Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alecu26

Atunci....concluzia e?

Acum si pe viitor?

-Acum taxare la km pentru toata lumea...(ar fi interesant de vazut cat se incaseaza in Romania din vignete sub 3.5Tone si peste 3.5 tone).

- si pe viitor doar pe km si doar la ce e mai mare de 3.5 tone?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

frunzaverde

Ca sa avem o retea de doamne ajuta, la nevoile Romaniei, si la relieful muntos al Romaniei, avem nevoie de taxare pe kilometru pentru toata lumea. Bineinteles, nu cu CNAIR-ul actual...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Liviu M

Quote from: frunzaverde on September 27, 2019, 02:41:47 PM
DN-ul paralel se reconfigureaza pentru a favoriza viata localnicilor, nu tranzitul...
...
Si, bineinteles, o structura de taxe rezonabila, si care sa favorizeze mersul pe A distante lungi....
Daca implementarea va si cum o descrii aici, presupun c-o sa functioneze. Eu am inca retineri, mai vedem ce ne rezerva CNA.... viitorul.

dr4qul4

Eu cred ca iei prea in serios statistica. Nu m-ar mira ca multe studii sa fie facute "ca sa iasa bine". Evitatul taxelor de autostrada nu este ceva minor. Cel putin nu in partea asta de Europa.
In Croatia, DN-urile paralele sunt pline de tiruri. Dar si de localnici, pentru care taxele de A sunt destul de mari.

Nici grecii nu sunt mai prejos. Am postat acum o luna cum ma punea waze-ul sa traversez de 2 ori DX-ul inainte de Kulata ca sa scapt de aglomeratia de la statia de taxare, semn ca unii chiar aleg acel traseu.

A avea 1 statie electronica de taxare nu este acelasi lucru cu a avea un sistem complet de taxare electronica. E ca si cum ai spune: daca CNADR a organizat o licitatie care a mers perfect, toate licitatiile ulterioare vor avea aceeasi soarta.  :lol: :lol: :lol:
Am circulat si prin Grecia si prin Croatia si prin Italia si peste tot am stat la portile de taxare de mi s-a acrit. Asta in ciuda existentei unor sisteme e-toll, care insa pot fi folosite in special de catre tiristii localnici. Daca era atat de usor de intretinut un sistem automat, renuntau la portile de taxare. Sau e prea greu (politic vorbind) sa concediezi atatea persoane?

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#724
@dr4qul4 - cu statistica si data science imi castig painea, asa ca stiu foarte bine sa detectez date manipulate. Si stiu pana la ce nivel pot avea incredere in date evident manipulate, si de la ce nivel mai departe nu mai pot avea incredere. Statistica cu shunpiking-ul e colectata din multiple surse, la nivel global, si toata spune aceiasi chestie - ca shunpiking-ul e practic inexistent. Ca si in Romania, proportia de oameni care o iau doar "pe judetene" ca sa nu plateasca rovinieta e minimala! In schimb stii in ce nu am incredere? Nu am incredere in povestioare, legende urbane si observatii individuale dintr-un singur caz.

Uite cum arata Croatia (recensamant total, 2011. Recensamantul din 2015 n-are harta, doar cifre, dar spun acelasi lucru):



Practic tot traficul din Croatia merge pe autostrazile alea scumpe. Singurele locuri unde au trafic pe reteaua de DN sunt pe segmentele unde nu exista nici o autostrada in apropiere care sa preia traficul.. Inclusiv acolo unde shunpiking-ul ar fi ideal, adica evitarea ar fi pe un drum rapid, cu geometrie moderna (Jadranska Magistrala), cu centuri ocolitoare, la cativa kilometri de autostrada cu taxa, oamenii folosesc in proportie covarsitoare autostrada. Sub o treime din trafic ramane pe DN - vezi harta - aproape tot local. In plus, foarte multi din voi subestimati capacitatea unei autostrazi comparativ cu un DN. DN-ul are in jur de 15-25% din capacitatea unei A - daca maine dimineata ar aparea o autostrada Comarnic - Brasov, ar parea semi-goala in 75% din timp, si lejera in restul. Daca ar fi folosit un sistem cu vinieta, reteaua lor ar fi fost azi maximum o treime din ce au acum, folosit ca lumea. De exemplu, pe vinieta, ar fi fost imposibil sa convingi pensionarimea sa renunte la pensie sau educatia sa renunte la bani pentru o autostrada cu MZA 8000-10000 la sud de Zadar... DN-urile croate, de altfel, au trafic modest, apropiat de DJ-uri in Romania. Unde sunt TIR-uri e fix unde nu sunt autostrazi. De altfel, am mai vorbit de "legenda urbana" cu DN-urile din Croatia, fix cu tine. Tot cu harta in fata.

