Siguranta circulatiei feroviare in Romania

Started by cristi5, April 08, 2017, 03:57:36 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 3 Guests are viewing this topic.

cristi5

#720
Initial CFR Calatori (in primul comunicat) au zis ca nu ei sunt de vina, ca marfarul era deja deraiat.

Quote13 martie 2023

În cursul acestei dimineți, din cauza deraierii la intrare în stația Roșiori Nord a unui vagon din compunerea unui tren de marfă, ciculația trenurilor se desfășoară cu dificultate.
Din primele informații, trei pasageri din trenul IR 1822, Arad – București Nord, aflat în spatele trenului de marfă deraiat, în momentul frânării de urgență a trenului s-au lovit, aceștia fiind  preluați de echipajele medicale pentru acordarea de îngrijiri.

Dar intre timp Preoteasa a nuantat declaratia asta.

E cusuta cu ata alba: chiar si cu marfarul deraiat, semnalul tot pe Oprire ar fi fost. Care e probabilitatea ca
- marfarul sa deraieze
- indepdendent de asta, mecanicul CFR calatori sa treaca de semnalul rosu (cu sau fara BDO)

Asa ca "a intrat intr-un vehicul deja accidentat" e o explicatie mai mult rutiera, care da, prinde la public. Ca aia cu "a cazut cu masina in sant si, coincidenta, acolo era deja un om mort, fara nicio legatura"

Este insa plauzibila explicatia ca impactul nu prea puternic a produs o deraiere minora, dar locomotiva marfarului a continuat sa traga, si asta a asigurat energia necesara rasturnarii si inclinarii vagoanelor.

shift2rail

Quote from: cristi5 on March 15, 2023, 03:37:28 PMEste insa plauzibila explicatia ca impactul nu prea puternic a produs o deraiere minora, dar locomotiva marfarului a continuat sa traga, si asta a asigurat energia necesara rasturnarii si inclinarii vagoanelor.

Touche, exact asa interpretez (noua) pozitie a lui @preoteasa.

Daca asa stau lucrurile, ambii mecanici sunt vinovati de deraierea marfarului, right?

cristi5

#722
@shift2rail nu stiu cat de vinovat poate fi cel de la marfa ca nu a inteles de ce i-a crescut un pic viteza (cu 2 km/h???). Trenul are sute de metri lungime, nu e ca la TIR... Nu se compara cu mecanicul de la calatori care a trecut pe rosu.

Aici e o problema de integritate a trenului, pentru care exista echipamente, dar e un domeniu in care inca se face cercetare. Daca trenul de marfa isi putea determina singur integritatea, mecanicul ar fi vazut o alarma sau s-ar fi declansat franare de urgenta.

Daca toate trenurile si-ar asigura integritatea, semnalizarea ar deveni mult mai simpla: trenul ar trebui "doar" sa-si raporteze pozitia si lungimea, si sa ceara oprirea circulatiei daca detecteaza ca a pierdut/deraiat cateva vagoane. Nu ar mai fi nevoie nici de blocuri de linie!

Astazi, daca se rupe trenul trebuie ca zona cu vagonul "pierdut" sa ramana ocupata, si fara bloc si circuit de cale e greu de detectat, ca nu poti pune odometru, GPS si GSM/R pe fiecare vagon.

motorzbh

Trenul nu s-a rupt deci integritatea nu a fost afectata. Incercarea de a da vina pe mecanicul DB este puerila. Ala nu a simtit nimic, nu a crescut nici o viteza nu a fost nici un soc. Trenul era lung si daca nu frana era cu tampoanele necomprimate deci socul s-a atenuat pana la mecanic. Noapte nu a vazut nimic. In multe deraieri mecanicul nu si-a dat seama: Dragos Voda de exemplu a strigat altul la el. 3 vagoane deraiate nu inseamna nimic pentru un Taurus. Vina este exclusiva a cui a depasit un semnal pe rosu.

cristi5

#724
Quote from: motorzbh on March 15, 2023, 11:25:39 AMIn clipa cand trenul a ocupat prima sectiune dinaintea semnalului de intrare trasa se inzavoreste adica nu mai poti sa manevrezi vreun macaz din parcurs. Trasa sta înzăvorâtă pana se o eliberează trenul. Cum marfarul făcea "stânga" rezulta ca macazurile stăteau pe minus pana se gara practic. Deci ca sa-i faca comanda lui 1822 trebuia sa sa se gareze marfarul.

Cu alte cuvinte, depasirea semnalului in ideea ca "se da marfarul la o parte acus-acus, just-in-time" nu are sens, pentru ca macazul ramanea inzavorit, blocul dinaintea lui fiind ocupat (ceea ce e normal pt ca pe bloc poate fi ultimul vagon din trenul care tocmai trece peste macaz!). Deci 1822 ar fi luat-o dupa marfar in loc sa mearga pe linia lui, la peron. Nu are sens manevra deloc. Si mi se pare foarte ciudat ca mecanicul sa nu stie asta, iar IDM nu avea cum sa nu stie.

Deci tot ce-i putea spune IDM prin statie e sa incetineasca pt a ajunge mai tarziu la semnalul de intrare, pt a evita oprirea completa. Ceea ce era regulamentar.

