News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 24 Guests are viewing this topic.

C0ndu

@TibiV Sursa este Atlasul Digital al României, RO.A.D.2021
Castrul a fost introdus în hartă pe baza Marcu - 2009, p.283, Pl.15

Imaginea asta a fost vehiculată mai demult de către Muzeul din Zalău


Gabriel1

#28996
@ dragos76
M-ai inteles gresit. Eu practic ma gandeam la un nod nou pentru castrul din Turda. Asta in special din cauza traficului si a accesibilitatii. In functie de unde vii, adica de pe care autostrada, ai ori o iesire usoara de pe autostrada sau nu. (Aici vorbesc de iesirea Turda la nodul din Turda). Daca vii dinspre Alba-Iulia e cam greu cu iesirea de pe autostrada. Intr-adevar, asta nu e problema care o vad si eu cu iesirea respectiva. Problema pe care o consider eu este traficul care va creste foarte mult spre castrul valorificat. Aici cuvantul cheie este valorificat. Din ce cauza? Pentru ca in caz ca nu e valorificat foarte bine cu un plan bine pus la punct, nu va atrage cifrele de turisti la care ma gandesc eu ca ar putea sa se duca, si aici nu vorbesc doar de inceputul, ci de la inceput incolo. Corect. Se poate dezvolta dupa, dar eu nu prea pot sa imi imaginez ca dupa o valorificare mai rea, dintr-o data s-ar scula si s-ar intampla ceva wow. Dar asta e parerea mea, poate voi vedeti altcumva. Dar ca sa ne intoarcem la problema. In cazul in care chiar este valorificat cum trebuie si atrage turisti multi, presupun (si as spera), sa se duca si scolile in excursie acolo. Pai atunci vor veni busuri de elevi. Pe unde vor trece sa ajunga la castru? Vor trece tot orasul si prin toate stradutele care sunt vai de capul lor pentru a ajunge sus? Si hai sa spunem ca drumurile alea se imbunatatesc, nu cred ca le-ar placea localnicilor sa mai stea intr-o strada in care nu ai umpic de liniste si vezi masina dupa masina si bus dupa bus trecand in fata ta. Daca s-ar valorifica la Turda castrul, cred ca cea mai buna optiune ar fi sa se faca o iesire din A3 si un drum de acces pana la castru, si o parcare langa castru. Dar precum am spus, asta ar costa destul de mult si ar fi nevoie de vointa politica si implicarea CNAIR pentru a face un nod nou.

@ Elphax
Nu cred ca un muzeu s-ar merita sa se faca, numai ca sa fie. Drumul Roman ar trebui pastrat, sa fie acoperit cum spune Horatiu. Dar vazand plansele castrului de la Zimbor (iti multumesc @ C0ndu) putem trage niste concluzii. In primul rand, asta nu este un castru. Este un 'fortified military outpost'. Vazand faptul ca sunt 2 (!) drumuri Romane, inseamna doua chestii: 1. Era un punct important din punct de vedere economic, iar 2. nu se afla in raza directa pentru actiuni militare a legiunii aflate la Potaissa si era nevoie de un control militar mai local. (2 este doar valabil in cazul in care datarea fortului de la Zimbor este la fel cu cel din Turda). Ca sa fie clar. Nu este nici un oarecare fort. Nu se poate compara outpost-ul asta cu forturile mici de la zidul lui Hadrian de exemplu. Marimea acestui castru este intre unul din alea mici de la zidul lui Hadrian si castrul de la Turda. Sa stiti ca Romanii lucrau cu castruri pentru legiuni care erau construite la fel peste tot. Ca ar fi unul in Anglia sau in Siria, nu conteaza, toate aveau acelas plan. Din cauza faptului ca este mai mic sunt 2 optiuni as spune eu: 1. Se aflau trupe auxiliare acolo (dar asta nu prea cred din cauza ca sunt terme Romane acolo, ele nu fiind foarte raspandite la trupele auxiliare, sau chiar deloc cred, din cauza ce ei nu erau invatati cu modul asta Roman) sau 2. se aflau niste cohorte Romane acolo (lucrul asta ar fi, cred, cel mai posibil).