Si, indiferent cate smiley-uri cu "hahaha" pui degeaba faptul ca CNAIR a implementat un singur post 100% electronic de taxare perfect functional este EXACT acelasi lucru cu a implementa 10.000 de astfel de sisteme. Fiecare post de taxare este independent de celelalte 10.000, asa ca tot ce trebuie sa faci e sa copiezi sistemul de taxare de la Fetesti si sa-l montezi in 10.000 de alte locuri.

Partea algoritmic grea, adica recunoasterea vehiculelor din mers, segmentarea imaginii, recunoasterea numerelor de inmatriculare, identificarea nevoii de taxare, si taxarea propriu-zisa e facuta. Sistemul scaleaza pe o autostrada cu trafic masiv la peak. Ca e scrisa de un angajat CESTRIN (desi ma indoiesc ca au pe cineva capabil sa scrie o retea neuronala convolutionala) sau ca e cumparata din privat nu ma intereseaza - merge, e acceptata, are o rata de erori acceptabila si scaleaza. Ce ramane la trecerea de la 1 la 10.000 de posturi de taxare e pur si simplu adunarea tuturor taxelor generate de portile trecute, aplicarea de eventuale reduceri comerciale si atat. Chestia asta e extrem de banala si, in realitate, deja exista, pentru ca e-peaj-ul inregistreaza multiple treceri ca treceri individuale, deci trebuie sa faca agregarea chiar si azi, cu o singura statie de peaj. Deci, tot ce ar trebui facut, e cumparatul de echipamente, si servere mai mari. Nimic mai mult, pur tehnic.

Plus ca, pe urma, CNAIR nu a implementat un singur sistem. Exista o retea de peaj deja in functiune pe DN-urile si A-urile patriei. Perfect functionala si in uz. Doar ca se foloseste la altceva - "control rovinieta" in loc de taxare efectiva. Deci pana si echipamentele exista. Trebuie doar mutate, si reconfigurate functional (nu tehnic) din server...

De ce n-au croatii si sarbii si italienii? Pentru ca echipamentele cu inteligenta artificiala folosite pentru recunoasterea vehiculelor si a numerelor de inmatriculare nu sunt ieftine, si sistemul "vechi" - in care s-au bagat gramezi de bani - e perfect acceptat de populatie.  Implementarea unei tehnologii noi costa bani - care cat timp sistemul vechi merge - nu sunt necesari de bagat - mai ales ca s-au bagat bani in tehnologie cu transponder in epoca de dinainte de AI (recunoastere de imagini) la pret redus. Si, o schimbare de tehnologie nu va aduce trafic nou - da, e inconvenabil cu case de taxare, dar... nu o sa stai acasa pentru ca trebuie sa stai la casa 5 minute la 200 km, si nici n-o s-o iei pe DN din cauza caselor (ca pe DN faci 5 h in loc de 1 si jumate oricum). Mai mult, un sistem pe baza de AI are nevoie de acceptare din partea populatiei, si de creare de incredere, care costa si asta bani. Romania a implementat un asemenea sistem recent (acum cativa ani, nu in anii '70 ca Croatia sau Italia sau Franta) - asa ca are tehnologie mult mai moderna (din epoca curenta) pentru acelasi task. Si, si mai important, sistemul de e-peaj si de verificare rovinieta e acceptat de populatie. Portughezii au, din aceleasi motive ca romanii - ca la Cernavoda, in Portugalia intri pe A ca prin branza (eu am intrat pe la Ayamonte - Vila Real), te ia camera cu numar, platesti la orice posta sau benzinarie taxa in termen dat (eu am platit la posta in Tavira).

