Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Ionut

API pe Facebook

Ieri, în jurul prânzului, s-a deschis circulației (pe un singur fir) varianta nouă de cale ferată Sighișoara-Daneș, parte a Magistralei 300 București-Cluj-Oradea și a Coridorului European Rin-Dunăre (leagă Constanța de Curtici).

Segmentul inaugurat are 5,4 km lungime și include două tuneluri (unul de 401 și celălalt de 969 de metri) și un pod metalic în arc (125 m). Varianta micșorează distanța dintre Sighișoara și Daneș cu aproximativ 2 km și, când va fi gata, va reduce timpii de mers cu cel mult 3-4 minute față de aliniamentul vechi.

Secțiunea deschisă face parte din lotul de 30 km Sighișoara-Ațel unde lucrările au început în 2012 și, deși trebuiau terminate în martie 2015, vor mai continua cel puțin până anul viitor (pentru finalizarea celuilalt fir și implementarea ERTMS - sistemul de management al traficului). Această întârziere este din cauza proiectului foarte slab (a necesitat revizuiri semnificative) și a managementului defectuos al lucrărilor și al traficului prin șantier făcut de CFR.

Mai mult, soluțiile din proiect sunt îndoielnice. De exemplu, s-au construit o serie de curbe strânse, astfel încât podul și tunelul Sighișoara au viteze maxime permise de 65-80 km/h.

Inaugurarea a fost foarte discretă, la trecerea primului tren fiind prezenți doar câțiva angajați CFR și reprezentanți ai constructorilor. Acest prim tren, format dintr-o bătrână locomotivă Electroputere cu două vagoane (ambele mai vechi de 30 de ani), nu a avut nimic festiv, fiind o imagine mai degrabă tristă pentru că acesta este singurul tren de zi rămas care leagă Baia Mare de București.

Într-o notă pozitivă, într-un domeniu în care auzim prea des de poduri prăbușite, linii închise și magistrale pe care se circulă azi cu 50 km/h deși acum 15 ani se circula cu 120-140 km/h, această deschidere este o veste bună.

Sperăm să vedem o schimbare totală de strategie din partea CFR Infrastructura pentru salvarea căii ferate. Într-un articol viitor vom veni cu o analiză a stării infrastructurii feroviare și posibile soluții.

GDPR

Cum s-au descurcat vagoanele CFR Călători pe linia de 160 de kilometri la oră

Laudă mare, rezultate puține, cel puțin deocamdată, până se definitivează modernizarea întregului Coridor IV feroviar de transport pan-european.

Deși CFR SA a anunțat miercuri că pe secțiunea Sighișoara-Daneș se poate circula cu 160 de kilometri la oră, trenurile CFR Călători nu au reușit joi să depășească viteza de 40 de kilometri la oră.

Cele cinci perechi de trenuri zilnice care circulă între cele două localități au avut nevoie de 16 minute ca să parcurgă cei 10 kilometri care le desparte. Media vitezei a fost astfel de 37,5 kilometri la oră, adică mult sub cea de pe întreaga rețea feroviară, cifrată la 50 kilometri la oră.

Digi24.ro a încercat, joi, să afle de la responsabilii CFR SA când se vor simți primele ameliorări în viteza de circulație a trenurilor pe coridorul IV de transport și, în particular, pe secțiunea modernizată. Aceștia nu au fost disponibili pentru a oferi informațiile cerute.

Deocamdată CFR SA a cheltuit sute de milioane de euro pe modernizări pe Coridorul IV iar rezultatele se lasă așteptate. Pentru secțiunea Sighișoara - Ațel, 28,22 kilometri, din care face parte și Sighișoara – Daneș se va cheltui în total 862,64 milioane lei, fără TVA.

Pe lângă lungimea mică a tronsonului modernizat de cale ferată, atingerea vitezei de 160 de kilometri la oră este dificilă și dintr-un alt motiv. În 2016 CFR Călători dispunea de doar 304 vagoane apte să circule cu 160 de kilometri la oră, din totalul de 2.283 vagoane deținute.

Reparația sectorului în cauză a fost de-a lungul timpului un subiect controversat. Pentru atingerea vitezei de 160 de kilometri la oră CFR SA a fost nevoită să reconstruiască calea ferată pe alt traseu care să aibă razele de curbură necesare, tuneluri mai late etc. Criticii proiectului au spus că banii au fost aruncați căci ar fi fost suficientă și atingerea unei viteze de circulație de 120 kilometri la oră.

