News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Calin88

@cristi5

De acord ca nu e pe drumul critic, sunt alte lucrari mai mari, de exemplu viaductul ala lung de la Maierus (tunelele nu cred ca se pun pentru ca, in zona lor, oricum ramane in teren varianta veche prin Racos - deci finalizare pana la Ormenis ar aduce beneficii chiar daca nu sunt gata tunelele).
Asta nu inseamna ca iti poti bate joc de o lucrare, provocand deranj cu anii pentru lucrari care se pot face in luni de zile. Oare ambele fire modernizate pana in Feldioara si garile reabilitate nu ar ajuta traficului de naveta in zona metropolitana? Pasajul ala din Bod, unde iti rupi masina trecand peste 6 linii, nu ar imbunatati viata celor de acolo? La fel si pasajul de la gara Feldioara, de pe un DN (acolo nu stiu daca mai tine tot de Euroconstruct).
Cred ca ar fi beneficii mari daca, unde se poate, s-ar termina modernizarea mai repede, nu sa stam cu toata distanta in santier ca sa terminam tot odata cu tunelele.

Asa o sa avem lejer 6 ani in care gara e un santier pe 30% din suprafata, cu praful si mizeria aferente, in care avem intarzieri pe toata distanta Brasov - Sighisoara, ca nu avem sectoare modernizate pe care sa se mai poata recupera ceva. In timpul asta, putinii care mai mergeau cu trenul o sa-si cumpere masina, ca n-au rabdare sa stea dupa Euroconstruct sa faca o cale ferata cu 2 logane, o duba, 3 basculante si un excavator (asta fiind maximul "mobilizarii" pe care l-am vazut in gara Brasov).

cristi5

@Calin88 eu nu zic ca e bine. Zic doar ca s-ar putea sa fie si mai rau, adica sa-si dea duhul Euroconstruct.

Da, bataie de joc, cum zici. Cand s-a facut oferta? 2017. Cand s-au actualizat preturile? Luna trecuta. S-au actualizat cu ambele OUG (care si alea sunt gandite pt rutier)? Nu! Cine da faliment? Statul nu. Privatul da.

Totusi costa sa tii un santier deschis. Adica costa bani daca sta o firma degeaba. Daca crezi ca Euroconstruct nu lucreaza pt ca ii e lene si vrea doar sa ne ia la misto si sa-si bata joc de noi, as propune totusi sa cauti alte explicatii. Ca de exenplu: CFR nu e in stare sa le actualizeze preturile.

Zici de un logan si doua lopeti. Pai cand lucrezi in pierdere, daca adaugi resurse, evident pierzi si mai mult.

Firme mult mai sanatoase gen Arcada (UMBul feroviarului) au lasat-o moale pe Bv-Sighi. Nu inteleg ce asteptam de la firme in perfuzii.

Si hai sa nu uitam ca UMB insusi a oprit lucrul si a parasit santierul din motiv de preturi neactualizate. Pentru ei (adica pt rutier) s-a rezolvat in cateva zile.

zone_rider

In aceeasi ordine de idei, nu inteleg de ce s-ar accepta actualizarea costurilor in conditiile in care contractul trebuia la momentul actual sa fie la peste 60% executie. A cui e vina ca firmele n-au lucrat cand a trebuit. Cand s-a semnat contractul (la inceputul pandemiei), toate costurile cu materiale de constructii si combustibili se prabusisera (atunci nu au actualizat costurile in minus comparativ cu valorile din oferta).

cristi5

Nu stiu daca e de "acceptat". Actualizarea preturilor e prevazuta in contract. Modalitatea de actualizare era insa atat de dezavantajoasa pt privat in conditiile post-pandemie (de fapt inca din 2021, ca atunci au inceput discutiile cu polinomialele) ca a ajuns sa plece UMB din santier.

