Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

pasadia

Chiar nou nu e. Din contră, e unul dintre cei vechi, activ pe feroviar, doar că a rămas pe SSC mult timp.

@motorzbh - bun venit.

frunzaverde

@motorzbh - Bine ai venit si pe la noi!

Suntem 100% de acord la faza asta. Si catusele ca catusele; alea sunt pentru trecut - important e sa nu continuam cu aceleasi idei crete care au dat nastere la prostia asta. Nu de alta, dar prostia si hotia fac pui - chiar daca intra astia la inchisoare sau sunt dati afara, subalternii lor care au invatat de la ei, or sa ramana si or sa faca aceleasi prostii.

Ideal ar fi fost, cum UE tot cere ERTMS + GSM-R, sa se fi facut un pachet complet separat la nivel national (ERTMS + GSM-R), licitat ca contract cadru, si implementat complet separat de modernizari/refactii. Cu bucatele de 40 km nu doar ca implementarea e mult mai scumpa (si cu riscuri sa nu interfateze niciodata cum trebuie), dar e si complet neatractiva - ce operator in toate mintile o sa-si puna echipament imbarcat pe locomotiva ca sa mearga 40 km cu ERTMS ca apoi sa treaca inapoi pe Indusi? Nu mai bine sta frumos la 0 lei cost pe Indusi?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dobrogean

In varianta separarii semnalizarii de ERTMS este foarte complicata interfatarea instalatiilor de centralizare (care in mod cert vor proveni de la mai multi furnizori) cu RBC. Cei mai multi furnizori vin cu pachete CE+RBC. Aici cred ca este o scapare (intentionata sau nu) a TSI, care nu a standardizat si mesajele care se schimba intre CE si RBC.

NGC

Daca tot am scris despre alte exproprieri, hai sa le trecem si pe astea.

03.02.2021: "Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional "Reabilitarea liniei C.F. Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614 – Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada – Simeria", pe raza localităților Bata și Bârzava, din județul Arad"

http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3280-hg03022021dgtt


03.02.2021: "Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional "Reabilitarea liniei C.F. Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614 – Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada – Simeria" pe raza localităților Zam, Burjuc, Vețel, Deva și Simeria, din judeţul Hunedoara"

http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3281-hg03022021dgtt-2


03.02.2021: "Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică de interes naţional "Reabilitarea liniei c.f. Brașov - Simeria, componentă a Coridorului IV paneuropean, pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, secțiunile Sighişoara - Coşlariu şi Coşlariu - Simeria", pe raza localității Vinţu de Jos, din judeţul Alba"

http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3282-hg03022021dgtt-3


TVlad

Frumos! De ce frineaza la min 1? E cumva restrictie la trecerea la nivel de la 1:30? Iar la min. 7 se vad in dreapta niste stilpi noide tip diferit. Sint de beton?

District EA

#7131
Despre stâlpii noi: da, sunt din beton şi din ce am văzut se folosesc la variante provizorii în rest se folosesc doar stâlpi metalici.

Xenos

Frumos! Ce bine va fi când va fi gata toată linia până la Simeria! Sper că atunci când se dau în funcțiune aceste tronsoane pe care se poate circula (măcar) cu 120 km/h se mai ajustează și timpii din mers, fără a aștepta noul mers general.

cristi5

Pot sa rog pe un specialist ERTMS sa ne traduca CE, CED, RBC, TSI? Macar la nivel de inginer de automatica si calculatoare :)

Oricum, ce a descris @motorzbh suna a mis-management cras. Oare au incercat sa aplice ce stiau ei de la semnalizarea traditionala si au conceput loturile si contractele asa, pe loturi minuscule si interfete multiple, in multiple faze care intarzie totul?

Nu pare ca se va merge cu 160 prea devreme, decat poate la cale libera cu dat telefoane la statia urmatoare. Dar si 140 pe linie dubla pare un vis tot mai indepartat...

GrmmrNzi

Nefiind specialist ERTMS, dau și eu cu zarul:
CED = centralizare electrodinamică: ansamblul de echipamente electromecanice cu care impiegatul controlează manevrarea și zăvorârea macazurilor în condiții de siguranță, în vederea punerii pe liber a semnalelor mecanice sau luminoase.
CE = centralizare electronică: ansamblul de echipamente electrice, electronice și de tehnică de calcul cu care impiegatul, prin intermediul unei interfețe și a altor componente specifice, comandă și controlează în condiții de siguranță realizarea parcursurilor și punerea pe liber a semnalelor luminoase de circulație sau de manevră.
RBC = Radio Block Center, unul din cele trei subsisteme ale ERTMS (celelate două fiind CE și GSM-R). https://en.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System#Radio_Block_Centre sau https://de.wikipedia.org/wiki/Radio_Block_Centre
TSI = Technical Specifications for Interoperability?

frunzaverde

#7135
@GrmmrNzi : definitia ta pentru CED este mai degraba pentru CEM, si cred ca mai mult ii bagam pe oameni in ceata cu jargon. Hai sa incercam sa le explicam mai pentru publicul larg, adica nu pentru feroviarii cu tresa si chipiul si cu ceai la tender.

