Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 48 Guests are viewing this topic.

cutter

Nu cred că e nicio eroare, vine așa:

325 mil €/an e plata fixă de disponibilitate către Vinci (asta e de fapt oferta lor)
x
26 ani
====
~= 8,5 mld €

Le-a fost frică să treacă asta și au trecut acea VNA (Valoare Netă Actualizată) de 2,7 miliarde de euro care e echivalentul contabil astăzi al sumei date în 30 de ani sau cam așa ceva, nu sunt specialist.

NGC

^^^ E trecut la pagina 25.   ;)
Asteptam sa preia colegii din presa aceste cifre si sa vedem titlurile.  :lol: :lol: :lol:

florin74

Quote from: cutter on January 14, 2015, 12:04:59 PM
Nu cred că e nicio eroare, vine așa:

325 mil €/an e plata fixă de disponibilitate către Vinci (asta e de fapt oferta lor)
x
26 ani
====
~= 8,5 mld €

Le-a fost frică să treacă asta și au trecut acea VNA (Valoare Netă Actualizată) de 2,7 miliarde de euro care e echivalentul contabil astăzi al sumei date în 30 de ani sau cam așa ceva, nu sunt specialist.

Este valoarea prezenta (actuala) a unor fluxuri financiare viitoare. 1 EURO platit azi nu are aceeasi valoare cu un euro platit peste 30 de ani. Din acest motiv se foloseste VNA, cu o rata de actualizare de 5% (cam asta se foloseste  acum, inainte era 6, 7 %, si reprezinta un cost al capitalului, un fel de rata a dobanzii). Sunt niste rate prestabilite, utilizate de CE in functie de natura proiectului.

Analiza aceasta prin utilizarea VNA este obligatorie, si se face pentru orice proiect de investitii.

De exemplu : 1 EURO platit/incasat peste 10 ani este echivalent azi cu 1/ (1+0,05) la puterea 10, adica 0,6139 Euro.

alecu26

nici nu e de mirare ca, cu aceste valori nu are cum sa mearga in fata proiectul si da cu virgula si deficitului bugetar si unor banci posibil finantatoare.

Eu zic ca acest document a fost lansat intentionat acum, ca sa pregateasca terenul pentru o noua esuare a proiectului...si sa creeze un curent favorabil al opiniei puiblice, care va fi de acord ca indiferent cat e de mare asteptatul la coada pe DN 1, tot mai bine decate 8.5 miliarde...si ca, cu acele benzi suplimentare, plus noul DN 1V se ajunge la o situatie digerabila.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

cutter

@florin74 Au folosit o rată de actualizare de 8%.

Faptul rămîne hai să-l scriu aici pentru colegii din presă: 8,5 miliarde de € plătite în 30 de ani pentru 53 de kilometri de autostradă.

Ceva nu se leagă, dacă costurile de construcție (cît îi costă pe Vinci) sunt probabil în jur de 1 mld €, costurile de operare or mai fi 0,5 mld € și finanțarea (dobînzile bancare) pentru acestea o fi și ea încă atît adică 1,5 mld €: în total vine 3 mld €. Ar rezulta că diferența pînă la 8,5 mld € este profit adică 5,5 mld € profit pe 30 de ani?! Marjă de profit de 500%?!

Ce înseamnă asta ca ROI (Return On Investment)? E enorm.


florin74

#4955
Te rog sa nu faci greseala sa compari 1 Euro cheltuit acum cu 1 Euro primit peste 30 de ani.

Cei 325 mil euro platiti de stat pe parcursul a 26 de ani sunt echivalenti unei plati de 3,5 mld Euro anul asta.
Deci AKTOR atat primeste pe parcursul celor 30 de ani, in valoare actualizata (venituri)
Cheltuielile: consortiul le face in cea mai mare parte in primii  4 ani (1,5 mld Euro, in preturi actuale, o estimare personala) la care adauga ulterior costuri de intretinere si operare. pe toti cei 26 de ani, care si ele cred ca sunt semnificative.
Si un profit de 5-6%, ca nu fac opere caritabile. O sa citesc in seara asta mai atent analiza cost beneficiu, dar daca ar fi cum spui tu s-ar fi incheiat de mult contractul.
BERD-ul si Bancile Comerciale nu se prea inghesuie sa finanteze pentru ca am impresia ca sunt la limita din punct de vedere al profitabilitatii, adica riscul ca nivelul cheltuililor sa fie mai mare decat cel estimat este important, si din aceasta caza ROI cred ca este mic. (cu un ROI sub 5-6% nici o banca nu se uita la tine)



teocharis

#4956
scorul de 8.25 mld EUR depaseste si cele mai pesimiste estimari!

de ex, in mandatul Berceanu , close-ul financiar s-a batut pe aprox 4.5 mld EUR, esalonat tot undeva la 30 de ani!

in aceasta suma U-RI-A-SA de peste 8 mld EUR se gaseste motivul ptr care Neaga & Rus & Ponta tin cu dintii de acest proiect catastrofal ptr bugetul Romaniei.

cutter

@florin74

Da, doar că profitul actualizat este enorm nu cît spui tu: discutăm aici de un profit de 150% în loc de 10-15% cît e normal.

