News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.


sebba

Quote from: Ionut on June 29, 2015, 12:53:07 PM
Sunt turisti? Adica daca e aglomerat. Sau se simte ca sunt probleme?

eu sunt in Nei Pori si in toata statiunea nu se simte nici un iz politic sau violent
adevarat, locatia e mai mult statiune decat localitate
acum 2 zile insa am fost in Volos, m-am dat cu barca...
oras mai mare, port mare, agitatie.... dar nimic violent sau tensionat

in Nei Pori insa gradul de ocupare e destul de mare, sa zic un 75%, majoritatea sarbi si romani

atat in Nei Pori cat si in Volos, toti oamenii de rand cu care am mai vorbit vor iesirea din UE
nu stiu cate de generalizata e aceasta opinie, e doar de la cei cu care m-am intersectat eu

insa, ca parere personala, indiferent de ce se va vota (ptr ca va fi referendum ptr iesirea din UE) eu nu cred ca UE ii va lasa sa iasa din comunitate, indiferent de consecinte si indiferent de metodele folosite
dar vom trai si vom vedea

pana atunci, nu va speriati de Grecia ca destinatie turistica, cel putin nu acum
Sailing away! S/Y Haimana

TibiV

Nu e referendum de ieşire din UE, si nici măcar din zona euro, ci de acceptare sau nu a condițiilor impuse de FMI + UE + BCE.
Rezultatul votului, dacă va fi de refuz, va duce la ieșirea din zona Euro.
Dacă se întorc la drahmă, asta se va depreciază puternic si rezultatul va fi scăderea salariilor si pensiilor.
Adică exact ceea ce cere acum UE.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

igorashu

Quote from: dr4qul4 on June 29, 2015, 03:42:06 PM
PS. cardul era "unealta diavolului" deoarece incasarile pe card sunt taxate. Pt plati cash nu cred ca au emis vreodata bon fiscal.
Evident :) "Cash is better" era laitmotivul. Un benzinar îmi explica că la băncile grecești taxele pentru POS sunt foarte mari. În timpul ăsta eu enumeram în minte băncile grecești care erau și la noi.
Dar, din 2012 am avut surpriza să primesc bon peste tot. Le-am păstrat să le arăt prietenilor :D Unii mi-au pus și ștampilă pe bon fiindcă "doar așa e valid" :lol:

În fine, Grecia e sigură pentru turiști. Cu drahmă sau euro, important e să ai cash. Cum își rezolvă problemele economice e treaba lor, noi le avem pe ale noastre.

frunzaverde

Quote from: Ionut on June 29, 2015, 02:28:46 PM
Va rog sa n-o dati in politica. Nu comentam politica Romaniei, nu vad de ce am face-o in cazul Greciei. In schimb, chiar va rog (cei care stiti) sa comentati lucrurile care ar influenta turismul. Foarte multi romani merg anual in Grecia, deci experienta voastra ar fi super utila!

Am fost acum 2 saptamani in Creta (si, pe langa asta, m-am plimbat cu vaporul prin insule). Lumea era destul de resemnata mai degraba decat tensionata; prima poveste pe care ti-o spun toti este ca toti banii "au fost furati" de politicienii de la Atena si ca Syriza e singura speranta a tarii "pentru ca sunt nepatati". Televiziunile si politicienii locali joaca isonul populist cu "neamesticul in treburilii interne" si "Germania vrea sa ne subjuge ca in al doilea razboi mondial". Cu toate astea, daca vorbesti mai mult de 2 minute, si pui cateva intrebari, recunosc ca practic si-au facut-o cu mana lor si au trait decenii la rand peste mijloacele lor...

In rest, oamenii se poarta absolut normal - spun ca n-au ce face mai mult decat ce fac deja (ca indivizi), si ca nu pot trai in frica continua ani la rand, si ca "mai rau de-atat n-are cum sa fie, si chiar de-o fi, n-o sa fie mai rau ca pe vremurile bunicilor".

Pentru turisti, drumurile sunt lasate in paragina, si practic toate lucrarile publice de orice fel sunt abandonate sau semi-abandonate.

Bucatile de autostrada (toate fara taxa) din Creta arata ca dupa razboi - gropi, strat de uzura mancat, alunecari de teren nerezolvate si nesemnalizate, parapete tip NJ lipsa pe alocuri, vegetatie netoaletata blocand accesul pe benzi de accelerare, marcaj sters/inexistent, grafitti. DN-ul arata, surprinzator, ceva mai bine, insa, nu poti tine mai mult de 80 km/h comfortabil. Drumurile secundare, cu mai putin trafic, arata, culmea, mult mai bine, rezistand mult mai ok de la ultima "mare asfaltare" din 2004. Lucrarile la noul drum Nord-Sud pe insula sunt, la fel, abandonate. Am inteles ca pe continent situatia e mai buna, iar pe autostrazile cu taxa, manageriate privat, situatia e chiar ok.

