News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

dr4qul4

in Bulgaria ai nevoie de vignieta si pt DN-uri. Imediat ce treci de vama Ruse au si pus o camera .
Si e mult mai scumpa decat la noi.  La noi e 3 euro/sapt la ei e 7,5. Si au si salarii mai mici ca la noi.
Chiar nu va inteleg cum puteti sa va plangeti ca dati 28 de euro/an. La greci si la croati dai banii astia in 1-2 zile.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

danutzu_1069

Nu are cum sa fie camera de vinieta imediat dupa vama. Esti inca in Ruse..

yetiman

#707
Cine s-a plans?  :D
De bulgari nu stiam, ca n-am calcat pe acolo. Dar nici nu e un exemplu de luat in calcul...  :lol:
Si la Croati, stiu, am dat 31 euro/sens intre Zagreb si Split.  :D
Dar stiu pentru ce! Pentru AUTOSTRADA. 130-140 CONSTANT. Nu pentru DN -uri cu medie de 50-55.  >:(
Si pentru nu mai stiu cate tuneluri, doua din ele de aproape 6 km fiecare.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

dr4qul4

la Ruse sunt 2 camere exact cum intri pe centura Ruse. Adica la mai putin de 1k de vama. Daca nu sunt de vigneta asta e...mai sunt si politisti putin mai departe.

@yetiman, hai sa te intreb altfel: in ultimele 12 luni ai mers 400 de km pe A in Romania? Daca da, atunci ai iesit mai bine ca la Croati (Zagreb-Split 400 km).
Cati dintre voi ati vrea sa dati 300 de euro/an ca sa mergeti 4-5000 de km pe A din Romania, dar sa aveti gratis DN-ul? In plus, nu sunt de neglijat nici cozile care se fac la statiile de taxare.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

frunzaverde

Vinieta, ca concept, este o raritate la nivel mondal - doar 9 tari, toate in Centrul si Estul Europei, folosesc un sistem de vinieta pentru a taxa utilizarea drumurilor : Moldova, Romania, Bulgaria, Cehia, Austria, Ungaria, Slovenia, Slovacia si Elvetia. Pentru vehicule grele, mai exista cateva tari cu vinieta, dar sistemul acolo (Eurovignette) este un pic diferit (si pe cale de disparitie dupa ce DE s-a retras si a mers la taxarea pe km).

O treime din tarile astea (Moldova, Romania si Bulgaria) taxeaza drumurile nationale. Elvetia nu taxeaza anumite sectiuni de autostrada, dar taxeaza sectiuni lungi din drumurile rapide cu o banda pe sens : de exemplu drumul asta : https://goo.gl/maps/w95BeBrKGaqzs7WM9 este taxat. Restul taxeaza reteaua de drumuri moderne in totalitatea ei.

Vinieta isi are sens in tari mici, cu capitale mari, si cu tranzit international mare. Ideea de baza e ca traficul care iese rareori din "orasul mare" (majoritatea in tari ca Ungaria sau Slovenia) plateste pentru toata reteaua, pentru o perioada lunga (in Elvetia un an intreg chiar pentru un singur drum), chiar daca iese rareori din oras. La fel, traficul de tranzit, plateste pentru toata reteaua chiar daca parcurge distante scurte, care la "poarta de taxare" ar genera venituri mult mai mici, pentru ca numarul de kilometri parcurs e modest.

Romania nu are nici o caracteristica din cele de mai sus. Metoda curenta de taxare este sub-optima - incasarile sunt mult prea mici fata de necesarul de mentenanta, chiar si cu alocarile de la buget si de la UE, reteaua e in constanta lipsa de fonduri, intretinerea sufera. @dr4qul4, comparatia cu Croatia este complet gresita - in Croatia, in mare parte datorita taxelor pe kilometru (ca fonduri UE n-au avut pentru majoritatea retelei) poti merge 400 km pe A fara oprire intre orasele lor principale, pentru ca reteaua a fost bancabila, si in parte s-a autosustinut.

In Romania, cu o retea "saraca", dependenta de politic (infrastructura, ca peste tot in lume, e prioritatea 14), rezultatul taxarii cu vinieta, improprie unei tari ca Romania e ca... nu exista autostrazi.

