Siguranta circulatiei feroviare in Romania

Started by cristi5, April 08, 2017, 03:57:36 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mircea-HD

Quote from: dan tm on October 12, 2021, 12:23:09 PM
Totuși acolo sînt niște raționamente privind vagoanele goale, ca si cum ar conta daca un tren are 1000 de tone de vagoane goale sau 1000 de tone incarcate.

Sînt prea complicate  toate interpretările alea acolo.

Chiar contează !!! Un tren cu vagoane goale are o lungime mai mult decât dublă ( in toate cazurile ) ceea ce duce la un procent de frecare mult mai mare în curbe. Așadar pe o porțiune de linie asa de sinuoasă cum e cea dintre Simeria si Petroșani acest aspect devine foarte important. Și coroborat cu lipsa de experienta in zona a mecanicului, șefului de tren sau a impegatului unde a fost făcută ultima prelucrare a compunerii trenului ( in stația Brănișca nu se compun sau prelucrează trenuri in mod obișnuit dar datorita "coridorelii" ... cum bine zice frunzaverde ) avem rezultatul din Bănița.
Atât de mult sa deprofesionalizat CFR-ul încât au ajuns de la directori unele ce  n-ar trebui sa fie mai mult decât secretare și până la munca de jos unde muncesc unii ce n-ar merita mai mult de o bâtă de cioban în mână.

dobrogean








Powered by API/PUM imgur uploader
Incident major in statia Balota: un tren de marfa care circula pe sensul Tr. Severin - Craiova a garat in Balota. Avand locomotiva intercalata a solicitat efectuarea manevrei de scoatere a locomotivei respective din corpul trenului. S-a pus in miscare grupul format din prima locomotiva, vagoane si locomotiva intercalata. Din cauza ca grupul de vagoane care a ramas pe loc (vagoanele aflate dupa locomotiva intercalata) nu au fost asigurate contra fugirii acestea s-au pus in miscare si au ajuns din urma grupul format din cele 2 locomotive si vagoane. S-a produs tamponarea violenta, deraierea si rasturnarea a 6 vagoane.

punktnet

A uitat Dorel sa traga frana de mana.
La modul serios acesta este un incident cu potential fatal, daca acele vagoane o luau invers si intrau frontal intr-un tren de pasageri, aungeam in presa straina.
In aceste cazuri trebuie sa se lase cu puscaria.
Just kidding.

al bundy

Eu stiu ca in momentul cand se "rupe " trenul, se franeaza automat vagoanele. Cand scade presiune in conducat generala de aer, aerul sub presiune inmagazinat in buteliile fiecarui vagon franeaza trenul.
De ce nu s-a intamplat asa?

TibiV

Buna intrebare...

Doar o mica observatie: sistemul este diferit, vagoanele nu au butelii cu aer comprimat.

Cand trenul este format si vagoanele sunt conectate, aerul sub presiune de la locomotiva indepartea sabotii de pe roti.
Cand nu mai exista legatura, lipsa presiunii face ca sabotii sa se stranga (invers decat la masini - acolo creezi presiune ca sa apropii sabotii si sa franezi. La vagoane presiunea indeparteaza sabotii).

Dar este posibil ca sistemul asta sa fie doar la vagoanele de calatori, nu si la cele de marfa....

In mod sigur ne vor lamuri colegii experti in domeniu.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

MarianD

Presiunea de 5 bar din conducta generala mentine sabotii eliberati.
Daca robinetele frontale ale vagoanelor din grupu din urma au fost inchise, acea presiune de 5 bar s-a mentinut, neputand sa evacueze (pe undeva) si sa se stranga automat franele.
Practic, ei au alimentat trenul (dupa oprire) si au crezut ca vagoanele din grupul din spate stau pe loc. Supriza, nu au stat, au venit peste ei.

Nota: frana vagoanelor este epuizabila. Rezervoarele auxiliare ale vagoanelor, stocheaza acea presiune de 5 bar, o vreme, ca sa tina cilindrii de frana apasati. Insa, sistemul nu este etans, asa ca, in timp, acele rezervoare se vor termina, iar franele se vor elibera. De aceea, cand un convoi de trenuri este oprit de exemplu pe o panta, iar locomotiva nu mai poate asigura 5 bar in conducta generala (de ex prin defect la compresor), este imperios necesar ca al doilea agent al trenului (seful de tren sau mecanicul ajutor) sa se deplaseze in lungul convoiului, si utilizand nota de frane de mana (document) sa stranga franele de mana indicate pentru mentinerea pe loc.

Cazul de fata este PURA eroare umana, la cum am mai spus, un incident major cu victime este iminent!
Resursa umana scade calitativ si cantitativ, iar rezultatele se vad. Proasta calificare, proasta mentinere a competentelor, lucru dupa ureche!
Ganditi-va doar ca acele vagoane se puteau pune in miscare (dintr-o succesiune de erori de data asta, daca IDM neatent nu ar face parcurs pe linia de scapare/evitare) spre Drobeta Turnu Marfa, pe panta de 28 la mie. Daca din partea opusa ar urca spre Balota un tren de calatori? Ar fi padurea plina de morti!

MarianD

Salut.
Quote from: Mircea-HD on October 17, 2021, 08:59:39 AM
procent de frecare mult mai mare în curbe
Se numeste "rezistența specifică a curbelor".

De acord cu concluziile tale.
Aprecierea mea, părerolog profesionist: Locomotive din mezozoicul timpuriu, dubios intretinute, prost exploatate si tu, ghiorlan de mecanic, tragi pe ea in curent uniorar pana ii dai foc. Sigur sigur, cauza tehnica, sigur mecanicul nu va suporta consecintele. Este ca si cum ai conduce un trabant cu Vmax si te miri ca ti se deschide capota in mers si ajungi intr-un copac. Frate! Are 50 de ani vechime! Sectia dracului are un profil lung, iar urcarea este constanta, masinile au timp sa se incalzeasca pana la Banita. Multe locomotive si-au dat duhul acolo: EA791 CTV , EA1012 GFR, EA045 STFM, EA85 GFR. Conditii asemanatoare si pentru EA89 Unicom la Predeal si multe altele.

Concluzia mea este ca mecanicii de locomotiva nu sunt prelucrati suficient de catre instructorii lor asupra aspectelor tehnice privind manipularea corecta a acestor tipuri de locomotive. Trenurile se pot rupe si in doua trase daca este cazul (sau solicitare de locomotive de ajutor - impingatoare, intercalata, etc.), pentru protejarea locomotivelor pe aceste sectii de remorcare cu conditii deosebit de grele privind remorcarea trenurilor. Goana dupa bani! "Urca ba si asa". A few moments later: "Șăfouuuu, să trăiți.... I-am dat foc!".

al bundy

Quote from: TibiV on November 25, 2021, 01:08:19 PM
Doar o mica observatie: sistemul este diferit, vagoanele nu au butelii cu aer comprimat.


Din ce am invatat eu acum multi ani la Politehnica, nu am profesat in domeniu de atunci, orice vagon are butelii de aer comprimat.

gruiarew

În a doua poză de mai sus se vede butelia.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

Cristi N

Un accident mult mai grav decat asta dar asemanator ca mecanism de producere a avut loc in 2013 in Lac-Mégantic, Quebec, Canada. 73 de vagoane cu petrol au scapat la vale, au ajuns in centrul orasului si au provocat un incendiu in care au murit 47 de oameni. https://en.wikipedia.org/wiki/Lac-M%C3%A9gantic_rail_disaster

In articolul asta: https://www.popularmechanics.com/technology/a9176/understanding-a-runaway-train-how-do-air-brakes-work-15678938/ e explicat cum functioneaza sistemul de franare la trenuri: Sunt 2 conducte de aer comprimat: una de comanda si una de franare efectiva. La conducta asta fiecare vagon are si un rezervor.

Daca in conducta de comanda nu este presiune atunci aerul din a doua conducta si din rezervor e folosit pentru actionarea franelor. Problema e ca daca nu mai ai aer in rezervor atunci nu vei mai avea nici frane.

dan tm

Trenuri au fost scapate si la noi, in ultimii ani o gramada. Mergi prin tara si vezi IDM in slapi ămbracat ca la plaja care isi ia un chipiu si da drumu la tren. Tot asa si manevrantii si frînarii, dar si mecanicii de la privati care nu mai stiu cum sa evite, sa incalce sau sa modifice instructiile.

Unele conditii din Romania nu permit lucrul cu instructii modificate. De exemplu exista o prevedere care impune ca la o stationare mai mare de 30 de minute sau cît  și mecanicul ajutor sau seful de tren trebuie sa mearga la urma trenului. Or daca e singur(sistem simplificata) cine sa mearga.

un raport Agifer a aratat ca un mecanic ajutor sau sef de tren nu a verificat trenul pe o parte din cauza vegetatiei crescute în statie.

A fost un evenient in care s-a scăpat trenul în predeal si s-a oprit în Bușteni.
S-a scăpat un tren sau chiar două pe Predeal.  expresia , ,,trenul era în frînare cu cerc de foc în jurul roților" e cea mai faină din toate rapoartele Agifer.

In plus rapoartele Agifer au evidentiat incalcarea repetata a privatilor a normelor privind odiha sau timpul de munca.
Asta pe lîngă multe alte abateri.

Xenos

#551
Poate că pățania de aseară demonstrează justețea ideii unor colegi de forum, de acum câțiva ani, de a extinde M 1000 Bucuresti - Ploiești la 4 fire continue; 2 ar fi pentru marfă și 2 pentru călători. Asta ar permite atât o rutare cadențată spre Brașov, respectiv Moldova, dar ar și preveni situații în care arde rabla folosită de privat pentru marfă pe la Crivina și nu mai circulă trenuri cu sute sau mii de călători ore în șir. Mai ales într-o zi ca 2 ianuarie, dar fiecare weekend e sensibil.

Sorinus

#552
Electrificat M700 pana la Armasesti, cca 60km de linie noua in camp pana la Buzau, si scoti marfa spre Moldova din ecuatie. Poti devia si daca se intampla ceva spre Ploiesti. Iertare, visez.

etravel

#553
Aseara firul II a fost inchis la cererea ISU. Sunt sigur ca daca ar fi fost patru sau sase fire, ISU le-ar fi inchis pe toate. Deci mai multe fire nu ar preveni nimic.
Reluarea circulatiei s-a facut cu extrem de mare greutate, am stat trei ore in plus in tren.

motorzbh

Au oprit curentul ca sa poată sa intervină, procedura standard. De multe ori asta condamna  locomotiva la moarte . La vagoane e mai clar ca de la căldură se îndoaie si dau cu burta de pământ.




Powered by API/PUM imgur uploader