Incepem cu ce-i aia centralizarea : trenurile nu circula pe unde vrea mecanicul locomotivei, cum se intampla la vehiculele auto sau la tramvaie. In schimb, circulatia este organizata si dirijata in mod centralizat, din locuri speciale din gari (numite birouri sau sali de miscare). Parcursurile trenurilor, controlul macazurilor si semnalelor etc. etc. sunt controlate de catre personal specializat numit impiegat de miscare (IDM). E exact aceiasi paradigma cu aviatia : turnul de control = biroul de miscare;  controlorul de trafic aerian = IDM. Centralizarea se face prin echipamente speciale, care permit IDM-ului sa actioneze macazurile si semnalele, sa vada locatia unde se gasesc in timp real trenurile si cum se misca, si asigura logica si "inteligenta" necesara de control, automatizare si mecanismele de siguranta (fail-safe). Adica asigura, prin logica sistemului, ca doua trenuri nu pot sa intre pe aceiasi linie, nu pot circula prea aproape una de celalta, nu pot sa se ciocneasca frontal etc. Sistemul se asigura ca macazurile si semnalele se actioneaza automat in functie de constrangerile situatiei in timp real si cererilor IDM (se numesc dependinte).

Centralizarea electronica sau CE : Toata instalatia de centralizare este digitala. De la pupitrele de comanda pana la servomotoarele care actioneaza motoarele macazurilor, totul este digital, si controlat de calculatoare de proces, microcontrollere si sisteme de operare in timp real. Logica sistemului este implementata in software, si controlul efectiv al circulatiei se face, cel mai adesea, pe ecrane digitale, cu tastatura si mouse-ul.

Centralizarea electrodinamica sau CED : Instalatia de centralizare este analogica. Logica sistemului este implementata analogic, printr-un sistem de relee, cu logica implementata la nivel de relee, cu senzorii implementati cel mai adesea sub forma de joante de contact electric (la prezenta trenului se face contact si se schimba tensiunea), electromagneti si patine (sistemul Indusi sau sistemul crocodil). Pupitrul de comanda este cel mai adesea un pupitru fizic, care afiseaza starea retelei pe un panou mare luminos ("luminoschema") si controleaza starea retelei printr-un sistem de butoane si manete care actioneaza releele.

Pot exista hibrizi CED-CE : poti avea parti implementate digital (de exemplu partea de logica a dependentelor si controlul sistemelor) si parti implementate analogic (de exemplu actionarea macazurilor si semnalelor). Garile mai mici de pe Bucuresti - Fetesti sunt hibrizi de genul asta.

Centralizarea electromecanica sau CEM  (cu varianta CFR-istica numita SBW, dupa numele fabricantului) : Toata logica de-aici este implementata mecanic, printr-un sistem de bare, scripeti, roti zimtate si zavoare. De obicei, in majoritatea sistemelor de tipul asta, centralizarea nu este completa : actionarea macazurilor si semnalelor si inzavorarea lor se face manual de la posturi de comanda din teren de catre personal specializat numit acar, comunicarea IDM-acar se face prin sonerii si telefon. Exista in lume centralizari electromecanice complete (care centralizeaza o gara complet) : in UK erau comune (biroul de miscare avea un set mare de scripeti si manete de actionare, si un sistem de zavoare mecanice si stegulete care controlau calea libera).

RBC : Radio Block Center. Ideea e in felul urmator. La semnalizarea traditionala si la ERTMS nivel 1, autoritatea de miscare este transmisa trenului direct de catre baliza fizica din sine ("inductorul" in terminologia INDUSI), care e legata la centralizare prin cabluri. Trenul citeste mesajul din baliza ("liber cu viteza 110"), si continua. La ERTMS nivel 2, baliza este "proasta" si serveste unui singur scop - este o "borna kilometrica", transmite trenului ca este la pozitia X. Mesajul este fix (si stocat in memoria balizei permanent), baliza nu e legata la nimic altfel. Autoritatea de miscare se transmite prin semnale radio - care spun sistemului imbarcat "trenul 1952, la baliza X, autoritate de miscare 115 km/h, bloc liber in fata". Sistemul este mult mai flexibil, si la ERTMS2, nu mai e nevoie de semnale fizice in cale (autoritatea de miscare fiind transmisa digital, prin radio). Nivelul 1 functioneaza pana la ~200 km/h, nivelul 2 nu are o viteza superioara limita (se foloseste si la HSR-400).

