News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

TibiV

 :lol:

Fred,

ba are dreptate omul. In vid...  ;)

Asa merg navele/sondele spatiale.
Dar alea nu franeaza la noduri/treceri de pietoni...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Europiu

Mai copii...  Hai sa fim un pic serioși...

Pe bune, luați și citiți înainte de a vorbi. Nici eu nu mă bag peste ingineri...

Hamiltonian mechanics...  Chiar nu contează ce forțe apar intr-un sistem. Voi vreți să creșteți  viteza unui obiect, adică să îi creșteți energia cinetică. Realizați asta convertind alte forme de energie, în cazul de față chimică, stocată în carburant.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

reed

Paste Fericit pentru colegii catolici.

Europiu

The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

hefaistos

Aia cu energia cinetica este valabila in oras unde accelerarea se face cu consum de energie (combustibil sau energie din baterie) iar decelerarea prin franare (exceptie franarea regenerativa de transforma inaoi in ebergie electrica o parte din energia cinetica.
La drum lung energia se consuma pentru a invinge forta aerodinamica ce se poarte calcula cu formula
F=A*Cx*V^2
Putere insemna inmultirea cu viteza, deci:
P= A*Cx*V^3

Fizica de clasa a 9-a.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

TibiV

Bine...

Atunci sa vorbim la modul foarte serios si ingineresc...

Vorbesc despre motoare termice (doar la astea ma pricep).
Orice motor are o curba de consum specific, grame / kWh (desi corect este g/J).
Asta in SI - dar evident de-a lungul timpului au existat si formule non-standard, gallons/HP*h etc.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Cal_putere_or%C4%83

Reprezentata grafic, curba este similara unei parabole cu varful in jos - evident, asimetrica.
Adica exista un minim al consumului specific.
Daca vrei sa fiu si mai riguros, exista o familie de curbe de consum specific - in functie de sarcina - adica de puterea livrata la "capat".
La ralanti, puterea este consumata integral pentru a acoperi consumul propriu al motorului in sine.
De remarcat, ca exista si aici doua"metode" de a masura puterea: standardul SAE (american) si DIN (german/european).
Americanii mergeau cu varianta "doar puterea motorului, fara accesorii" (pompa de apa, alternator, chiar si fara toba de esapament..) in timp ce nemtii mergeau pe masurarea puterii motorului "integral", cu toate accesoriile.
Practic, acelasi motor masurat in SAE "castiga" (scriptic) cativa CP/kW fata de varianta DIN. Evident, standardul DIN era cel corect, ca doar nu vei instala pe masina o masina fara sistem de racire sau alternator... Daca esti "coios", poti sa scoti toba, "sa moara vecinii de invidie"...  :D

Pana acum a fost cu motorul pe bancul de proba...
Lamureste problema pentru motoare cu utilizare statica, care nu au de-a face cu "factori externi".

Buuun.
Acum sa trecem la motoare de automobile.
Aici curbele de consum specific g/km (nu pe kWh/Joule) "se ascutesc" si devin extrem de asimetrice.
De ce?... Pentru ca apar forte (aerodinamice) si comportamentale inexistente "pe bancul de probe".
Este iarna si pornesti motorul, sa se incalzeasca masina cat timp "dai zapada" de pe parbriz/luneta.
Consumul specific este "8 culcat" - adica infinit...
Vei arde o cantitate X de carburant (X grame) fara sa deplasezi deloc masina (deplasarea Y=0 km, matematic X/0=infinit - limita functiei Cs cand  Y->0 )

Intri "in miscare".
Apar "frecari suplimentare": cutie de viteze, rulmenti, frecarea de rostogolire (anvelopa-cale de rulare)....
Dar, evident, este mai "eficient" decat sa stai pe loc cu motorul pornit...

Si ajungi la 40-50 km/h.
Ei, de aici incepe "povestea vitezei"....
La 20-30 km/h nu conteaza cu ce viteza te deplasezi. De multe ori vantul bate mai "tare" de atat.
Dar la 70-80 km/h incepe sa se simta... Nu foarte tare, dar conteaza.
La peste 100-110 km/h mai mult de jumatate din puterea motorului se duce pe rezistenta aerodinamica a vehicului. La 200 km/h viteza "inghite" cam 80% din puterea motorului. Nu conteaza daca este BMW, Renault sau Toyota. Legile fizicii se aplica la fel....

