News:

Tur de forță API 27-28 iunie, DEx12 și A7.
A7 Focșani-Buzău și Dumbrava-Mizil. DEx12 Pitești-Colonești și Balș-Craiova.

Main Menu

Siguranta circulatiei feroviare in Romania

Started by cristi5, April 08, 2017, 03:57:36 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

motorzbh

Costurile la noi sunt îngrozitor de mari pentru ca :
ERTMS-ul per se costa puțin dacă-l faci pe bucăți mari:
Sim Sig  ETCS L2+GSM-R = 30 mil euro. pt 147 km
Simeria Arad 614 = 100 mil euro pt 150 de km.  De ce ? pentru ca sunt 2 RBC-uri in plus si 6 BSC-uri in plus. Plus interconectarea intre cei 3 constructori.
Asta e doar ERTMS-ul pur.
Dar cum noi avem CED-uri din anii 70 trebuie sa le schimbam si pe alea, Trebuie sa punem comanda centralizata ca la noi nu ai control la distanta ca in restul Europei.
De astea costurile practice de instalare a ERTMS-ului sunt foarte mari, ca trebuie sa schimbi tot. Si asa ajungi la 1 milion de Euro per km.


shift2rail

CED-urile depasite fizic&moral sunt costul intarzierii noastre istorice🙂, nu le-as adauga la factura deja piperata a ERTMS; in any case, sper ca sunt prinse si ele in finantarea nerambursabila...

carutasul

la cele vechi pare logic pentru că probabil trebuie să refaci toate interfețele cu dispozitivele: frână, motor, tot ce alte mecanisme  mai ai pe acolo și bănuiesc că e cam semi-artizanal. Dar cele noi cred că sunt deja pregătite cu interfețe pentru dispozitivele electronice, oricare ar fi ele, cel puțin în viziunea mea ar trebui să aibă deja intrare/ieșire digitală pentru orice fel de automatizare.

carutasul

ideea e că mi se pare că echiparea locomotivelor e principalul obstacol, pentru că sunt multe; oricât ar costa centralizarea e vorba de câte o bucată (nu știu cum e, pe zonă, pe centru, pe gară?) . Ok, să zicem că am dat peste cineva care nu poate să o facă, la un moment dat fie reușește fie îl schimbăm. Dar problema echipării treburilor rămâne...

cristi5

@frunzaverde

Cu ETCS nu trecea cu 52 km/h peste nimic. Ii taia tractiunea si-l oprea inainte de rosu.

La PZB fiind franare in punct, ai legile fizicii:
- daca obstacolul (trenul din fata) e la distanta mica dupa semnalul rosu atunci
- dupa 500Hz (V2) trenul poate trece cu suficienta viteza peste rosu si sa produca un impact serios, in ciuda franarii de urgenta cu 2000Hz.

PZB90 a aparut tocmai din cauza acestei limitari fizice a semnalizarii punctiforme. Un tren a plecat din statie si a trecut pe rosu cu asa viteza ca a facut prapad, cu tot autostopul.

La Rosiori am vazut ca un impact relativ mic poate provoca o deraiere urata ale trenului din fata (la marfa cu vagoane usoare cel putin)

Si daca a trecut cu 52 peste 500Hz sigur ca e gresit sa apese BDO dar nu vad cu ce ar fi ajutat cei 2 km/h in minus (V2) la evitarea impactului.

——
820 km e lungimea coridorului reconstruit sau in curs de reconstructie (deci fara Predeal-Bv. Aici includ L1 Predeal-Costanta care a fost contractat si a esuat, similar cu Grecia. La asta am adaugat Arad-Caransebes si Episcopia-Cluj.

Ne poate spune @motorzbh dar banui ca licitarea (in curand) L2 Predeal-Constanta include centralizari noi.

cristi5

#770
@cutter @frunzaverde

Faptul e consumat, daca mecanicii au o rutina sa dea BDO, vor continua sa dea si daca se scoate "regula" de la abatere.

Daca e asa cum ziceti voi (din cate imi spune @billy752-istu  nu e asa) trebuie sa asteptam sa se pensioneze o generatie intreaga de mecanici ca anularea regulii sa aiba efect.

Intre timp, ma simt mai in siguranta stiind ca la abateri si limitari avem macar un minim control al vigilentei. O intrare cu 150 pe abatuta e un pericol real astazi pe Sighisoara-Simeria, si cu 160 pe Bucuresti-Constanta. Atat timp cat CFR nu are un sistem mai de secol 21 de verificat viteza, foloseste ce are.

Si intre timp, sistemul pe care-l propuneti voi, ieftin, etc. Fireste ca e mai bun decat ce avem acum, nu eu hotarasc dar n-am nimic impotriva. Mi se pare doar nerealist in practica.

Dar sunt foarte curios, ce va merge mai repede pe o linie reconstruita cel putin (sau planificata pt reconstructie) : operationalizarea ETCS sau omologarea si achizitia unui sistem cu totul nou.

shift2rail

Guys, dezbatem astazi (2023) ce s-a decis deja in ...2017, prin Regulament( direct oposabil statelor, fara 'transpunere') al Comisiei: implementarea ERTMS pe Coridoarele TEN-T Core pana in 2030.

https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2017/6/oj

Breakdownul precis pe sectoare din fiecare Coridor in anexa I;
Pe sectoarele labelizate "beyond 2023",  Ro e obligata sa prezinte un calendar precis de implementare, cel mai tarziu pana la 31 Dec a.c.

Ps Episcopia-Cj nu apartine niciunuia din cele 9 coridoare rebotezate, daca s-a semnat deja ptr ERTMS, e un exemplu rar in care facem mai mult decat ni se cere.



cristi5

#772
Quote from: frunzaverde on March 19, 2023, 02:23:29 AMRadio-shantz (depou) spune ca s-a apasat BDO la 52 km/h la trecerea peste un inductor de 500 Hz.

Am cautat cu @oc7avian dupa BDO la 500Hz si nu am gasit. Toate sursele pe care le-am gasit vorbesc de BDO / Befehl la 2000Hz. Inclusiv cele germane. Intelegerea mea este ca inductorul de 500Hz nu poate fi anulat cu BDO, adica daca viteza e mai mare decat v2 (50 km/h pt IR, 65km/h pt "tren rapid"), trenul este franat de urgenta.  Poate ne lamuresc @motorzbh sau @billy752-istu ?

Intre inductorul de 500Hz si blocul urmator (semnalul rosu) sunt 250m.

-----
Altceva ce a reiesit din discutii. Este cunoscuta limitarea I60 de care vorbeam mai sus (si in comunicatul API), anume zona de dupa semnal, unde are loc franarea de urgenta cu inductorul de 2000Hz. In instructia romaneasca din 1972 (pagina 5), punctul de pe blocul ocupat pana unde poate ajunge trenul franat de urgenta se numeste "punct de acoperire", si e estimat cam la 150m de semnal, dar de multe ori se trece de el.

Cum se "ocoleste" aceasta limitare? Rolul comunicarii prin statie este *si* de a evita situatia in care un tren se apropie de semnalul rosu si altul este exact dupa semnalul rosu, in acea zona "de acoperire". In aceste cazuri, IDM ii cere mecanicului din spate sa incetineasca. Seamana bine cu situatia de la Rosiori. Probabil vom vedea comunicarea radio mentionata in raportul de investigare.

(In caz de impact, raspunderea e la mecanicul din spate, nu la IDM)

----

PS: material educational german despre PZB90, inclusiv (cu rosu) "modul restrictiv", care e principala diferenta fata de I60, si restrictioneaza si BDO la 40.
http://www.tf-ausbildung.de/BahnInfo/oberezugart.htm


motorzbh

Nu știu exact, ca nu am văzut niciodată BDO la 500Hz ca nu am circulat cu viteze asa de mari sa am nevoie. Ca sa fie activ înseamnă ca semnalul e pe rosu și nu frânezi in 250 de metri daca nu ai sub 45 . Nici nu cred ca poți sa frânezi cu o lenuta in 250 de metri. Poate cu Taurus.
Noi la teste mergem cu 20-30 mxim in astfel de situații.
Dar pot încerca când ma dau cu loco din nou.

cristi5

#774
Mai jos inductorul de 500Hz (se vede mai bine cel de pe fir 1, dar si pe firul 2 exista fireste). La sageata rosie, semnalul de intrare.

La 150m de inductor (in spatele fotografului) se termina curba.





cristi5

#775
@motorzbh @frunzaverde

@billy752-istu a confirmat ca
- nu are nicio treaba BDO cu 500Hz. La 500Hz trebuie sa faci V2 si atat
- 1822 are zone de 120 km/h deci este pe pozitia R in instalatia Indusi, nu pozitia P, prin urmare V2 este 65 km/h, deci o trecere peste 500Hz cu 52 km/h nu e nicio problma

Dealtfel se pare ca mecanicul a facut V2, cum a zis si @MarianD

Deci zvonul din depoul Craiova nu se confirma... Poate a dat BDO peste 2000Hz cu 52 km/h. Cam mult... In fine, n-are rost sa speculam/corectam zvonuri neconfirmate

MarianD

V2 nu se poate anula. Poate a înțeles @frunzaverde greșit de la sursa sa.
Pe scurt: a dat în termen de 4 secunde cu BA Buton Atenție la influenta inductor 1000hz activ prevestitor, a făcut viteza V1 de 90km/h în 20 de secunde, a trecut de inductorul de 500Hz cu viteza bună (mai mica de 65km/h) dar nu a luat masuri de oprire la semnalul de oprire cu inductor 2000hz activ. Ba mai mult, l-a depășit la 52km/h neinstructional prin manipularea BDO cu consecințele ce au urmat. Atâta tot s-a întâmplat. Ca a frânat el după ce a depășit semnalul pe oprire, denotă slaba instruire și concentrare la un ordin de circulație ce este clar: OPREȘTE FĂRĂ A DEPĂȘI SEMNALUL!

Bine că nu au fost victime!

oc7avian

Este ilogic să poți anula V2 al inductorului de 500Hz cu BDO. El este activ când te pândește un semnal de oprire, deci este absolut esențial să nu ai viteză mare. E normal să ai excepția BDO la 2000Hz activ pentru că în caz de avarie ai semnal roșu, deci cumva trebuie să poți circula peste restricție de 0km/h.

La PZB90, dacă te-ai eliberat după inductorul de 1000Hz și prinzi inductor de 500Hz, el se transformă în oprire de urgență oricare ar fi viteza ta. Pentru că îți taxează certitudinea că totul e ok și poate ai accelerat. Se câștigă distanță de frânare.

cristi5

#778
Multumesc @MarianD ! Deci a fost o neintelegere in comunicarea dintre @frunzaverde si depou, era vorba de BDO peste 2000Hz, nu peste 500Hz.

Asta inseamna ca mecanicul era inca vigilent cu 250m inainte de semnal (inductorul de 500). Ceva s-a intamplat dupa aceea. Mai ales viteza mare cu care a trecut peste 2000Hz ma face sa cred ca a fost distras sau dezinformat rau de tot. Nu inteleg cum a putut fi disciplinat pana la 500Hz si apoi brusc l-a apucat damblaua...  Fireste, asta nu e o scuza, raspunderea e a lui.

Mai bine lasa Indusi sa-l franeze. Sau putea frana in loc sa se ocupe de BDO... A pierdut cateva secunde acolo. Il frana inductorul oricum, dar apuca si el sa franeze cativa km/h inainte sa ajunga la semnal/inductor.

PZB90 ar fi ajutat ceva, cum zice @MarianD aici. La 153m de la inductorul 500Hz (deci cu 100m inainte de semnalul de intrare) trebuia sa fi redus de la 65km/h la 45 km/h. Inteleg ca asta era viteza maxima cu care putea ajunge la rosu, desi daca era distras (cum pare ca a fost) nu ar fi redus la timp pana la 45 km/h si ar fi fost franat de urgenta cu 100m inainte de semnal.

Daca totusi reducea la 45 si-i tinea pana la semnal, iar era franat de urgenta cu PZB90. Trebuia sa reduca sub 40 ca sa poata da BDO. Se castigau minim 13 km/h...

oc7avian