Ca sa concluzionez. Vazand detaliile noi, nu stiu daca as mai sustine sa se faca valorificarea aici, in special dupa ce se va face si un CIC aici si dupa ce am vazut ca castrul se afla in partea stanga a canalului. In plus, nu poti sa compari dimensiunea aflata de la C0ndu cu cea de la Turda. Eu credeam ca ar fi cam la fel de mare, ceea ce ma determinat sa reiau discutia asta. Cel mai bine ar fi daca s-ar valorifica cel din Turda dupa modelele acele 2 despre care am scris. Ceea ce s-ar mai putea face ar fi sa protejeze Termele de la Zimbor si cladirile care vor mai fi descoperite, daca vor mai fi. S-ar merita sa se documenteze toate detaliile de la fortareata de acolo si sa fie folosite pentru a completa studiile archeologice despre Romani in zonele astea. Daca politicienii din Turda si Cluj vor sa faca din castrul de acolo ceva frumos, s-ar merita sigur. Dar doar daca se face cu cap si cu un plan bine pus la punct. Nu poti sa faci ceva micut si sa te astepti ca gata vin turistii 'en masse'. In cazul in care nu se face in Turda valorificarea, ar merge 100% la Porolissum.

Am sa las jos niste planse de la castrurile si forturile Romane. Interesant ar fi si inca o chestie. Amplasarea indicatoarelor turistice cum se gasesc in Ungaria, Austria, Germania, etc. in zone interesante dintr-o perspectiva turistica. Sunt multe de vazut si ar fi bine daca s-ar promova.

PS: ala de la Turda nu e mic, e mare tare, uitativa numai la Principia, care e totusi imensa. In plus, in cazul in care avem niste planse mai multe despre castru, s-ar merita totusi sa se uite inca o data la ce este in zona, ca doar nu apare degeaba acest castru mic pe Tabula Peutingeriana.

Cam cum ar fi aratat fortareata de la Zimbor, seamana si cu Römerkastell Saalburg


Castra Romana

(Neuss)


(Brewminate)


LE: multumesc pentru detaliile noi C0ndu. Interesant sa vezi ca Termele se considera in afara fortareatei. Sa fie totusi un castrum? Mie mi sa parut ca exista un zid lange Termele Romane de acolo, din cauza asta am si facut o aproximare in privinta marimei. Mai exista cumva si alte detalii @ C0ndu?

C0ndu

Nu au publicat încă săpăturile de dată recentă care apar în filmările aeriene recente. Când or s-o facă am să includ datele în Atlas.
Dacă nu mă înşel ultimele cercetări la acel castru sunt din 2014
http://ran.cimec.ro/sel.asp?imgid=38521

Earthchild

Quote from: Ionut on October 07, 2021, 01:16:37 PM
V-am pregătit o nouă filmare cu lotul de 4,5 km din #AutostradaTransilvania

Cu astia 4,5 km bate obrazul opozitia lui cutter, spunand ca sunt singurii din cei 70 de km promisi  :)

alin2pas

Și eu i-aș bate obrazul în locul lor, dacă erau km destui în construcție și pe guvernarea anterioară ar fi avut constructorii avansări mai mari decât pe vremea lui cutter. DACĂ. Din păcate, dacă azi nu începi licitații pentru studii de fezabilitate sau pentru proiectare, peste 5 ani nu ai ce inaugura. Opoziția cât au făcut din ce au promis? O autostradă nu se face peste noapte, și la cioturile din A3 de lângă Brașov și de lângă Borș a durat mai mult doar construcția decât tot mandatul lui cutter.

tudor

Cat de grava e situatia de la inceputul asta de alunecare?
E cumva in pericol casa de langa?



Powered by API/PUM imgur uploader

ludus

Nu se pune problema să tragă de timp. Deja (suntem în 8) sunt finalizate cele două supratraversări spre Cerghid, respectiv Acăţari. Se circulă deja pe ele. A rămas doar podul peste Niraj (asfaltare, parapete) şi marcajul. În rest e gata, utlilajele au cam părăsit şantierul. Cu siguranţă că în două săptămâni lotul va fi dat în exploatare.
T. Luduș

survola

Asta e o știre, câ se circulă pe supratraversări.

dragos76

@Gabriel1 nu te-am înțeles greșit, doar că nu sunt de acord că accesul din nodul Turda sud e greoi. Cum spuneam, e vorba de 2-3 km de drum local, în afara localității (nu știu de ce menționezi tu de traversat Turda).
Că nu e amenajată infrastructura în proximitatea castrului, legat de parcări pentru autobuze etc, asta e altă poveste, dar ea nu mai ține de accesul din DN/autostradă etc.

