Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

misiekwas

Exact. Oare mecanismele care ne-au adus Aktor s-au schimbat? Eu as zice ca nu prea. În ce privește ajustarea de preț, intrebare se pune: ce garanție avem ca dacă facem asta, Aktor și Alstom, companii care nu prea au istoricul cel mai grozav, vor îndeplini contractul dacă nu-l îndeplinesc acum?

alinuttt

Când am fost în vizită pe șantier anul trecut, îmi amintesc că aflasem informația că actualizarea din prima OUG îi ajută să nu lucreze în pierdere. Acum cred că în mod rezonabil ne putem întreba, având în vedere natura acestor contracte de execuție întinse pe o lungă perioadă de timp, dacă nu e vorba în mod firesc și despre riscuri contractuale. Este oare datoria beneficiarului să suporte în întregime riscul contractual? Onest vă spun că opinia mea este că nu doar statul trebuie să suporte riscul impreviziunii contractuale.

frunzaverde

#10277
Intrebarea o concretizez eu un pic:

1. Care e problema sistemica care a facut ca o firma sa se lupte in instanta trei ani si apoi sa castige si apoi sa semneze un contract care prevede ca preturile nu se indexeaza, pentru ca apoi, aproape imediat, sa se planga de pretuirle agreate si sa ceara prin metode necontractuale indexari? Adica nu justitie si claimuri ci lucru la ralanti.

2. De ce statul e incapabil sa penalizeze firme care castiga contracte dar nu au capacitatea sau dorinta de a respecta contractele? Adica de ce e disciplina contractuala asa slaba?

Punctul 2. acopera si "e proiectul prost". Pai proiectele tehnice n-au fost facute de CFR in house, au fost facute de firme private contractate prin mecanisme de achizitie publica, deci problema e recurenta.

@cristi5 raspunde la o mica bucatica din problema : din diverse motive statul nu poate sa penalizeze constructori neseriosi. Neseriosi (si incapabili) nu ca ar zice politruci gen Grindeanu, ci pentru ca sunt vazuti ca atare de observatori externi fara parti-pris-uri care fac monitorizare (inclusiv API).

Ceva din legislatia prost tradusa din "aquis", practica functionareasca, calitatea functionarilor care au scris contractele, calitatea celor care, calitatea juristilor MT, cutumele etc. etc. fac ca statul sa fie "lame duck". Cu rezultatul ca in mod automat firmele neserioase vor expoata asta -- o firma serioasa isi va calcula costurile corect, una balcanica va zice "fac ieftin" ca apoi sa nu faca si sa incerce sa exploateze statul slab.

Probabil o mare parte din asta e atitudinea, de ambele parti, de "merge si-asa" combinata cu smechereala "hai sa vezi cum il frec eu pe fraier". Doar ca statul de obicei e mai in chingi ca privatul (privatul are avocati de zeci de milioane de $ on call, statul nu), asa ca pana la sfarsit iese fraierit.

Solutia e complexa, dar vad trei inceputuri, din teorie:

- inapoi la teorie si refacut legislatia de achizitii incat sa functioneze ca in restul UE, nu ca in Romania, unde firme in prag de insolventa castiga contracte de zeci de milioane. Aici includem si contestatiile - probabil va fi nevoie de un circuit special in justitie pentru infrastructura, cu termene fixe, cu prelungiri limitate, si cu judecatori specialisti - mai ales in perioada de 20-30 de ani de-acum in care RO trebuie sa construiasca mult. A, si legislatia asta facuta in asa fel incat sa pedepseasca aspru tendinta balcanica de "hai ca-l fraieresc pe asta" si de "las' ca merge si asa" dar sa rasplateasca tendinta pozitiva de "hai s-o scoatem la capat" cand e varza. Croatia pare ca a reusit. Este incredibil ca firme insolvente sau la limita insolventei, stiut ca nu au cum duce proiectul de oamenii cu informatii private zero, au castigat licitatii pe scara larga (gen TS, gen Straco), cand tot mecanismul european de achizitii publice e gandit sa previna explicit castigarea contractleor de entitati falite sau in mari dificultati.

- resurse la nivel de functionarime : oameni bine platiti sa scrie contractele si sa conceapa licitatiile, asistati de o agentie dedicata in advice juridic si contractual de calitate (in locul tonei de secretare si juristi slabi si fragmentati), preferabil la nivel de guvern, nu sparti in "pseudo-companii". Nu sunt multe licitatii anual de 50+ milioane de euro - astea ar trebui centralizate, cu un "shock team" platit ca lumea.