Lucrările de modernizare a sectorului Sighișoara-Daneș au fost ample. "Lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe noua variantă de traseu dintre Sighişoara şi Daneş, pe care au fost construite trei lucrări de artă importante - Podul în formă de Arc peste râul Târnava Mare, în lungime de 134,6 m, Tunelul Sighişoara, în lungime de 401 m şi Tunelul Daneş, în lungime de 969 m, cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989 - vor permite atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h pe o lungime cât mai mare a traseului Sighişoara – Aţel", arăta CFR SA, joi, în comunicatul de presă.

Digi24.ro

frunzaverde

^
Wow ce mizerie de articol.

1. Pana nu functioneaza si al doilea fir, si semnalizarea, se circula in regim "santier". Adica 15-50 km/h.
2. Apoi trebuie sa treaca un anumit tonaj pe linie pana se poate da drumul la viteza normala. De obicei e 30-50-70-100, ca asa era practica la RK-urile facute de SIMC-uri, dar pot exista exceptii.
3. Gogomania cu 304 vagoane de unde ai scos-o? Cumva din Raportul CFR pe 2017 care spune ca sunt 304 vagoane noi in parc? Si ai presupus ca alea vechi nu pot? Mare parte din vagoanele "modernizate"/"adaptate" pot 160 km/h, cateva pot si 200 km/h.
4. Nu se va circula cu 160 pe tronsonul ala (decat eventual cateva zeci de secunde) din motive care vi s-au spus si live (stiu eu sigur, ca am auzit inregistrarea)...

Domnu' Cireasa, cititi? Scoateti mizeria si dati-o la gunoi unde ii e locul.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Hai ca e distractiv. Hotnews titreaza

Cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989 - Un nou tronson de cale ferată lângă Sighișoara fost deschis circulației pe un fir la 160 km/h

Deci:
- nu a fost deschis nimic la 160. Asta cu 160 e clickbait?
- acolo nu se va merge cu 160 in urmatorii cativa ani pana e gata ERTMS si pana e facut sa functioneze totusi, si pana sunt dotate cateva locomotive... Sau se va face un hei-rup ca pe Bucuresti Constanta cu 1-2 trenuri care ating 160 in conditii speciale ca sa demonstreze Europei ca misiunea e indeplinita
- daca va fi 160 (uneori) in partea de vest a tunelului Danes sau a tronsonului de 5km, putem fi fericiti. Noroc ca in tunel nu se poate masura viteza GPS...

Perceptia publica a acestui eveniment feroviar, vizibila in comentarii pe Hotnews si la comentariile de pe API FB arata ca (probabil obisnuit de la autostrazi) publicul vrea kilometri. Din aceasta perspectiva 5 km e un "ciot" si "scurtimea" e luata in bascalie. Atentie, asta in conditiile in care oamenii cred ca e vorba de 5 km cu 160!!!

De aici concluzia ca jurnalistii si societatea civila in infrastructura ar trebui sa comunice mai bine. Iar jurnalistii trebuie sa si inteleaga totusi despre ce e vorba, ca si ei sunt focusati pe rutier, ca mare parte din publicul lor.

Si sa spui la public (in titlu!) ca e vorba de un fir, sau de firul 2, mi se pare foarte irelevant. Parca conteaza daca vei trece sau nu pe langa alt tren (se vor gandi ca e o singura banda si nu au pe unde sa depaseasca :) )

Apropo, as vrea sa vad un test in care 2 trenuri mergand cu 160 unul spre altul se intalnesc in tunel. La Turdas probabil se va putea face testul.

GDPR

Explicații de la CFR: Când se va putea circula cu 160 de km/oră pe tronsonul modernizat

Atingerea vitezei de 160 kilometri la oră pe sectorul de cale ferată modernizat Sighișoara-Daneș (spre Simeria) va fi posibilă doar după definitivarea componentei de management al traficului (ERTMS – sistem european de management al traficului feroviar).

Explicațiile au fost furnizate vineri de către CFR SA după ce Digi24.ro a informat că în pofida modernizării liniei viteza medie a trenurilor pe cei 10 kilometri modernizați nu depășește 40 de kilometri la oră.

Intr-o prima fază, până la definitivarea componentei ERTMS, se va putea circula cu 120 de kilometri la oră. Însă și la această viteză se va ajunge treptat. "Atât în cazul lucrarilor de RK (reparați capitale – n.red.) , dar în special în cazul lucrarilor de modernizare (lucrări complexe, comparativ cu cele de reparații capitale), viteza de circulație a trenurilor, pe zona unde s au executat lucrările, crește treptat, în cazul de față, de la 50 Km/h până la 120 km/h, la intervale succesive de timp, deoarece este nevoie să se atinga tonajul tehnic obligatoriu", spun reprezentanții CFR. Ar fi vorba de un fel de "rodaj" al căii ferate în care piatra spartă așternută se va reașeza.

CFR SA spune că nu a promis circulația cu o viteză de 160 de kilometri la oră ci că se "va permite" atingerea vitezei.

Pentru aceasta însă este necesar să fie definitivat sistemul ERTMS. Lucările se întind pe nu mai puțin de șase ani, intre 2014 și 2020. Stadiul acestora este de 71% pe sectorul Sighișoara – Coșlariu și de 61% pe Coșlariu-Simeria. Valoarea contractului ERTMS este de 617,89 milioane lei, iar acesta a fost atribuit unei asocieri formate din Alstom, Alcatel, Lucent și firma autohtonă Pas 97 Impex.

Digi24.ro

Xenos

Sunt multe de spus.

Cronologic, aș începe cu o amintire din 1994, când un Expres (un soi de IC actual, de fapt am impresia că au scos IC-urile că nu avem linii pt ele) a făcut între Brașov și Sighișoara 1 h 27 min. Pe linia actuală, convențională, nereabilitată.

Tot din acei ani, vedeam din cetatea Sighișoarei cum plecau trenurile din gara Sighișoara spre Mediaș și accelerau puternic până la vechiul tunel, într-o foarte spectaculoasă curbă. Da, sunt frumoase căile astea ferate tradiționale :) cu condiția să le întreții...cum arăta M 300 în ultimii ani...jalnic e un cuvânt mult prea blând. Cert este că între Sighișoara și Daneș se mergea rapid până la introducerea restricțiilor de viteză și e clar că nu se câștigă mare lucru, cineva a tăiat o linie pe o hartă.

Țin minte și că pe vremea lui Berceanu CFR si MT au propus RK pe amplasament și Comisia Europeană (Jaspers etc.) i-a trimis la plimbare, au zis că nu dau bani decât dacă se ajunge la viteză proiectată de 160 km/h. Logic? În sine, da, pentru că nu cred că și-a imaginat nimeni că statul român nu va mai investi nimic în toată rețeaua. Dacă cu bani proprii faci RK-uri și întreținere curentă pentru 100 - 120 km/h e logic ca pe linia cu relevanță europeană să vii cu ceva mai breaz. Zis și făcut, de aceea avem aceste tuneluri, ca și multe altele în curs de edificare (de exemplu, cele de pe Valea Mureșului).

M-au surprins și pe mine acele curbe strânse. Mai mult, nu cred că vom mai avea vreodată trenuri care să nu oprească în Sighișoara. Tot acum vreo 15 ani, poate chiar mai mult, ISTER București - Budapesta avea un parcurs foarte interesant, București - Predeal (fără oprire!)-Brașov-Teiuș (unde schimba direcția spre Alba-Iulia)-Simeria-Deva-Arad-Curtici. Fără opriri în Sighișoara și Mediaș, ceva unic! Avea cel mai scurt parcurs până la graniță. Nu mai țin minte dacă oprea în Alba-Iulia dar știu sigur că nu erau opriri în Ploiești, Sinaia, Sighișoara, Mediaș, ceea ce este unic.

Totuși, dacă vă uitați la video-ul pus de cristi5 și filmat de soția lui vedeți diferența de la cer la pământ între calitatea liniei vechi și a celei noi.

Una peste alta, orice segment modernizat este un lucru bun și faptul că mai știu și inginerii noștri să facă un tunel...vorba lui subway de la topicele de metrou...poate face măcar o parte din bani, dacă nu toți...

cristi5

Pai si in Ungaria cum finanteaza EU RK? In Cehia?

Ar trebui sa cautam fise (nu poze) de astfel se proiecte. De unde pana unde, care a fost structura finantarii, care au fost obiectivele proiectului. Ca la noi viteza maxima e in titlul proiectului...

In Ungaria fiind multa campie nu cred ca e greu de ajuns la 160 prin RK. Dar in Cehia?

