Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Xenos

Bine, e plauzibil, dar sa scurtam timpii de parcurs, sa eliminam lalaiala si sa reducem la un minim rational durata opririlor (5 min Brasov in loc de 20 min, de exemplu).
Totodata, cred ca opriri de genul Azuga si Busteni sunt interesante la trenuri Bucuresti - Brasov si nici chiar acolo la toate (cand eram mic, in Azuga nu opreau decat personalele - asa de ce nu opreste IR-ul si in Poiana Tapului, de exemplu? Eu acolo as avea treaba, ca idee...), dar la trenuri de lung parcurs nu vad sensul unor opriri in Breaza, Comarnic, Busteni si Azuga, ca sa dau un exemplu pe care il stiu mai bine.

Devine din ce in ce mai evident ca optimizarea timpilor de parcurs ale trenurilor spre vest nu se poate face decat printr-o colaborare mult mai buna Romania - Ungaria, si vamal/politienesc si administrativ-feroviar. Clar ca trezirea aia nocturna e profund deranjanta. In 1989 am plecat definitiv (ma rog, un fel de-a zice, asa se spunea atunci) din tara si trecerea frontierei a fost o chestie epocala, eram convinsi cu totii ca putem fi dati jos oricand. Disconfortul psihic a ramas chiar si dupa 2000....
In tot cazul, urmand exemplul mult mai prietenos al fostelor controale de la Hegyeshalom/Bruck an der Leitha (parca), as zice ca se poate unifica controlul (o singura echipa, maghiara sau romana) si efectua in timpul intermediar intre Curtici si Lokoshaza. S-ar castiga ff mult timp.

In fine, am devenit curios, mie linia Lokoshaza Budapesta mi se parea foarte buna, evident comparativ cu linia noastra dinainte de reabilitari, ce e cu ea? Care e viteza maxima? As fi bagat mana in foc ca se merge cu 120 - 140 km/h....parea mai ok ca Bucuresti - Ploiesti, de exemplu. Dar cand am mers eu ultimele dati nu aveam gps pe telefon sa verific viteza...nici nu sunt sigur ca aveam telefon mobil.

Iar pentru turism/deplasari rare un tren de zi cum era fostul Pannonia inainte sa-l strice de tot, care sa plece (in cele 7 ore visate de mine Bucuresti - Curtici) pe la 8 din Bucuresti si sa ajunga pe la 17/18 ora locala in Budapesta mi se pare chiar foarte fain. Si cred ca - cu opririle de rigoare :) - ar fi plin cel putin vara si in perioada sarbatorilor, el fiind foarte util si pentru deplasari interne (Buc Medias sau Alba, Deva).

Xenos

Bun, iar trenuri de noapte chiar am avut si inca avem, cred ca daca s-ar investi putin in modernizarea vagoanelor de dormit si am avea 2-3 la fiecare tren de noapte, putem asigura (partial si acum, dar in conditii adesea precare sau nesigure - rotire de vagoane vechi cu unele noi etc.) cel putin urmatoarele rute interesante chiar si in conditii de reabilitari, dar mai ales acum, cand viteza comerciala medie e foarte mica - vorbeam cu sotia mea de mai multi ani ca in locul CFR Calatori as introduce un slogan de tipul: Incet, dar confortabil - trenurile de noapte CFR Calatori te duc odihnit la destinatie! :D Putin autoironic, descriptiv dar si reliefand un avantaj adesea ignorat.

Deci:
Bucuresti - Brasov - Sfantu Gheorghe - Miercurea Ciuc - Toplita - Deda - Saratel (-Bistrita) - Dej Calatori - Baia Mare (actualul IR 1641)
exista si alt tren pe aceeasi ruta care ajunge la Sighetul Marmatiei prin Viseu, IR 1643

Trebuie neaparat tren de noapte Bucuresti - Tg Mures, nu stiu daca mai exista...eventual cu prelungire Razboieni - Cluj

Bucuresti - Brasov - Blaj - Teius - Cluj - Oradea  - Satu Mare

Bucuresti - Craiova - Timisoara - Arad - Oradea (ultima parte a traseului practic dimineata)

Bucuresti - Craiova - Tg Jiu - Petrosani - Simeria - Arad (actualul IR 1622 parca) - Timisoara (ultima parte a traseului dimineata)

similare pe Buc - Iasi si Buc - Suceava - Vatra Dornei, dar si Timisoara - Cluj - Suceava - Iasi, de ex.

Toate aceste trenuri trebuie sa plece undeva intre 19 - 23 si sa ajunga undeva intre 6 - 9 dimineata, ca sa fie utile....