@Liviu M - o implementare de tipul ala, cu un sistem cu peaj, e singura solutie ca intr-un viitor normal la cap (adica inainte sa iesim amandoi la pensie) sa avem o trecere normala la cap pe Valea Prahovei.  Cu vinieta pentru tot sistemul, indiferent de nevoile traficului, constructia unei A pe Valea Prahovei nu se va incepe macar pana in momentul in care Romania nu va avea o retea schelet completa si "politic acceptabila", adica egal distribuita in teritoriu.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

voicul

Asa ca idee doar:

De ce camerele de verificare a rovinietei nu iti verifica si seria de motor - verificarea fiind si automata.

DAR

La achizitia sau verificarea rovinietei trebuie sa introduci seria de motor - e niste prosti care pierde timpul aiurea?

Deci care e scopul sa ai seria de motor pe rovinieta?

Cristi N

Cred ca de fapt te referi la seria de sasiu sau VIN-ul - Vehicle Identification Number. Seria de motor se mai verifica doar la prima inmatriculare a vehiculului, parca se numeste identificare serviciul si e facut doar de RAR.

Identificatorul unic al unui autovehicul e VIN-ul, teoretic n-ar trebui sa existe in lume doua cu acelasi VIN si nici sa nu se schimba pe toata durata de viata a masinii, am putea sa il asociem cu CNP-ul de la evidenta populatiei. Pe de cealalta parte numarul de inmatriculare se poate schimba si de 10 ori intr-un an daca propietarul e maniac si vrea el. Pe asta am putea sa il asociem seriei si numarului de CI de la oameni, si ala se schimba la fiecare reinnoire. Spre deosebire de oameni, la o masini e mai greu sa citesti VIN-ul, el fiind printat in locuri mai "ascunse" asa ca singura varianta de a identifica usor o masina e numarul de inmatriculare. Asocierea intre cele doua se verifica din cand in cand, cel mai comun fiind ITP-ul.

JohannDB

#727
Cristi N mi-a luat-o înainte.... E vorba de NUMĂRUL DE IDENTIFICARE a mașinii,  seria de șasiu sau VIN-ul - Vehicle Identification Number.... Nu serie motor, la vignete/viniete....
   Și este bine că se specifică acest CNP al vehiculului, deoarece la schimbarea numărului de înmatriculare (de circulație) rovigneta rămâne valabilă, cei de la "anaful vignetelor"  :D  având un protocol de acces la baza de date (pentru verificarea unor astfel de situații) a celor de la "înmatriculări"....
   Mai esti "pus pe drumuri", numai într-o anumită situație, expusă mai jos, către final. Până de curând (vreo 5 ani) la schimbare de număr trebuia să anunți, să faci, să dregi.........
    Dar uite aici la procedură:
STIAŢI CĂ în cazul schimbării numărului de înmatriculare al vehiculului, rovinieta îşi menţine valabilitatea?

STIAŢI CĂ în cazul schimbării utilizatorului vehiculului, rovinieta şi peajul îşi menţin valabilitatea?

În cazul schimbării numărului de înmatriculare al vehiculului, rovinieta şi peajul îşi menţin valabilitatea în condiţiile în care în baza de date a autorităţii de înmatriculare este operată modificarea respectivă. Autoritatea de înmatriculare este obligată să asigure, pe bază de protocol, accesul zilnic al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. la baza de date privind modificările cu privire la schimbarea numărului de înmatriculare.

Cadrul legislativ:

NORME METODOLOGICE din 28 aprilie 2015 pentru aplicarea de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. a tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere aprobate prin Ordinul 611/2015

Art. 14

(1)În cazul utilizatorilor români care îşi schimbă numărul de înmatriculare al vehiculului, rovinieta sau peajul îşi menţin valabilitatea în condiţiile în care în baza de date a autorităţii de înmatriculare este operată modificarea respectivă. Autoritatea de înmatriculare va asigura, pe bază de protocol, accesul zilnic al CNADNR - S.A. la baza de date cu modificările privind schimbarea numărului de înmatriculare.

