Aeroportul Avram Iancu Cluj-Napoca [CLJ]

Started by Ionut, April 10, 2012, 03:05:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

alecu26

Asta e ca aeroportul de la Adunatii Copaceni.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

elphax

ar fi multe miliarde de euro sa faca aeroport nou si infrastructura pana la el  printre dealuri.
la CLJ este loc suficient pt un terminal nou si cai de acces optimizate.
legat de zgomot - sa faca un mic ocol si sa aterizeze prin est. sigur ar fi mai ieftin sa le dea un discount companiilor aeriene pt ocol decat sa mute aeroportul,  nu?

frunzaverde

Ceata este o problema minimala pentru dezvoltarea pe amplasamentul curent - mai la nivelele de trafic din CLJ. Instalezi echipamente ILS CAT IIIb si ai rezolvat problema - se poate ateriza in practic orice conditii de ceata (50 m vizibilitate cu 0-15m altitudine de decizie; practic ceata pe care majoritatea oamenilor ar refuza sa conduca o masina, si pe care in multe orase se suspenda transportul in comun).

Costurile pentru CAT IIIb sunt mult sub un aeroport complet nou, si CLJ a trecut deja de epoca ATR - se opereaza in principal cu jeturi, care toate au capabilitatea asta (daca si pilotii sunt certificati).

Deranjul pentru populatia din jur este si el supra-estimat. Uitati-va la LIS, BCN, BMA, CIA, chiar si HEL. Un aeroport nou costa sume imense, mai ales la nivelul de trafic din CLJ, si mai ales ca CLJ are pista noua...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

frunzaverde,

nu am vrut sa intru in discutie, dar unora le place sa discute despre mutari (de aeroporturi) de parca ar fi vorba de sah "calul ia la C3, nebunul la F5"...

Mai oameni buni, aici mutarile costa enorm, iar la final nu poti sa incepi alta partida de la zero.

Ca sa nu mai vorbesc ca aerodromul militar de la Luna nu poate fi mutat decat cu acordul NATO.
Este perfect pozitionat - nici prea aproape, nici prea departe de posibilul inamic.
Basca argumentele militaro-tehnico-financiare prezentate de Fred.

Nu va mai intreb, ca sigur stiti, cat face trenul din Cluj pana la Luna...
Quote from: StefanCelMare on November 27, 2019, 02:13:48 PM
Proiectul ar trebui să vină la pachet cu un tren rapid, prin care noul aeroport să fie conectat cu municipiul Cluj-Napoca.
Daca este vorba de acces feroviar, la Someseni este de 10k mai simplu (si mai ieftin) sa faci o conexiune decenta cu o cale ferata existenta aflata la doar cateva sute de metri distanta...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dragos76

Eu nu văd nici o problemă cu locația actuală pentru un orizont de 10-20 de ani. Cum zicea Elphax, loc e berechet ca să se facă un terminal nou și eficient de folosit, să se mai facă locuri de parcare pentru avioane. Singura problemă ar fi lungimea pistei, dar și aici mi se par "avioane" (că tot suntem pe acest topic) ideeile cu curse transatlantice care să aibă nevoie de așa modificări. Eventual ar fi mai realistă nevoia doar dacă ia avânt partea de cargo.

Io

O infima completare daca-mi permiteti: oamenii, cind mai cautati zone pentru piste de aeroport uitati-va (pe linga cele foarte importante care s-au spus mai sus) la directia predominanta a vintului in zona la care va uitati. Aeronavele decoleaza si aterizeaza preponderent cu vintul in fata, daca se poate la 0 grade, pentru motive de aerodinamica. Asta si nu altul este motivul pentru care pistele (aproape toate) au orientarile pe care le au.
Adiacent: cifrele pistelor inseamna nimic altceva decit orientarea lor dupa gradele busolei (adaugati un zero la urma).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

frunzaverde

@dragos76 - exista inclusiv SF si proiect pentru prelungirea pistei curente pana la 3.500 km cu avion de calcul 747-400.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

elphax

#322
dar de ce nu s-a facut prelungirea pistei la 3500  ? parca pentru ca prespune mutarea cursului Somesului si costuri imense pentru lucrare si pt protectia mediului ? sau pentru ca nu e cazul sa zboare pe CLJ nimeni cu 747, 777 sau respectiv A330/A340.
in general aceste avioane in versiunea de pasageri au nevoie de 3km. 3.5 km doar la full load adica cargo. cu latimea nu stiu exact cum sta treaba, ca e importanta la wide-body si multe piste care au 3.5 km nu sunt destul de late pentru unele modele. in plus zonele de parcare sunt si ele prea mici de obicei

updated: in insula St Maartens aeroportul are pista de 2300 m, ia uitati cum vin si pleaca 747