Mai precis din cei 2,7 mld € VNA - costurile lui Vinci nu-s mai mari de 1,2 mld € (tot așa actualizate) probabil. Atenție la diferența dintre costuri și preț.

Vin imediat cu o analiză mai precisă cu cifre.

alecu26

cutter, costurile de intretinere sunt mai mari, mult mai mari.

Sunt o gramada de studiii si rapoarte: Germania chletuieste in medie 500.000 EUro/an/km.

Aceasta e evident o medie si include o refacere a asfaltului odata la 5 ani aproximativ si e media intretinerii in diferite zone geografice....si a diferite elemente (ca nu costa la fel un pod cu un tunel cu un km de asfalt la campie).

As zice ca MINIM 1 milion euro/km/an va costa intretinerea la care se mai adauga ceva costuri mai mici de operare efectiva. Deci ai vreo 1,5 miliarde de euro intretinerea pe 26 de ani...in costuri de acum.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

teocharis

Quote from: cutter on January 14, 2015, 12:28:07 PM
@florin74 Au folosit o rată de actualizare de 8%.

ptr o tara bananiera ca RO 8% este oarecum normal ptr proiecte private finance, prima de risc este inclusa

ce nu inteleg este de ce nu imprumutam direct ca stat, prin bonduri guvernamentale unde am putea scoate un 4-5% cost al capitalului.

cutter

Am două analize făcute de un amic specialist în finanțe:
- prima presupune un cost de investiție de 1 mld € (eșalonat pe 4 ani)
- a doua un cost de investiție de 1,2 mld € (eșalonat pe 4 ani)

În ambele, am socotit costuri de întreținere de 35 mil €/km timp de 26 de ani (Șova anunțase 52000 eur/km/lună - și am plecat de la cifra aceasta, dar părerea mea este că ăsta e un preț dat beneficiarului, nu costul antreprenorului ceea ce ne interesează în analiza de profit și totuși am folosit cifra asta după mine umflată).

Atenție, ambele: costurile și prețul (valoarea) sunt socotite actualizat, adică ca și cum ambele părți ar avea banii astăzi, ceea ce ne permite să estimăm profitul actualizat.

Pentru prima variantă avem rata de profit 141%:



Pentru a doua variantă (cea cu costuri mai mari pentru Vinci) avem rata de profit de 110%:


AlexIP

Orice justificări ar exista, proiectul ăsta pe 30 de ani costă cât Egnatia Odos din Grecia, numa că e de 12 ori mai scurt / scump per km. Și dacă e să îl împărțim pe cap de vită furajată din țară, iese cam 1,35 euro / lună / fiecare locuitor al țării, pe următorii 30 de ani, pentru 51 km de autostradă + 7 km drum de legătură pe valea Prahovei.

florin74

#4962
Bine, dar costurile cu dobanzile? Ca nu vine AKTOR-VINCI cu bani de la ei din buzunar.
Costul vad ca este 1,8 mld Euro, nu 1,2 mld Euro

Am facut un calcul rapid, acum
Investitie esalonata pe 4 ani, 300 mil Euro primul an, 500 mil urmatorii 3 ani
Intretinere operare: 35 mil an /an

IRR = 13% (profitabilitatea investitie) - sau ROI, cum vrei sa ii spui (Internal Rate of Return)

Indicatorul asta este relevant daca se finanteaza sau nu investitia. Asta il analizeaza banca.
Nu am luat in considerare costurile cu dobanzile si alte costuri suplimentare.

Daca le iau in considerare tare  mi-e ca ajung la 5-6%. Si cand ajungi la valorile astea vine banca si iti spune: prietene, inchide usa pe dinafara. Finantari nerambursabile se acorda cand esti intre 6-8 si 13%. Ce depaseste 13% se considera ca este bancabil, ce este sub te trimit acasa.
Din cauza asta nu s-a asigurat pana in prezent finantarea consortiului, sunt la limita minima de profitabilitate.


radutm

In sfarsit s-a transat oficial chestiunea VO vs VP, nu mai exista indoieli despre care dintre ele este mai profitabila si care este cu adevarat prioritara. Avem confirmarea oficiala ca VP nu are nicio sansa fara o subventie uriasa din partea statului.
cont inchis

cutter

florin74, îmi pare rău, dar amesteci mere cu pere:
- analiza de mai sus ia în considerare costurile de finanțare (astea intră la acea rată de actualizare de 8%); de aceea, rezultatul net se numește "ca și cum am avea banii acum" (=actualizat)
- "costul" de 1,8 mld €, nu e cost, ci e preț - e prețul oferit de Vinci statului român, nu e costul lor intern (cu oameni, utilaje, echipamente, materiale) adică ce ne interesează într-o analiză de profitabilitate