Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

4 Members and 37 Guests are viewing this topic.

dr4qul4

din cate stiu, in SF sunt prevazute 3 tunele destul de mari; care in nici un caz nu se pot numi frimituri.

Poate ar trebui impartita autostrada in loturi cu valoarea estimata la minim 50 mil/Eur.
Un Comarnic-Sinaia ar da o gura de oxigen.
Dar cine sa gestioneze 20 de licitatii? CNADNR?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

ghrt

Păreri de nespecialist:
1. Inflaţia € este de până la 2% anual. Deci 325 mil. €/an peste 30 de ani nu or să fie în nici un caz de aceeaşi valoare ca 30 mil. € acum ci vreo 179 mil. € acum.
Similar, economia României nu o să crească de 10 ori în 30 de ani, că nu vom fi mai harnici şi mai bine educaţi atunci. Că o să crească cu 1-3% anual ar fi rezonabil. Dar vor fi şi alte nevoi. Cine va acoperi deficitul bugetului de pensii, în condiţiile pensionării masive a decreţeilor şi a scăderii natalităţii din anii '90?
2. Consorţiul este suficient de mare şi de specializat încât să fi luat în considerare absolut toate riscurile. În mod cert suma finală (care o fi oare?) acoperă şi riscurile ce se vor produce şi riscurile care nu s-au produs dar ar fi putut să.
3. Am impresia că aceşti bani plătiţi anual din bugetul MT vor bloca alte lucrări de construcţii, deoarece totalul va trebui să dea la fel. Nu am auzit de un excedent constant al bugetului naţional de 325 mil. €.
4. Ar fi cazul ca o ţară din UE să aibă management şi disciplină financiară astfel încât să gestioneze asemenea proiecte prin autorităţile publice, nu să le concesioneze cu garantarea obţinerii de profit concesionarului.
5. Este ca şi cum îmi cumpăr o casă de 180.000€ acum şi plătesc 840.000€ pe 30 de ani creditul ipotecar.
6. Statul român îşi asumă un mare risc valutar.

Principial problema stă aşa:
Nu avem de unde să cheltuim bani pe proiectul ăsta aşa că facem un artificiu. Cred că este incomplet Codul Penal, cei care gândesc aşa în materie de finanţe publice ar merita un concediu după gratii.
Tradus:
Nu ne permitem asemenea autostrăzi, din varii motive. Dar ne împrumutăm şi după aia mai vedem ce se întîmplă. Mai plătim salarii de mizerie celor din învăţământ, mai nu actualizăm pensiile, sănătatea la negru ca de obicei, creştem impozitele fraierilor, dar avem autostradă.


Cont (aproape) inactiv.

horatiu.cosma

E adevarat ce zici, dar varianta cealalalta in care ne costa toata treaba 1,8 miliarde presupune buget de stat,junker, fonduri de pe nu stiu unde, deci proceduri dificile, iar cei care se ocupa de asa ceva, prefera sa nu isi bata capul, doar e mai usor sa dai un ban(de la popor), da stai in fata.

Katana_ro

@cutter
de acord cu punctul 3 al tau - trebuie considerate surse alternative de finantare - si profitat la maxim de facilitatile oferite de UE  - de astea am avea nevoie ca sa ajungem la paritate cu restu UE.

Din ce am inteles din document, 1.8 mld EUR sunt consturile DE CONSTRUCTIE. Nu spun nimic de intretinere; in plus, sunt mai mult ca sigur ca nu includ costurile de acoperire a riscurilor (financiare) cel putin. Imagineaza-ti asa: Vinci primeste 1.8 mld, si preda autostrada gata dupa 4 ani operatorului (in anumite conditii de calitate). Apoi, operatorul trebuie sa o intretina, administreze si sa o ofere publicului, pt care primeste de la Stat plati de disponibilitate. Toate riscurile operarii timp de 30 de ani revin operatorului, pt care trebuie sa fie despagubit. Toate astea se aduna in discount rate.

Pe de alta parte, rata de 8% nu e deloc mare - gandeste-te ca de fapt reprezinta costurile finantarii. Daca ne uitam la conditiile in care Ro a luat bonduri pe 30 de ani - cu 6.25 %, si consideram ca finantarea pe bank debt e mai scumpa ca finantarea pe bond-uri, plus ca intr-un project finance intra si capital, care e sigur mai scump - 8% pare chiar rezonabil.
http://www.romania-insider.com/romania-attracts-usd-2-bln-with-10-year-and-30-year-bonds-on-foreign-markets/112913/

- pe de alta parte e si un proiect foarte complex- cu riscuri de executie mari. Putem imprumuta bani din piata ca sa cofinantam proiectele de pe TEN-T, in zone de deal si campie, de exemplu, pe care le putem tender-ui pe bucatele fara surprize neplacute - de ex. Tm-Lugoj lot 2.

Concluzie de final: nu suntem primii care facem un PPP. Proiectul a fost prezentat unor banci, care au experienta in evaluarea unor asemenea proiecte. Daca conditiile erau asa misto, sareau bancile din prima. Realitatea e ca de vreun an se chinuie sa obtina finantare. Ceea ce inseamna ca bancile au vazut niste riscuri pe care noi nu le vedem. Asta nu inseamna ca ele nu exista. Iar asta mai inseamna un lucru: proiectul, chiar cu ratele de actualizare care ni se par noua mari - nu e bancabil - ceea ce inseamna ca ratele ar trebui sa fie de fapt mai mari.

florin74

#5044
Revin cu o clarificare. A nu se confunda inflatia cu rata de actualizare. Nu au absolut nici o legatura una cu alta. Rata de actualizare este un cost de oportunitate, indica un benchmark pentru proiectele de investitii , si se calculeaza in functie de mai multi indicatori. Reprezinta un profit minim acceptat, pe care un investitor il poate obtine in alt sector sau industrie. (de exemplu eu ca investitor care  imi plasez banii in agricultura doresc sa obtin un nivel de minim  8% pe care l-as obtine daca as fi plasat banii in textile, de exemplu). Nivel de 8% este referinta, nivelul minim acceptat de orice investitor normal la cap.

Pentru fiecare tara exista in cadrul C.E. un set de valori pentru fiecare tara, care se calculeaza in functie de mai multe componenete (economic, politic, social etc) si care se actualizeaza anual. Cine este interesat pot sa-i trimit o metodologie de calcul si semnificatia.
De asemenea, in functier de valoarea lui se acorda si sprijin financiar nerambursabil . Proiectele cu un IRR mai mic de 13 sunt eligibile pentru sprijin financiar. Cele peste 13 sunt considertae ca se pot sustine din alte surse.
Proiectele cu un IRR sub 8 sunt respinse, fiind considerate prea riscante. Cele intre 8-13 primesc sprijin. Am depus lunile trecute un proiect si acesta era intervalul acceptat.
Deci sa nu confundam lucrurile.

alecu26

In SF-ul initial nu erau tuneluri mai deloc. Doar acolo niste nimicuri de cativa zeci, maxim sute de metri. Erau mai multe poduri in schimb.

A fost ideea lui Vinci si in 2008 si in 2013 sa faca multe tuneluri, la baza statiunilor...din mai multe motive: sa nu riste închiderea de tronsoane iarna si sa plateasca penalizari, sa nu innebuneasca statiunile cu autostrada trecând prin dreptul cabanei, sa fie mai usor de construit avand in vedere cele aproape 6 luni cu temperaturi scazute in care ai avea probleme cu turnatul betoanelor la poduri. La tunel...in munte e caldurica.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

teocharis

poate explica cineva diferenta Berceanu (4.8 mld) vs. Rus (8.5 mld)?

s-a schimbat radical proiectul Vinci?

pasadia

Eu mai fac un singur comentariu, apropo de tabelul prezentat de vancouver cu 2 pagini in urma: m-a apucat inca odata un ras nervos cand am vazut ultima fraza:

"Concluzia acestei comparatii nu este nicidecum ca proiectul Comarnic - Brasov nu trebuie facut, ci doar ca nu trebuie facut in varianta actuala ..."

Nu suntem in stare sa facem una, dar sustinem sus si tare ca totusi trebuie sa le facem pe amandoua. Penibil!
Si intr-un fel imi e mila de cutter caci macar el se chinuie sa se gandeasca la solutii alternative de finantare. Dar serios, 500 mil euro din FEDR? Chiar vrei sa se ajunga la discutii de genul: de ce sa dam 500 de mil. euro acolo cand putem sa face din banii aia Iasi - Pascani sau pod la Braila?

In alta ordine de idei, duminica am facut Brasov - Bucuresti - Brasov, azi Brasov - Ploiesti - Brasov. Chiar ma gandeam ca, la cat de drag imi e DN1 pe aceasta portiune, o sa ma despart cu greu de el. :D

dr4qul4

Hai sa revenim la lucruri fezabile.
Maine avem licitatia pentru viaductul gilau? Sau nu am vazut eu bine?

SF-urile s-au amanat din nou......
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

florin74

Ai vazut bine.  :D Maine avem termen de depunere oferte.

vicmures

#5050
^^ Foarte corect !

Si ca tot au scris ca in luna ianuarie se vor desemna castigatorii pe tronsoanele dintre Campia Turzii si Targu Mures, oare ce s-ar putea face sa-i convingem sa se tina de cuvant ?

Desi procedurile pentru aceste tronsoane sunt printre cele mai avansate, mira-m-as sa inceapa lucrarile in aprilie, cum au promis.

mikidutzaa

N-are rost sa mai discutam de calcule cu VAN si 8% rata de actualizare si alte asemenea, oricum ai da-o e total aberant sa platesti in loc de 6 ani cate 325 de milioane de euro ca sa se construiasca putin cate putin si dup-aia 20 de ani mai nimic, 26 de ani pentru acelasi lucru.

Nu murim daca mai asteptam 3-4 ani pana sa se construiasca, in niciun caz nu merita cei 6 miliarde de euro in plus.

Telvanni

Psihologia comparatiei: dupa ce s-a vehiculat costul acesta astronomic, unul la jumatate care in opinia mea tot mare e, ni se va parea derizoriu. Vom spune: "ce bine ca nu s-a facut cu 8.5mld euro!"

horatiu.cosma

Pe C.Turzii-Tg.Mures, daca semneaza in ianuarie, se pot apuca de lucru de a doua zi, cel putin pe 2 tronsoane pe care e 0 luni proiectare si 12 executie :), iar pe celelalte, pot incepe din mai.

alecu26

si cum bomba aparuta azi...: Curtea Constitutionala a aprobat contestatia privin neconstitutionalitatea garantia de buna purtare la licitatie si contestatii.

Chiar daca vom avea castigatorii de pe locul 1...vor fi cavalcade de avalanse. S-a pus cruce cred oricarei sanse de a mai creste rata de absorbtie.

Ce contracte cu zero proiectare? Ogra-Ungheni-TGM adica cele pe fidic rosu? cat e periaoda de executie? tot 12 luni?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).