----

Sigur ca e diferenta de calitate, foarte confortabil, dar in fond vorbim de sina sudata, nu e rocket science, asa ceva exista la noi dinaintea "reconstructiilor" mai ales la campie. Chiar am observat ca Cluj-Aghires (sau aproape) nu are joante. Daca bine inteleg un RK ar fi putut obtine ceva similar, mai putin in curbe stranse (?)

Geoyo

Romanul e unic in lume. Daca se face, de ce s-a facut? Daca nu se face, de ce nu s-a facut. Felicitari tuturor pentru noptile nedormite si alergatura care nu se mai termina. Bravo, dupa 30 de ani se construieste ceva simbol in tara. Intotdeauna exista loc si de mai bine, dar suntem la inceput.

cristi5

Stie cineva daca CFR va pastra traseul vechi Sighisoara-Danes? (intre timp am aflat ca nu, voi sterge traseul de pe OSM)

Daca nu, se pot folosi la ceva cele 2 poduri peste Tarnava? Sau doar fier vechi? Pot sa le puna cap la cap la Gradistea :lol: (intre timp am aflat ca tablierul se poate refolosi)

Sunt curios ce se va intampla cu traseul, ar fi o plimbare frumoasa acolo, cu bicicleta de exemplu. Prin tunel, etc. Dar ca sa se intample ceva si sa nu se umple pur si simplu de vegetatie (cum s-a intamplat cu firul demontat in 2012) trebuie sa se inteleaga autoritatile locale cu CFRul...

LE: Terenurile pe vechile trasee raman la CFR sau se vand? De ex la Turdas, Orastie, Sighisoara?

teoneo

Am mai amintit eu ceva. Reiau. Din discutiile cu reprezentantul CFR-ului, prezent la eveniment, a spus ca nu vor pastra linia veche. Aceasta va deveni inactiva (se suprapune la capete cu traseul firului 1. Chiar dansul imi spunea ca "ce bine ar fi ca autoritatile locale sau cei de la drumuri sa faca un traseu alternativ" pe-acolo. Asta nu mai depinde, din cele spuse de el, de CFR, chiar daca in acest moment acest traseu e la ei. Am intrebat daca nu il pastreaza ca o linie de rezerva, sau de manevra. Din cate retin, raspunsul a fost clar: "se desfiinteaza complet". Deci, ar merita gandite variante la ce ar fi bun acest amplasament.

TibiV

Eu nu inteleg de ce nu pastreaza vechiul fir ca "rezerva".
Doamne fereste de vreun accident (chiar si o simpla deraiere) in noile tuneluri...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

District EA

 Au inceput decopertari si in zona Lalasint pe varianta noua de traseu Barzava - Varadia. Pozele le-am primit astazi.










Powered by API/PUM imgur uploader

cristi5

Pun aici pentru referinta memoriile tehnice pentru terasamente pe 614-Simeria. Contin vitezele maxime proiectate pe diferite intervale. Si trecerile la nivel... Cateva se desfiinteaza.

614-Barzava  http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2a-2b/TR.2-A_1/Lot%201/TERAS+SUPRA%20CF/MT/MT%20terasamente.pdf
Barzava-Ilteu http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2a-2b/TR.2-B_1/Lot%201/TERAS+SUPRA%20CF/MT/MT%20terasamente%20cf%202B.pdf
Ilteu-Gurasada http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2c-3/TR.2-C_1/LOT%201/TERAS+SUPRA%20CF/MT/MT%20terasamente%20cf%202C.pdf
Gurasada-Simeria http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2c-3/TR.3_1/LOT%201/TERAS+SUPRA%20CF/MT/MT%20terasamente%20cf%203.pdf

Am gasit viteze maxime mai mici de 160 in:

curba Paulis  (140)
Radna (100)
Mintia (120)
interval Mintia-Deva (120)
Deva (100)

In rest viteza maxima proiectata e 160, inclusiv in statii (inclusiv in Simeria...)

Ionut

Deci teoretic un "tren rapid" poate trece prin gara Simeria cu 160 km/h? :o

dragos76

Ar trebui să fie mai mult decât teoretic. Nu prea se justifică să oprească în Simeria trenuri de categorie mare. Ar putea opri în Deva, eventual, pentru a prelua traficul și din Simeria (inclusiv cel de conexiune de pe 202).