In mare le cam avem dar ar trebui uniformizata flota de cusete si vagoane de dormit din perspectiva conditiilor oferite, a sistemului de rezervare, a unor tarife mai flexibile si mai avantajoase etc. Adica un efort similar celui exemplar desfasurat de ÖBB, de exemplu (caile ferate federale austriece).
Aceste trenuri pot circula si mai lent noaptea, desi culmea, in cazul lor opririle intermediare sunt mai putin utile (cu exceptia inceputului traseului, de ex Buc - Baia Mare poate strange calatori chiar si din Brasov, pe la 12 noaptea - 1 dimineata) si a finalului de traseu.



frunzaverde

#6677
Busteni, Azuga si Campina (in ambele opreau mult mai putine trenuri <1990) s-au dezvoltat imens. Campina + zona din jur au pana la urma, vreo 60.000 locuitori. Busteniul, care dintotdeauna era "startul" pentru drumetii a devenit tot mai popular. La Azuga a aparut complexul de partii (cred ca au fost primele iluminate si cu zapada artificiala din RO si gondola).

Si da, trebuie eliminata din lalaiala. La Brasov, sunt doua motive pentru lalaiala - motivul principal e ca macazeria e praf si pulbere, 15 km/h peste TOATE aparatele de cale. Din fericire, le schimba acum, odata cu toata infrastructura statiei (poze mai jos). Celalalt motiv e ca foarte multe trenuri lasa vagoane, iau vagoane, sau isi schimba directia de mers (Bucuresti - Brasov - Deda)/tipul propulsiei (Bucuresti - Brasov - Sibiu). Sau toate cele de mai sus, inclusiv doua trenuri care se cupleaza si devin unul singur spre mai departe. In timp ce schimba locomotiva Diesel cu electrica. Si cat timp capacitatea pe Brasov - Sighisoara - Teius va fi limitata, si vor fi intarzieri dintr-acolo, lalaiala se va mentine (din pacate)...

Vama ungureasca nu e prea placuta. Deloc. In 2019, procedura era asa: trezit la 1 noaptea de autoritatile romane (ora Romaniei), scanat pasaport, plecat. Trezit la 0:30 noaptea (CET) de autoritatile unguresti, cu caine lup si lanterne serioase pentru alt scanat pasaport, plecat... Exista o senzatie de "cortina de fier" chiar si azi. Extrem de neplacut. Si e clar ca se poate, s-a putut face control in mers 20 de ani, cu bulgarii se poate control in mers si ghiseu unificat, la fel si pe rutier. Acum cu situatia epidemica e probabil inca si mai rau, cine stie cate formulare ai de completat, de ambele parti, si cate hartoage ai de prezentat...

Linia ungureasca e reabilitata recent (ultimii 10 ani) intre Bekescsaba si Szolnok, viteza maxima de circulatie este 120 km/h, este absolut ok, se doarme decent. De la Szolnok la Budapesta, ambele variante (spre Nyugati sau Keleti) sunt tot 120 km/h, e ok linia. Comparativ, mi s-a parut mult mai lina insa si 614-Curtici si Bucuresti - Predeal decat linia ungureasca (zgaltaie pe macazuri, se simte destul balans). Si daca n-ar izbi vagoanele in Keleti la cupare-decuplare in halul in care o fac, si n-ar fluiera la 4 dimineata cu locomotiva de manevra MAV, cand vrei sa dormi pana la Viena, ce bine-ar fi... Mai departe spre Viena, e linie de 160, e ok, la fel, am dormit bine, si linia austriaca (120) e perfect lina, si perfect sudata.

Cea mai rea sectiune a fost Deva - Arad, am fost fix pe maximul de santier - simteai ca zbori din pat la 30 la ora peste serpuielile de santier. Si ce zgomote facea... Si eu am mers cu dormitorul 70-91, recent construit, pe boghiuri contemporane. Ma intreb cum o fi la cuseta, care-i un 40-70 de prin anii '70 - cat o fi el de modernizat si cu aer conditionat, si cu paturi ok, nu cred ca are tinuta prea buna de drum...

Cu trenurile de noapte sunt complet de acord. Majoritatea rutelor de care zici exista (in principiu cam tot, fara continuarea Timisoara - Oradea). Pentru Tg. Mures este sezonier de noapte, doar vara (daca nu ma insel este cu cuseta). Si ar trebui dezvoltat serviciul in continuare. Astra vad ca face bani cu trenul lor de noapte, asa ca probabil e loc si de privati.

