Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 12 Guests are viewing this topic.

cristi5

@daniel_avram da dar:
- la autostrazi se implica politicul. Pentru fondul forestier de pe PiSi 2 s-a implicat insusi seful consiliului judetean Valcea. Sa nu mai vorbim de implicarea personala a ministrilor si secretarilor de stat la "deblocare", uita-te de ex la postarile lui Scriosteanu, ca sa vorbim doar de chestii recente
- de autostrazi stie tot functionarul ca sunt urgenta nationala. De CF mai greu.
- pe Fidic rosu flexibilitatea e mai mica si multa din responsabilitate e la stat, deci mai multe capcane birocractice
- capacitatea administrativa a CFR e mult mai mica decat a CNAIR. Angajati mai putini, salarii mai mici.

Dar multi prefera sa spuna ca CFR sunt niste papa-lapte ca nu se stiu descurca in jungla birocratica. Si concluzia e ca trebuie RK, ca pentru aia nu trebuie birocratie. Si gata. Lipsa totala de interes pt rezolvarea celor de mai sus.    Plus ca e clar ca o reconstructie nu poate fi gata intr-un ciclu electoral, dar un RK superficial e gata rapid.

Pe de alta parte loturi fara probleme birocratice majore cum e 2A intarzie 4 ani. Constructor serios, nu Aktor. Dar si Webuild stie ce prioritati are politicul. Sunt convins ca fiecare zi de intarziere pe 2A e justificata si aprobata de consultant. Vreme rea. Nu s-a putut lucra la firul X pt ca treceau trenuri pe el, etc. In schimb pe 2B unde-i mult traseu nou, au stat 5 ani dupa fond forestier...

Suna conspirationist dar e posibil ca loturile CF sa fie intarziate intentionat, sa nu consume fonduri POIM si PT, si sa nu consume din capacitatile industriale. Adica daca ai o capacitate limitata de a ridica terasamente sa zicem, evident ca o vei folosi la autostrazi.

E posibil si sa nu poata constructorii mai mult. Dar, pe bune, chiar toti sa intarzie cu anii? Unii dublu termenul initial, altii triplu... Chiar si Arcada care-s localnici si deci le putem cere niscaiva patrotism? De fapt nici n-am auzit de vreun apel la patriotism pe CF. Se cere patriotism doar la autostrazi.

cristi5

@daniel_avram

Ca tot vorbim de birocratie, tocmai am aflat ca linia de 400kV care trece pe la Vetel (vizibila pe filmare) nu e receptionata inca. Dupa aproape 7 ani de contract de executie, pe care toate utilitatile trebuiau relocate teoretic inainte de semnare!

Coincidenta sau nu, firele CF noi se opresc fix la LEA. Cica urmeaza receptie "saptamana asta" dar deja am auzit multe basme.

Dar parerea ta care e? De ce nu se fac birocratii (de la arheologie la utilitati) pe CF la fel de repede ca la autostrazi?

Xenos

@cristi5 and all: e foarte probabil că dezinteresul pentru feroviar face să existe cel puțin o conivență tacită, dacă nu explicită pentru depășirea termenelor și realocarea fondurilor pe rutier.
Dacă este așa, trebuie să conștientizeze și Uniunea Europeană că noi îi facem din pix, prevedem niște investiții cu devize umflate, faraonice, dar care oricum nu se mai fac și banii se realocă.
Așadar, viitoarele alocări de fonduri pt România ar trebui să depindă de o absorbție efectivă pe feroviar și de indicatori efectivi pentru folosirea liniilor reînnoite.
De exemplu, mie mi se părea și mi se pare în continuare de la sine înțeles că nu are rost să finanțeze mega-lucrarea de pe acest Coridor fără să fie indicative clare de număr trenuri călători pe Brașov-Simeria-Arad, de viteze minime și timpi de parcurs maximi.
Problema este și în mentalitatea de tipul marfa are prioritate, mentalitate ceaușistă și fără legătură cu Europa civilizată. Nu, marfa nu are prioritate, dar am făcut un coridor cu o capacitate suficient de mare ca să încapă în bune condiții și marfa (firește că și aici ar trebui indicatori clari). Investițiile faraonice în rectificări de traseu pe Bv-Sighișoara de ex, dar și Sighișoara - Simeria nu au sens decât pentru călători, pentru marfă aliniamentul vechi era arhisuficient.
Dar dacă noi nu conștientizăm ca societate că fără transport feroviar eficient ne sufocăm, de aici vine și lipsa de entuziasm, cumva o lipsă de finalitate - ok, am băgat 3 miliarde de euro, pt ce, 3 trenuri regio cu vagoane răpciugoase/zi și pt Dacia și alte vreo două trenuri?
De ex, pe București-Cluj-Oradea, ca să merite investițiile astea, ar trebui minim 5-6 trenuri directe pe zi, cu vagoane perfecte (minim 10), max 6 ore pana la Cluj, max 8 ore pana la Oradea cu totul. Și atunci o să reapară și călătorii.
La fel, ca să rămânem pe Coridor, tren IR cu mers îmbunătățit cu vagoane comune (ramura Cluj, respectiv ramura Arad - Timișoara), cu separare în Alba-Iulia (și rebrusare direcția Cluj-Oradea), ca să scoatem iarăși ceva de genul 6 h 30 min Buc - Arad și încă maxim 30 min până la Timișoara (că până se face celălalt Coridor cred că vom fi pensionari bine de tot).
Iar dacă nu vrea marele CFR Călători (sau nu poate), atunci licitație pe trase cu indicatori clari pe material rulant și timpi parcurs (minim 10 vagoane confort, cu limită de viteză minim 160 km/h, locomotive noi BoBo etc.)