In fine, cel mai simplu e sa ne uitam la poze si sa dam vina pe antreprenor, exact ca la renovarea baii. Beneficiarul e imaculat, cadrul legal e beton, proiectul e perfect :)

Eu nu zic ca antreprenorul e perfect, nici pomeneala. Zic doar ca nu poate veni cu resurse infinite de acasa daca statul nu-si face temele.

Calin88

@cristi5

La rutier, problema a fost cu cresterea preturilor de anul asta (2022); in gara Brasov s-a inceput lucrul in 2020. Macar 2 linii si un peron sa fi facut intr-un an si jumatate, pana la explozia preturilor. Un logan si 2 lopeti am vazut inainte de explozia preturilor; in 2022 santierul a fost, practic, abandonat.

UMB nu doar ca a oprit lucrul si a parasit santierul, ci a cerut rezilierea pe toate contractele daca nu se actualizeaza preturile. Asta fiind unul din motivele pentru care s-a rezolvat asa de repede, cred eu. Plus faptul ca rutierul e mult mai vizibil/interesant pentru alegatorul de rand.
Pentru ca UMB e interesata sa lucreze, pierde bani daca ii stau utilajele. Pe cand, la Euroconstruct, vechiturile alea de pe care cade tabla sunt probabil amortizate deja. De aia nu au facut si ei la fel.

Arcada chiar a lucrat ceva in zona Ormenis (pana anul asta, cand au lasat-o mai moale), unde au fost lucrari mult mai dificile decat in campia din Stupini. Si ei fac parte din acelasi contract.

De acord ca nu e doar vina constructorilor, clar si CFR are o foarte mare parte din vina aici (nu am auzit vreodata de contract pe feroviar care sa nu se lungeasca cu anii). Nu cred ca Euroconstruct nu lucreaza din lene sau pentru ca vrea sa-si bata joc; pur si simplu profita de delasarea statului si lucreaza cu minim de forte pentru a maximiza profitul. Exact cum au facut si pe A10, pana sa iasa din asocierea cu Aktor.

zone_rider

Deschiderea ofertelor pe Brasov-Apata si Cata-Sighisoara a fost pe 24.08.2017. Pretul motorinei era 4.68 RON. Intre 27 aprilie 2020 (cand au inceput lucrarile propriu-zise) si 3 decembrie 2020, pretul motorinei a fost sub aceasta valoare (sursa: https://www.peco-online.ro/istoric.php). Vreau sa inteleg si eu de ce nu s-a facut actualizarea in perioada respectiva, ca sa plateasca si statul mai putin. Sau actualizarile se fac doar in beneficiul firmelor?

Later edit: Tot gasim scuze constructorului. Chiar daca CFR era cu toate temele facute, sigur am fi fost tot in aceeasi situatie. A se vedea A0, unde CNAIR a rezolvat toate problemele inainte de semnarea contractului, iar Aktor tot cu frana trasa merge. 

florin74

Ce betie de cuvinte....
Contractele sunt semnate in martie 2020 (capete), respectiv septembrie 2020 (mijloc)  OIL si predarea amplasamentului, sa zicem la vreo 2 luni dupa. Contractele astea de reabilitare CFR difera fundamental fata de cele de autostrazi (vorbesc de mentinere trafic, reproiectare, tot felul de restrictii).  Comparam mere nu cu pere, ci mai degraba cu ananas. :D
Si ca tot veni vorba de preturi, hai sa punem niste cifre, ca de vorbe sunt satul.
Indicele de cost in constructii in iulie 2017 (luna referinta - anterioara depunerii ofertelor): 107.8, pentru materiale 102
Valoare mai 2022 : 181.6  respectiv 182.9 (deci materialele s-au scumpit cu aproape 80%) . Date oficiale INS.

Asa ca e frumos sa comentam pe banii altora. Cred ca am avea alt gen de comentarii daca ar fi vorba de banii proprii.

