News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

adiarc

as adauga si opinia mea
- pentru lucari de la zero - totul la maximul de standard permis cu lucrarile de arta din start la 3 benzi ( posibilitate de extindere la 3 benzi pt poduri/viaducte ),plus expropieri tot la 3 benzi pe sens
- in paralel investitii masive cu 2+1,parapeti beton,corectari de curbe sau segmente de tip "pisatul boului ",desfiintarea integrala a CF la nivel ,scoaterea prin centuria traficului din localitati ,pt DN sau chiar DJ-uri unde fie nu vin autostrazi,fie sunt autostrazi intens circulate si vrem o alternativă decenta pt turism,trafic local,etc

Asadar - constructii noi - zero compromisuri
              - infrastructura existenta - investitii masive de crestere a siguranței si confortului atat a soferilor,cat si a celorlalți participanți la trafic ( localnici,biciclisti,etc )
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

dr4qul4

ca sa fim corecti, ar trebui sa spunem ca sunt multe masini inmatriculate in Romania dar nu calca pe aici decat de 2-3 ori pe an. Multi romani plecati procedeaza asa din motive de taxe si asigurari.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#11477
Quote from: vancouver on January 12, 2019, 01:31:41 PM
Si cand ma gandesc ca am avut discutii aprinse acum 2-3 ani cu diversi, incl. aici pe forum, care sustineau ca nu o sa creasca parcul auto sau prea putin si ca atare nu merita investitii pe rutier.

Nimeni nu a zis asta - ci am zis (mai multi) ca traficul nu o sa creasca cu 100%-200%-500%, ci cu cateva zeci de procente pana la un platou de la care va incepe sa scada. Si datele confirma chestia asta:

1. Rata de crestere a inmatricularilor este in scadere. La mijlocul anilor 2000, pe ultimul boom masiv al creditarii si consumului, rata cresterii parcului de masini ajunsese la peste 13% pe an. Astazi, rata este undeva
la 4-5% si in scadere (date Eurostat).

2. Incepand cu 2016-17, avem un platou al inmatricularilor, desi veniturile populatiei au crescut mai rapid decat vreodata in istorie. De altfel, s-au inmatriculat mai putine masini noi in ianuarie-noiembrie 2018 decat in ianuarie-noiembrie 2017. Asta desi cresterea economica si de venituri este record.

3. Vehiculele circula tot mai putin - si e normal - in perioada in care masinile erau rare, erau folosite doar de cei care chiar aveau nevoie de ele, asa ca parcurgeau, in medie distante mult mai mari cu ele decat astazi. Azi, multi isi iau "o a doua masina", o "masina de oras si una de iesiri" etc.. Aglomeratia suplimentara a facut si ea sa scada numarul de kilometri parcursi in total. Astfel, numarul de kilometri anuali pe vehicul in Romania a scazut de la peste 12.000 in 2007 pana la 7.800 in 2016, si continua sa scada.. Tendinta e identica in toata Europa.

Rata de crestere a kilometrilor parcursi de parcul de automobile din Romania este modesta - de 3%-4% pe an, si asta dupa prabusirea imensa din 2008-9. Practic, de-abia in 2015 s-a atins nivelul de km circulati din 2008! (date Eurostat, incluzand semnal pe 2017).

4. Mai mult, doua milioane din cele opt milioane de vehicule nu au drept de circulatie, avand inspectia depasita sau probleme cu cartea vehicului. Deci doar 6.3 milioane vehicule sunt in circulatie. Proportia asta a tot crescut din 2012 incoace, ajungandu-se la proportia similara cu cea din 2003-2005, cand s-a facut "marea radiere".

Vom mai avea o crestere - probabil inca vreo 3 - 4 milioane de masini "nete" in urmatorii 10 ani, adica inca 50%, plus o crestere de trafic de 20%-40%. Dupa care platou.

Mai departe, o scadere demografica masiva este certa pentru urmatorii 50 de ani. In momentul asta, generatia "decreteilor", cea mai numeroasa generatie din istoria Romaniei este la potenta lor maxima financiara. Lucrul asta se va schimba in 2026-2030. Iar generatiile din urma nu au cum inlocui nici cererea lor de masini, nici cea de trafic - cohorta curenta fiind nici 1/2 din cea din 1967.

In conditiile in care ne asteptam la un platou al traficului pe 150, hai 200% din volumele curente de trafic, mie mi se pare absurd sa investim in solutii de trafic pentru capacitati de 250%-500%-1000%. Pentru ca supra-investitia in super-capacitate intr-un loc va insemna ca ramanem fara resurse (de bani, umane etc.) pentru a investi si in alta parte.

Adica - facem, de exemplu Ploiesti - Buzau "fara compromisuri", cu banda de urgenta apta pentru extindere la 2x3 si capacitate 50 kMZA extensibil la 75 - bun, dar asta costa cu 20-25% mai mult decat o solutie adecvata. Si cu aia 20-25% se poate face, de exemplu, o solutie Buzau - Ploiesti acceptabila sau se poate face Buzau - Focsani mai repede. Si tot asa.

Mai mult, in strategia noastra curenta, de autostrazi la super-standard, exclusiv pentru "tranzit" care in realitate este minor, ne-am impuscat in picior. Autostrazile sunt departe de orase, accesele in si din zonele populate sunt mizerabile, in mare parte folosind exact aceleasi DN-uri, sau chiar DJ-uri de carute cu care, intamplator, A-ul se intersecta...

Astfel, din "fara compromisuri", am ajuns fara sa vrem sa facem compromisul prin care pentru a ajunge de la Timisoara la Arad pe A trebuie sa mergi 10+ km pe un DJ 1+1 printr-un sat. Am ajuns la situatia in care accesele in Cluj de pe A folosesc "drumul mortii", cum era numit dintotdeauna Feleacul, sau un DN nenorocit 1+1 printr-o suburbie interminabila. Rezultat? Efectul autostrazilor este mult mai mic nu doar decat ne asteptam, ci si statistic aproape invizibil - desi s-au pus in uz peste 500 km de autostrada in ultimii 8 ani, durata navetei in Romania a crescut; ca si numarul de accidente, ca si numarul de morti. A fost un compromis prost, in conditiile in care, peste tot in lume, intre 60% si 90% din kilometri parcursi sunt in imediata vecinatate a aglomerarilor urbane. As fi preferat autostrazi cu platforma de 21-22.5 metri, nu 26, cu banda de urgenta de 2 metri, si cu banii economisiti facut accese normale la cap, radiale decente in Cluj, Timisoara, Sibiu, Arad, Bucuresti...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#11478
Nu stiu de ce cand vad strategiile "fara compromisuri" imi vine in minte reclama asta. Maxim, am spus! Maxim stie oricine sa ceara, ca acest copil rasfatat care probabil face ce-a vazut la tatal macho. E haios ca se "ataca" la intrebarea unei fete :)


cristi5

#11479
Quote from: dumbravaandrei on January 14, 2019, 01:04:38 AM
- Populatia rezidenta pe teritoriul Romaniei (adica au petrecut  cel putin 3 luni la aceeasi adresa/domiciliu, indiferent de cetatenie, in baza unui permis de sedere sau document de resedinta): 21.346.562 (aici includem studenti straini aflati la studii, muncitori de alte nationalitati cu permise de lucru valabile pe teritoriul romaniei, azilanti etc)

Din ce am vazut in date ONU si in presa cam 3 milioane din cei aprox 4 milioane plecati din Romania sunt oficial rezidenti in Romania (inclusi in cei 21 milioane de rezidenti) si nu au neaparat rezidenta in alt stat UE.

Din acest motiv nu stie nimeni exact cati sunt pt ca ei nu declara ca pleaca. De exemplu au interesul sa locuiasca oficial in Romania ca sa poata inmatricula masina in Romania etc. Doar 700 mii au declarat ca locuiesc in alta tara (CRDS: cetatean roman cu domiciliu in strainatate)

De aici se nasc o groaza de aberatii statistice, dar si politice si electorale. Practic vorbim de un stat care nu stie unde-i locuiesc cam o cincime din cetateni si nu are niciun interes sa stie!!! Ce interes are un baron de judet sarac sa recunoasca ca de fapt turma pe care o pastoreste e cu 30% mai mica??? Pai oamenii aia nu pot vota la parlamentare, pt ca n-au acte cu care sa voteze la consulat pt  "judetul" diaspora, ei ar trebui sa vina in tara si sa voteze in judetul lor. Si la prezidentiale au probleme, desi e un singur colegiu electoral. In toeria sociologica sunt "disenfranchised". Asta ii convine de minune baronului si sefului sau.

La asta se adauga oameni care s-au mutat in interiorul Romaniei si nu declara mutarea. Si astia sunt cu sutele de mii, spre un milion, pt ca e foarte birocratica procedura.

Biroul ONU pt migratie de la Bucuresti este extrem de ingrijorat de situatia asta. M-au contactat dupa acest articol

http://www.contributors.ro/administratie/adresa-din-cartea-de-identitate-e%c8%99ecul-digitalizarii-%c8%99i-consecin%c8%9be-electorale/

Si tot asa, dintre rezidentii care nu sunt cetateni (din datele expuse de tine 21-19=2 milioane conform statisticii) cati crezi ca mai sunt in Romania? Ei chiar nu au niciun interes major sa stea la coada sa informeze statul roman super-birocratic: stiti, plecam... Azilantii de exemplu, care tocmai au aranjat sa treaca fraudulos frontiera in drum spre Germania visurilor.

E mult mai complicata situatia decat pare. Din pacate nu stie nimeni exact cat e de grava.

frunzaverde

Quote from: cristi5 on January 14, 2019, 02:16:42 AM
Si tot asa, dintre rezidentii care nu sunt cetateni (2 milioane conform statisticii) cati crezi ca mai sunt in Romania?

Cristi, de unde 2 milioane?

In 2016 erau 112.000 straini (si UE si non-UE) care aveau drept de rezidenta inregistrat in Romania :
https://www.zf.ro/profesii/peste-100-000-de-straini-au-drept-de-sedere-in-romania-companiile-au-nevoie-disperata-de-personal-este-o-presiune-fantastica-vrem-sa-aducem-200-de-operatori-din-republica-moldova-si-din-ucraina-16725132

Romania cere inregistrarea dreptului de rezidenta si pentru cetateni UE (peste 3 luni) cum facea si SE inainte de 2010, asa ca statistica e cat-de-cat completa - daca iti faci contract de munca sau de studii in Romania si vii din UE te trimit la IGI sa-ti depui actele ca sa-ti poata face birocratia...

Daca zici de cifrele din anuarul statistic - aproape toti de la capitolul "imigranti" sunt cetateni romani care s-au dezinregistrat din Spania sau Suedia (care in multe cazuri sunt numarati de doua ori, ca n-au fost stersi din evidentele romanesti; si sunt raportati de autoritatile statistice din ES sau SE) sau noi cetateni romani proveniti din Moldova, care devin rezidenti "doar pe foaie".
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#11481
^ 21 mil minus 19 mil. Nu stiu nici eu de unde vine acel 21 mil in mesajul pe care l-am citat dar nu ma apuc sa verific pt ca
- daca Romania nu stie unde-i locuiesc cetatenii, ce ne face sa credem ca poate sa-si numere rezidentii?? Asta ziceam in propozitia urmatoare. Rezidentii nu sunt masochisti sa se duca la ghiseu sa piarda vremea
- stiu ca sunt profesionisti de statistica pe forum :). Asta e important pt c nu ma astept ca institutul de statistica sa fie mai competent pe domeniul lui decat CNAIR sa zicem. Am auzit repetat de la oameni de afaceri "in Romania e greu sa gasesti o statistica corecta". Cand ai date de la INS, iti trebuie un specialist sa le intepreteze...

gruiarew

Quote from: dr4qul4 on January 12, 2019, 03:53:17 PM
ca sa fim corecti, ar trebui sa spunem ca sunt multe masini inmatriculate in Romania dar nu calca pe aici decat de 2-3 ori pe an. Multi romani plecati procedeaza asa din motive de taxe si asigurari.

Nu știu unde mai merge treaba asta. Pot să zic sigur că în Austria și în Germania nu mai merge. În Austria îți dă amendă pentru absolut orice (a pățit-o un coleg ce-i plecat de ceva vreme). I-a dat amendă în parcare pentru lipsă vestă (avea 4, trebuiau 5). Nici măcar nu era în trafic omul mergea să-și ia ceva din mașină. I-a spus frumos polițaiul că mașinile străine sunt verificate mai minuțios :). A, nu era la prima tentativă. Prima dată când l-au oprit, nu i-au făcut nimic. I-au spus doar că au trecut cele trei luni de când muncește în Austria și trebuie să rezolve cu mașina.
În Germania te ține la verificări de-ți vine acru (a pățit-o văru-miu, ăsta era cu mașina pe bunica, deci nu prea are teoretic ce să-ți facă). Îl opreau zilnic să-l întrebe de sănătate. L-au ținut de a întârziat la muncă. No explică-te la patron că ai întârziat că te-a oprit oprit poliția la verificări că ai vrut tu să faci o "șpârlă" românească.

Cu taxe și impozite nu-i chiar așa tragic. De exemplu frate-miu ce-i și el în Germania după ce am umblat de mi-a venit acru să-i scot și să-i traduc de pe la asigurări că nu a avut daune, i-au recunoscut nemții actele, i s-a făcut transfer de bonus-malus și i-a scăzut dramatic asigurarea. Nu-i chiar așa tragic. Și nu știu dacă mai merită riscul.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

thinker

Pana acum a mers, destul de mult, acum se schimba masiv. In 2-3 ani vedem efectele. Can vor vedea romanii ca acolo de fapt e mai usor si nici asa de scump o sa inmatriculeze masinile in masa.

Treaba asta e ca si cu importul masiv de second hand la autoturisme, ca intra masini poluante in tara, ceea ce e cumva fals. De fapt masinile SH care intra de 5-10 ani vechime, inlocuiesc altele de 20-30 de ani vechime, care ajung la remat. De fapt poluarea se reduce prin acest import, fiindca nimeni nu o sa isi schimbe masina de 5 ani vechime cu un sh de 10-15 ani vechime.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

dragos76

Nu neapărat. Nu toți cumpără mașini ca să își înlocuiască altele, are ar fi cu mult mai vechi.

TibiV

Quote from: thinker on January 14, 2019, 12:00:46 PM
Treaba asta e ca si cu importul masiv de second hand la autoturisme, ca intra masini poluante in tara, ceea ce e cumva fals. De fapt masinile SH care intra de 5-10 ani vechime, inlocuiesc altele de 20-30 de ani vechime, care ajung la remat.

Aparent asa ar putea fi... dar ai o mare fractura logica...
Sa simplificam.
In anul 2018 au intrat ~350k masini SH care au inlocuit tot atatea masini de 20-30... Si la fel a fost in 2017. Deci 700 k masini vechi
Pai, Doamne sa ma ierti, dar in urma cu 20-30 de ani se inmatriculau 700k masini (noi la vremea aia) in vreo 10 ani...

Cunosc foarte multi care in ultimii 2 ani si-au luat din vest "o SH aproape fata mare"...
90% erau la prima masina, si majoritatea cumparatorilor undeva pe la 20-30 de ani... "Nu am bani de una noua, dar imi iau de afara una mai buna decat una noua!" (Iar ca regula aproape absoluta, trei sferturi din aceste masini sunt BMW, Audi, Mercedes... Rar un VW, Renault, Fiat sau alte marci "de mana a doua"...)

Nu cunosc aproape pe nimeni care sa aiba masina +25 ani (doar un unchi al nevestei, dar o tine in curte si omul are el insusi +70 ani, si nu mai vrea masina. Nu mai vrea sa conduca... O pastreaza doar din nostalgie...)

Cei care au masini de +10...+15 ani nu iau SH-uri, ci masini noi (cu execeptia cazului cand si aia de 10-15 ani a fost deja un SH obosit...)

Strict pe cifre: daca ceea ce spui tu ar fi adevarat, atunci parcul auto national ar trebuie sa creasca doar cu putin peste numarul de masini noi vandute anual.
De fapt creste de 4 ori mai repede.
(Vorbesc despre autoturisme, nu despre vehicule comerciale)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dumbravaandrei

#11486
Quote from: cristi5 on January 14, 2019, 02:16:42 AM
Din ce am vazut in date ONU si in presa cam 3 milioane din cei aprox 4 milioane plecati din Romania sunt oficial rezidenti in Romania (inclusi in cei 21 milioane de rezidenti) si nu au neaparat rezidenta in alt stat UE.

Daca argumentul tau suprem sunt listele electorale, te rog sa arunci un ochi pe L208/2015. Listele electorale se intocmesc pe teritoriul tarii exclusiv de catre primarii iar in afara tarii de catre consuli/ambasadori. Doar daca doresc, acestia pot cere date prin intermediul prefecturii - date actualizate de la Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date. De asta, daca vrea, un primar te poate trece pe listele biroului sau electoral, indiferent ca esti viu sau mort, doar pentru ca asa vrea el, singurul mecanism de raspundere fiind propria raspundere.
Bineinteles, asta produce niste efecte. Si pot sa iti dau exemplu personal din anul 2012.
Domiciliul meu este undeva in Judetul Botosani.
Aveam viza de resedinta (celebrul flotant) in Iasi (din aia pe 12 luni, nu pe 9 luni).
La alegerile locale cat si parlamentare eram atat pe listele din localitatea de domiciliu cat si pe cele din Municipiul Iasi.
Practic, puteam sa aleg doi primari / patru parlamentari in acelasi timp (cumva interzis si prin lege).

Registrul Electoral Permanent este mentinut pe acest principiu si se actualizeaza cu 15 zile inainte de vot si include doar persoanele cu drept de vot (adica minim 18 ani in ziua votului si ii mai filtreaza pe cei cu interdictii judecatoresti). Asa ca scandalurile alea legate de numarul de votanti nu are nimic de a face cu Evidenta Populatiei si cu declararea domicliului in strainatate.

Cetateni romani cu domiciliul in Strainatate (CRDS) -  acestia au doar pasaport, nu au carte de identitate si nu fac parte din populatia stabila a tarii. Pot avea doar C.I temporare care se elibereaza doar prin dovederea faptului ca ai o resedinta temporara pe teritoriul tarii. In statisticile INS ai sa ii tot vezi ca persoane care au solicitat stabilirea domiciliului permanent in alt stat... Aici nu mi-e clar cum se inregistreaza (doar cei care au avut domiciliul permanent in tara si renunta la acesta sau inclusiv cei care dobandesc cetatenia dar nu sunt pe teritoriul Romaniei (cum ar fi copiii CRDS-istilor). Cert e ca sunt de ordinul zecilor de mii (de la 11.000-30.000). Odata devenit CRDS-ist nu mai faci parte din populatia stabila

Sunt foarte multi si iti garantez ca inclusiv recent se practica. Recent am botezat un baietel din Canada ai carui parinti sunt CRDS (din 2012), la fel este si copilul. Ei detin doar pasaport romanesc, voteaza pe listele de diaspora doar parlamentare, prezidentiale si referendum. Nu are nimic de-a face cu acel an 1979.
O alta parte importanta a CRDS-istilor este constituita de cetatenii Romani din Republica Moldova. Cei care si-au dobandit cetatenia ori pe baza descendentei romane (mi se pare ca s-a acordat pana la nepoti) ori dobandita in urma efectuarii unui stagiu de minim 4 ani de studii in RO. Astia apar foarte rar la numaratori, cred ca sunt administrati de Autoritatea Nationala pentru Cetatenie. Nu sunt foarte sigur de asta, dar ca exemplu, vezi ce fac intr-o singura luna.

Asta ca sa intelegi de ce avem atat de multi la vot si nu chiar asa multi la statistici. INSSE din cate stiu majoritatea statisticilor le fac pe populatia stabila.

Cat despre articolul tau cu cartea de identitate electronica si domicliul nu tine de cat de smecher este un stat in competente digitale ci de cat bine sta cu acuratetea registrelor pe care le administreaza. In Romania, o digitalizare a documentelor de identitate/calatorie/atestare drepturi o sa fie posibila undeva peste 10 ani. Abia a terminat guvernul sa-si faca CA-ul, mai au de implementat eIDAS, dupa care mai au de facut cateva alinieri tehnice (inclusiv adaptarea cadrului legislativ pentru ca multe institutii sunt reglementate prin lege), mai este de munca.
Ca sa iti zic atat din implicarea personala prin varii proiecte de Identity & Access Management prin Europa cat si din experienta colegilor mei, nu exista tara care sa-si fi implementat procesul de digitalizare a identitatii sub 20 de ani. Noi am inceput timid in 2005/6, am luat o pauza mare in 2010-2014...
Dar, la fel ca si la infrastructura, si aici trebuie studii, acorduri, finantari, specialisti, forta de munca specializata etc, nu e chiar asa simplu. Si da, se dau bani foarte multi pe discutii. Din fericire nu sunt implicat in Romania intr-un astfel de proiect.

dr4qul4

#11487
@dumbravaandrei,
De unde naiba ai scos tu 29 mil de romani pe mapamond? Ai citat din PRM? Ai adaugat si cetatenii rusi din republica moldova? Sau vecinii mei ucrainieni din sectorul 3 care stau cate 500 intr-o casa. In acte, ca in realitate nu a trecut nimeni pe acolo.

Uite statistica aici: Avem 5mil de angajati, 5 mil de pensionari, vreo 500.000 de pfa si pfi. Mai adauga studentii si elevii vreo 4 milioane. Mai bagam 1,5 mil copii de gradinita si am ajuns la 16 mil. Mai avem 1 mil pe ajutor social sau fara nici un venit. si se fac 17mil. Hai 18-19.  Pana la 21 (rezidenti) e cale lunga.
Si tocmai judetele din Moldova (noastra) sunt cele mai depopulate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

#11488
Quote from: dumbravaandrei on January 14, 2019, 02:59:55 PM
Daca argumentul tau suprem sunt listele electorale, te rog sa arunci un ochi pe L208/2015.

Argumentul meu suprem este ca nici cei care pleaca in strainatate, nici cei care se muta in tara nu au nici un stimulent sa declare schimbarea de domiciliu. Dimpotriva. Prin urmare Romania nu isi cunoaste populatia stabila, si ce ai raspuns tu nu contrazice acest lucru, si cifrele pe care le-ai avansat cu 19-21 milioane sunt naivitati statistice chiar daca au girul INS. Listele electorale sunt "doar" o consecinta a acestui fapt, extrem de grava pt democratie. Ca un primar poate sa puna un flotant pe lista, nu ajuta, pt nici stimulentele pt flotant nu sunt suficiente, si flotant in strainatate nu exista decat CRDS, cu renuntarea la o groaza de facilitati.

Daca nu este in stare sa tina digital evidenta populatiei (ceea ce statele occidentale fac din anii 80, dar nu toate o fac!) atunci Romania trebuie sa recunoasca asta si sa introduca de exemplu liste electorale separate de evidenta populatiei, cum sunt in UK si in majoritatea tarilor anglofone. Cand te muti in alt colegiu electoral, nu conteaza cum locuiesti, te duci si te inscrii pe registrul electoral si esti sters din registrul vechi. Romania are asta pt votul prin corespondenta (din 2016), exclusiv pentru "registrul electoral al romanilor din strainatate". Dar iti trebuie un maldar de acte sa ajungi acolo (eu am reusit).

In ce priveste eforturile Romaniei pt evidenta digitala a populatiei. Faptul ca in Suedia declari mutarea in 10 minute nu tine de digital, (dealtfel o poti face pe hartie). Tine de legislatie. Nu treguie sa arati dovezi ca stai acolo. Asta imi spuneau si cei de la oficiul ONU pt migratie: trebuie introdusa o forma de declarare de domiciliu pe proprie raspundere, ca in tari civilizate.

Legislatia actuala pt declararea domicilului este:
1) de sorginte stalinista (acolo interesul este sa nu te muti fara sa iti dea voie statul)
2) o miniciuna atat timp cat 4-5 milioane nu o fac, incalcand practic legea stalinista

Poti sa implementezi in Nspe pasi directiva pt suportul digital al lui Peste. Daca legislatia e proasta, datele tot o Minciuna Stalinista vor ramane, chiar daca sunt stocate digital. Interesul politicienilor care se bazeaza pe populatie mai putin activa pt schimbarea acestei situatii este zero.

Apropo, imi spunea cineva ca unitatile locale de Evidenta Populatiei au drept de scriere in sistemul digital de evidenta, dar nu au drept de citire! Noaptea mintii la ce s-a ajuns.

frunzaverde

#11489
Quote from: dumbravaandrei on January 14, 2019, 02:59:55 PM
Daca argumentul tau suprem sunt listele electorale, te rog sa arunci un ochi pe L208/2015.

Nici argumentul lui @cristi5 nici al meu nu se baza pe listele electorale, dar tu nici macar nu te-ai obosit sa citesti posturile noastre si articolul lui @cristi ca lumea, pentru ca, intamplator, amandoi am discutat despre subiectul CRDS in detaliu:

Quote from: dumbravaandrei on January 14, 2019, 02:59:55 PM
Cetateni romani cu domiciliul in Strainatate (CRDS)

Astia sunt sub 700 mii toti - cifra este exacta, pentru ca este numarul documentelor CRDS emise si valide. Astia, adica cei care se obosesc sau sunt fortati sa-si faca documente CRDS sunt singurii care sunt cu incredere stersi din evidentele de rezidenta ale Romaniei. Copiii nascuti din parinti romani CRDS (daca se obosesc sa-si inregistreze cetatenia romana la copii) va fi CRDS. Copiii nascuti de parinti romani din care macar unul are domiciliu in tara, vor putea (la alegerea parintilor) sa-l inregistreze in tara, pe adresa respectiva.