La CFR, vagoanele de dormit sunt ori ultra-moderne, tip 71-70 reconstruit sau 71-90 (vorbim aici de dusuri - care chiar merg si au apa calda, de cabine premium cu dus si televizor, cu tot felul de iluminat "mood lighting", bineinteles cu aer conditionat), ori 71-31 (nemtesti, din anii '60, ambianta scoasa fix din Agatha Christie, cu furniruri grele de lemn, perdele rosii, super-retro toata afacerea; si astea au dusuri, dar nu stiu daca merg). Problema principala la 71-31 este ca nu le mergea aerul conditionat din cauza de freon ilegal - am vazut ca le-au reconditionat recent - sper ca au rezolvat si problema asta...

Cusetele sunt toate standardizate, indiferent de tip (44-31, 40-31, 40-70), pe interior, si sunt super-ok. Este aer conditionat, este caldura, paturile sunt confortabile (la nivel de cuseta de 6 oameni). La pret de clasa a II-a plus un supliment de 25 de lei, nu poate nimeni sa se planga de conditii, sunt excelente! Aici un review:

Pana la Viena am fost cu un 71-90, nu pot sa ma plang nici de pret, nici de calitatea serviciului; mult peste ce primesti in Franta sau Suedia, la de 3-4 ori banii. Daca n-ar fi vama si linia in reconstructie si pandemia, Dacia chiar mi-ar fi util de 2 ori pe an...

Ar trebui insa mult mai multe vagoane de noapte. Adesea se vand toate locurile, si la clasa a II-a noaptea, chiar n-are sens.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

ioandorin

Are dreptate colegul @billy ! Nu le-au lăsat să se târâie cu 50 sau 60 până la noul mers! Imagine din noul B.A.R pentru decada 01-10.10 !



Powered by API/PUM imgur uploader

oc7avian

Quote from: frunzaverde on October 02, 2020, 09:52:34 PM
Unul cu opriri in Ploiesti - Sinaia - Predeal - Brasov face 2h25.
IR 346-le, cu aceste opriri îl văd la CFR cu 2h 21min. Din păcate nu mai țin minte dacă personal am avut întârzieri cu el, iar istoricul întârzierilor nu-l mai găsesc :( Timpii de astăzi nu mă ajută din cauza lucrărilor pe Brașov - Predeal, dar pare că timpul din livret e realizabil. Până la Predeal a ajuns cu avans.



Cu lucrările de acum în care se ridică restricții între Brașov - Predeal nu s-ar putea câștiga 3-4 minute? Psihologic mi se pare că ajută enorm să fie în jumătatea asta a orei. Când caut tren simt că cele cu 2h 40min sunt mai aproape de 3h total și mă oftic când nu pot lua trenul ăla doar puțin mai rapid. Și răbdarea parcă se consumă după acel prag psihologic de 2h, știind distanță dintre Brașov și București.

Oricum, mulțumesc pentru toate explicațiile. Învăț multe  :D Sincer, nu știu dacă trasa CFR de mai sus e reală și de aceea întreb.

Update: acum realizez că pe Iris se poate vedea și ziua precedentă. Atunci am avut 41 de minute între Predeal - Brașov, deci știm că putem atinge 2h23min cu Predeal - Brașov încă nereparată (am ignorat -2 minute obținute până la Predeal în ziua precedentă). Din păcate a picat Imgur temporar și nu pot urca poză. Revin cu ea foarte curând într-un edit.



Xenos

Asta

Exista o senzatie de "cortina de fier" chiar si azi. Extrem de neplacut.

și asta:

Si daca n-ar izbi vagoanele in Keleti la cupare-decuplare in halul in care o fac, si n-ar fluiera la 4 dimineata cu locomotiva de manevra MAV, cand vrei sa dormi pana la Viena, ce bine-ar fi...

ma duc cu gandul si la o posibila atitudine nitel vexatorie a ungurilor, ceva de genul mama voastra, Trianon, da?! :D
E clar ca sunt mult mai neprietenosi cu vecinii de la est fata de cei de la vest....si vamesii erau foarte diferiti in anii 90/2000....pe cele doua laturi....

71-31 (nemtesti, din anii '60, ambianta scoasa fix din Agatha Christie, cu furniruri grele de lemn, perdele rosii, super-retro toata afacerea; si astea au dusuri, dar nu stiu daca merg)

Am vazut prima oara chestiile astea la Karlsruhe, in octombrie 89, cand am pus pasul in RFG, si pareau nave spatiale :D
Am si mers prin 2005 in Romania, Subcetate - Bucuresti, veneam de pe munte...ff ok, mergea si dusul....sigur masiv uzate moral pentru 2020....pacat ca n-au comandat mai multe noi de la Astra!
Cele cu care mergeam prin anii 80/90, probabil chestii redegiste, ma gandesc ca au disparut de mult....