- o echipa ca lumea de monitorizare a contractelor din perspective contractuale, si o echipa juridica stabila a statului pe masura celei private. In trecut, Romania a avut succese reziliind si amendand si penalizand contractorii pe care ii percepea ca nu fac treaba. Efectul macro a fost bun - de la dubiosi gen Todini care abandonau santiere si santiere complet oprite la fiecare claim, anii urmatori au avut cele mai multe PIF-uri din istorie si la autostrazi si la cai ferate si chiar si la aeroporturi. Problema e ca n-a tinut ca nu avea cum sa tina - in parte pentru ca functionarii statului au dat cu barda aiurea fiind insuficient de competenti sa separe problemele - amendand si unde era vina lor; in parte pentru ca si atunci unde contractorul a dat-o cu mucii in fasole rau, statul nu a putut-o dovedi - contracte slabe combinate cu trimis la tribunale si arbitraje juristi interni, neexperimentati, adesea slabi versus echipe legale de milioane de euro.

Dar e clar - cat timp vom schimba regulile jocului pe parcurs ("contractul nu are indexari, da' las' ca opriti voi lucrul ca nu mai faceti profit ca dam noi la pace si va dam un OUG care rezolva") si nu vom avea disciplina contractuala si "hard budget constraints", firmele serioase nu vor avea vreo dorinta sa participe. Nu de alta, dar majoritatea firmelor din Vestul Europei nu stiu sa calculeze in riscuri banesti si sa faca due diligence solutii "jmekeresti" cu greve ad-hoc in care contractorul merge la ralanti, si probabilitati de ordonante care schimba contracte la jumatatea lor...

Asa ca ramanem cu ce avem. Si cand vedem ca nu merge, inventam noi pseudo-solutii gen ordonante din astea, si zicem ca "vai teoria". Teoria e buna, ca merge in Franta, Spania, Austria, Olanda, Germania, Danemarca si Suedia. Practica romaneasca, aia e ce nu merge!

P.S. Cum poate sa existe increderea necesara intr-o parte contractuala care s-a luptat "tooth-and-nail" pentru un contract in care isi asumau explicit riscul de inflatie, pentru ca apoi sa ceara (aproape imediat) ca statul sa-i preia riscul de inflatie?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut


pasadia

Lasa-i te rog sa continue pe topicul adecvat (chit ca vor exemplifica cu situatii din contractul Apata - Cata).

District EA

#10280
Arad - Curtici (dus - întors) - 14 august 2023. E finalizat km 614 - Curtici, sau e încă 99,8 %?

cristi5



Arcada a inceput sapatura la tunel Mureni (confirmat si de beneficiar)

In rest nu se vede mare lucru pe acest video. Urmeaza deschiderea firului nou Sighisoara-Albesti, apoi se aude ca se vor muta pe Archita-Vanatori, si ar urma sa vedem multe variante provizorii, inflexiuni, etc, pt ca traseul proiectat intersecteaza existentul in multe locuri


cristi5

@florin74 si-a amintit amanunte despre ce ne-a spus CFR la inceputul anului.

Pe Bv-Sighi s-a aplicat ordonanta 64/2022 care actualizeaza preturile incepand din ianuarie 2021. Deci scumpiri legate de razboi.

https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/255065

Ce nu e rezolvat pe Bv-Sighi (si e rezolvat prin alt OUG pe celealte proiecte rutiere si feroviare (POIM) indiferent daca erau intarziate sau nu, indiferent daca antreprenor era Aktor, Webuild sau UMB) sunt cresterile de preturi 2017-ian 2021.

E interesant ca aceasta actualizare ar schimba "baza" de calcul si pentru ian 2021, deci formulele din OUG 64 ar urma sa fie re-aplicate pe preturile 2017-2021 actualizate...

@florin74 estimeaza ca cu OUG 64 sunt acoperite cam 25% din cresterile de preturi.

Vom afla cu siguranta cand/daca se rezolva si restul de 75%, asa cum intentioneaza/incearca guvernul.

PS: a nu se intelege ca sunt multumit de cum arata santierul dupa 3 ani, sau de cum se circula. Inteleg si inclinatia de a injura zugravul, dar dupa 12 ani si 9 contracte numai pe Sighi-614, semnate pe 3 ani dar terminate in 7-11 ani, eu sunt foarte convins ca vina e impartita frateste intre zugrav si proprietarul apartamentului. Si vreau sa vad si eu zugrav care sa lucreze cu preturi la vopsea din 2017, cand el cumpara vopseaua in 2023, mai ales ca zugravii de la celelalte apartamente ale chiaburului au semnat act aditional.

Exista loturi unde zugravul e un lenes betziv, unde statul pare ca si-a facut toate temele. Ilteu-Gurasada de exemplu. Ups, si acolo aflam de probleme de fond forestier. Dupa 6 ani. Hm. Si acolo zugravul a emis o factura mare, deci a fost (in sfarsit) treaz in ultimele luni.

frunzaverde

Deci ei au luptat din 2017 pana in septembrie 2020 sa castige un contract in care scria negru-pe-alb ca preturile nu se actualizeaza, ca apoi sa nu lucreze si sa ceara actualizarea fix pentru perioada aia? Si statul, culmea, e dornic sa le dea asta...