Argumentul general (preluat inclusiv de ONU, EUROSTAT si UE) este urmatorul:

1. Romania are niste reguli extraordinar de rigide legate de domiciliu, si de legarea identitatii de acest domiciliu. Sistemul este bazat pe sistemul sovietic (din epoca lui Stalin!) numit propisca, si nu a fost schimbat de-atunci. Sistemul rigid era facut pentru a preveni miscarea oamenilor inclusiv pe teritoriul tarii, si a functionat cat timp actele respective erau obligatorii.

2. Rigiditatea domiciliului face ca miscarile romanilor (in teritoriu si in afara lui) sa fie neiregistrate. Din doua motive:

2.1 Inregistrarea in Romania este greoaie, si necesita nu doar preschimbarea actelor, ci inclusiv existenta unui contract legal si formal de "luare in spatiu" (inchiriere, vanzare-cumparare). Inclusiv solutia de "mutare temporara" (viza de flotant) este greoaie si lenta!

2.2 Inregistrarea in AFARA Romaniei nu doar ca este incredibil de greoaie (ramasita a sistemului comunist) dar, mai grav, iti reduce drepturile pe care le ai in tara, in fata autoritatilor nationale si in fata privatilor din Romania. In fata multor autoritati, pasaportul (inclusiv cel CRDS) nu e acceptat ca act de identitate, la fel in fata multor privati. Singurul caz in care te vei inregistra ca CRDS-ist este atunci cand efectiv nu mai ai nici un spatiu in Romania in care sa te inregistrezi, ca sa-ti faci buletin. In afara de eventuala schimbarea de domiciliu, in Romania nu exista nici o alta procedura de stabilire a identitatii cand emigrezi.  Dar 90+% din cei care emigreaza nu isi schimba si nu au vreo intentie sa-si schimbe domiciliul romanesc din Romania, existand exclusiv probleme si lucruri negative la chestia asta.

In conditiile 1+2, avem urmatoarele populatii in Romania:

1. Populatia care are domiciliu scriptic (adresa pe buletin) in Romania si locuieste in Romania. Adica in evidentele INS apar ca domiciliati in Romania si cu rezidenta in Romania. Si sunt numarati corect de INS ca atat parte a "rezidentilor" romani cat si a "domiciliatilor" romani. Astia sunt cel mai putin problematici.

2. Populatia care are domiciliu scriptic (adresa pe pasaport) in strainatate. Adica in evidentele INS apar ca domiciliati si rezidenti in strainatate (nu-i vei gasi in Anuar). Si astia sunt neproblematici.

3. Populatia care are domiciliul scriptic in Romania dar locuieste de fapt intr-o alta tara. Teoretic, astia ar trebui sa apara ca domiciliati in Romania dar rezidenti in strainatate in statisticile INS. Chestia e ca stim ca nu apar decat intr-o mica masura. Uite de ce nu apar:
- cand parasesti Romania, nu trebuie sa faci nici un fel de procedura pentru a te dezinregistra.
- orice inregistrare de rezidenta intr-o tara straina, acolo unde treaba asta se practica, nu ajunge in Romania. Cu doua exceptii - Italia si Spania, care comunica cu INS. Deci, daca te muti in Germania sau Marea Britanie sau SUA sau Suedia, statul roman nu stie ca tu te-ai mutat in afara tarii, si continua sa te considere rezident pana faci pasul de la 2 mai sus, ceea ce mare parte din oameni nu vor face vreodata. Sau, pana la urmatorul recensamant, cand nu te gaseste la enumerat, afla enumeratorul ca esti plecat in strainatate si te sterge.

Intamplator, marea majoritate din moldovenii care-si fac cetatenie in Romania isi fac si domiciliu in tara, deci sunt in categoria 3.; aparent pasapoartele romanesti cu mentiune "domiciliat in Moldova" sunt suspecte in afara Romaniei si prmesc tratament special; in plus, ca cetatean roman domiciliat in Romania primesc anumite drepturi (alocatii pentru copii de exemplu).

De exemplu, uite cum au disparut 15 mii de cetateni moldoveni din populatia stabila a Romaniei intr-o singura zi, cei 15 mii fiind domiciliati in trei apartamente: http://diez.md/2018/11/15/perchezitii-la-bucuresti-dupa-ce-s-a-descoperit-ca-15-mii-de-persoane-din-republica-moldova-figureaza-cu-domiciliul-la-3-adrese/

Si nu e un caz unic :

- alti 2500 intr-o comuna Iasi - https://stirileprotv.ro/stiri/social/in-2-apartamente-de-bloc-din-romania-stau-cu-acte-mii-de-moldoveni-primarii-le-au-facut-sectie-de-vot.html si peste 45000 in Judetul Iasi : https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/comune-din-iasi-populate-doar-pe-hartie-zeci-de-mii-de-cetateni-moldoveni-si-au-facut-carti-de-identitate-in-aceste-localitati-467192

- Alti 1500 in Galati : https://romanialibera.ro/investigatii/fenomen-infractional-la-granita-de-est-orasul-cetatenilor-invizibili-712680

si tot asa... Deja in astea cinci apartamente locuiesc cam 3-4% din toti moldovenii care au primit cetatenie vreodata... Si astia apar ca "populatie rezidenta stabila" mai ales ca sunt clasificati ca "imigranti".

Chestia e ca 3. sunt mare parte din populatia emigranta a Romaniei. Si, din cauza problemei 2.2 de mai sus, nu stim cati sunt. Efectiv nu stim. Stim (in mare) cati s-au dus in Italia si Spania, pentru ca INS primeste date de-acolo, dar pentru celelalte tari, sunt sub-estimari grosiere, pentru ca nici autoritatile romane si nici INS nu au de unde face rost de date - de altfel, si daca ar vrea sa dea date si INS sa le accepte, unele tari de destinatie (in speta UK) nu au nici o procedura de LUARE in evidenta. Si, chiar cand li se dau mura-in-gura date, refuza sa le accepte (am o poveste legata de statulul meu, niste notari si ANAF). Singurele estimari sunt bazate pe niste estimari super-grosiere. Vom afla la urmatorul recensamant.

Quote from: dumbravaandrei on January 14, 2019, 02:59:55 PM
Ca sa iti zic atat din implicarea personala prin varii proiecte de Identity & Access Management prin Europa cat si din experienta colegilor mei, nu exista tara care sa-si fi implementat procesul de digitalizare a identitatii sub 20 de ani. Noi am inceput timid in 2005/6, am luat o pauza mare in 2010-2014...

Ba bineinteles. Intamplator, si eu si Cristi ne-am ocupat de probleme de identitate, si aici chiar n-ai nici cea mai vaga idee ce vorbesti, iar scoti cifre din burta, dar le dai autoritative.

Romania a inceput procesul de digitalizare a identitatii in la mijlocul anilor '70, odata cu cumpararea sistemului danez de evidenta a populatiei (CPR)! CNP-ul, care e o reimplementare licentiata a sistemului CPR danez a fost gandit din prima zi ca sistem digital, cu CNP-ul ca cheie unica de registru, inclusiv cod de control modulo 11. Practic, sistemul a fost de la inceput un sistem digital si relational, dar tinut la inceput pe hartie.

Nu e nimic de "digitalizat" in afara corecturii greselilor "pe hartie" care in mare s-au facut in anii '90, cand s-a construit baza de date (tot cu CPR-ul danez). Asta difera de tari care nu au, sau nu au voie, sa aiba inregistrare de populatie in cheie unica (Germania, Ungaria sau Portugalia, de exemplu). In Danemarca, tara de la care Romania a cumparat metodologia si sistemul, trecerea de la cartoteca la digital integral a sistemului a luat sub 2 ani, de la fise si cartoane la baza de date. In Romania, de altfel, sistemul de evidenta a populatiei e complet digital inca din anii '90. Nu e nimic "de mana", digitalizarea de care zici este iar un "smokescreen" pe care-l arunci.

Problema de "digitalizare" nu tine de natura analogica sau digitala a bazelor de date (care in RO sunt digitale, si, la nivel de identitate, integrate intr-un singur sistem - o chestie pe care Germania, de exemplu n-o are pentru ca nu e constitutional; iar). Ci de integrarea intre baze de date ale diverselor institutii in Romania, care nu importa aici.

Problema in Romania este ca identitatea este legata de domiciliu; si domiciliul se poate schimba greu, rezultatul fiind o problema de "stale data". O problema pe care o sufera in egala masura si sistemele analogice si cele complet digitale.

Quote from: cristi5 on January 14, 2019, 04:25:37 PM
21 milioane

Cristi, nici macar INS nu spune nimic de 21 de milioane.Astea sunt scoase efectiv din burta. Spune de 22 milioane de romani cu domiciliu in Romania si de 19.5 cu resedinta in Romania.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!