Hercule

Apropo de discutia cu castrul roman de la Turda, v-am lasat un mesaj in topicul "Drumuri de vacanta" unde nu e offtopic.
Deșteaptă-te române!

horatiu.cosma

#29005
Am făcut azi o vizită pe Nădășelu-Zimbor. La UMB e business as usual, peste 500 de muncitori proprii (plus furnizori de fier fasonat, carcase, beton etc), 100 de bascule ale lor, 25 de cife ale lor, 20 de foreze, 24/24 în 2 schimburi. Încearcă până în iarnă să protejeze cât se poate de mult debleele săpate, au pus pe taluze geocelule și acum pun vegetalul (a durat foarte mult până să ajungă brațul lung la escavator aici și la Slatina, mari întârzieri în aprovizionarea cu utilaje/echipamente la nivel național și nu numai), fac rigolele, zidurile de sprijin. Au început să pregătească și fundațiile pentru poduri, de săptămâna viitoare încep să vină echipele de radiere de la Slatina și se apucă și de poduri. Au săpat spre 10 milioane de metri cubi (din vreo 15), au făcut 2800 de coloane din vreo 4800 (pe sectorul Nădășelu-Zimbor). La cele 2 alunecări mai mari se lucrează la expertiză, au venit o serie de experți din țară și de afară și se caută soluții.

Carcasele pentru coloane vin non stop în șantier, de luni începe să vină și fierul fasonat pentru radiere (aduc de peste tot din țară, București, Târgoviște, Cluj, Buzău), au închiriat cife suplimentare care aduc beton de prin Cluj și împrejurimi până își operaționalizează cele 2 stații de beton de la Zimbor, încep să sosească în țară cele 2 standuri noi pentru grinzi și până la Crăciun ar trebui să fie montate la Zimbor (altele decât cele 4 de la Slatina care după ce termină pentru CraPi4 merg la București/Brăila). O să fie vreo 2000 de grinzi de făcut pentru toate structurile de pe Nădășelu-Poarta Sălajului, cât produc pe CraPi 2+3+4 la un loc. Au vreo 3 structuri și cu tablier metalic.

Pădurile sunt rezolvate pe județul Cluj (mai puțin o suprafață mică în spate la Sânpaul unde a întârziat primăria licitarea defrișării), în schimb pe Sălaj mai durează, s-a cam gripat procesul în ministerul mediului+ANPM cu schimbările din ultimele săptămâni (ce vedeți în filmări că s-a tăiat e o suprafață mică care nu e în circuitul forestier). Deci pe Sălaj va mai dura. Relocările de utilități sunt cam gata pe Cluj, pe Sălaj până la Zimbor nu prea au mare brânză de relocat.

Pe Zimbor-Poarta Sălajului încă lucrează la proiectare, sunt vreo 2 deblee (primul dinspre Zimbor și coborârea spre Sântă Măria) care nu prea țin și se caută și aici soluții (va fi nevoie de flexibilitate și din partea CNAIR), la ieșirea de la Poarta Sălajului proiectează o descărcare chiar la capătul proiectului lor (deci nu giratoriu cu acel DC de 4 metri lățime, giratoriu la care se renunță) împreună cu un drum nou de legătură care să dea în DN 1F la ieșirea din Poarta spre Românași, mult mai civilizat așa.

Ca și feeling general în șantier, oamenii sunt optimiști că o să îl ducă la capăt, însă e nevoie de deschidere din partea tuturor actorilor implicați pentru a gestiona alunecările mari de teren din punct de vedere contractual. Cu cât intră mai adânc în săpături, cu atât își dau seama mai tare cât de mult rău a putut face un SF praf și pulbere făcut din birou, fără studii geo, fără o viziune minimală asupra traseului.

