de munca.
Actorii (Doamne fereste nu ca Aktor) noi straini : Pivden (UA), Duna(HU) ar putea sa intre cu cate 1 proiect prin Bucovina/Maramures. La cate licitatii sunt lansate sigur le va veni randul.
Licitatiile se tot pornesc...dar nu se mai termina. Multe amanari/suspendari si observam ca ajung la scadenta timpii de analiza cam in acelasi timp, evident ca multe tot vor mai fi amanate. Deja >20 licitatii lansate iar guvernul electoral promite si bucata spre Iasi (+4 proiecte). Alte licitatii viitoare efectiv vor veni peste inca 6-8 luni. Dar 25 de licitatii in aceasta perioada este FFFFF mult pentru lenea de la Cnair (Cnir sa vedem). Bine, pas cu pas : A4, Dex Oradea/Oar, A9 se vor atribui licitatiile si vom intra in bucatile grase pe A8 si A6+A7. Aceste 25 de proiecte ar trebui sa intre in teren prin 2026/2027 pana in 2033 (fingers crossed).
Extrem de imbucurator este existenta acestei efervescente de proiecte, sa speram sa nu fie efect dop de sampanie dupa alegerile de luna asta. Piata proiectelor de infrastructura este evident saturata la nivel national, prea multe dosare concomitent pentru capacitatea autoritatilor locale / centrale (birocrate), proiectantilor (din paie), constructorilor ca ei chiar "dau cu sapa".
Acum ca a castigat trump Romania va investi si mai mult in Aparare... asa ca va fi o dilatare a resurselor financiare, implicit a implementarii proiectelor de infrastructura.

mirceaeliade

Trump & apararea cred ca include si prioritizarea proiectelor relevante NATO: A7nord, A8+A3nord, si A6+DEx16.

dumbravaandrei

Of, Doamne... in 20 de ani de NATO abia au reusit sa refaca o podisca peste Olt si tu acum crezi ca dicteaza autostrazi?  :gaah:

Radu_A

^ar fi naiv sa credem ca in contextul razboiului din Ucraina nu s-a uitat cineva pe harta Romaniei si nu s-au facut niste simulari pentru transportul rapid de trupe si echipament militar...mai ales in conditiile in care tu o sa ai la MK cea mai mare baza NATO din Europa...daca ai impresia ca atunci cand s-a hotarat constructia ei nu s-au gandit cineva si la caile de acces ii subapreciezi rau pe aliatii nostri

dr4qul4

eu cred ca tu supraapreciezi functionarii din MT si CNAIR. A7 e pe lista de dinainte de razboiul din Ucraina. Pur si simplu trebuia facuta, pentru ca DN2 era drumul cu cel mai mare trafic, accidente si lungime nedublata de autostrada.

Cand unii cereau doar A8, eu ceream insistent Bucuresti-Iasi. A iesit cam 3/4, e bine, dar nu destul.
Si culmea...e chiar bucata aia care duce spre granita de est
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

mike_us

@dr4qul4, aici sunt de acord cu tine. A7 trebuie să aibă prioritate față de A8. Dacă în 2025 vom avea Bacău - București, o să ajute mult zona Moldovei.

ovicor

E necesara A7, fara discutie dar sa nu subestimam A8! Sigur, costurile sunt mai mari, dar sa nu uitam ca pe acolo pleaca tineretul Moldovei si pot veni investitori si, cine stie, se vor intoarce parte din diaspora!

RazesIesean

#10298
@mike_us imi spui si mie cu ce ajuta A7, Iasul, Botosani, Vaslui?
Ce investitori vin din nord sau din Sud? A7 e doar autostrada de tranzint nord sud atat, nu o sa aduca nici un investitor de calibru.
Nici un investitor nu va veni in Moldova pana nu se va face A8, A13 sau care mama masii se va face.
Sau o cale ferata sa treaca Carpatii, sa nu faci 10 ore Iasi - Cluj cu trenul sau 8 ore cu masina (mergand legal, test facut de mine cu masina de serviciu, plecat de la Vivo Cluj ajuns in Nicolina Iasi).
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

pest1969

Discutam doar despre investitori straini si doar din vestul Europei.
A7 e foarte avantajoasa pentru investitorii si producatorii din zona. Vor avea access la piata Bucuresti-Ilfov la preturi mult mai competitive. Cu podul de la Braila vor avea acces la ce vine din Constanta la preturi mai mici si intr-un timp mai scurt.
A8 va ajuta chiar si cu capetele care sunt in PNRR. Daca se face si legatura cu Iasul in va fi un mare boost pentru afacerile din judetul Iasi.
Bucurestiul nu a avut legatura cu vestul si tot a fost preferat de investitori. A contat A1 Bucuresti-Pitesti, chiar daca nu a fost Bucuresti-Sibiu.

