SpaceX | Space Exploration Technologies Corporation

Started by l3x, March 27, 2012, 03:31:51 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Io

Prototipul SN5 tocmai a efectuat un zbor de test de 150m inaltime, reusit, si a aterizat stabil. A fost a 3 a incercare azi (sau atitea am vazut eu). Propulsia este asigurata de un motor Raptor (metan + oxigen) care este in plan sa inlocuiasca actualele motoare Merlin pe toate vehiculele SpaceX.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Ionut

De fapt stirea e mult, mult, mult mai importantă decât a scris Io mai sus. Este primul zbor real al unui prototip propulsat de un motor Methalox (metan + oxigen lichid), botezat Raptor, fără să punem la socoteala zborul la fel de înalt al primului prototip SpaceX faimos (turnul de apa zburator).

De data asta vorbim de 75% dintr-o rachetă în toată regula. Posibil ca in acest an sa vedem toata racheta nouă (botezată Starship) zburand mult mai mult, poate 20 km si aterizand propulsat.

Mai simplu. Pentru cei care nu urmaresc: Starship va schimba felul în care se zboară în spațiu. Va revoluționa atat de mult industria asta încât va schimba, la propriu, omenirea.

Zborul:


Io

Nu, Ionut, nu e o revolutie si motorul asta nu schimba esential ce putem sa facem. E o serie de inovatii si testari a unei tehnologii mai noi si mai ieftine si e de remarcat viteza cu care se construiesc si se testeaza componente si etaje ale Starship.
Pe "silozul asta de cereale zburator" (cum simpatic l-au numit unii) varianta asta de motor Raptor (pe Starhopper a fost folosita o alta varianta a lui) a fost montata offcenter (de aici si pozitia usor inclinata a navei) iar faptul ca aparatul a fost perfect controlat este remarcabil. In varianta finala cunoscuta acum aceasta treapta (silozul, adica) va gazdui 3 motoare Raptor - pe etajul inferior/racheta "mare" booster vor fi 5-9? Motorul e gindit sa functioneze si in atmosfera si in vid, ceea ce e o inovatie semnificativa, sa vedem cum vor decurge testele de altitudine si apoi cele pe orbita.
In rest tot propulsie chimica e, un zbor pina la Luna tot atit va dura, pina la Marte sau oriunde in Sistemul Solar tot asa. Pretul e mai mic fata de sisteme concurente iar eficienta sistemului e mai mare, e o imbunatatire majora fata de tot ce avem pina acum dar nu e o revolutie.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Io

SN6 tocmai a facut un test reusit. Inca o "topaiala" de 150m  :)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

bogdymol

Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele



alin_simeriaveche

Dupa cum probabil deja ati vazut, SN8 are probleme. Sper anul acesta sa vedem primul zbor de 15 km

https://www.youtube.com/watch?v=1yjAife58eU&ab_channel=StarshipBocaChica

hvm

#203
^
nu vazusem inca stirea, ma asteaptam la un bum cu artificii. :)

Inca se incadreaza in bugetul pe care l-am avut noi la un moment dat pentru CoBra daca nu ma insel (8mld Euro era?).

E bine.... si tinand cont de realizarile pe care le-au avut in ultimii ani e mult mai mult decat ar fi visat oricine acum 20 de ani.... La momentul respectiv Nasa cheltuia undeva la 1.5mld $ per zbor (intradevar e costul mediu incluzand si costul de proiect initial). Am incercat odata sa vad care a fost costul pentru ultimul zbor al lui Atlantis dar n-am gasit si am renuntat destul de repede la cautari. Daca stie cineva putem face o comparatie destul de corelata. SpaceX acum acum incaseaza 62mil$ pentru un falcon9 creat de la 0 si 50mil$ pentru unul reutilizat. Va dati seama ce inseamna o reducere a costului per zbor pana la ~4% din costul initial al NASA? Cine ar fi visat la acest lucru? Sa tinem cont ca cei 4% contin si profitul SpaceX. 

Sunt sigur ca daca nu anul acesta, cu siguranta in 2021 o sa avem un zbor cu Starship pana in spatiu. Echipajul uman va trebui sa astepte pana in 2022 probabil. Si noi aici vorbim de facut cativa km de autostrada pana atunci....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

alin_simeriaveche

#204
Esti foarte optimist in legatura cu echipajul uman! Dragon 2 a durat de la concept la zbor cred ca 7 ani. Aici este ceva mai complicat.
Yusaku Maezawa trebuie să zboare in 2023 cu starship BFR dar cred ca se va decala anul. Bine...nu se va decala mai mult decat va dura constructia tunelurilor de la Holdea A1 :lol:

Ionut

Gata, suficiente teste pe pământ. În aer! Zboară saptamana viitoare, nu mai devreme de 30 noiembrie dar probabil înainte să deschidem noi ST1.


hvm

Se pare ca vom avea testul de 15KM saptamana aceasta. Initial era planificat pentru azi noapte.

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/elon-musk-spacex-starship-mars-live-b1764371.html

Din pacate nu s-a concretizat si pare ca urmatoarea fereastra este pe 4 dec la 1:00 am ora romaniei. Avem si un countdown care este updatat atunci cand apare o modificare in privinta datei zborului. Momentan este pe principiul: we are guessing.

https://spacelaunchnow.me/launch/starship-sn8-15-km-flight/

Au fost aproape sa zboare inainte de a deschide noi ST1. Vedem daca chiar se deschide maine. Inca mai e timp sa se amane deschiderea pe ST1 si sa nu se amane zborul de maine noapte. In orice caz eu cred ca o sa fie un zbor anul acesta. Acum sa speram ca o sa se si desprinda de pamant si ar fi superb sa nu se incheie ca un urias foc de artificii. Din ce se discuta sansele sunt de 1/3 sa faca boooooom si cam aceleasi ar fi sa fie totul ok si sa aterizeze cu succes. :)

Daca nu se termina cu un booooom mare, as estima ca pana pe final de 2022 o sa avem si un zbor cu echipaj uman.... Vedem. Oricum se descurca mai bine decat CNAIR-ul cu autostrazile. In special in a invata din greselile trecutului si a nu le mai repeta.... :))
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Ionut

Nu mai devreme de vineri. Se pare totusi ca vom reuși să deschidem ST1 înainte să trimită ăștia racheta la 15 km altitudine. Abia.


Ionut