Aeroportul din Chania este in extindere majora de ani de zile, dar toate lucrarile sunt complet abandonate (si inca de ceva timp), se vede rugina pe partile metalice montate dar nevopsite. Am inteles ca si la Heraklion e o poveste similara.

Bancomatele mergeau "teoretic" acum doua saptamani, dar, daca nu ajungeai inainte de 10-11, nu mai erau bani in bancomat, chestie universala atat in centru (Chania) cat si in suburbiile "turistice". Deja de-acum doua saptamani, de-a lungul zilei bancomatele nu se reumpleau, lucru confirmat de la hotel. Exista o frica de a accepta carduri de orice fel la plata; POS-uri care clar functionau erau descrise de vanzatori ca "defecte". Din fericire am avut cash adus de-acasa, nu am fost fortat sa fac decat o singura plata cu card.

De azi exista o restrictie la 60 EUR la extrageri; probabil reticienta vanzatorilor e inca si mai mare la a accepta carduri, pentru ca nu stiu daca-si vor vedea banii vreodata, si, daca si-i vor vedea, ce fel de bani vor fi. Luati cash cu voi, suficient pentru toata vacanta + rezerve. Cardurile sunt inutile. Sfatul meu e sa aveti, pe langa Euro, si o alta moneda. Poate sa fie si o hartie de 500 lei pana la urma; pot fi niste dolari (am avut la mine 400$ just in case). Schimbarile de moneda fortate de imprejurari, in general, nu sunt cel mai calm, fericit, si profitabil eveniment. Am vorbit cu oameni care au trecut prin ceva asemanator (Argentina in anii '90, Venezuela recent) si nu e deloc placut.

Cu siguranta vom vorbi, daca se intampla, de o conversie fortata a Euro cash existenti in piata in drahme; cum vor face asta nu stiu - confiscare obligatorie cu schimb in drahme, stampila obligatorie pe Euro pe care sa scrie "drahma", etc... Cert e ca in primele zile va fi haos, si, foarte probabil, cursurile de schimb vor fi fortate de guvern la un nivel foarte defavorabil, fortandu-va sa apelati la piata neagra. O valuta terta va fi, in momentele alea (mai ales daca guvernul apeleaza la conversie fortata), salvatoare.

Pe urma, ce alte lucruri se mai pot intampla:

Grecia nu se mai poate imprumuta deloc. La fel, privatii greci vor avea mari probleme sa se imprumute; si daca au de unde sa imprumute valuta, vor avea mari probleme in a oferi servicii la contrapartida cu o drahma inflationista. Asta inseamna ca:

- desi Grecia rafineaza, ea, in sine, nu are petrol, care este importat. In conditiile in care Grecia n-are bani de importuri, e foarte posibil sa apara lacune majore in alimentarea cu combustibil. Mai rau, multe insule sunt electrificate cu petrol; petrol subventionat de stat. Daca statul nu-si mai permite petrolul, e foarte probabil sa vedem curent furnizat cu portia in zonele respective (Ciclade, parti din Creta etc.)

- e foarte posibil ca multe marfuri sa nu se mai gaseasca temporar in supermarketuri, pentru ca lanturile de credit nu vor mai fi disponibile ("blocaj financiar"), si economia va trebui sa se ajusteze cu situatia. Penurii temporare de X,Y,Z vor apare la produse, nu pentru ca ele nu exista in depozite, ci pentru ca distribuitorii nu le vor livra supermarketurilor fara cash, cash pe care supermarketurile nu-l au. Multa marfa importata va disparea din magazine.

- vor fi greve sau intreruperi de lucru, pentru ca salariile platite in "drahme" vor fi deodata, cu 50-70% mai mici si devalorizandu-se continuu.

- multe legaturi aeriene si navale interne (Aegean, Seajets etc.) vor inceta sa functioneze, pentru ca depind de bani externi, si de o situatie financiara stabila pentru a-si asigura consumabilele din import.

Deci, practic, 1990-1995 in Romania. Insa in care grecii vor fi romanii si romanii "occidentalii cu bani" de-atunci. Nu-i asa nasol. Cel putin pe termen scurt - sa vedem cum loveste Romania chestia asta...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Jos pălăria, frunzaverde !...
Ca de obicei...

La noi efectul doar indirect, pe curs si pe dobânzile la care se împrumută statul român

Nu vor putea nationalizate euro.
De fapt de aia golesc grecii bancomatele, să aibă la saltea în caz că reînvie drahma.
Va fi ca în vechiul banc românesc, versiunea Elada :
- Ce face omul când nu mai are bani ?
- Schimbă 100 de euro...

