Transportul rutier de persoane

Started by dragos76, December 12, 2016, 02:40:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

E vorba de transportul rutier. Vrei să îl elimini total?

shift2rail

Transportul rutier "in comun" da.

Sa ne spuna dl Anastasiu cand a folosit ultima data autocarul intre doua orase mari din Germania.

horatiu.cosma

^
Doamne ferește, ce aberație.

TVlad

Tarile cu apa calda au retele dense de cale ferata si un mers al trenurilor mai bine pus la punct, astfel ca au mai putina nevoie de autobuze/autocare.
O simpla privire pe hartile feroviare ar trebui sa fie lamuritoare. :)

carutasul

cred că ideile astea "extremiste" trebuie un pic temperate :)
1. Există localități unde "s-a auzit de tren". Ăia nu trebuie să ajungă în capitala regiunii ?(că înțeleg că alea județene sunt ok, dar, de exemplu, Mihăilești e în Giurgiu iar ca să ajungi la București faci 20 de km și treci și prin alt județ (Ilfov ) :)
2. Până una-alta CFR nu poate asigura o alternativă. Primele autocare demne de acest nume, în afară de alea de Istanbul sau Germania, pe care le-am văzut la noi erau cele de pe Rm Vâlcea- București (parcă Ionescu) . Ce alternativă am cu CFR? trei ore până la Caracal și încă două Caracal-București?  Sau pe Sibiu-București? 
3. Lipsa de legislație e tocmai în beneficiul rablelor din vremea lui Beckembauer :) Dimpotrivă, dacă introduci o legislație decentă poți să mai ridici și aici nivelul.
Ce să zic, și mie îmi plac trenurile, dacă m-am născut undeva unde doar s-a auzit de el, dar ca să împiedici un lucru, oricare ar fi el, care aduce beneficii cetățenilor mi se pare că îți trebuie motive mai bune de atât.

Hercule

@shift2rail: nu totul e alb sau negru. In unele situatii trenul nu e cea mai buna optiune fata de autobus.

De exemplu de la Targu Mures la Cluj fac cu trenul minim 3 ore 10 min pe un traseu in forma de Z, cu schimbare de sens la Razboieni si Apahida. Mai pun 1-2 ore daca mai schimb trenul sau iau personalul. Mi se pare foarte mult, pentru 105 km pe drum.
Alt exemplu: Targu Mures - Sighisoara: 55 km, cu autobusul in 1 ora, cu trenul 4 ore 20 (pana la 7 ore 30 daca vreau in alta perioada a zilei).

PS. totusi inteleg ca trebuie sa sustii o idee, conform pseudonimului ales  :)
Deșteaptă-te române!

naivu

^^^FLIXBUS vine exact din tarile acelea, o retea CF extraordinara nu implica disparitia curselor de autobuz.

Ionut

Autocarul e "cel mai sigur mijloc de transport pe șosea", sigur că da, doar să ocolească Pasajul Unirii.

:troll:

carutasul


oc7avian

Transportul public e o sumă de elemente complementare, nu în concurență. E o falsă discuție despre ele separate. Trenul devine atractiv când ai legături civilizate mai departe (transport local, județean sau inter-județean). Tren nu poate fi peste tot și nici nu e logic să fie.

tom_sawyer

#40
Quote from: cristi5 on April 27, 2017, 07:39:07 AMCursele regulate de transport rutier de persoane se fac în prezent în baza unor "licențe de  traseu" pe care le dețin firmele de  transport, licențe obținute în urma unor licitații organizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR). Cu toate că ARR organizează noi licitații, cei de la MementoBUS susțin că se produce mai întotdeauna doar o "prelungire" a licenței de rută, pentru că cel mai important criteriu este "vechimea pe traseu" a companiei, ceea ce ține departe firmele noi, care au poate servicii mai bune și prețuri mai mici.
https://www.profit.ro/must-read/compania-mementobus-cere-liberalizarea-transportului-rutier-de-persoane-care-ar-ieftini-cu-pana-la-80-calatoriile-cu-autocarul-16928608
Quote from: Ionut on September 26, 2018, 08:04:32 AMRestricţii de trafic în Capitală pentru protestul transportatorilor; aceştia sunt nemulţumiţi de un proiect care "ar duce la o destabilizare a întregului domeniu". HARTA
Quote from: tom_sawyer on September 26, 2018, 08:23:24 PMȘova acuză: Greii din transportul interjudețean dețin de 15 ani monopol