Sunt multe alte posibilitati despre mecanicul 1822
- n-a vazut semnalul rosu si a fost franat de Indusi dar marfarul era prea aproape de semnal (o problema cunoscuta a PZB) si l-a lovit
- l-a vazut prea tarziu si a considerat ca e mai bine sa dea cu BDO, ca sa evite franarea de urgenta, si birocratia aferenta. Sau ca sa evite disconfortul calatorilor. Apoi a vazut un Ford Puma. Sau doua...
- l-a vazut prea tarziu, a franat, dar drumul de franare nu a fost suficient ca sa evite depasirea semnalului si nici ca sa evite impactul.
- defectiune la vreun sistem de franare, care l-a speriat si distras suficient cat sa nu aplice la timp frana de urgenta

De ce nu vede mecanicul un semnal, sau il vede prea tarziu? Odihna insuficienta, micro-sleep... Semnalul este dupa o curba la dreapta, fireste la distanta mare, ca sa aibe timp sa-l vada si sa reactioneze. Dar daca a fost distras de ceva (pink elephant? Statia? Telefonul?) chiar dupa curba, timpul pe care il are la dispozitie scade.

PS: am vazut poze cu vagoanele decuplate (penultimul si cel rasturnat), credeam ca s-a rupt marfarul, dar probabil au fost decuplate in timpul lucrarilor (era deja lumina cand a fost facuta poza)

motorzbh

Ai trecut de prevestitor pe galben cu V1, ȘTII CA VINE UN SEMNAL PE ROSU. Nu avea 160 la ora avea 40-50 la ora.
Oricum speculam prea mult. Sa vedem ancheta și ce mai transpira.
înapoi in tranșeele ERTMS-ului.

cristi5

#726
@motorzbh corect, semnalul prevestitor e galben, urmeaza rosu. Dar daca pe statie IDM iti da o speranta ca se face verde?



Pe cabview intre curba si semnal sunt 18 secunde (16:02-16:08 x 3). Semnalul e vizibil imediat dupa curba daca stii la care pixel sa te uiti, dar in realitate probabil se vede mai bine. La V1 hai sa zicem ca sunt 30 de secunde intre curba si semnal. Din astea scadem 10 (?) secunde pentru oprire, raman 20 de secunde timp de reactie. Poti sa distragi un mecanic prin statie 20 de secunde? Nu mi se pare imposibil.

Apoi tocmai BDO poate sa-l distraga: cand isi da seama ca nu mai poate evita depasirea semnalului, in loc sa franeze, se concentreaza pe BDO, sa nu-l franeze Indusi, si zice "lasa ca franez eu in ritmul meu, dupa ce scap de semnal/Indusi". Abia apoi incepe franarea... prea tarziu.

dan tm

A lovit marfarul cu viteza mica, deci sigur a redus la prevestitor.
Acuma ramîne de stabilit ce a fost la cel rosu.
Dar va dati seama ce însemna sa fie alt fel de marfar semnalizat doar cu discul fine de tren si cu tablitele alea alb cu rosu? ca aici sigur au batut farurile in stopurile Fordurilor. Atunci cred ca a facut el o frînare rapidă.

cristi5

#728
Sigur a redus la galben si a respectat curba de franare pt ca altfel il oprea Indusi inainte de semnalul de intrare. Asta e clar (presupundand ca inductorul de 1000Hz a functionat)

Ce zic eu e ca nu e imposibil ca mecanicul
- avand cam 20 de secunde dupa curba sa evalueze situatia,
- neavand experienta si necunoscand bine sectia
- fiind distras de statia radio si de IDM (care in acelasi timp mai vorbea si cu marfarul, deci mecanicul trebuia sa selecteze care e comunicarea radio pt el, si care pt celalalt mecanic)
- asteptand sa se faca verde cum i-a promis IDM

... sa fi ajuns intr-un punct fara intoarcere, unde a judecat ca e in pericol sa depaseasca semnalul rosu.

Atunci, in loc sa franeze e posibil sa se fi ocupat de BDO (stii cum e, unii reactioneaza ciudat la urgente, "deer in the headlights"), motiv pt care a pierdut si mai mult drum de franare.

dan tm

nu trebuie sa selecteze cu ce mecanic vorbeste pentru ca IDM i se adreseaza direct:

o mie opt douăjdoi cu oprire al semnalul de intrare Roșiori Nord, garează un marfar

iar mecanicul trebuie sa repete ca dovada ca a inteles.

o mieopt douasdoi cu oprire la semnal


cristi5

Prin "selectie" ma refer la faptul ca trebuie sa asculti frecventa si sa discerni care e comunicarea pentru tine si care e pentru altii. Asta cere atentie, si atentia e o resursa cognitiva limitata.

dan tm

auzi numarul trenului, n-ai treaba daca nu e al tau. Pai asa si cind te apropii de garile mari auzi discutiile de la manevra.

shift2rail

Shock and awe: Comisia 'descopera' ca Grecia NU are un birou independent de ancheta a accidentelor de transport terestre (similar cu temutul BEA-TT din Fr, de ex):

https://www.euractiv.com/section/politics/news/greeces-lack-of-train-investigation-body-identified-not-addressed-by-eu/

Reiau intrebarea relevanta ptr acest thread: exista in Ro un birou de anchete accidente feroviare independent de managerul de infrastructura, operatorii feroviari, restul agentiilor si comitetelor, si, mai ales, de politic?

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

oc7avian

Quote from: cristi5 on March 15, 2023, 07:54:05 PMSigur a redus la galben si a respectat curba de franare pt ca altfel il oprea Indusi inainte de semnalul de intrare. Asta e clar (presupundand ca inductorul de 1000Hz a functionat)

Dacă înțeleg bine, ar mai trebui să fie încă unul de 500Hz înaintea semnalului de oprire. Deci s-a verificat și V2.

Iar semnalul de oprire nu e la finalul blocului, ci ar trebui să existe o zonă de acoperire imediat după astfel încât frânarea de urgență să încerce să te mențină în blocul tău. Însă dacă dai cu BDO...