Ar trebui insa mult mai multe vagoane de noapte. Adesea se vand toate locurile, si la clasa a II-a noaptea, chiar n-are sens.

Total de acord! Acolo e economie socialista, se tin cele mai bune cabine pentru deputati si alti mahari, cei care platesc sunt asezati pe roata sau nu gasesc nimic! Ar trebui minim 2 de dormit si 2 cusete la fiecare tren de noapte! Si curmata coruptia nasilor cu sistem de rezervari in care sa vezi exact ce paturi sunt libere in tot trenul!


frunzaverde

#6681
@oc7avian : E perfect plauzibila trasa. Aproape toate trenurile cu care am fost in ultimii 5+ ani si urca si coboara Predealul mai repede, pentru ca au tonaje mai mici ca in livret, asa ca se pot scoate 1-2 minute asa. Si 346 are trasa de 140 pe Bucuresti - Ploiesti.

Si eu sper ca pe Predeal - Brasov sa urce viteza dupa lucrarea curenta, macar 2-3 minute. Pana la urma, se pot scoate pe Predeal - Brasov si 23 de minute daca se aduce linia la standardul original.

Apropo de 2h20 - 2h40, cand sunt in Romania, trenul "favorit" e trenul de dimineata Brasov - Bucuresti gandit pentru "business" (1632 ii zice anul asta) - opriri mai putine, trasa de 140 pe Ploiesti-Bucuresti, si orar cum imi convine. Are 500-550 tone pe livret, si de obice 160-210 tone reale (3-4 vagoane). De obicei urca Predealul de au timp calatorii sa iasa si la o tigara... Dar nu o data s-a intamplat sa ajunga cu 5-10 minute intarziere in Bucuresti pentru ca Depoul Brasov a pus la tractiune o rabla defecta, limitata la 100...

@Xenos: Senzatia mea la vamesii unguri a fost ceva de genul : "ia sa vedem daca prindem si azi picior de sirian/afganez/somalez"... Si da, a prins nationalismul la ei bine de tot, se vede clar din atitudinea vamesilor - au dotari ultimul racnet, de la uniforme la caini si la comportare - si atitudine (nu comentez daca e sau nu justificata) de "protectorii civilizatiei" etc. etc. de hoardele barbare de la est.

Dar e incomparabil mai lejera decat vama ruso-finlandeza. Acolo e incredibil (desi se face control in mers). Vamesii finlandez arata precum Thor, inarmati pana in dinti, antrenati sa nu aiba nici un fel de expresie faciala, cu uniforma perfect imaculata, cu catusele la vedere. Si cand treci vama, efectiva, la 30 km/h, prin campuri de sarma ghimpata, cu reflectoare puternice, cu soldati cu caini latrand in ceata... Si pe urma se suie rusul - uniforma soioasa, mutra de spagar, ochii mari la turistul american/bancomat umblator...

Si da, ar trebui vagoane de noapte mult mai multe - dupa mine, serviciile de noapte nu ar trebui sa aiba deca un singur vagon clasa, pentru eventualii calatori locali pe distanta scurta. Restul, cusete si dormitoare. S-a rezolvat (in sfarsit) cu spagareala - acum pe interne e diagrama deschisa, nu se mai pot face mismasuri cu pastrat cabina buna sau alte asemenea prostii, nu se mai inchid diagramele cu paturi blocate sa nu mai poti lua pat ca l-a pastrat nasul, gata. Poti lua pat cu 10 minute inainte sa plece trenul din gara, de la casa. Poti chiar sa zici cabina in care vrei cand cumperi online, ca sa nu prinzi roata. Nu mai merge sa iei clasa a 2-a si sa vorbesti cu nasul si sa primesti single-ul cu dus la jumate de pret fata de "oficios". Nasii sunt sictiriti dar... asta este.

