News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horațiu 87

Drumul Negru al României

O decizie proastă a condus la pierderea a sute de vieți, dar nimeni nu poate remedia eroarea... sau nimeni nu vrea...

Te trezești dimineața, îți pregătești cafeaua și vrei să afli știrile, dar, aproape invariabil, partea de început a jurnalelor seamănă cu un necrolog. Indiferent cât zahăr ai pune-n cafea, tot amară rămâne, cu asemenea știri. Aproape în fiecare dimineață afli că pe timpul nopții care a trecut s-au mai petrecut alte și alte accidente rutiere. Cele mai frecvente sunt pe DN 2 (sau, așa cum o cunosc străinii, E 85), această șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc, chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat.

Acest Drum Negru pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, prin zone mai mult sau mai puțin populate. Dacă ar exista câte o cruce pentru fiecare om care și-a pierdut viața pe acest drum infernal, pe anumite porțiuni nu ar mai fi nevoie de parazăpezi, iar mulțimea de candele ar rivaliza cu instalația de iluminat stradal a unui orășel. Șoferii n-ar mai avea astfel nevoie să folosească faza lungă, pentru a intui pe unde este drumul.

Este o șosea care, sub o aparență de normalitate, îi îndeamnă pe șoferi să ruleze cu o viteză destul de ridicată, acolo unde și regulile de circulație permit. Dar cei mai mulți nu-și dau seama că au 90-100 de kilometri la oră pe un drum care doar dă senzația unei șosele cu patru benzi. Iluzia optică te poate face să crezi că poți trece pe lângă o altă mașină, fără a executa practic  o depășire, pentru că mergi pe o altă bandă. Teoretic, două mașini ar avea loc una pe lângă alta, pe cele două benzi. Practic, nu.

Cine e de vină? Practic nu se poate, pentru că, fie ai de-a face cu un conducător auto care nu vrea să se replieze pe banda mai îngusă – pentru că n-are el chef! -, fie nu vrea deloc să plece de pe banda care are dimensiunea normală și, dacă vrei să-l depășești, ești obligat să treci de axul drumului, pe contrasens. Vina este și a celor care n-au chef să se dea la o parte, dar mai ales a celor care au construit drumul, precum și a celor care-l lasă în continuare așa cum e. Pe lângă faptul că este o șosea care permite și habarniștilor să conducă având senzația că se pricep, DN 2 nu are calitățile unei șosele rapide (precum este DN1 pe anumite porțiuni), cu atăt mai puțin ale unei autrostrăzi, iar problema principală este dimensiunea așa-zisei prime benzi.

Întunericul amplifică pericolele, dar accidente la fel de grave se petrec și ziua, în special atunci când sunt condiții meteo nefavorabile: ploaie, ceață, ninsoare și polei. Mai mult de 75% dintre accidente au avut loc noaptea, când senzația șoferului este că și cel care vine din sens opus are la dispoziție tot două benzi. Numărul tragediilor crește atunci când perioadele de reparații sau reasfaltări sunt foarte lungi, iar marcajele sunt trasate cu întârziere, astfel încât orientarea devine aproape imposibilă.

Dacă pentru accidentele produse pe timp de noapte avem aceste explicații, pentru cele produse ziua avem chiar mai mulți factori favorizanți. Și nu doar pe DN2. Codul Rutier s-a tot adaptat la nevoile contemporane, dar s-au omis câteva probleme esențiale, pe care, în continuare, nimeni nu pare a le vedea. Nimeni dintre cei care au putere de decizie. Avem, de exemplu, următoarea situație: pe autostradă există acele panouri, absolut penibile, care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri cu restricții de viteză pe timp de ploaie.

Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi de rulare, plus cea de siguranță și , în consecință, riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale cu vizibilitate foarte redusă. Dar semnul e pentru ploaie, astfel încât, dacă cineva vrea să dea sancțiuni fără un motiv real, o poate face, chiar dacă începe o simplă burniță. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum. Atât cât îl duce capul...

Ne mirăm că, dintre regiunile istorice, Moldova este singura care nu are autostradă și nici măcar un drum național cu două benzi pe sens. Asta, în condițiile în care există posibilitatea moderinizării și nu este nevoie, ca în alte cazuri, să se facă o șosea paralelă. Este suficient să se facă din această șosea, așa-zid rapidă, una cu adevărat rapidă sau, cu oarece investiții, nu foarte mari, chiar o austostradă. O primă soluție, care ar presupune costuri minime, dar care ar salva vieți, ar fi lățirea ei cu doar câțiva metri și amplasarea unui parapet despărțitor în zonele de pericol, așa cum s-a procedat recent pe DN1.