Reprezentanții acestor firme amenință cu trei zile de proteste dacă Ministerul Transporturilor nu va retrage un Ordin de ministru care propune modificări ale modului în care firmele sunt punctate la licitațiile privind atribuirea traseelor interjudețene de transport de persoane. În prezent vechimea firmei pe traseul pe care vrea să îl deservească pare a fi factorul determinant.
Quote from: Ionut on October 09, 2018, 07:32:21 AMTransportatorii, 16 întrebări cruciale pentru ministrul Lucian Şova
Quote from: Cristi N on October 09, 2018, 09:36:40 PMScandal uriaş la Ministerul Transporturilor. Lucian Șova, huiduit pentru că vrea liberalizarea rutelor
Quote from: Ionut on October 11, 2018, 09:31:49 PMMinistrul Lucian Șova, despre protestul Transportatorilor: Nu există conceptul de grevă făcută de companii. Ceea ce se întâmplă astăzi este un boicot organizat care vizează menținerea unor monopoluri în piață
Quote from: Ionut on October 11, 2018, 09:39:24 PMGreva transportatorilor. 10.000 de curse de autobuze şi microbuze anulate
Quote from: Ionut on October 11, 2018, 09:51:59 PMChirițoiu: Acțiunile concertate ale transportatorilor, precum un boicot al mai multor companii, pot intra sub incidența Legii Concurenței
Quote from: Ionut on October 13, 2018, 09:19:45 AMMinistrul transporturilor, Lucian Şova, despre firmele de transport persoane. ,,Transportatorii vor monopol pe trasee, folosesc maşini necorespunzătoare, nu eliberează bilete şi circulă cu mai multe persoane decât prevede clasificarea"
Quote from: Ionut on October 13, 2018, 09:37:36 AMDumitru Costin: Sunt de acord cu liberalizarea serviciilor în transportul rutier. Firmele de transport local care au pus mâna pe nişte trasee sunt susţinute politic
Quote from: tom_sawyer on August 02, 2021, 09:33:33 PM,,Uberul autocarelor" vrea ca România să elimine actualul sistem de concesionare a rutelor de transport interjudețean

Aplicația germană FlixBus, supranumită și ,,Uber-ul autocarelor", prezentă și pe piața românească, vrea ca România să renunțe la actulaul său sistem prin care statul atribuie rute de transport interjudețean de călători unor operatori privați, prin licitații pentru concesiuni.


Astăzi, 12.11 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:

Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare


Scurtă descriere

Proiectul își propune:
Liberalizarea serviciilor regulate interjudețene în sensul că orice operator de transport rutier de persoane poate obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus de aceștia.

În acest mod se promovează concurenţa pe această piaţă relevantă având în vedere că accesul pentru efectuarea de servicii regulate interjudețene nu se face prin existența unor condiţii discriminatorii pentru operatorii de transport rutier de persoane.
Spre deosebire de piața reglementată în care concurența se manifesta doar la momentul atribuirii curselor pe baza unor criterii discriminatorii, faptul că orice operator de transport rutier de persoane solicită și obține licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene duce la manifestarea concurenței începând chiar de la solicitarea și eliberarea unor licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene și până la efectuarea curselor interjudețene pentru care au fost eliberate respectivele licențe de traseu.
Astfel, existența mai multor operatori de transport care deservesc o anumită relație nu poate decât să fie benefică pentru călători având în vedere faptul că aceștia pot alege cu cine efectuează deplasarea pe baza criteriilor proprii de apreciere a modului de efectuare a transportului de fiecare dintre operatorii de transport deținători de licențe de traseu, fapt ce declanșează concurența între aceștia.
Prin faptul că se trece la eliberarea licențelor de traseu fără așa zise criterii de atribuire, se deblochează accesul pe piață al potențialilor operatori în domeniul transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate interjudețene. Starea de fapt actuală a dovedit că multe criterii de atribuire au fost anulate de către instanțele de judecată competente în baza unor acțiuni ale operatorilor de transport.
În acest mod se asigură dispozițiile constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale, respectiv protecția finală a consumatorilor.
De asemenea, se asigură principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale, libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.
Totodată, se elimină distorsionarea mediului concurenţial prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care pot să efectueze aceste servicii în condiţii de calitate superioare.
Prin utilizarea platformei informatice denumită rețea de mobilitate rutieră națională se creează premisele unei treceri la digitalizarea solicitărilor depuse de operatorii de transport precum și a graficelor de circulație în funcție de orele de plecare și stațiile introduse în aplicație de către operatorii de transport.
În ceea ce privește condițiile care trebuie îndeplinite de către autovehiculele nominalizate de operatorii de transport, această aplicație este conectată la sistemul informatic care gestionează copiile conforme și datele despre autovehicule, astfel încât este simplificat procesul de verificare iar operatorii de transport nu mai trebuie să depună documente justificative.
De asemenea se dorește reglementarea situațiilor în care nu există autogară într-o localitate sau se desființează singura autogară dintr-o localitate în sensul că autoritățile administrației publice locale să avizeze pentru operatorul deținător de licență de traseu o stație publică agreată, astfel încât transportul interjudețean de persoane să se desfășoare în condiții optime pentru călători și în vederea asigurării posibilităților de deplasare într-un mod civilizat. Acest lucru este necesar având în vedere faptul că nu în toate cazurile autoritățile administrației publice locale își exprimă disponibilitatea în acest sens.
Situația excepțională prevăzută de art. 115 alin () 4 din Constituția României este dată de faptul că având în vedere faptul că programul de transport interjudețean existent, respectiv licențele de traseu aferente acestuia, au ca ultimă zi de valabilitate 31.12.2024 iar proiectul de lege care prevedea adoptarea masurilor viitoare, legislative și administrative, de liberalizare graduală a acestor servicii de transport a fost declarat neconstituțional în ansamblul său, există riscul unei piețe nereglementate începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru efectuarea serviciilor de transport persoane interjudețene, fapt ce ar afecta mobilitatea persoanelor cu impact in diminuarea nivelului de trai al acestora.
Prin urmare, expirarea licențelor de traseu conduce la apariția unei situaţii extraordinare ce determină adoptarea unor măsuri de reglementare în ceea ce privește efectuarea transportului rutier contra cost prin servicii regulate interjudețene, respectiv adoptarea măsurilor administrative necesare pentru punerea în aplicare a celor dispuse de Curtea Constituțională a României privind asigurarea unui cadru legal care să permită accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la piață și efectuarea serviciilor de transport de persoane în trafic interjudețean de către aceștia în mod liberalizat.
Astfel pentru :
- evitarea unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane, ce ar consta în efectuarea acestor activități fără ca operatorii de transport să dețină licențe de traseu;
- evitarea impactului negativ asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, ce vor fi desfăşurate în lipsa unui cadru legal suficient și lipsit de echivoc;
- evitarea unor practici care au consecinţe negative asupra siguranţei rutiere și calităţii serviciilor oferite de către operatorii de transport rutier;
- evitarea afectării economice a operatorilor de transport rutier, precum și evitarea afectării nevoilor de mobilitate a cetățenilor;
Este necesară adoptarea masurilor legislative și administrative care să permită liberalizarea operațiunilor de transport persoane în trafic interjudețean, conform celor constatate de către Curtea Constituțională a României.

MT


Instrument motivare

textul complet al proiectului actului respectiv