In concluzie, singura concluzie rezonabila este ca prefer taxe pe kilometru pentru Romania, pentru ca rezultatul va fi o retea mult mai normala la cap.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

yetiman

@dr4qul4: Stai sa ne intelegem.  :D
N-am fost niciodata adeptul taxarii la km, si prefer vigneta. Statul la portile de plata e unul din motive.  >:( Celalalt e ca fac multi km/an, deci e clar ca vigneta e mai avantajoasa pentru mine, ca si principiu.
Desi experienta de anul asta (datorita traseului) ar sugera exact pe dos.  :lol:
Sa explic:
In Croatia am dat vreo 70 de euro si am facut 1000 km pe autostrada (0,07 eur/km)
In Slovenia am platit vigneta 15 eur si am facut 65 km (0,23 eur/km)

Evident astea sunt calcule pentru traseul facut de mine. Daca ma "plimbam" mai mult prin Slovenia si mai putin prin Croatia, situatia ar fi stat invers.

Alt exemplu: Elvetia - au doar vigneta anuala si costa 40 CHF. Daca circuli un an cu ea pe autostrazile lor, este extrem de ieftin.   :D Dar daca faci o scurta vizita, atunci devine foarte scump.

Totul este relativ, ca sa-l parafrazam pe bunul nostru Einstein.  :lol:


,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

Liviu M

#711
@frunzaverde: ma tem ca o taxare la km va pastra o parte din circulatie pe DN-uri. Si mi-e teama ca nu va fi neglijabila. Plus pierderea de vreme la bariere. In Franta, de exemplu, in perioada concediilor e destul de nasol (anul asta am preferat sa-mi iau telepeage, desi fac un singur drum pe an; a fost o experienta interesanta, mai ales cand am uitat sa-l "activez" la una din porti  :lol:).

Tanti Edith: am corectat tripla negatie, a ramas doar dubla. :)

voicul

@yetiman trebuie sa te uiti in valoare nominala. Scump in Croatia. Probabil sunt singurul care a dat doar vreo 10 euro sa ajunga pana la Split si inapoi  :lol:
Hai poate sunt 15.

Oricum la noi se taxeaza drumurile si in benzina, ceea ce la altii ... este?

alecu26

Probabil la noi...in 2...3 ani sau pe la vreo 1500 km se pot introduce 2 vignete. Una mica mica pt DN uri doar si una mult mai scumpa pt DN si A. Urmand ca peste vreo 10 ani si la peste 2000...2500 km sa avem taxe doar pe A.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

frunzaverde

#714
@LiviuM - Temerea ta este "clasica" in tari cu viniete sau cu retele gratuite. Realitatea este un pic diferita - alternativa la autostrada cu peaj nu este autostrada gratuita/cu vinieta ieftina - ci drumul national si doar drumul national. Fara plata pe kilometru, mare parte din reteaua aia de autostrazi din tari ca Franta, Spania, Italia, Grecia nu ar fi existat deloc si nu doar o parte din trafic, ci TOT traficul ar fi intrat pe DN.

In tari mari, cu tranzit modest, este o strategie politica proasta sa bagi bani masiv in infrastructura mare inter-urbana. Asa ca nu se baga bani. Pentru ca majoritatea votantilor, cu navete urbane/periurbane de 3-7 km nu considera asta important - folosesc reteaua o data sau de doua ori pe an, si considera alte subiecte mult mai importante - educatie, sanatate, pensii, justitie etc.. Si legatura extrem de lunga si dificila intre infrastructura si prosperitate e invizibila pentru publicul larg, greu de explicat, si fara priza in fata subiectelor arzatoare. Rezultatul este o infrastructura anemica, slab conectata, cu multe dopuri mai ales in zone nedense. Tari ca UK, Austria (unde nu ai cum ajunge pe infrastructura moderna din Innsbruck la Viena decat via DE), Suedia, Finlanda, Norvegia, Belgia, Canada au toate retele gratuite, dar, mai ales pe segmentele inter-urbane, modeste, adesea gatuite, cu multe segmente esentiale lipsa si cu retele fragmentate. In Canada situatia e asa proasta incat practic nu au o retea de autostrazi reala (Ontario e singura provincie cu o retea), si traficul de marfa merge via SUA, cu costuri suplimentare masive.