Dar să trecem la imagini. Am urcat în primul debleu de la Nădășelu, privire spre Gilău. Se lucrează la grinda de coronament. În dreapta "brațul lung" în acțiune la umplut geocelulele cu vegetal.
(GPS)


Așează geocelule pe toate taluzele și în interior pun vegetal.
(GPS)


Mergem spre Mihăiești, podețe finalizate, umpluturi, rigole, în depărtare alunecarea mare.
(GPS)


Ne apropiem de alunecare.
(GPS)


Am ajuns în dreptul alunecării, aranjează zona pentru la iarnă, umplu cavernele formate în urma alunecării ca să nu se infiltreze apa și să înrăutățească situația. În paralel lucrează cu experți la expertiză, vedem ce iese, poate tunel.
(GPS)


Mai departe spre Mihăiești.
(GPS)


(GPS)


(GPS)


(GPS)


Se aranjează taluzele, pe stânga încă nu au scos tot, să termine prima dată deasupra grinda de coronament.
(GPS)


Toate tipurile de argile, marne, calcare, inclusiv cărbune le-au descoperit.
(GPS)


(GPS)


Ne întoarcem spre Nădășelu pe terasa superioară.
(GPS)


Grinda de coronament.
(GPS)


(GPS)


Privire pe partea opusă.
(GPS)

horatiu.cosma

Continuăm spre Mihăiești. Practic tot sectorul va fi format din alternanțe viaduct-debleu.
(GPS)


Se văd și aici piloți descoperiți, cu capetele descoperite de utilajul magic care îi scutește de enorm de multă muncă manuală. De săptămâna viitoare la structura asta și la încă vreo 10-15 o să înceapă echipele munca la radiere și elevații.
(GPS)


Ne apropiem de Șardu.
(GPS)


Se pregătesc pentru grinda de coronament și aici.
(GPS)


Debleul de dinainte de Șardu.
(GPS)


Picon, aici e foarte dură roca.
(GPS)


Șardu în depărtare.
(GPS)


Pregătiri pentru radiere.
(GPS)


Execuție coloane pentru viaductul dintre Șardu și următorul deal, de la Sânpaul. În afară de 2-3 structuri mici, toate celelalte (vreo 30) sunt de la 3-4 sute de metri în sus.
(GPS)


(GPS)


Urcăm în următorul debleu.
(GPS)


(GPS)


Foreze la lucru și aici pentru pod (jos) și zid de sprijin (sus).
(GPS)


(GPS)


(GPS)


(GPS)


Aici mai are de tăiat pădure primăria Sânpaul. În depărtare se observă un turn (Orange cred) relocat, zilele astea îl demolează pe cel vechi și cam cu asta se încheie relocarea de utilități pe județul Cluj.
(GPS)

horatiu.cosma

După debleu coborâm spre Mihăiești, altă foreză la lucru.
(GPS)


Am trecut de DN1F, în stânga Mihăiești.
(GPS)


Umpluturi.
(GPS)


(GPS)


(GPS)


Utilajul de spart capete piloți în acțiune.
(GPS)


(GPS)


Continuăm.
(GPS)


Geocelule în stânga, 3 foreze în dreapta pe prima bermă pentru a realiza zidul de sprijin.
(GPS)


(GPS)


Coborâm după Mihăiești spre DN1F.
(GPS)


Am trecut de DN1F, urcăm în debleu.
(GPS)


A doua mare alunecare, se lucrează și aici la expertiză.
(GPS)


(GPS)


(GPS)


Mai departe spre limita cu județul Sălaj.
(GPS)


(GPS)


(GPS)

horatiu.cosma

Tot felul de culori, își dau aici doctoratul în geologie.
(GPS)


Întind geotextil, lucrează la podețe..
(GPS)


(GPS)


(GPS)


Ne apropiem de limita de județe și de pădure.
(GPS)


Până aici s-a săpat, așteaptă rezolvarea HG-ului de scoatere din fond forestier pe Sălaj ca să deblocheze următorii aprox 2,5 km.
(GPS)


Ne întoarcem spre Topa Mică.
(GPS)


Am trecut pe DN1F în Sălaj și înainte de Sâncraiu Almașului facem stânga pe deal spre șantier.
(GPS)


Au săpat și aici sănătos.
(GPS)


Teren de fotbal.
(GPS)


Portocalii în acțiune.
(GPS)


(GPS)


(GPS)

horatiu.cosma

Mai departe spre Zimbor.
(GPS)


Foreze în acțiune.
(GPS)


(GPS)


(GPS)


(GPS)


Privire înapoi.
(GPS)


Astea sunt nou nouțe, DESAON, ceva turci.
(GPS)


Am luat-o pe DN1F, reintrăm pe șantier într-un alt punct de lucru.
(GPS)


Au ajuns forezele și aici.
(GPS)


(GPS)


Cam atât deocamdată. De aici era pauză până la Zimbor.
(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader