Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ionut

Omule, pe bune, ce treaba are politicul cu mancarea pe care o pui tu pe masa? Depinde de tine sa pui cat ai nevoie si cat vrei pe masa. E o amagire sa crezi ca esti in rahat si pentru asta e responsabil guvernul (oricare ar fi el). Esti responsabil tu. De la tine am pretentii, tot scrii pe topicuri de guvern si de politic. Fiecare e responsabil pentru situatia (buna sau rea) in care se afla, nu guvernul. Si cu asta basta legat de politic si de offtopic.

Ontopic: teoretic, autostrazile ar trebui sa fie pentru majoritatea. Practic, in Romania, acum, daca suntem realisti, autostrazile NU sunt pentru majoritatea, din moment ce majoritatea romanilor au masini care cu greu ating 130 km/h fara sa ajungi cu pedala de acceleratie aproape de podea. Poate sunt eu prea de dreapta, insa cred ca un produs sau un serviciu premium nu poate fi taxat decat cu un pret premium. Si daca nu-l taxezi premium, trebuie ca altcineva sa suporte diferenta. Ce nu e clar? E matematica simpla: autostrazile sunt scumpe. Si taxarea lor (pentru constructie si intretinere) va fi la fel.

Si nu cred ca statul trebuie sa subventioneze un produs/serviciu premium. Statul mai bine ar investi in calea ferata decat sa-mi acopere mie taxa pe autostrada.

alex.xx

Am o intrebare pentru toti cei carora li se pare asa mult 3euro/100km, ati "luat" radare in ultima perioada?

sebba

ionut, ai dreptate, ma ambalez prea tare, scuzele mele
Sailing away! S/Y Haimana

viossboss

O parere proprie si pesonala , cred ca va fi echitabil daca vor face asa :
-vignieta numai pt. autostrada si cateva drumuri national-europene importante (la unguri parca asa e ,au si ceva dn-uri importante  cu vignieta) ;
-PPP-urile cu plata cum e si normal.
Acest lucru fiind profitabil pt. stat in momentul in care va fi terminat coridorul IV.
Portile se pot face pe bretelele de iesire de pe autostrada , sper ca nu va gandeati ca pun ditamai poarta in mijlocul autostrazii , ca o paranteza pt. cei care nu vor sa auda de "porti"
Dream come through !
Once in a lifetime !

iuli

#109
Quote from: viossboss on May 13, 2013, 11:00:13 PM
O parere proprie si pesonala , cred ca va fi echitabil daca vor face asa :

Ideea cu vinieta care să fie doar pe E-uri si pe autostrazi e veche, chiar şi în guvernele care au tot fost. Chestia e că nu puteau pune acea taxă pentru că noi nu aveam autostrăzi. Acum, de când vom avea, putem să punem în vigoare această taxă şi să scutim restul de drumuri naţionale. Astfel scăpăm şi de taxarea dublă care ar fi contrar legislaţiei europene.
Legat de bariere pe autostrăzi, nimeni nu va face bariere pe toate bretelele. Concepţia taxării pe autostradă cu barieră e să faci o barieră pe mijlocul ei undeva la mijlocul distanţei iar bariere doar pe jumătate din bretele, ar fi cu jumătate mai ieftin pentru constructor cât şi pentru cel care încasează. Ideea de vinietă (pe care am auzit-o) să fie pusă pe autostrăzile PPP şi să fie şi ea electronică mi se pare genială. Eu la ea aş veni chiar cu o "îmbunătăţire", să zicem că sectorul Sibiu - Piteşti îl faci cu PPP şi taxare suplimentară şi tu vii de la Arad şi vrei sa mergi până la Sibiu, atunci ai vinieta normală. Dar să zicem că în ultimul moment afli că trebuie să ajungi la Bucureşti, aşa că tu vei continua drumul pe autostradă fără oprire, şi evident că nu ai timp să îţi achiziţionezi acea taxă suplimentară. Aşa că ai timp de 48 de ore să ajungi la o benzinărie şi să plăteşti retroactiv acea "plimbare" neplătită pe autostradă.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Ionut

Cu doar 10 camere video pe şosele, încasările la roviniete au crescut cu aproape 50%

Încasările pe rovinietele cumpărate de şoferi au crescut de la 900 de milioane de lei la 1,3 miliarde lei, cu aproape 50%, în condiţiile în care pe şosele au fost instalate doar 10 camere video care ajută la detectarea autovehiculelor pentru care a fost sau nu plătită rovinieta.

sursa: Gandul

alecu26

efectele sunt schimbarea legislatiei si faptul ca a crescut seriozitatea CNADNR in aplicare amenzi.