Xenos

Cele mai importante la Cluj, pe lângă extensia pistei şi acea instalaţie de ILS de care vorbea frunzaverde, sunt terminalul nou şi conexiunea feroviară, caz în care aeroportul poate fi folosit bine mersi pe termen lung.
Pe de altă parte, în ce priveşte ILS, care este exact situaţia actuală? Acum vreo 3 ani aterizase un Airbus Tarom pe o ceaţă foarte, foarte deasă, deci este posibil să fie deja instalaţia ILS de CAT IIIb?

TibiV

Nu este posibil.
Quote from: frunzaverde on February 08, 2015, 02:09:32 AM
Pe 13 noiembrie s-a pus in functiune instalatia ILS CAT II. ILS vine de la Instrument Landing System (sistem de aterizare instrumentala), si este un dispozitiv care permite aterizarea pe conditii de vizibilitate redusa.

Functioneaza simplu - aparatele de sol trimit semnale radio modulate diferit si directionate precis (unul in stanga si unul in dreapta pistei; idem, unul dedesupt si unul deasupra) care sunt captate de antenele avionului; daca semnalul "stanga" e mai puternic ca cel "dreapta" (nu-s inginer, termenul folosit e DDM, dar exact-exact cum functioneaza undele n-am idee), e clar ca esti mai la stanga decat ar trebui; daca semnalul "sus" e mai puternic ca cel "jos", inseamna ca esti prea sus. Semnificatia semnalelor e decodata de instrumentarul de bord care permite pilotului sa ajusteze pozitia avionului fara sa aiba contact vizual cu pista.

Exista mai multe categorii de ILS: categoria I, II, IIIa, IIIb si IIIc. Cu cat sunt mai multi de I, cu atat se poate opera in conditii mai proaste: cat I cere ca vizibilitatea minima orizontala in lungul pistei la punctul de aterizare (RVR) de 550m + ca pista sa fie vizibila cand avionul e la 200 ft (60 m) altitudine fata de sol; cat II cere RVR de 300 m + ca pista sa fie vizibila cand avionul e la 100 ft (30 m) fata de sol.

ILS-urile categoria II sau superioara cer si un balizaj (iluminat al pistei) corespunzator, balizaj care se numeste ALSF II.

Deci, prin urmare, asta inseamna ca un avion echipat corespunzator si certificat + un echipaj asemenea + un aeroport asemenea pot continua sa functioneze normal cu ILS cat II cand un aeroport echipat doar ILS cat I (sau deloc) s-ar inchide.

La Cluj, ultimele lucrari au avut loc la instalarea si calibrarea iluminatului, si la calibrarea si certificarea ILS-ului.

P.S. Categoria III cere, in majoritatea cazurilor, ca aterizarea propriu-zisa sa se faca in mod automat, de catre computerele de bord sub supervizare si control uman, si nu manual, pentru ca vizibilitatea este prea redusa. Avem cat. IIIb la Otopeni si IIIa la Timisoara si atat.

Documentul oficial al CLJ: http://airportcluj.ro/fisiere/userfiles/AIP_Romania_-_LRCL.pdf
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

StefanCelMare

#325
Cei mai mari fani ai ideii de a menține aeroportul sunt cu toți la zeci de kilometri distanță.
Eu unul sunt la limita zonei în care se depășesc valorile, deci nu prea sunt afectat, dar am avut ocazia să trăiesc pe pielea mea senzația a 8 avioane între 5.45 și 07.00 stând în zona de lângă aeroport.

Iată concluziile monitorizării efectuate în perioada 1 iunie 2019 - 30 noiembrie 2019, analizând intervalul de noapte (23.00-07.00), urmărind fiecare decolare de pe aeroport din punct de vedere a direcției de zbor:

1. În intervalul de 6 luni precizat, au fost operate cel puțin 1.282 decolări de noapte între orele 23:00-07:00, 91.5% din ele trecând peste Cluj-Napoca, în contradicție majoră cu valoarea de 10% aprobată de Agenția pentru Protecția Mediului în Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului în vigoare în acest moment.

2. Așa cum prezentăm în coloana METAR din fișierul de monitorizare, în toate zile monitorizate condițiile meteo permiteau la fel de bine decolarea spre EST, existănd așadar varianta de a proteja liniștea și de a reduce poluarea din aglomerarea urbană Cluj-Napoca.