PS Aktor pana acum a dovedit ca e un constructor de mana a treia, prin asta nu ii absolv de alte bube (management defectuos, lipsa de implicare si sustinere de la compania mama,etc). Dar aici chiar au dreptate. De ce sa accelerez cand la fiecare 100 lei cheltuita eu facturez doar 60?





cristi5

Niste lucrari (Arcada) mai aproape de drumul critic, la Apata (apropierea de tunelul spre Ormenis, unde intra Aktor cu TBM). Sursa Linkedin ing. Luigi Ardeleanu. Pun aici plansa din proiect pt referinta






















Powered by API/PUM imgur uploader

Cetatean

Indiferent de cand au foat semnate contractele,constructorii au primit avans 15% din valoarea contractului. Atentie,valoarea totala. La care nu se va ajunge niciodata,pentru ca totul este supra estimat. De fapt nimeni nu stie cat,ce,cum. Sunt ca niste cartite toti.
2 ani mai tarziu,plang dupa bani? Sa fim seriosi.
Se vede ce incet se lucreaza pe absolut toate santierele.

Xenos

Si eu cred ca ce se intampla mai ales in zona Brasov-Apata dar si spre Sighisoara este un nou record negativ, o nerusinare si o rusine asa ca imi pare rau ca le gasiti scuze. Mai degraba imbolditi-i sa-si faca treaba.

oc7avian

Din ce știu, ajustări de preț primești pe ce facturezi, nu retroactiv (foste facturi). Deci până se aprobă fie lucrezi pe buget propriu, fie tragi frâna. Că doar n-o să toci banii să ajungi global pe pierdere orice ai face. Până și cu UMB-ul am avut emoții până au dat OUG-ul potrivit, unde la rutier chiar s-au chinuit. La feroviar a fost nasol rău.

Iar avansul nu înseamnă doar lucrări efective. Înseamnă și achiziții pentru șantier, în funcție de plan: utilaje, o stație de betoane etc.

Plus că ar trebui să nu uităm problemele cu avansul pe lotul 2, cel cu tunelurile, unde TBM-urile nu se rezervă&livrează pe gratis.

Înțeleg să nu ne placă de Aktor, Euroconstruct etc, dar să nu avem așteptări nerealiste. Dacă UMB făcea așa, foarte puțin ne supăram pe ei că nu lucrează în pierdere.

Și nu știu de unde siguranța că niciodată nu se ajunge la valoarea totală a contractului. Aici chiar îmi dă cu virgulă afirmația. Mai ales în contextul actual.

florin74

Care avans?
Lot capete
Stadiu fizic lucrări: 16.01 %
Stadiu financiar: 13.65 %
Lot mijloc
Stadiu fizic lucrări:11,00%
Stadiu financiar: 10,58%

Un pic de documentare nu strica inainte.....



Cetatean

Deci stau bine nu? Progres vs financiar. Doar progresul e extrem de mic avand in vedere cat au de la OIL.

Cand zic ca nu se termina,zic ca nu vor executa niciodata toate cantitatile din liste.

Cfr nu da bani pentru statie de betoane si in nici un caz pentru achizitie de utilaje. Sa fim seriosi.

Se platesc materiale. Sina,traverse,cablu,stalpi etc inainte de punerea in opera. Procent. Sau diverse echipamente de la semnalizare.

Asta e valabila pentru toti conatructorii. Si-au luat avans 15 % din valoarea contractelor,e vorba de sume intre 30-50-70 milioane de euro.
De fapt,vb de neputinta de a deconta lucrarile executate,care tre sa aibe un minim de 0.5% din contract sau ceva.
Nu poti sa faci o situatie de lucrari lunara,cand tu nu executi lucrari de nici 10-15 milioane de lei pe luna...

Si aici putem intra in detalii,da plictisim.
S-au aplicat indexari de preturi pentru anii pierduti prin instante pana la incepere.
Nu mai zic...de ce pe variantele noi,nu sunt la nivel de PSS?
Mobilizarea e slaba,lipsa de forta de munca,firme subcontractoare specializate si preturile lor de la licitatie in blana,de jos...