În același timp, deja celebrul inexistent MasterPlan al infrastructurii rutiere din România prevede construcția unei autostrăzi Iași-Târgui Mureș, deși ar costa de circa 20 de ori mai puțin dacă s-ar aplica o soliuție simplă pentru ca actualul Drum Negru al României să devină alb... Atunci când s-a hotărât modernizarea DN2, sunt curios care-au fost interesele care-au stat la baza construirii lui, în locul unei autostrăzi. Sunt condiții de șes, fără probleme majore, fără tuneluri. Poate tocmai pentru că nu s-ar putea invoca necesitatea unor costuri enorme nu s-a găsit această soluție extrem de simplă, deși DN2 (E85) este una dintre cele mai circulate șosele din țară.

Umblă vorba în popor – printre șoferi – că DN 2 este șoseaua cu cel mai bun asfalt. Așa, și? La ce-ajută? Pentru că, tot în popor, se spune că drumul spre iad e pavat cu bune intenții.

Chiar nu se poate? Sau nu se vrea? Cine nu poate, să se ceară afară și să-i lase pe cei care pot! Cine nu vrea, să ne spună și nouă de ce, iar dacă le e jenă de noi sau consideră că nu putem să-i înțelegem, măcar să se căiască, în particular, apoi să meargă să se spovedească... dar nu la preot, ci la DNA! Acolo sunt mulți oameni înțelegători, dar mai ales... ascultători!

http://danantonescu.ro/2016/11/20/drumul-negru-al-romaniei/

TibiV

@Hory,
ai postat un foarte bun eseu literar...

Dar este clar ca cel care l-a scris nu are habar despre istoria modernizarii DN2, si ca asta a fost maximum pe care l-am putut face pe banii altora in anii '90, cand eram saranatocii continentului, si UE s-a hotarat sa ne ajute desi NU eram membri...

Autorul isi pune intrebari care te fac sa zambesti (cu un zambet amar...) - asta daca ai trait in Romania in '90 si aveai atunci mai mult de 14 ani:
Quote
Atunci când s-a hotărât modernizarea DN2, sunt curios care-au fost interesele care-au stat la baza construirii lui, în locul unei autostrăzi.
:lol: :lol: :lol:

Daca ar fi stiut ca s-a facut pe vremea cand ministru la Transporturi era TB, cred ca exploda...
Desi ministrul TB a "jonglat" cu normativele europene/suedeze ca sa faca si o "aproape" a doua banda... :D
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

vancouver

Am explicat cu cifre cu alta ocazie: bilantul mortilor pe DN2 se incadreaza in media pentru drumurile extrem de circulate. DN1 de exemplu este peste. Si alte drumuri sunt peste in anumiti ani. Desigur, totul raportat la lungimea fiecarui drum, ca doar nu putem pune in balanta accidente de pe sute de km de DN2 cu accidente de pe 30-40 km de alte DN-uri scurte. De asemenea sa nu uitam ca DN2 are si o zona importanta cu 1+1, dupa Roman pana la Suceava si mai departe spre vama cu Ucraina. Si ca jud. Suceava este campionul negru al României la accidente grave, multe fiind pe DN2 in acel judet.

DN65 sau DN1B, de pilda, sunt mai negre decat DN2. Ce facem?
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

MNU

2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2, 2+1, 1+2...  :bash: :bash: :bash: :bash: :bash: :bash: :bash:

ion59

#7549
^^

Păi ce să facem? Nimic!


rebel

din cate stiu dn2 (e85) are o banda de mers + acostament consolidat si era un raspuns care cineva (disney sau altcina) trimisese o intrebare in legatura cu acest drum..

"Avand in vedere configuratia DN2 si prevederile art. 100din regulamentul de aplicare a ordonantei de urgenta a guvernului nr.195/2002,
privind circulatia pe drumurile publice, vehiculele trebuie conduse numai pe benzile stabilite pentru categoria din care fac parte, pentru nerespectarea acestor norme rutiere fiind aplicate sactiuni contravectionale prevazute in clasa a III-a de sactiuni - de la 6-8 puncte amenda.
In contextul aratat,aveti obligatia sa conduceti autovehiculul numai pe banda de mers situata langa axul drumului, care este delimitata prin marcaj rutier longitudinal de acostamentul asfaltat al drumului public"

daca politia si-ar face treaba pe DN2 n-ar mai fii atatea probleme sau sa scape de acostament si sa mai faca o banda in plus.. cum din cauza unora ca gandire ca dan antonescu moare lumea pe sosea ca cei cu cai amarati trebuie sa dispara din fata ochilor lui...

ovicor

  Tot mai multi folosesc termenul de STATUS in loc de STADIU. Nu-i acelasi lucru !

ashbird

Limba romana este vie .. o sa vezi ca in curand o sa asimileze si sensul acesta..

exact asa a patit si "Locatie"
Fie sa renasca numai cel ce har/Are de-a renaste, curatit prin jar,
Din cenusa-i proprie si din propriu-i scrum,/Astazi ca si maine, pururi sï acum!

JohannDB



STÁDIU, stadii, s. n. 1. Fiecare dintre perioadele distincte în evoluția unui proces istoric, social, politic etc. sau a unui fenomen din natură; fază, etapă. 2. Veche unitate de măsură pentru lungime la greci, care varia între 147 și 192 de metri. – Din fr. stade, lat. stadium.

    sursa: DEX '09 (2009) adăugată de blaurb. acțiuni

STÁDIU, stadii, s. n. 1. Fiecare dintre perioadele distincte în evoluția unui proces istoric, social, politic etc. sau a unui fenomen din natură; fază, etapă. 2. Veche unitate de măsură pentru lungime la greci, care varia între 147 și 192 de metri. – Din fr. stade, lat. stadium.

    sursa: DEX '98 (1998) adăugată de dante acțiuni



STÁTUS, statusuri, s. n. (În sociologie) Statut. – Din lat. status.

    sursa: DEX '09 (2009) adăugată de blaurb. acțiuni

STÁTUS, statusuri, s. n. (În sociologie) Statut. – Din lat. status.

    sursa: DEX '98 (1998) adăugată de claudia acțiuni

státus s. n., pl. státusuri

    sursa: Ortografic (2002) adăugată de siveco acțiuni

STÁTUS s.n. 1. Loc pe care îl ocupă un individ oarecare într-un sistem și la un moment dat. 2. Comportament la care un individ poate să se aștepte din partea celorlalți. [< lat. status].

    sursa: DN (1986) adăugată de LauraGellner acțiuni

STÁTUS s. n. 1. poziție a unui individ sau a unui corp într-un sistem dat; statut social. 2. comportament la care un individ poate să se aștepte din partea celorlalți. (< lat. status)

    sursa: MDN '00 (2000) adăugată de raduborza acțiuni

    O încercare de lămurire a diferenței dintre STADIU și STATUS......

rocklee

LA MULTI ANI ROMANIA .... :cake:

JohannDB

LA MULȚI ANI, ROMÂNIA.... :grouphug: :cake:

Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,
Ţara mea de glorii, ţara mea de dor?
Braţele nervoase, arma de tărie,
La trecutu-ţi mare, mare viitor!
Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul,
Dacă fiii-ţi mândri aste le nutresc;
Căci rămâne stânca, deşi moare valul,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.

......................................

Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,
Tânără mireasă, mamă cu amor!
Fiii tăi trăiască numai în frăţie
Ca a nopţii stele, ca a zilei zori,
Viaţa în vecie, glorii, bucurie,
Arme cu tărie, suflet românesc,
Vis de vitejie, fală şi mândrie,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc!

davyl

La multi ani ROMANIA! La multi ani tuturor romanilor! La multi ani tuturor colegilor forumisti de ziua nationala! :cake:

infraAdi_ro

La multi ani Romania si romanilor.Care sunteti la parada la Bucuresti sper ca puneti poze :)
Romania are un viitor doar daca are prezent!

adiarc

La Mulți Ani România și Tuturor Romanilor.

Sper sa fim tot mai mulți cei care ne implicam legat de lucrurile pe care le vrem imbunatatite sau care ne deranjeaza de-a dreptul si tot mai putini cei pesimiști care considera ca nu mai e nici o șansă aici.
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura