Autostrada A9 Timișoara-Moravița

Started by valexandru, March 26, 2012, 01:36:09 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voicul

Ca e plictiseala mare: si daca liciteaza unii mai putin si castiga - gen UMB cu 80% pe multe santiere?
Ramane mare costul pe km? Poate da, dar e mai mic decat ce ziceti acum - sigur ca da?

Oricum 2027 ++++ poate avem constructor. Poate, dar nu e sigur.

mircea

@timisoreanul nici eu nu pricep de ce tot repeți obsesiv placa asta cu "ce aveți cu autostrada asta? eu nu mă iau de autostrăzi care nu mă interesează, voi de ce comentați legat de asta care mă interesează pe mine? Ciudat că pe un forum de infrastructură lumea e împotriva construirii unei autostrăzi". Cam copilărească atitudinea asta, dar fie.

Ți s-a explicat frumos că e un caz de țara arde și baba se piaptănă în materie de prioritate, că tot SF-ul e absurd de cretin și a venit și cireașa de pe tort ca rezultat: 1,1 MILIARDE EURO pentru 30 de km la câmpie! Iar acum începi să justifici un cost imens spunând că prețul nu e scos din burtă ci are o oareșce justificare prin SF, că nu știm ce-i acolo, etc. Serios?! Intersecția A1-A9 și fiecare nod făcut după noul standard "faraonic"? Traseul tras către Giroc ca apoi să faci podul ăla peste Timiș mergând aproape paralel cu râul? Drumul de legătură de la Pădureni complet ampulea? Serios că nu știm de unde vine prețul ăsta?!

Înțeleg într-o oarecare măsură ideea asta fixă timișoreană cu "Autostradă până la Belgrad" ( fiecare oraș/zonă are o idee fixă absurdă), dar trebuie să te uiți și la costuri. Nu poți să susții așa ceva până în pânzele albe...

rt25

vazand discutia de mai sus... cei care fac 40 km in 2h 3 zile din 7 si in rest fac aceeasi 40km in 1h ce sa mai zica...

mihaisimi

Consider ca e o autostrada strategica. Si nu cred ca a gandit-o Grindeanu din patriotism local, sa fim seriosi. Probabil ca multi din colegii de aici vad in el un mini-Boc si le e teama ca la fel ca si Boc ar putea sa forteze fonduri spre fieful lui local. Relaxati-va, Grindeanu face treaba doar pentru Grindeanu sau daca exista ordine de la șefii externi.

Orban e oaia neagra a europei. Cum ar arata economia Romaniei daca Orban se decide de maine sa creasca controalele la toate camioanele pe directia Romania - Ungaria la 1-2 ore / camion, sa zicem din motive sanitare?  Si ce va fi daca asta ar fi concertat cu actiuni rusesti de blocaj la Marea Neagra. Va asigur ca Romania nu are cu ce raspunde proportional si in doua saptamani vom merge in genunchi la Budapesta.

Se vede clar pe orice harta ca o autostrada spre Serbia e o alternativa viabila la Ungaria pe relatiile economice ale Romaniei cu vestul Europei. In plus economia Serbiei e in crestere, o imbunatarire a relatiilor comerciale ar fi de bun augur pentru UE.


mirceaeliade

Cei care nu vad absolut nimic cu ? in a plati pentru o 'autostrada strategica' un pret cel putin neasteptat de mare pentru o autostrada de campie, in cel mai bun caz nu urmaresc decat threadul cu A9.  O autostrada cu tuneluri, si alea cam faraonice, a fost declarata 'for fun' tocmai ca proiecte mai mici gen A9 sa poata fi impinse in fata. Deocamdata segmentul licitat e cam un VO extins la inelul TM deja existent, in constructie, sau in licitatie. Macar giratoriul suspendat pentru trenuri se pare ca a fost trecut pe linie moarta.  Ca nodurile faraonice, cu preturi de expropriere inclusiv in extravilanuri scumpe au fost lasate sa zboare mai departe.

timisoreanul

Evident ca este o autostrada strategica, cum vor fi si Bucuresti-Giurgiu, Lugoj-Calafat, Ploiesti-Siret sau Targu-Neamt-Iasi-Ungheni, in general toate legaturile cu tarile vecine. Bine, probabil ca e doar o copilarie de-a mea. Apropos, eu citesc de cand s-a infiintat forumul toate topicurile legate de autostrazi. Poate ca mai degraba e o copilarie ca unii care nu sunt interesati de A9 si au impresia ca din cauza acesteia nu se vor face autostrazile care ii intereseaza pe ei sa scrie pe aici cu o inversunare demna de o cauza mult mai buna.

26ld

@timisoreanul Eu sper sa se construiasca orice km de autostrada, dar aici nu ai dreptate.


Asigurarea finantarii pentru autostrada asta inseamna pierderea finantarii pentru altele in contextul actual. Banii nu sunt nelimitati. Cand au fost "nelimitati" pe programele trecute, nu s-au facut proiecte din cauza politicului. Acum cand trebuie sa prioritizam datorita lipsei de finantare, finantam una la costuri mari cu beneficii reduse. Asta e problema pe care multi o vad. A zis cineva ca e la cost de autostrada de munte. Merita, in contextul actual? Hai sa lasam putin bias-ul la o parte si sa vedem cum e cu analiza cost/beneficiu.

timisoreanul

Si care ar fi autostrazile prioritare? Nu discutam de A1, A0, A3 sau A7 care sunt in executie, hai sa vorbim de cele care sunt in licitatie sau in perspectiva de a fi intr-un interval de timp rezonabil in licitatie. Asadar: A8 montan? Arad-Oradea? Filiasi-Targu Jiu? Focsani-Braila? Centura Techirghiol? A3 tronsonul cu tunelul Messes? Fagaras-Brasov? Oar-Satu Mare? Se poate discuta, dar veti fi oare obiectivi?
Eu pot sa aduc ca argument pentru A9 ca va avea un trafic foarte intens pe primul tronson pentru ca Timisoara si toata zona limitrofa sunt intr-o extindere semnificativa si ca ne va lega de o retea europeana de autostrazi (mai precis va fi cel mai scurt drum spre vest si va face si legatura cu nordul Europei). Daca ma intrebati pe mine, singurele cu adevarat prioritare ar fi fost Ploiesti-Brasov, Craiova-Lugoj si Targu Neamt-Iasi-Ungheni, dar doar finalizarea SF-ului va mai dura cativa ani. Apropos, si pentru A9 SF-ul a intarziat vreo 2-3 ani.
Si daca aveti voi dreptate si sunt eu subiectiv, asa cum scria cineva foarte bine, nu e o cursa in care toate aceste proiecte pleaca de la start in acelasi timp. Fiecare are povestea lui si parcursul lui, iar proiectele ajunse la maturitate nu pot astepta dupa cele teoretic (si subiectiv) prioritare care sunt foarte departe de a fi realizate efectiv. Ar fi o gandire absolut paguboasa si genul asta de gandire ne-a facut ca pana acum nu prea mult timp sa avem in Romania 100 de km de autostrada si nicio perspectiva.

TibiV

Prima data cand sunt de acord cu tine - este si prima data cand iti sustii parerile cu argumente...

Dar in toata disputa asta intervine argumentul suprem: "Show me your money!"....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horatiu.cosma

E foarte interesantă dezbaterea, dar mă tem că toate discuțiile de aici vor rămâne doar la nivel de idee. Mai multe surse din MTI confirmă că e groasă rău, dar rău rău cu banii pe proiecte. Supraviețuiesc de pe o zi pe alta, amână la plată constructorii și le dau cu țârâita în funcție de cât reușește Grindeanu să mai stoarcă din pușculița secătuită a lui Ciolacu. Asta în condițiile în care nu e în șantier Sibiu-Pitești 2 și 3, Sibiu - Făgăraș, A3 Bihor, A8 PNRR, A0 Nord 1, vreo câteva șantiere abia încep să tragă bani (A0 Nord 4, Lugoj - Deva 2, A7 Nurol). Și lista de proiecte licitate e până la cer, miliarde peste miliarde pe A7 de la Pașcani în sus, Arad - Oradea, Craiova - Tg. Jiu, Techirghiol, Focșani - Brăila, Timișoara - Moravița etc. Toate astea mănâncă de vreo 6-7 ori banii europeni disponibili. Și mai trebuie la anul strânsă cureaua bugetară. Absolut toate sursele sunt convinse că urmează o frână bruscă. Inclusiv pe proiecte aflate în execuție. Despre cele în licitație nici nu se pune problema să scape. Întrebarea e mai degrabă nu dacă, ci unde pe circuit va fi țeapa (anularea licitației, sau semnarea și amânarea ordinului de începere vreo 2-3 ani pe model Selina pe A3, sau întins termenele de proiectare și plătit cu țârâita pe modelul CFR, de o să ajungă să dureze totul 10 ani și să se lucreze cu 10 oameni pe tot șantierul).

GIV

nici nu e nevoie sa afli din surse de la mt ca nu sunt bani... pt proiecte. si lumea vrea proiecte in lucru x3 decat ne da ue

voicul

^Cumva anul asta e orgasm la deschideri si lucru.
Macar s-au mai inchis cateva santiere.
La anu mai scapam de cateva importante (A0S in mod special PISI5 si A7 pana la Focsani + DX12). E ceva ca logica de mers/cursivitate. Dar si dupa betia asta prin 2026 probabil o seceta (grea) ca mai acum 2 - 3 ani.

Revenind la A9 - sigur e si ea importanta si ar avea si trafic si ar ajuta, dar cum bani ... vorbim de ceva deschideri (partiale probabil) prin 2030.

26ld

#852
@timisoreanul De acord cu faptul ca fiecare proiect e diferit si a pornit in mod diferit, unele acum 10 ani, unele acum 20 de ani, altele in ultimii ani. Cum a spus si @horatiu.cosma mai sus, A0 inca nu e in executie complet si va incepe umb sa traga bani impreuna cu pizza de la anul, plus chinezii si aktorii. A1 inca nu a intrat in executie pe tronsoanele grele unde se asteapta toata lumea sa se gaseasca ceva probleme si sa fie nevoie de suplimentari pentru diverse lucrari. A7 va continua in ritmul actual cu umb fixati pe Focsani-Bacau si poate mai sus si vor factura la greu, impreuna cu inceputul lucrarilor pe A8 in Moldova si spre Ardeal. A3 intra in executie in vest curand (Erbasu) si la anul primeste si nea Beni OIL si vor trebui bani si acolo. A13 la fel, o groaza de km in care constructorul incepe sa se organizeze pentru a prelungi o legatura est-vest necesara pentru Brasov si nu numai. Astea eu le vad cele mai urgente, parere personala.

E o discutie ipotetica, evident. Dar tu ce ai prefera, sa se deschida santiere noi cand nu stii sigur daca sunt bani sau sa se duca fondurile la ce e deschis deja pentru a se finaliza? In punctul asta suntem noi, ca tara. Blocam tot pentru grandomanie electorala sau incepem sa ne vina mintea la cap chiar daca nu ne convine? Nu avem noi putere de decizie, dar putem ajunge la un consens de bun simt, zic eu.

Iti inteleg punctul de vedere si sunt de acord cu el daca banii nu ar fi o discutie. Dar iata ca sunt si trebuie sa prioritizam. Proiectul A9 e facut acum si poate astepta pana cand devin disponibile fonduri sau se schimba ceva la nivel UE, NATO, razboi si orice mai imprevizibil.

daniel_avram

@horatiu.cosma Daca pana prin 2019-2020 ne plangeam ca nu exista un pipeline de proiecte, acuma avem cat nu putem finanta. Nu stiu de unde si cum, dar majoritatea din proiectele alea trebuie finantare cumva, si tu te-ai referit doar la rutier, pe feroviar e mai groasa.

timisoreanul

26ld, evident ca proiectele in executie au prioritate, nu sunt absurd. Atunci sa amanam aceasta discutie pana peste 2-3 ani cand se va pune problema executiei autostrazii. Stim ce urmeaza, clarificari, amanari ale termenului de anuntare a castigatorului, contestatii, apoi proiectare, etc. Doar ca eu vad ca pana atunci majoritatea autostrazilor aflate acum in lucru se vor finaliza, adica A0, A7, DX12. Loturile din A13 sau A8 ce sunt in executie vor fi aproape de finalizare. Vor ramane tronsoanele mai dificile de pe A1 si A8, dar acolo sa fim realisti, ele sunt foarte costisitoare, dar si ritmul de executie va fi unul lent. E adevarat ca vor fi in executie tronsoanele enumerate de Horatiu Cosma, dar e totusi o mare diferenta fata de ce a fost in acest an. Asadar, eu estimez ca efortul bugetar va fi mai scazut atunci. Oricum, urmeaza alegeri, iar in primii ani nu prea se mai dau mariri de salarii si pensii, astea apar de obicei in pragul alegerilor. Si bineinteles, sa speram ca nu vine vreo criza. Oricum pentru economie cel mai sanatos ar fi sa se gaseasca bani pentru aceste proiecte si in general pentru investitii.