Astafel, soferii nu mai simt ca li se face o nedreptate, si atunci cumpara frumos rovignete, in loc sa conteste 99% din amenzi.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

sebba

Quote
El a explicat şi ce presupune taxarea pe baza unui cod de bare.

"Înseamnă să cumperi tot un fel de vinietă pe care o pui în geam, şi când treci camera de luat vederi îţi ia codul de bare şi îţi ia banii din cont automat. Codul de bare îl cumperi tot de la benzinării", a precizat Dan Şova.

adica imi pun in geam un "identificator" in baza caruia imi trag ei banii automat din cont?
ar fi frumos dar:
1. daca nu am bani in cont?
2. daca iau codul de bare ptr un turism si-l pun intr-un vehicol de alta categorie?
3. de unde stiu ei de unde pana unde voi merge si cat sa traga?

cum verifica asta?
la 1 ar fi simplu, ma baga ca la amenzi, am de platit, la fisc sau undeva pe acolo
dar la 2?
Sailing away! S/Y Haimana

Sargon1806

#113
@sebba

Cumperi vigneta cu certificatul de inmatriculare. Oricum toate datele sunt la ei in baza de date. Daca vreau acum sa-mi cumpar vigneta, nu trebuie decat sa spun numarul de inmatriculare si ei imi emit vigneta pe care scrie si seria de la caroserie. De obicei vanzatorii de la benzinarii se uita pe geam sa vada si masina.

Si se poate merge si mai departe. Camerele care se afla acum pe DN-uri si care ii prind pe cei care nu platesc vigneta (cum a fost si cazul meu, o data) identifica numarul de inmatriculare al masinii. Cat de greu ar fi sa apara un "mismatch" intre numarul de inmatriculare al masinii si cel indicat de codul de bare?

Ma rog, dupa toate discutiile astea mi se lasa impresia ca noi inventam acum autostrazile cu taxa si trebuie sa inventam si un sistem de taxare. Avem in jurul nostru tz-shpe exemple de tari care au autostrazi cu taxe, de la unguri si austrieci, care merg pe baza de vigneta si control electronic pana la italieni si greci, care pun bariere. Mai sunt si americanii, care pe anumite tronsoane au taxa si bariera (de exemplu in statul New York sau in New York City, la intrarea in Lincoln Tunnel), dar au si optiunea EZ Pass pentru cei care au un fel de "abonament" platit.

http://goo.gl/maps/cHikZ - Barierele de la intrarea in Lincoln Tunnel si benzile cu EZ Pass

sebba

si atunci, intreb, de ce nu scaneaza direct numarul de inmatriculare?
si-ti vine plata la taxe si impozite...

cat despre inventat... nu-ti e clar ca la noi se reinventeaza totul? altfel ar fi si la noi ca peste tot, simplu, operativ, fara batai de cap
Sailing away! S/Y Haimana

Sargon1806

#115
Ar fi o idee, doar ca baza de date a Politiei Romane SIGUR nu cuprinde numere de inmatriculare straine. Asta a fost si marea problema a lor cu "bulgarii" din Romania. Ori pe autostrazile astea ar trebui sa circule si ceva TIR-uri turcesti. In principiu aici vorbim de trafic de tranzit, ceea ce simplifica intrucatva ecuatia, pentru ca la intrebarea "cati km din aceasta autostrada veti folosi?" raspunsul e de obicei "pe toti".

Ideea e ca acest cod de bare ar trebui sa aiba un cont bancar asociat. Asta ar insemna ca toti utilizatorii de autostrazi cu taxa sa fie titularii unui cont bancar. Complicat. Cu strainii se mai rezolva treaba, daca au cont bancar. Eu mi-am cumparat Pringles de la o benzinarie din Suedia si am platit cu cardul meu de debit in lei. Si a mers, tranzactia fiind facuta la un curs de schimb absolut rezonabil (am calculat acasa, ca eram curios daca m-au "intepat"). Deci ar putea merge si in cazul in care Murat are cont bancar in lire turcesti. Dar conditia ramane SA AIBA.

Ah, inca ceva... zicea cineva ca e devreme sa vorbim despre taxarea unor autostrazi inainte ca ele sa existe. Eu zic ca e fix momentul potrivit, pentru ca in functie de eficienta anticipata a acestui sistem de taxare, constructorii privati vor face sau nu smecheria. Deci nu merge cu "hai sa facem autostrada ca vedem noi dup-aia daca ii punem bariera, sarma ghimpata sau usi cu termopane". Iar in situatia asta nu e deloc rusine sa te uiti peste gard pe la vecinii nostri care au de cel putin 20 de ani autostrazi cu taxa.