In general, in Europa, nivelul 2 s-a montat doar la proiecte noi, de la zero, de obicei HSR unde un singur contractor s-a ocupat de tot. Unde s-a montat ERTMS pe sisteme existente, s-a ales nivelul 1, care e gandit sa functioneze ca un "overlay" peste sistemul existent de semnalizare, si n-are RBC. In Romania s-a ales nivelul 2, nu mi-e foarte clar de ce (dar imi pot inchipui ca costurile de intretinere ale sistemului au fost decisive; nu mai sunt cabluri de furat, de exemplu, nu exista linii de cabluri de tras si intretinut). Chestia e ca faptul ca implementare peste un sistem existent este rara, face ca implementarea sa fie "exotica" in practica, si integratorii sa nu ofere solutii "turn key".

TSI/STI : Specificatiile tehnice de interoperabilitate - un set voluminos de reglementari UE (disponibil si ca cartuloaie) care normeaza tot ce inseamna cale ferata europeana, de la diametrul tunelelor pana la tipurile acceptabile de pantograf, pana la marcajele de pe vagoane. Nu e in realitate un standard ci o colectie de standarde, colectate si adunate din tot ce exista inainte (adica, nu-ti spune "electrificarea e la 25 kV, 50 Hz, CA", ci iti spune : sistemele acceptate sunt 750 V CC, 1500 V CC, 3000 V CC, 15 kV 16 2/3 Hz CA, etc. etc.... ). Inlocuieste partial fisele UIC (Uniunea Internationala a Cailor Ferate, care normau multe chestii la calea ferata), reglementarile RIC si RIV (care normau vagoanele), standarde nationale etc. etc. etc.. Ca la multe chestii UE pe calea ferata, o idee buna, care s-a transformat prin compromisuri succesive si neintelegerea nevoilor caii ferate, intr-o varza inutila (ca practic nu mai e un standard, ci colectia veche de standarde nationale, pusa intr-un document inca si mai birocratic).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dan tm

Cred ca trebuie sa mergi mai adînc cu descompunerea sistemelor de circulatie si semnalizare din Romania.

De exemplu exista sistemul de incuietori cu chei in care acarul iasa la macazuri iar statia are un singur semnal mecanic de iesire pentru toate liniile sau doua daca sint doua directii. Asta ar fi SBW?
apoi exista sistemul in care toate macazurile si semnalele mecanice sint manevrate dintr-o cabina de centralizare si fiecare linie are semnal mecanic de iesire, alea ar fi CEM?

pe urma la CFR mai exista si conducere centralizata a sectiilor de circulatie, care e cu totul altceva decît centralizarea.

nu in ultimul rînd in harta CFR SA vad doua sisteme TM si TS despre care chiar nu stiu nimic.
http://www.cfr.ro/files/ddr/RO%202021/Anexa%201.c%20-%20Harta%20sisteme%20circulatie%202021%20v10.0.0.pdf
Apoi urmeaza BLA-ul la descompus

BLA- bloc de linie automat
BLAb -BLA banalizat
BLAS -


motorzbh

S-a pus pe hârtie si la noi ETS nivelul 1 pe Predeal-Campina-Bucuresti-Constanta dar nu a funcționat niciodată. Problema lui era ca era neinteroperabil neavând euroloop si GSM-R. La teste practic nu a functionat. Eficienta ETCS-ului Nivel 1 ( ETCS L1) este fara mica comaparabilacu a Indusi atunci cand nu montezi euroloop-ul care este un cablu pus intre firele caii pe toata distanta dintre semnale. El transmite informatia de la semnal, daca acesta se schimba primești la bord aceasta informație. Solutia romaneasca era sa primesti informatia e la o baliza legata in semnal deci aveai zone foarte mai unde informația nu se updata. Practic ca la Indusi. Din acest motiv sistemul era ineficient pentru ca folosea echipamente mai complicate decat Indusi si era la fel "orb" ca si Indusi.ETCS L2 este un sistem in timp real astfel orice informație ajunge imediat in calculatorul de bord care poate sa ia decizia de oprire a trenurilor. Cum nu folosea cabluri era o solutie perfecta pentru noi. Din păcate exceptând THales care a reusit sa încropească un RBC functionabil peste trei CE-uri dupa 8 ani de chinuri restul proiectelor sunt încă in faza de testare.
Sunt mai multe sisteme mecanice.
Cel mai simplu este cel cu chei. Pe liniile simple fiecare macaz are doua încuietori care au fiecare o cheie. Ai pus macazul pe directa ai cheia A, l-ai pus pe abatere ai cheia B. In caz de eveniment acarul se justifica cu cheia ca a pus macazul cum trebuie. Evident este foarte cruda si nu oferă practic nici o protecție per se. Ulterior au dezvoltat sistem prin care introduci cheia intr-un aparat si deabia atunci daca ai cheia potrivita semnalul se pune pe liber.

rocklee

am fost impreuna cu MARCEL BANU ...intro vizita pe santierul CF 200 SIMERIA ARAD  la podurile 1,2,3 de  peste RAUL MURES ....de linga localitatile  BRANISCA SI LESNIC .....imagini putin mai tarziu ..... :D :D

https://www.google.com/maps/@45.9162684,22.7625918,3127m/data=!3m1!1e3

rocklee