A,plus teapa de la la firmele romanesti de furnizare agregate. Ce ii loveste rau de tot pe managerii straini care nu reusesc sa isi faca gropi de imprumut.

cristi5

@Doja stii sigur ca Aktor a luat avans 15%? Din cate-mi amintesc a luat semnificativ mai putin. Parca ceva probleme cu garantii.

Indiferent ce avans au luat, faptul ca au un munte de bani in cont (avansul) *tot nu justifica* sa lucreze in pierdere! Cu cat lucreaza/factureaza mai mult la preturi proaste, cu atat risca sa piarda mai mult, indiferent cat e avansul.

Plus ca inteleg ca legea nu ii lasa sa deconteze din avans TBM de exemplu. Pot deconta doar metri de tunel sapati cu TBM. Adica zero deocamdata. Poate (si) de-aia e in urma financiarul fata de fizic.

Si anii aia de instanta vina cui sunt? Cumva a CFR ca nu i-a dat castigatori de la bun inceput? (Atentie, eu nu sustin ca trebuiau dati castigatori, ci asta e concluzia justitiei). O fi si vina justitiei ca nu s-a miscat mai repede?

@Xenos API a criticat Aktor in toate comunicatele despre Bra-Sig. De ST2 nu mai vorbim, din mesterul Manolis nu i-am scos. Dar partea cu preturile nu e vina lor.

Eu zic ca e important ca avanseaza la TBM, portale etc. Cand vor face productie acolo vor putea factura mai mult, ceea ce ajuta celelalte zone. Vom vedea, poate se infunda cu TBM in deal in stil actoricesc. Dar hai sa observam ca din cauza mijlocului, proiectul asta e atipic: grosul banilor e intr-o zona destul de limitata.

Da stiu ca-s 2 contracte separate si ca teoretic mijlocul n-are nimic cu restul. Dar fiind la aceeasi firma evident ca nu e asa.

cristi5

@Doja
Ca sa nu mai dam cu presupusa, cateva date de la @florin74

Pe Apata Cata:

Stadiu, trimestrul I 2022:
Stadiu fizic: 8.27%
Stadiu financiar: 0%
Contrat de lucrări derulare
17.03.2022 au fost emise facturile aferente CIP nr. 1.1, 1.2, 1.3 și au fost intreprinse toate demersurile in vederea plății


Deci unde e avansul de 15% @Doja? Dimpotriva, cel putin un an si jumatate de contract au lucrat cu bani de acasa! Intr-o perioada in care tocmai nu stateau prea bine.

Avans oricum nu se putea da pe mare parte din suma pt ca programul CEF expira in 2023 si evident nu se poate termina lucrarea pana atunci!

Pe lotul de capete treaba sta un pic mai bine, dar nu extraordinar de stralucit

Stadiu, trimestrul III 2021:
Stadiu fizic: 4.01%
Stadiu financiar: 9.4%

Deci si aici s-a dat avans vreo 5-6% estimeaza @florin74, necum 15%

Si avansul ala l-au mancat deja:

Stadiu, trimestrul III 2022   
Stadiu fizic lucrări: 16.01 %
Stadiu financiar: 13.65 %

@Doja @Xenos @zone_rider si altii care dati vina pe antreprenor pentru situatia (intr-adevar nasoala pt calator) de pe Sighi-Bv. Nu ca n-ar merita, dar cred ca nu realizati ce stat prost avem. Incepand de la justitie si judecat contestatii, continuand cu actualizari preturi, avize pt lucrari, pt doamne-feri actualizari proiect, intarziere 2-3 ani garantata!!!

Si ce naiba de legislatie avem ca am ajuns ca pe un lot cu 24 km de tunel sa nu putem da avans???? Sa vina privatu cu bani, da-l dreacu ca are destui, ca de-aia e privat, nu????