Singurele tari cu retele gratuite/pausal (vinieta) dar intinse uniform si dezvoltate au ori contexte istorice unice (SUA, Germania; in cazul SUA, contextul schimbat a dus la o retea extinsa dar decazuta profund), ori sunt tari foarte mici dar cu tranzit masiv international de marfuri (Slovenia, Ungaria). Romania nu este nici una, nici alta. Asa ca rezultatul va fi clar - o retea scheletica, cu constructii lente, cu gauri in retea, intretinuta prost din lipsa de fonduri si schimbari constante de prioritati politice. Adica fix ce este si azi.

Pe un sistem "gratuit"/cu vinieta pausal (cum e acum), nu cred ca Romania va avea in 2040 mai mult de o singura trecere peste munti. Probabil vor exista segmente de cativa km din Campina - Predeal si atat, A7 incomplet, si eventual A3 Cluj - Oradea, dar si ala incomplet. Si ritm de constructie osciland intre 10 si 30 km/an.

P.S. Eventual o sa ziceti ca "corelatia nu e cauzatie". Corect. Dar avem inclusiv material experimental. Franta si Spania nu reuseau in anii '60-'70 sa construiasca nimic (desi prosperitatea era masiva) pe bani de la stat. Au trecut la un model build-operate-transfer cu peaj kilometric, si imediat practic au crescut masiv ritmul de constructie, reteaua devenind excelenta. La fel si China, Tunisia si Maroc. Mai mult, ca sa vedeti inca si mai clar diferenta Rusia si Turcia au ales o strategie "duala" - un coridor taxat pe kilomteru, si restul gratuit. Rezultatul? Coridorul taxat kilometric are autostrazi exceptionale, construite rapid (Kapikule-Istanbul-Ankara in Turcia, Moscova - Skt. Petersburg in Rusia), restul infrastructurii fiind modesta sau proasta de-a dreptul.

@alecu26 - la ritmul curent de constructie, 1500 km nu inseamna "2 ani", ci inca vreo 15-20 de ani. Chiar si la un ritm "rezonabil" pe fonduri UE "exclusiv", ajunsul la 1500 km inseamna macar vreo 8-10 ani din momentul "deblocarii" ritmului. Iar 2500 km sunt, cu finantare guvernamentala/vinieta + UE, un deziderat la care nu se va ajunge niciodata.

@voicu - aproape toate tarile lumii taxeaza si combustibilul si drumurile prin taxe separate. Taxele pe combustibil, cel mai adesea (inclusiv in Romania), se duc direct in bugetul general al statului.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Io

^
Daca am vorbi despre taxare avind in vedere in primul rind transportul de marfa si abia apoi cel turistic/vacanta/turisme etc. ? Intreb pentru ca din proprie experienta acolo unde merge un Tir pot merge si eu cu usurinta si ca pe unde merge un Tir cit mai putin taxat se creaza un culoar de dezvoltare. Doar intreb.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

TibiV

@voicul,
sa detaliez ceea ce a spus frunzaverde...

Drumurile NU se mai taxeaza in benzina de peste un deceniu...

Celebra "taxa de drum" a fost eliminata din pretul carburantilor in urma cu vreo 15 ani, in perioada pre-aderare...
Nu chiar eliminata, ci valoarea ei a fost inclusa in/adaugata la acciza de atunci, pentru ca oricum trebuia sa majoram acciza la nivelul minim acceptat de UE. (UE accepta accize mai mari la carburanti, tutun, alcool etc... Dar NU accepta accize mai mici de un anumit prag. Noi am avut oricum un calendar de aliniere la valorile minime pentru toate aceste produse..)

Pe vremea cand exista "taxa de drum", ea se inregistra contabil separat, la alta pozitie in capitolul de venituri ale bugetului, si putea fi evidentiata ca venit pentru AND (cred ca asa se numea atunci Compania Anti-Infrastructura....)
Acum, nemaifiind "facturata separat", intra in "galeata" numita bugetul statului "ne-defalcat". Deci banii pot fi folositi pentru scoli, spitale, ajutoare sociale sau pensii. De preferat pensii speciale...

Quote from: yetiman on September 26, 2019, 06:55:24 PM
.. de ce sa nu fie valabila TOATA ziua pentru care ai platit?
Corect.
Hai sa luam cazul celei mai scurte perioade pentru autoturisme - 7 zile.
Aparent este pe 7 zile, adica 168 de ore... Gresit!
Ies din oras duminica seara, si cumpar rovinieta la ora 23.45...
Trebuie sa ma intorc in oras pana sambata la ora 24, pentru ca in noaptea de sambata spre duminica, la ora 0.15 (adica duminica dimineata) imi voi lua amenda!
De fapt in felul asta rovinieta NU a fost valabila 7 zile, ci 6 zile si 15 minute...
Adica CNAIR mi-a furat 14% din perioada teoretica de 7 zile pe care am platit-o.

Daca vor sa fie atat de rigurosi cu momentul intrarii in vigoare (ora la care s-a inregistrat plata roviniete) - si se pare ca fac asta fara nici o problema, v-am spus patania mea... - atunci sa fie la fel de rigurosi si cu expirarea termenului de valabilitate.

Doar ca in cazul asta rigoarea dispare...
Quote from: JohannDB on September 26, 2019, 09:45:15 AM
(81)Dacă ziua de început a perioadei de valabilitate a rovinietei este ziua în curs, valabilitatea acesteia începe la ora înregistrării informaţiilor privind achitarea tarifului de utilizare în baza de date a SIEGMCR şi expiră la ora 24,00 a ultimei zile a duratei pentru care acesta a fost achitat.

Sau si mai rau...
Quote from: JohannDB on September 26, 2019, 09:45:15 AM
Art. 5
(1)Tariful de utilizare se achită în avans pentru perioade de valabilitate de: o zi, 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni.
(2)Perioadele de valabilitate se determină astfel:
a)o zi - ziua corespunzătoare datei pentru care a fost achitat;
Adica un TIR-ist trebuie sa fie nebun sa intre in Romania seara, sa spunem la ora 21. Practic ramane cu doar 3 ore la dispozitie sa traverseze Romania. Mai bine sta inainte de vama, in Ungaria/Bulgaria, si intra in vama dupa ora zero...
Cu sistemele IT actuale, nu ar fi nici o problema ca rovinieta de o zi sa fie de 24 de ore (ziua CNAIR sa aiba tot 24 de ore, ca celelalte zile de pe Terra...)
Dar acum este "cum ti-o fi norocul si cat ti-a ramas pana la miezul noptii... Bine-ai venit in Romania, fraiere!...."
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Liviu M

@frunzaverde: probabil ma insel, probabil am "prelucrat" segmentul gresit (Comarnic - Bucuresti).
Dupa parerea mea, daca se introduce taxa (la valoarea anuntata pentru Ploiest-Bucuresti cand cu PPP cu chinezii), autostrada va fi evitata de destula lume. Daca accesele pe autostrada vor fi amplasate "strategic", presupun ca autostrada va fi folosita pentru scapat de aglomeratia din statiuni, dupa care (de la Nistoresti) circulatia se va muta pe DN.

Ce-i drept, nu cunosc alte zone (Sebes - Alba, de exemplu).

alecu26

Orice drum parallel in stare buna va fura traficul unei autostrazi taxate.

Daca descarcarile si nodurile statiunilor nu vor fi bine gandite si va fi aglomeratie nu merge nici dracu pe autostrada.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

frunzaverde

#719
@Io : Absolut - doar ca atunci cand vorbim de marfa si transport public (>3.5 tone) situatia in Europa este complet diferita. Doar Romania, Bulgaria si Moldova folosesc viniete si pentru traficul de camioane si pentru cel de masini mici..