Eu unul alte vagoane Astra de dormit n-as mai lua pana nu fac o generatie noua - 70-91 arata nave spatiale, dar e clar ca Astra n-are experienta cu WL-uri, si trage in jos la confort. Se vede ca sunt adaptari din Corailurile de zi (ca si la francezi, de altfel), cu cateva bube, toate mici, dar enervante:
- antifonarea e mult mai proasta ca la 71-31-uri; e aceiasi antifonare de zi, insuficienta noaptea.
- ventilatia vine pe sus, ca la vagoane clasa. Ia patul de jos daca poti.
- o idiotenie totala sistemul de cuiere si prinderi, iti cade cuierul pe tine daca esti in patul de sus
- un sistem de conversie pat-scaun complet manual, imposibil de manuit cu usurinta (insotitorul de vagon poate rezolva asta usor)
- un sistem de climatizare care se reseteaza frecvent (pe caldura de 30C - era decembrie, dar mie nu-mi place sa dorm la 30C)
- un sistem de perdele complet idiot. Sistem modern, scandinav, cu jaluzele. Dar au uitat stopurile, asa ca trebuie sa prinzi lantul intr-o gaica, care nu tine.

Nu-s rele ca prima incercare, dar au nevoie de un produs evoluat. DWA-urile (si modernizarile de la Grivita), ca si 71-31-urile se vede ca-s facute de cineva care avea mai multa experienta.

Est-germanele nu mai circula, nici cusetele (50-30, 59-50), nici dormitoarele (60/70-50). Cusetele au fost reconstruite, dormitoarele cred ca casate? Erau un dezastru vagoanele alea - fara climatizare, fara dusuri, cu paturi tari ca piatra si cabine inghesuite. Si DWA-urile (comanda din anii '90) au fost reconstruite. Ungurii si le-au pastrat pe-ale lor, le folosesc doar vara, chartere Budapesta - Split/Zadar/Pula.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

oc7avian

Mulțumesc mult de răspuns. Uitasem despre tonajul din livret, chiar dacă s-a discutat mult aici.

Acei 23 de minute post reabilitare gigea ar duce ruta asta la 2h5min. Dar să zicem că e caz ideal. Cred că dacă atingem 2h15min - 2h28min reali (cel mai rapid - cel mai lent IR în funcție de opriri) deja psihologic devine mult mai atractiv trenul.

Eu door to door făceam 2h30min cu mașina în pandemie mers 100% legal, ba prea legal  :lol:. Aglomerația înseamnă uzual 3h30-4h, apropiat de transport public - tren - transport public pe timpii actuali. E foarte interesant amestecul de fluxuri de trafic.

Totuși trenul e deja plin în anumite zile, deci are atractivitate. Cred că aș prefera livretul actual cu numărul de vagoane stipulat acolo în zilele în care statistic se știe că e trafic. În rest, vagoane mai puține și timpi mai buni. Da, cumva cer livrete personalizate pe zile :lol:

frunzaverde

@oc7avian - cred ca da, psihologic 2h25 suna cel mai bine; desi orice sub 3h bate lejer masina pe DN1, si e si mult mai confortabil. Cea mai simpla solutie pentru redus timpi este trecut toate trenurile de calatori rang 3 la 140 km/h e Bucuresti - Ploiesti, si reparatul restrictiilor nenorocite dintre Predeal si Darste.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

athosga

Din cate stiu, chiar momentan se face o investitie in Budapesta sa faciliteze rutele de tranzit. Poate o sa faca sa reduca timpii si la trenurile internationale (gen Bucuresti - Viena), dar nu cred, din cate stiu, totul se face in primul tand pt. trenurile naveta. Iar in ce priveste ruta granita (Lőkösháza) - Budapesta, reabilitari sau nu, trenurile fac 3 ore constant, de vreo 30 de ani.

dorum

Oare au inceput sa betoneze cu cofragul mobil la tunel CIPA?

cristi5

@athosga
Despre ce se face la Budapesta pt imbunatatit tranzitul am gasit numai asta

https://www.railwaypro.com/wp/mav-plans-budapest-railway-ring/

Poate gasesc sau au informatii alti colegi

@Xenos s-a mai discutat, nu stiu pe ce topic: cam tot transportul CF maghiar este cadentat. Si un maghiar daca vine de la Szolnok si vrea sa continue spre Viena are la fel de mult de asteptat in Keleti pt ca trenurile dinspre Szolnok sosesc toate cam la acelasi minut si cele spre vest/Viena pleaca multe minute mai tarziu. In consecinta Dacia doarme la Keleti, gen. Nu e nimic politic sau nationalist.

Si fireste ca orice imbunatatire a situatiei "schimbarii la Budapesta" va fi in primul rand pt localnici, si daca romanii vor putea profita, va fi foarte bine.

dan tm

 

Am citeva poze, de la sol" chiar daca e epoca celor aeriene. O sa pun cîteva pe aici. Daca nu corespund se pot sterge


















linia spre Hunedoara(la nivel)
















Powered by API/PUM imgur uploader