In urma cu niste zeci de ani (cam pe vremea primelor crize petroliere) producatorii auto se laudau cu Cx-ul masinilor... Cred ca nu mai este "la moda", dar subiectul va ramane "de actualitate" atata vreme cat va exista atmosfera pe Pamant. Dupa... nu va mai interesa pe nimeni.

PS
Mi-am adus aminte de "energia cinetica".
Cand era fi'miu prin clasa a 5-a sau 6-a, dupa ce ii explicasem eu ca "darele de pe cer" sunt de la motoarele avioanelor care zboara cu 800-900 km/h, m-a intrebat "Dar de ce nu opresc motoarele cand ajung la viteza aia? Ca au ajuns deja la viteza care le trebuie!...."
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Calviniști sau lutherani?
Că avem și - și... ;)

Eu le urez "Sărbători fericite" tuturor... Indiferent cine este "capul bisericii"...

Dumnezeu este în noi, unul singur. Nu contează ce straie au preoții, și cine este șeful lor.
Uneori am impresia că toată "casta preoțească" (de orice rit) nu a mai citit de muuuuuult Biblia...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Europiu

I think I will give up... am incercat sa va explic ca intre ce spun eu și ce spuneți voi e același lucru...
Voi priviți forțele care sunt acolo. Dar forțe al căror punct de acțiune se deplasează înseamnă lucru mecanic, iar lucrul mecanic nu este altceva decât energie stocată/acumulată.

Poți descrie mișcarea unui obiect atât cu legile dinamicii (mecanica Newtoniană) cât și din considerente pur energetice (mecanica Hamiltoniană). Știu că ultima nu se face la Poli, așa că vă iert. :)
Dar amândouă conduc în mod necesar la același rezultat final, atâta timp cât "contabilizezi" corect toate formele de energie care apar în discuție.

Ce se pare că uitați voi, inginerii, este că toate calculele/rezultatele voastre se bazează pe fizică. :)

@hefaistos, ca tot veni vorba de fizica de a 9-a: puterea nu e energie... Totul, absolut totul este schimb de energie în univers, indiferent că ne place sau nu. Frecarea cu aerul (da, proporțională cu pătratul vitezei) duce la scăderea energie de mișcare, a vitezei. Exact acea scădere tu o compensezi cu motorul mergând. Asta încercam să vă explic.

Și vaca lui Fred trebuie să ajungă cumva la înălțime, și nu o face pe gratis...

The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

hefaistos

Europiu esti cumva filozof?

Puterea este lucru mecanic impartit la timp.
Energia transformarea lucrului mecanic. Energia este de mai multe tipuri, in zona mecanica ea este cinetica, potentiala, disipata. Energia mecanica disipata in unitatea de timp este putere disipata.
Se cheama fizica clasa a 9-a mecanica (ce-i drept eu am aprofundat si prin facultate cu inca 4-5 cursuri, cu momente de inertie, energie cinetica de rotatie, la care s-au adaugat termodinamica, hidrodinamica, gazodinamica etc.
Dar ce e interesant, ce am invatatat TEMEINIC in clasa a noua la mecanica si in clasa a zecea la termodinamica au ramas baza a tot ce am acumulat ulterior.

Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

Europiu

Nu hefaistos, întâmplarea face să fiu fizician, absolvent 1993. Happy now? :) Și, btw, puterea e energie în intervalul de timp. Sau, dacă vrei, puterea scrisă de tine, înmulțită cu timpul în care te deplasezi este energie...

Cum am spus, I give up, mai ales că mi-e teamă că o să ne dea Ionuț cu fizica-n cap imediat...
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

gabim

Ma bag si io neintrebat, dar cumva discutia asta isi are locul la parcare?
Pariu A7: se va circula pe toate loturile UMB pana la Pascani inainte de a se circula pe lotul Pizzaroti - in caz contrar, 100 Euro in contul API.

Harry

Sarbatori fericite!

dan tm

Quote from: gabim on April 04, 2021, 09:12:54 PM
Ma bag si io neintrebat, dar cumva discutia asta isi are locul la parcare?

In parcare se discuta orice, d-aia e parcare. Se poate muta ,,in gara" sau ,,pe chei" ca alea sînt deschise tot pentru discuții diverse. Unde sa discuti astea? doar n-o sa faca un topic de fizică, e egal me ce doi.

Harry

1938 Valea Prahovei






luc