3. În fiecare zi, din cele 183 monitorizate, în intervalul de noapte 5:45-07:00, s-au făcut în medie 6 decolări pe oră peste cartierele Someșeni, între lacuri, Gheorgheni, Centru, Mănăștur, dar și peste Andrei Mureșanu, Zorilor și Bună Ziua tulburând somnul oamenilor din aceste zone prin survol cu motoarele turate la maxim a unei zone rezidențiale la o înălțime cuprinsă intre 200 și 1000m.

4. În zilele de duminică, luni, miercuri si vineri au fost operate in medie 8 decolari în intervalul de noapte 5:45-07:00 peste orașul Cluj-Napoca.

5. Zborurile spre Sud (exemplu: București, Tel Aviv) sunt dirijate în proporție de 50% peste cartierele Andrei Mureșanu, Zorilor și Bună Ziua, culoar de zbor care nu este evaluat în Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului generat de activitatea aeroportuară aprobat de APM. Procedura oficială (RWY 25-SID-ICAO) pentru zborurile spre sud presupune o direcție de zbor total diferită decât cea utilizată in mod real .

6. Ținând cont de aspectul menționat la punctul 5, includerea acestor culoare de zbor în simulările de impact și poluare ale Aeroportului Cluj ar fi crescut substanțial suprafața și populatia afectată luată in calcul cu 30-35%, schimbând radical datele simulărilor cu privire la măsurile necesare pentru protejarea populației

7. Zgomotul maxim (neponderat) produs la decolare, noaptea, măsurat cu sonometru la sol, într-o zonă rezidențială, este cuprins între 80 și 90 dB, iar pe o durată de peste două minute depășește valoarea de 45 dB, existănd in 4 zile ale saptămânii (duminica, luni, miercuri, vineri), in fiecare din aceste zile, 8 asemenea evenimente in doar 60 de minute.

"Menționam că în Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului generat de activitatea aeroportuară nu s-a facut nici o măsurătoare efectivă la sol, utilizandu-se doar simulari matematice. Ele vor fi incluse intr-o sesizare trimisa catre Agentia pentru Protectia Mediului Cluj, Ministerul mediului, Ministerul transporturilor, ROMATSA, Autoritatea Aeronautica Civila Romana - AACR, Consiliul Judetean Cluj, Primaria orasului Cluj-Napoca", conchide  grupul civic 'Nu ne mai zburați somnul!'.


https://zcj.ro/eveniment/nu-ne-mai-zburati-somnul-92-din-decolarile-de-noapte-se-fac-peste-cluj-napoca-cu-zgomot-peste-limitele-legale-monitorizare--192623.html

ciprebbe

#326
Va spune unul care de peste 20 ani e la mai putin de 2km de capatul pistei fix pe culoarul de zbor!
Te obisnuiesti!!!
Avantajele aduse de CLJ sunt mult peste fitele unor grupuri "mande ca-s Clujeni".
Se aterizeaza preponderent dinspre Apahida si se decoleaza peste oras.
Pe ceata nu vezi un avion sa vina peste oras,pt ca ,  CAT II - Apahida
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Io

^
Aaaa, ma iertati, nivelul sonor al unei soapte e undeva pe la 42-43 poate 45 dB. Nivelul sonor al unei conversatii purtate pe un ton normal in aer liber cu liniste imprejur e peste 52 dB si poate ajunge si la ~60 dB fara ca oamenii sa ridice glasul sau sa se rasteasca!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Xenos

Astea-s discuţii tipice pt Germania, vrem dezvoltare aeroportuară, dar fără zgomot :) în tot cazul din postarea de mai sus rezultă că de fapt nu se respectă reglementările în vigoare, iar primul pas acesta este, nu vreo mutare de aeroport.

dragos76

Orice atitudine radicală, în orice direcție, e absurdă și neconstructivă/nerealistă. Și cele din categoria "să mutăm aeroportul la 40 de km de oraș" (asta până când cineva se va indigna că nu poate să doarmă populația de papagal de stepă ce trăiește pe acolo) sau "să nu vedem fâlfâit de elice între 10 și 8 dimineața. Dar și cele din categoria "lasă dom'le că nu e nimic grav, puteți trăi cu asta. Cine nu are chef, să se mute", nu sunt ok.

Nu suntem nici primul nici ultimul aeroport din lume care să fie situat în apropierea zonelor rezidențiale. Peste tot există reguli clare privind zborul în orele de noapte, există restricții privind folosirea aeroportului în acele ore. Nu văd absolut nici un motiv pentru care nu s-ar putea adopta și RESPECTA și la noi câteva astfel de reguli.