Cetatean

Indferent de cat de "inapt" ar fi statul roman prin structuile lui; ma refer la toate autoritatile care sunt implicate in proiectele astea de la afer,isc,agifer,cultura,cfr,ministere etc as vrea sa se inteleaga si lipsa de mobilizare pe durata de desfasurare a acestor contracte,da? Am spus-o si o sa o mai spun!

Putem sa luam ce caz sau ce zona vreti voi,de pe coridor si sa analizam.
Daca tu,antreprenor pe o varianta noua de traseu,prin lunca Muresului,lasam zona asta de la Vetel,de la ordinul de incepere pana cand au trecut trenurile pe ea,au durat 5-6 ani,dar tu ti-ai asumat 3 ani,e doar vina beneficiarului?
Si la mime vrajeala aia cu mutat 2 sarme,sincer...la un contract de sute de milioane de euro,muti ce cabluri,curent vrei tu in maxim 6 luni!!!

Am spus si o repet,manageri de proiect de la beneficiar cu "linie" directa la minister,ministru sa poti solicita si modifica erori de proiectare/executie rapid.

In toate zecile astea de filmari,eu n-am vazut niciodata lucru in forta la CF.
Sunt pasaje de 300-500 m incepute acum 6-7 ani,pe care nu se circula.De cetatea/cuptorul de la Varadia mai zicem ?
La genul asta de probleme trebuie luate decizii,scurt,rapid!
Ok,nu mutam cetatea,mutam linia. Ce implica? 1-2 km fata/spate. Ok,cat costa? Cine a gresit? Avem bani? S-a facut asta? Nu. Stam. Asteptam ca poate se muta singura.

La Micia pana la urma ce varianta au ales? Aia cu "ballastless track/precast" sau e doar ceva provizorat?

Xenos

In toate zecile astea de filmari,eu n-am vazut niciodata lucru in forta la CF.

Asa este, si asta vad eu diferenta la RK-urile din prezent. N-o fie ele ideale, dar pare ca lumea munceste pe ele. La proiectele mamut se lalaie. Prima oara am vazut asta la PORR pe Campina-Predeal, care inchidea fire si nu facea nimic vreo 2 ani. Dar apoi s-a tot agravat situatia (inteleg ca tine si de schimbul de hartii cu beneficiarul, care e clar varza, dar sunt de acord ca antreprenorii sunt clar vinovati).

daniel_avram

@cristi5 M-am tot gandit la asta si efectiv nu gasesc o explicatie plauzibila. Oricat as incerca nu am cum sa nu ma gandesc la ideea de conspiratie. E clar ca politicul e setat pe rutier, acolo trebuie miscat ceva, cum? N-am nici cea mai vaga idee.

Istoria recenta ne-a aratat ca daca politicul doreste se face, daca nu, nu. Probabil ca atunci cand vom avea 1-2 proiecte de succes se va schimba ceva, adica atunci cand politicul se va putea lauda cu ceva pe feroviar. Din pacate nici societatea civila nu prea pare interesata de feroviar, adica sunt catea grupuri pe FB dar nimic mai mult, timp in care pe rutier avem deja cateva ONG-uri. Ma bucura sa vad ca API a inceput dea o mai mare importanta feroviarului dar e mult pana departe.

Vlad94

^^Faptul ca statul nu isi face treaba cu expropierile si nu asigura terenul nu permite finalizarea proiectului. Nu are antreprenorul niciun interes sa forteze. La Batuta s-a statul chinuit 6 ani sa scoata din circuitul forestier, timp in care s-a finalizat tunelul de langa. Antreprenorii speculeaza orice proiect slab si orice autoritate de stat care nu isi face temele din vreme si care are proiecte, pentru ca atunci intarzierile nu sunt din vina lor.
Imi pare rau sa o zic, dar ai scris cateva perle de toata frumusetea. Cum sa mute antreprenorul sarme de capul lui? Sau sa muti traseul la Varadia? Cine sa il proiecteze si sa il execute si cu ce bani? Il scoti din contract, ca pe A3?
Ca sa mearga santierele feroviare, trebuie sa ai proiecte bine facute si atent monitorizate si daca ai constructori neperformanti, sa ii analizezi si sa ii elimini din sistem. A, si politicul sa dea doi bani pe calea ferata.
Dar cum asta nu se intampla, ramanem cu ce avem.

Cetatean

Din necunostintele mele, antreprenorul muta prin subcontractori "sarmele". Are bani prinsi in proiect pentru asta. Contracteaza firme si executa lucrarea.
Tu zici ca sunt perle? Te rog sa imi explici cum vezi tu solutia la o problema care tine in loc o lucrare de sute de milioane de euro? Plus ani de executie in plus. Stii cine plateste actualizarile pentru contractle astea? Perlele mele,nu? 

Daca antreprenorul a identificat niste probleme pe care beneficiarul le-a omis in toti pasii de la sf la pt,de ce nu putem face reproiectate? Spre exemplu o cetate. Daca beneficiarul nu da semne,tu ca un antreprenor de buna credinta poti sa propui chestii. Bani sunt! Daca nu merge nimic,scoate din contract,daca te incurca. Fa un provizorat,dar fa ceva. De ce nu zice nimeni nimc din CFR de sutele de milioane ce o sa le platim pe actualizari? Pentru lucrari care trebuiau executate acum 5?

cristi5

@Cetatean CFR sigur a avut un rol la relocare. Se poate gasi contractul pe SEAP si vazut ce prevede cu privire la relocari, fond forestier, arheologie... Dar din cate stiu sunt in sarcina beneficiarului, cel putin partea de obtinere a avizelor.

CNAIR a mutat demult toate astea la antreprenor, ei fiind practicanti de design&build.

Cetatean

Ok. Multumesc! Atunci e bine unde suntem si cum suntem. Deci practic cfr-ului i-au trebuit 7 ani de executie plus inca vreo 2 cat au fost licitatiile in contestatii plus inca minim unu de atribuire,deci in total vreo 10 ani ca sa isi dea seama ca tre' sa mute o linie de inalta si vreo 2 stalpi. Culmea,acestia fiind pe o varianta de traseu,unde daca nu mutai linia n-aveau aia cum sa bage buldozerele.


Ce va spune asta in managementul unui contract? la un audit sau in fata hulitei curtit de conturi de care se tot K@k@ toti pe ei? Cfr n-a identificat riscurile la timpul oportun privind relocarea LEA si astfel au aparut costuri suplimentare si o durata de executie cu 5 ani mai mare,decat contract? 
Is curios cat o sa vina nota de plata pentru erorile astea...

daniel_avram

Punctual vorbind, e adevarat ca scoaterea din fondul forestier sau relocare LEA nu sunt chiar cele mai simple lucruri nici pe rutier. Institutiile implicate in ambele cazuri au tendinta de a tergiversa lucrurile cat de mult se poate, dar aici intervine cealalta parte interesata, pe rutier e antreprenorul, pe feroviar beneficiarul. Nu de putine ori am vazut si pe rutier LEA in jurul careia s-a construit autostrada, deci nu s-a blocat de tot santierul. De aici fiecare trage ce concluzie considera. Si cu arheologia au fost tot felul de situatii ba chiar cu santiere blocate dar pare ca aci lucrurile se misca mai repede, pe rutier zic.

@cristi5 Pe proiectele noi, Oradea-Cluj si Arad-Caransebes lucrurile astea raman in sarcina antreprenorului sau tot a CFR?

cristi5

@daniel_avram proiectele PNRR sunt design&build (spre deosebire de Rin-Dunare care sunt doar executie) deci birocratia e mai mult la antreprenor. Si foarte mult traseu existent. Doar dublare pe teren care e deja al CFR. Variante de viteza minore, care fireste pot pune probleme birocratice mari, dar sunt putine.

De-asta am zis ca acolo va fi un test pt cata forta vor/pot constructorii sa puna pe CF. Mult mai putina birocratie teoretic, au front de lucru dupa ce a iesit AC.

Exceptie e Timisoara, unde constructorul tot proiecteaza (solutii rutiere mai ales) si orasul respinge. Dar acolo vedem clar (gasesti pe topic video de la sedintele comisiei de urbanism) ca constructorul se ocupa direct de avize.

cristi5

Sursa Linkedin. Al doilea TBM e gata de lansare  ("lipit" de perete)















cristi5

Ieri a avut loc o rupere de nori intre Valea Lunga si Copsa Mica. A rezultat intr-o viitura care a spalat partial prismul de piatra sparta.

In zona exista un pod destul de mare dar se pare ca nu a fost suficient

Cateva trenuri Regio au intarziat mult. Noroc ca nu sunt multe trenuri...













Locatia podului, problemele la terasament sunt ceva mai la vest