In fine, hai ca mi-am pierdut prea mult timp din viata comentand declaratiile domniei sale (ministrul marilor declaratii)

penad2007

Quote from: viossboss on May 13, 2013, 11:00:13 PM
O parere proprie si pesonala , cred ca va fi echitabil daca vor face asa :
-vignieta numai pt. autostrada si cateva drumuri national-europene importante (la unguri parca asa e ,au si ceva dn-uri importante  cu vignieta) ;
-PPP-urile cu plata cum e si normal.
Acest lucru fiind profitabil pt. stat in momentul in care va fi terminat coridorul IV.
Portile se pot face pe bretelele de iesire de pe autostrada , sper ca nu va gandeati ca pun ditamai poarta in mijlocul autostrazii , ca o paranteza pt. cei care nu vor sa auda de "porti"
La unguri este vigneta doar daca folosesti autostrazile.
Astfel ei nu au nevoie de ea.
La austrieci este nevoie.
La francezi si italieni este doar taxare pe autostrazi.

Pun si eu on intrebare:
De ce la noi sa fie taxare pe autostrazi si vigneta? De ce nu se poate si la noi doar una din variante?

panda80

Quote from: Ionut on May 13, 2013, 01:52:21 PM

Intrebarea cheie la PPP este: este fezabil acum sa faci in Romania autostrazi prin PPP? Sunt suficienti romani care pot plati 3 euro/100km timp de X ani astfel incat sa se merite investitia de Y miliarde? DA sau NU. Restul e cancan.

(Personal cred ca da, cred ca A0, Pitesti-Craiova, Pitesti-Sibiu, Comarnic-Brasov sunt fezabile. Aproape sigur sunt fezabile Tg Mures-Iasi si Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau, A3 intre Cluj si Brasov. Nu prea sunt sigur ca ACUM sunt fezabile prin PPP Focsani-Albita, Sebes-Turda, Bacau-Suceava si chiar Calafat-Craiova-Severin-Lugoj si Cluj-Oradea. De-asta mai trebuie sa atragem si fonduri UE.)

Raspunsul este clar NU pentru toate aceste autostrazi. S-a vazut la ultima incercare pentru Comarnic-Brasov cand proiectul nu a fost bancabil nici daca statul contribuia anual cu 180 mil euro, in plus fata de taxa pe autostrada incasata de concesionar. Asadar pentru a fi rentabil aceasta contributie a statului trebuie sa fie si mai mare. Deci de ce sa nu facem cu acesti bani autostrazi fara concesiune? Ritmul de constructie ar putea fi aproape la fel.

Un calcul la botul calului arata clar nerentabilitatea unei autostrazi pentru investitor, fara o contributie substantiala a statului.
De exemplu centura Bucuresti Sud, care va fi una dintre concesiunile cu cel mai mare trafic (aprox 50km), sa zicem un trafic de 15000 autoturisme/zi+7500 camioane/zi (previziune extrem de optimista, la cat de departe de oras va fi autostrada). Rezulta zilnic incasari de 15000*1.5+7500*4.5=56250 euro/zi = aprox 2 mil euro anual. In 30 ani s-ar incasa deci vreo 60 mil euro, care nu ajung probabil nici pentru intretinere in aceasta perioada, sa nu mai vorbim de dobanzi, constructie si alte costuri ale concesionarului.
Asadar statul va trebui sa investeasca masiv si el si va plati in plus fata de constructie+intretinere si dobanzi bancare masive.

Parerea mea este ca autostrazile trebuie sa fie fara taxa, statul urmand a castiga mult mai mult de pe urma mobilitatii sociale crescute datorita autostrazii decat de pe urma unei taxe care va face ca multi sa nu foloseasca autostrada, aglomerand in continuare DN-urile si scazand calitatea vietii in localitatile de pe parcurs, lucru ce va aduce costuri mai mari decat castigul modic de pe urma taxei. Aceasta taxa de fapt va fi probabil in mare parte mancata doar de implementarea si mentenanta sistemului de taxare.

Morosanu

Si de ce ma rog tot pomeniti de autostrada spre Buzau Focsani ca si PPP cand de fapt face parete di coridorul IX si se poate realiza cu fonduri europene?
Politica distruge tot ce atinge.

mitsu

Pomenim ptr ca autostrada Ploiesti - Buzau - Focsani este scoasa la concesiune. Parca prin iunie se asteapta scrisorile de intentie.