dumbravaandrei

^^ e suficienta piata in sud (Bulgaria / Grecia / Turcia) si est (Moldova, Ucraina) incat sa devina atractiva zona BT-SV-IS pentru investitii (indiferent ca investitorul e din America/Australia/Asia/Europa/Africa/Antarctica). investitorii vin banii, nu cu masina pe A...

dr4qul4

@mike_us eu nu am zis ca A7 trebuie sa aiba prioritate fata de A8.  Eu am zis ca trebuie Bucuresti-Iasi. Nu ma intereseaza atat de mult cifra cat destinatia.
Pentru mine ar trebui ca Pascani-Iasi-Ungheni sa aiba prioritate si fata de Pascani-Suceava-Siret si fata de Pascani-Tg Mures.
Se trage tare pe Ploiesti-Pascani. Dar nu e de ajuns. Iasi-ul trebuie legat in primul rand de Bucuresti/Ploiesti/Pitesti/Craiova. Era bine daca il legam si de Constanta (prin DX Albita-Tecuci-Galati, nu cu mega ocol Focsani-Braila).
Spre deoebire de multi, eu nu cred ca A8 montan va fi facuta atat de repede. Acum 10 ani nu dadeam nici o sansa sa fie facuta in 10 ani. Imi pastrez parerea. Desi au trecut 10 ani, tot nu cred ca va fi facuta in urmatorii 10 ani.
Putem sa ne gandim la A8 montan abia la minim 5 ani dupa ce vom avea gata si PiSi si Mesesul. Noi nu am facut nici 1 km de autostrada de munte pana acum, iar voi vreti sa facem 100+
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

hefaistos

Complet nu va fi gata în 10 ani, ai dreptate. Dar o parte din loturi vor fi, undeva în 7-8 ani de acum încolo. DACA SE APUCA ACUM DE LICITATII.
Ceea ce ma face sa te întreb, ce propui? Sa se anuleze licitațiile tocmai lansate?
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

tommy

Sa nu uitam ca Bucuresti+Ilfov reprezinta 2/3 din PIB national, conectarea oricarei regiuni sau resedinte de judet aduce oportunitati de dezvoltare economica (te unesti cu locomotiva) Abia apoi vin investiile din afara, nu ca si cum ar veni cate un Ford pe an sa se instaleze in Romania (acea perioada s-a cam dus cu delocalizari masive din UE), si evident cei care vor veni vor fi in zonele de vest. La cat de benefic e, conectarea tuturor resedintelor de judet la infrastructura moderna e o prioritate. Apoi nu cred e vreo legatura foarte directa intre proiectele de infrastructura nationala si razboiul vecin. Vom ajunge la Siret cu A7 peste 10 ani, speram sa nu mai dureze masacrul ala atata (in caz de razboi daca trebuie volum trimiti cu trenu, iar daca arde - cu avionul). Pentru noi utilizatori totul este important, pentru ei este un amestec de program politic si lentoare administrativa.
Anyways revenind la santierele in lucru totul este in intarziere (sau faza incipienta) inafara de 3 proiecte: Ozaltin la Craiova, Astaldi pe sectiunea 5 si Porr pe nr 4. UMB sigur va scoate sub presiunea PNRRului, dar greu. Ceilalti (Coni,Trace,Pizza,Retter,UMB) sunt in diverse faze de intaziere, si cele in pregatire (A0N/A3/A13) mai e binisor de asteptat.
Cam tot ce e in pregatire ar trebui sa se termine la orizontul lui 2028-2029, si ce e in licitatie acum pana in 2031-2033 (best case).
salut

dr4qul4

@hefaistos, odata ajunsa in faza de licitatie, proiectul nu poate sa mearga decat inainte. Totusi, sunt curios de unde se va gasi finantare.
Ce propun? Sa liciteze mai repede Pascani-Iasi. Sau daca nu le convine rezultatul SF-ului, sa faca altul cum trebuie. Dar macar sa faca ceva
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist