News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

Ionut

Foarte bune versurile! :cheers:

Ionut

Cât cerea Bechtel ca să sape o groapă pentru Autostrada Transilvania

Între 3 şi 7 euro pe mc, atât au cerut americanii de la Bechtel pentru săparea terenului unde urmau să construiască Autostrada Transilvania. Preţurile apar în anexele din copia scanată după cel mai costisitor contract de infrastructură postdecembrist, publicată de România Curată. Estimat la 2,241 miliarde de euro, contractul semnat cu Bechtel prevedea plata în patru rate a unui avans de 250 de milioane de euro. Pentru mobilizarea pe şantier, preţul unitar era de 30 de milioane de euro, conform copiei după anexele contractului, publicată de România Curată, dar care nu sunt însă semnate ca restul contractului.

Preţul unitar pentru defrişarea terenului pe care urmau să construiască Autostrada Transilvania era de 4.100 de euro/hectar. După această operaţiune, săpăturile la suprafaţă, în stratul vegetal, costau 3,43 euro/mc şi iar cele în adâncime, între 5,73 euro/mc şi 7,14 euro/mc. Bechtel cerea bani şi pentru ,,dubla manipulare a materialului rezultat din săpături", respectiv 3,57 euro/mc, iar pentru "excavarea materialului de împrumut", preţul unitar era de 5,65 euro/mc. Mai departe, se calcula transportul materialului, preţul unitar fiind de 0,1 euro/tonă/kilometru.

Procurarea stratului de nisip costa 25 euro/mc, după care răspândirea şi tasarea umpluturii mai făcea încă 0,91 euro/mc. Mai departe, fundaţia de balast costa 15,3 euro/mc, stratul de bază mixtură asfaltică – 40,69 euro/tonă, stratul de binder – 42,53 euro/tonă, stratul de uzură – 68,64 euro/tonă.

O altă anexă cuprinde un program al etapelor pentru realizarea proiectului, inclusiv termene pentru predarea studiilor de fezabilitate, ce urmau să fie efectuate de Iptana şi Search Corporation. De asemenea, în anexa 13, se menţionează că, pe lângă preţurile unitare şi ca parte a preţului Contractului, constructorul va fi plătit şi pentru pregătirea şi finalizarea lucrărilor de proiectare a autostrăzii. "Antreprenorului i se vor da compensaţii pentru personalul propriu însărcinat cu pregătirea proiectului (inclusiv pentru managementul sub-consultanţilor), reprezentând 25.000 euro/lună de persoană (Onorariu de proiectare). Numărul de angajaţi ai Antreprenorului însărcinaţi cu dirijarea sub-consultanţilor şi/sau cu pregătirea şi finalizarea proiectării, va fi stabilit de comun acord cu Beneficiarul (CNADNR-n.r.)", se menţionează în anexa 13 a contractului cu Bechtel.

Economica.net

FRS

Foarte scumpa intrarea noastra in NATO.

dumbravaandrei

Luand in considerare preturile finale pentru un segment de autostrada din zilele noastre, nu par chiar asa de mari preturile per u.m. Si sa fim seriosi, aveau ceva calitate la ce au apucat sa faca comparativ cu ce se practica acum...

carutasul

Iar chestia cu "intrarea in NATO" va rămâne probabil pentru totdeauna doar o alegaţie lansată de un infractor .....pe care vrem să o credem sau nu.

AlexxC

Quote from: carutasul on January 16, 2017, 09:46:11 AM
Iar chestia cu "intrarea in NATO" va rămâne probabil pentru totdeauna doar o alegaţie lansată de un infractor .....pe care vrem să o credem sau nu.
+1
Nu a fost nicio spaga in interes national...poate doar personal;Intrarea in NATO aduce beneficii ambelor parti: un aliat in plus inseamna un posibil viitor inamic in minus si un ghimpe in coasta ursului.

Europiu

@Ionut: exista vreun inteles ascuns in spatele mesajului de la News "Asteptam vesti bune pentru infrastructura..."?
Vreau sa spun ca e interpretabil ca (1) well, nu se intampla nimic, suntem in asteptare sau (2) baieti, fiti pe faza, vin vesti in curand. Care din ele?  :)
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

dumbravaandrei

La cum evolueaza rotatia cadrelor, as merge pe prima varianta  :-[

vancouver

Legat de contractul Bechtel:

Daca preturile sunt mari sau nu, se poate spune numai comaparand cu preturi echivalente din alte contracte.

Aparent, pentru mine, preturile nu par mari. Mai ales ca includ manopera, materiale, utilaje. Insa cantitatile masive, de ordinul a milioane de m3 de excavatii, prelucrate cu masini gigant, fac diferenta. Cand stii ca ai astfel de cantitati gigant, poti lasa mult din pret. Ori Bechtel nu stia exact ce are de facut, e normal ca a cerut preturi acoperitoare. Proiectarea s-a facut DUPA acordarea contractului.

Avem asadar mai multe greseli:

1. Contractul s-a atribuit fara a cere si altor firme sa faca o oferta si atunci nu putem sti daca nu cumva altii ar fi oferit un pret mult mai mic.
2. La momentul stabilirii preturilor nici macar nu exista un deviz cu cantitatile excate care urmau sa fie puse in opera si nici nu s-a cerut de la Bechtel sa faca asa ceva. Ca atare a cerut preturi la care sa fie sigur ca nu pierde.
3. Pentru ca Bechtel a avut si proiectarea in mana, a umflat cantitatile, astfel ca a incasat mai mult decat era cu adevarat necesar.

Asta inseamna irosirea banului public. Cel mai grav, la momentul respectiv legea interzicea acest mod de lucru. Pentru a putea incheia contractul s-a dat o lege speciala, de exceptare de la legea generala. Ceea ce de asemenea contravine oricaror principii de libera concurenta si arata intentia de evita obligatiile normale legale, care erau de natura sa previna o cheltuire nejustificata a banului public.

In conditii normale trebuia facut exact invers: cu cat discutam despre un proiect mai mare si o suma mai mare de bani, cu atat precautiile trebuie sa creasca. Daca discutam de un pod reparat de urgenta sau o scoala care necesita consolidare, atunci poate ca se justifica derogari de la procedurile birocratice. In nici un caz insa la o lucrare de asemenea amploare.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Ionut

^^ Prima varianta, din pacate. :)

adiarc

Așteptam inca răspunsul ( unul oficial ,al instituțiilor de control abilitate,nu speculații ),de ce un contract cu o suma fabuloasa ( inițial peste 2 mld de euro ),s-a organizat FARA licitatie.

Sper sa nu se întâmple pe sistemul Revoluției si al Mineriadelor....adica dupa ce trec vreo 25-28 de ani...găsim si vinovații...vinovați,care ...surpriza...au murit mai toți sau cei rămași au o vârsta înaintata.

Avem nevoie de răspunsuri ACUM.
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

alecu26

Ei si tu acum, Adiarc. Vorba aia, dupa ce iti spune, va trebui sa te omoare.

Bechtel a stiut întotdeauna sa-si ascunde urmele si banii si modul de a da spaga. (daca intradevar s-a dat). De aia si profilul tarilor in care lucreaza e corespunzator. Dar, atentie, toate tarile sunt la limita maxima...adica totusi nu vor a tara bananiera, bananiera. In Romania au venit dupa ce terminasera un contract in Croatia, dar li s-a refuzat extinderea lui.

Au avut promisiuni sa se mute in Polonia, dar la Polonia au pierdut trenul. Deja in anii 2001-2002 Polonia era suficient de avansata. Atunci s-au precipitat lucrurile si au pus presiune sa vina cat mai repede in Romania.

Tarile unde activeaza acum sunt cu profil asemanator: Albania, Kosovo, Macedonia.

Cat depre ce zice Vancouver....nu e chiar asa. Bechtel stia foarte bine in ce se baga.

Sau o fi greu sa se uite pe o harta a transilvaniei?
Sau e greu sa intuiesti ca vor fi multe terasamente daca se foloseste o viteza de proiectare de 120 km/h foarte mare pentru acea zona (multumim secretarului de stat de atunci din MT, doamna Tureanu).
Sau o fi greu sa ghicesti ce se intampla daca impui ca nu vei face tunele, si doar deblee? (la Meses se prefigura debleu de peste 60 metri adancime. Momentan recordul cred ca e la Gilau).
Sau, atata vreme cat tu nu ai preturi unitare pentru lucrari de consolidari, lucrari de geotehnica...oare ce se intampla? Se calculeaza o panta a debleului si rambleului atat de lina, pana este stabila de la sine, cu o simpla inierbare.

Sa mai zic ca ai dreptate, cu folosirea utilajelor mari: Bechtel a impus faptul ca cele doua cai nu vor fi decalate, ca sa poata folosi utilaje cat mai mari la autostrada, sa nu fie limitat la o latime de doar 12-13 metri.

Si cireasa de pe acest tort, a fost faptul ca noi , i-am rugat sa faca/managerieze ei proiectarea astfel incat sa-si maximizeze profitul. Cred ca pur si simplu nu le venea sa creada cat de prosti suntem.

Sau ce sa mai zic...ca, contractul a fost ""negociat"" atat cat s-a negociat in engleza, si la traducere, brusc unele fraze s-au schimbat din obligatia antreprenorului in obligatia beneficiarului (Lost in translation, nimic altceva). A se vedea obligatiile privitoare la deschiderea de cariere, gropi de imprumut, depozite. Si evident, limba prioritara este limba Romana.

Si atentie, la contract era atasat un Studiu de fezabilitate facut pe repede inainte in anul 2003, sub atenta supraveghere a lui Bechtel. Asa ca stiau foarte bine ce semneaza. (scrie in primele pagini ale contractului).

Sau, cireasa de pe tort, prin 1994 un Joint Venture intre Iptana si ENET Engineering (firma de proiectare din cadrul grupului Enka), facea un studiu de traseu pentru o autostrada intre Cluj si Oradea sau Cluj si Brasov, ca nu mai retin exact. Nici nu visa Bechtel la ceva dublu ca lungime.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Harry

In genul asta de proiecte nimeni nu prosteste pe nimeni. Sunt niste intelegeri facute de comun acord. Sa nu iti imaginezi ca Behtel a luat toti banii. O parte din suma s-a intors catre diversi politicieni ai vremii. Iar o parte din suma poate fi vazuta ca o "taxa de lobby" pentru intrarea noastra mai rapida in NATO. Si nu, nu sunt adeptul teoriei conspiratiei. Dar in 10 ani de legatura cu sistemul am vazut multe.

Allex

Am observat ca pentru bucata A3 Gilau - Nadaselu trebuie corectat traseul in OSM. Se baga cineva? Eu nu ma pricep. (click pe imagine sa se vada mai mare)

"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

cristi5

Pe openstreetmap.org trebuie apasat Edit si intrat in editorul "potlach2". Acolo se poate pune imaginea din satelit ca background

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch_2/Primer#Changing_the_background_image

Dupa care se "trage" traseul manual sa potriveasca cu imaginea din satelit...