PS Limita de 60 euro se aplică doar cardurilor emise în Grecia.
Spune-i neamţului că nu are voie să scoată mai mult, când bancomatul ăla este umplut zilnic de BCE cu banii lui....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

În afara zonei Euro este una, în afara UE este alta.
România este în UE, dar în afara zonei Euro. Avantajul ?
Zero taxe vamale la export/ import spre ceilalți membri.
Nimeni nu discută (cel puţin deocamdată...) despre ieşirea Greciei din UE, ci doar din clubul celor care sunt suficient de cumpătaţi să folosească această monetă...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Time-and-Space

 nu exista procedura/precedent/plan pentru iesire din UE.

limita retragerilor grecesti este datorita hotararii recente a bancii centrale europene fata de sistemul bancar grecesc.

orioane

Am gasit o harta interesanta (pe SSC) care are o legatura mai indirecta cu problematica infrastructurii - o harta cu evolutia populatiei intre 2001 si 2011 in tarile europene:
http://interaktiv.morgenpost.de/europakarte/#7/45.794/26.158/en
Mi se par foarte interesante câteva lucruri:

  • Per ansamblu scaderea populatiei in Romania nu pare la fel de importanta ca in alte tari (Bulgaria, Letonia, Lituania, Albania) in ciuda unui "onorabil" loc 5 in clasamentul tarilor evaluate
  • Exista un fenomen puternic de periurbanizare - scadere a populatiei urbane si cresterea populatiei in localitatile inconjuratoare - Bucuresti, Cluj, Timisoara, Oradea, Brasov, Iasi, Sibiu, Targu Mures. Acest fefnomen ar trebui insotit de o imbunatatire a infrastructurilor in zonele respective (zone "metropolitane") lucru care se intampla rar din nefericire, si ult mai incet decat sporul populatiei
  • Fenomenul de periurbanizare este mai accentuat decat in multe tari vecine (BG - aproape 0 cu exceptia Sofiei, HU - un pic la Gyor si Pecs, in afara de Budapesta) in schimb nu este la fel de socant ca si in cazul Poloniei

AdrianB1

Quote from: orioane on June 30, 2015, 03:41:07 PM
Fenomenul de periurbanizare este mai accentuat decat in multe tari vecine (BG - aproape 0 cu exceptia Sofiei, HU - un pic la Gyor si Pecs, in afara de Budapesta) in schimb nu este la fel de socant ca si in cazul Poloniei
In Ungaria fenomenul e minor pentru ca populatia rurala e mica si angajata in agricultura; au terenuri mai mari in medie decat in Romania, cei care sunt la tara chiar fac agricultura pe zeci de hectare, nu pe cate 2-3 loturi de o jumatate de hectar ca in mai toate localitatile de deal din Romania, unde o mare parte din populatie de fapt lucreaza "la oras" si doar locuiesc la tara.

dragos76

Pai tocmai, nu e vorba in acest caz de clasicul "rural", ci de foste sate/comune/orasele satelit ale marilor orase, unde se muta locuitori ori proaspat stabiliti in zona, ori fosti rezidenti ai acestor orase "mama".
Mai degraba explicatia pentru cazul ungariei e tocmai faptul ca nu au orase mari in atat de "saturate" si aglomerate incat sa justifice un exod al populatiei catre localitati suburbane,

horatiu.cosma

Nu prea stiu unde sa intreb, asa ca apelez la thread-ul "cu de toate". M-am uitat peste ceva anunturi pe mobile.ro si am tot vazut preturi de genul 13.900 € (brut), TVA nedeductibil, 62.168 LEI. Asta ce inseamna, ca daca as vrea sa achizitionez masina respectiva, suma de platit e 13.900, sau mai mult? Ma bate TVA-ul ala nedeductibil :). Mersi anticipat.

get

Prețul Net înseamnă prețul fără TVA.
Prețul Brut înseamnă total sumă de plată, TVA inclus. Cu alte cuvinte nimic mai mult.
Informația că acel TVA este nedeductibil te doare doar dacă cumpărătorul este firmă sau PFA plătitor de TVA. Înseamnă că din TVA-ul încasat de tine la rândul tâu de la clienții tăi nu vei putea deduce TVA-ul aferent cumpărării mașinii din varii motive fiscale legate de vânzător.
Dacă ești cumpărător "pe persoană fizică care este" sau PFA neplătitor de TVA sau chiar persoană juridică neplătitor de TVA atunci nu te deranjează în nici un fel, oricum plăteai acel TVA și oricum nu aveai cum să-l deduci.

horatiu.cosma


igorashu

Și mai înseamnă că dacă ești persoană juridică plătitoare de TVA, înregistrată în ROI, nu plătești TVA-ul ăla dacă iei mașina din UE.