(2)În cazul utilizatorilor români şi străini, în situaţia schimbării numărului de înmatriculare al vehiculului pentru care a fost achitat tariful de utilizare sau tariful de trecere, rovinieta sau peajul îşi menţin valabilitatea numai în condiţiile în care la emiterea acestora numărul de identificare al vehiculului a fost înscris corect.

Art. 15

(1)În condiţiile în care la emiterea rovinietei numărul de identificare a vehiculului nu a fost înscris sau nu a fost înscris corect, în cazul schimbării numărului de înmatriculare al vehiculului pentru care a fost achitat tariful de utilizare, utilizatorul va solicita CNADNR - S.A., în scris, efectuarea modificării numărului de înmatriculare în baza de date a SIEGMCR.

(2)Pentru efectuarea modificării prevăzute la alin. (1) utilizatorul se va prezenta la una dintre subunităţile CNADNR - S.A. cu următoarele documente:

a)cerere scrisă, conform formularului-tip care se regăseşte pe pagina web a CNADNR - S.A.;

b)cartea de identitate a autovehiculului în copie şi originalul acesteia pentru verificarea conformităţii.

(3)Solicitarea se verifică pe loc şi, dacă cererea este justificată, se efectuează modificarea în baza de date.

(4)Odată cu modificarea numărului de înmatriculare în baza de date se va elibera, prin intermediul SIEGMCR, un document care atestă efectuarea modificării şi valabilitatea rovinietei pentru noul număr de înmatriculare, în două exemplare, dintre care:

a)unul va fi ştampilat de către CNADNR - S.A. şi va fi înmânat solicitantului;

b)unul va fi semnat de către solicitant şi va rămâne la CNADNR - S.A.



alecu26

Ce este culmea e ca A2 si A3 (ma refer la zona Bechtel cel putin)....sunt gandite pentru taxare directa...dar din motive electorale nu se implementeaza.
Am cheltuit din nou milioane si zeci de milioane pt constructii inutile.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

frunzaverde

Da, si Bechtel si A2 Bucuresti - Fetesti au fost gandite pentru taxare la noduri (cu cartela de taxare primita la noduri si returnata la noduri, unde se face si plata). Pe A2 s-au expropriat inclusiv statiile de taxare, si s-a construit terasamentul aferent lor. A2 Cernavoda - Constanta, A1 si A3 Bucuresti - Ploiesti nu au fost gandite pentru asa ceva.

Oricum, un sistem modern nu are nevoie de "baraci" de plata si de statii fizice de taxare.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

alecu26

Evident. Si ar fi un dezastru. Taxarea directă creaza si un efect de respingere foarte puternic. In cazul unei concesiuni....as prefera o taxare tip shadow toll. Cand buzunarul e al statului...conteaza mai putin.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Cristi N

Partea frumoasa e de la minutul 6:41. Descrierea pe scurt este: ce se intampla cand esti atent la instructiunile alea de plata prin SMS a taxei de pod de la Fetesti.  :D

voicul

Pana si bancile au ajuns sa te pasuiasca, DAR cu CNAIR nu e de joaca:

CNAIR anunță că valabilitatea rovinietelor nu se prelungește automat

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că rovinietele care expiră în perioada stării de urgență nu vor fi prelungite automat.

Potrivit unei informări transmise de companie, utilizatorii rețelei de drumuri naționale și autostrăzi trebuie să știe că rovinietele nu se încadrează în categoria "documentelor eliberate de autoritățile publice", motiv pentru care valabilitatea acestora încetează la sfârșitul ultimei zile a perioadei pentru care a fost achitat tariful.

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/cnair-anunta-ca-valabilitatea-rovinietelor-nu-se-prelungeste-automat-1281798

ddfab

la amenzile pentru vignieta se atasaseaza si fotografie la masina? daca da, din ce unghi se face poza? fata sau spate?
merci.

Cristi N

In Ro poza se trimite doar la tribunal in cazul in care contravenientul face contestatie. Toate camerele ar trebui sa fie orientate catre fundul masinilo, stiu ca a fost ceva scandal mai demult legat de dreptul la viata privata si bla bla. In plus noaptea ar fi destul de greu sa citeasca numarul cu farurile orientate spre camera.