O sa fie foarte intersant sa vedem reactia auditorilor CINEA la asa ceva.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Quote from: Xenos on August 16, 2023, 12:59:20 PMExistă o tendință lentă dar sigură ca lucrările de infrastructură reconstrucție cf să dureze tot mai mult, iar bătaia de joc pentru călători să fie mai mare, nu mai mică.
Aici socotelile

Pe Sighisoara-614 nu sunt inca convins ca "dureaza tot mai mult": Simeria-614 (care includ semnalizare) s-ar putea sa fie mai rapid in medie decat Sighisoara-Simeria (chiar daca nu luam in considerare semnalizarea care a mai adaugat 1-3 ani la revenirea pe 2 fire). De ex Webuild pe 2a 614-Barzava s-ar putea sa termine in 77 de luni (ca promiteau ca fac receptie anul asta), sub recordul Swietelski de 82 de luni (care e record, dar tot jalnic este). Chiar daca Webuild vor "confirma" intarzierea certificata deja (martie 2024), vor termina in 80 de luni. Vin din urma si 2b cu 85 de luni si FCC pe Simeria-Gurasada, care ar putea stabili un nou "record", la 76 de luni.

Sigur, ne putem pune intrebarea de ce Sighisoara-614 dureaza peste 80 de luni loturile, iar Campina-Predeal la munte a durat 60 de luni sau sub (?). E o intrebare buna.

Apropo, ca vorbim de Railworks: pe Sighisoara-Simeria, Aktor-Arcada detin locul 2 dupa Swietelski, cu proiectul (Micasasa-Coslariu) terminat 88 de luni. Sigur, Ilteu-Gurasada (vreo 90-100 de luni) poate sa compromita media 614-Simeria, dar cu Coslariu-Vintu care a durat 114 luni, mi-e greu sa cred ca media 614-Sim va fi mai mare decat Sim-Sig.

Pe Brasov-Sighisoara conditiile nu sunt aceleasi ca si pe celelalte 9 proiecte de pe Bv-614 pt ca
(1) sunt proiecte pe 4 ani, nu pe 3, pt ca proiectele sunt mai complexe, chiar si cel de capete are 3 tuneluri, plus varianta complexa Mureni-Archita
(2) au lucrat 2 ani cu preturi neactualizate deloc, si 1 an cu  25% din actualizare.

Eu pot sa inteleg ca pe calator nu-l intereseaza actualizarea, dar na, poate noi pe forum am putea sti mai bine. Sincer din ce aud din partea CFR sunt absolut convins ca vina e impartita frateste intre CFR si Railworks. Mai ales ca presiunea traficului e mai mare pe Bv-Sighi decat pe Sim-614 de exemplu (ca mai merge trafic spre Cluj etc).

Am povestit mai sus ca dupa 70% din timpul contractual (unde e acum Apata-Cata) 614-Barzava era la 12%. Deci inca nu sunt convins ca loturile Bv-Sighi vor stabili un nou record negativ. E posibil... Vom vedea dupa sezonul 2024. Dar si cifrele dupa sezonul 2023 ne vor da un indiciu. Se mai pot face procente anul asta, iar la tuneluri (Mureni, Ormenis fir 2 cu TBM) se poate lucra si iarna. Ba chiar vor trebui sa lucreze cu TBM odata pornit.

Problema e ca la un ritm de 0,5-1% pe luna lumea se satura si discutam noi mai mult pe forum decat inainteaza proiectul...

Quote from: Xenos on August 16, 2023, 12:59:20 PM- Curtici - Arad - km 614: o butaforie în câmp drept, nici nu merită discuția (dar înțeleg că tot nu e gata complet)
A intrebat mai sus si @District EA . Curtici-614 (lucrari civile) nu apare in stadiul proiectelor CFR, deci e probabil gata si cu garantia deja expirata. La semnalizare din cate stiu nu s-a dat receptia finala si nici certificarea CE pt operare ERTMS (desi testele sunt gata si au trecut).

motorzbh

Mai sunt inca neconformități la Arad. Cartele cu rata de defectare de 150%...

Cuneo


District EA


zone_rider

Pasajul acela de la Radna este in acelasi stadiu de vreo 4 ani. Ma mir cum de nu le e rusine constructorilor.

mariusbalasa

@cristi5
,,Arcada a inceput sapatura la tunel Mureni (confirmat si de beneficiar)''
... Scuza-ma dar nu mai inteleg nimic.  O:-)
Cum se sapa, cu ce se sapa?
Au reusit sa asambleze ce tunelier ?
Au construit deja fabrica de boltari si i-au dat drumul la produs? In luna septembrie 2022 vedeam fabrica in piece detasate, ce au facut intr-un an de zile?
Cineva din teren ar putea face un tabel cu cele 4 tunelierele pe ce tunele si portaluri vor incepe forarea? progresia sapaturilor,etc...?