De altfel, traficul de marfa in Europa este taxat aproape universal la kilometru. Inclusiv in Ungaria, Elvetia, Austria, Slovacia, Slovenia, Cehia, Germania, taxarea are loc pe kilometru pentru camioane, TIR-uri si autobuze. Singurele tari care folosesc viniete pentru camioane/autobuze sunt Romania, Bulgaria, Moldova, Estonia, Lituania, Letonia, Olanda, Danemarca, Suedia si Luxemburg. Danemarca si Suedia sunt pe picior de renuntare la sistemul cu vinieta - Brobizz (care permite plata pe kilometru) se extinde.

@LiviuM: Shunpiking-ul (evitarea autostrazii cu taxa) este, la nivel global, un sport minor - undeva intre 3 si 10% din soferi il practica, in functie de nivelul de trafic; in general in regim de "trafic relaxat" de vacanta. Din astia, unii ar lua-o pe DN-uri si cu autostrada complet gratuita; sunt turisti care vor sa admire peisajul, nu ingineria. Alternativa nu este insa nu autostrada gratuita - cum am mai zis -  alternativa este sa nu existe autostrada deloc. Si nivelul de shunpiking, mai ales pe autostrazi montane, se regleaza rapid de la sine. Pe serpentine o sa fie mereu aglomerat si greu drumul; o foarte mare parte din soferi or sa zica din start "pentru 20 de lei sa ma cocot pe mizeria aia? Bag piciorul, merg pe A!". Si, daca autoritatile au cap, pot rezolva usor problemele de shunpiking - cum s-au rezolvat in Polonia, Italia sau Spania de exemplu. DN-ul paralel se reconfigureaza pentru a favoriza viata localnicilor, nu tranzitul. Adica 50 km/h prin toate localitatile, insule frecvente cu calmatoare de trafic la fiecare intrare in localitate, ingustari in zonele centrale din localitati, cu trotuare late favorizand localnicii etc., etc.. Masuri de bun simt, care ar trebui implementate chiar azi pe DN1 Bucuresti - Ploiesti sau pe DN7 sau pe DN3B/3/22C sau pe unde altundeva deja avem autostrazi paralele. Si se pot face si facilitati pentru soferi - mergi pe A, primesti parcare mai ieftina etc..

Si, bineinteles, o structura de taxe rezonabila, si care sa favorizeze mersul pe A distante lungi. Daca Sinaia - Nistoresti este 22 lei si Sinaia - Bucuresti este 25 lei, sa vezi cum nu se mai da nimeni jos la Nistoresti...  Dar mie unuia, mi-e clar ca sistemul cu vinieta nu e potrivit si nu are cum sa fie potrivit ca metoda de finantare a infrastructurii in Romania. Structura traficului si contextul social si economic al tarii cer infrastructura de tipul "utilizatorul plateste", ca in Polonia, Italia sau Spania sau Croatia. Alternativa este sa nu avem o retea de autostrazi practic niciodata, ci intotdeauna a cincea roata la caruta.

Aici nu vorbim de absurditati gen PPP-uri ale Comisiei de Prognoza, ci o situatie normala vs. o alta situatie normala. Sau, mai degraba nu este ce ar trebui sa faca CNAIR, ci cum ar trebui facut daca managementul ar fi facut de GDDKiA sau NÚSZ-ul unguresc.

Si frica cu portile de taxat si bariere este complet absurda. Deja, in Romania, la CNAIR, avem un sistem complet functional de plata a unei taxe kilometrice fara oprire, convenabil, usor, rapid. E-peaj-ul de la podurile dunarene. Daca s-ar trece la un sistem cu plata kilometrica a autostrazilor, solutia va fi (normal si natural) nu ghereta cu cash, ci e-peaj-ul cu camere instalate strategic, si plata, ca si pana acum, prin SMS sau la benzinarii, in termen de 24-48 ore de la calatorie. Un sistem cu taxa kilometrica in Romania ar fi similar cu cel din Portugalia - adica 0 "case" si 0 bariere, doar un semn cu "zona taxata; du-te la benzinarie in 48 ore si plateste, sau trimite un SMS la 07xx pentru a-ti vedea soldul si plati taxa". Chiar si in tari cu sisteme vechi barierele dispar.

Si, bineinteles, vinieta dispare. Definitiv.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!