Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 17 Guests are viewing this topic.

RaduG

Apropo de prețul oțelului, acesta era (fier-beton) pe bursă, 460 EUR/tonă în noiembrie, azi e undeva la peste 650 EUR/tonă. Peste 30% creștere, nu poți acoperi așa ceva prin indexări.
Trebuie găsite alte modalități de contractare de către CNAIR, în care astfel de creșteri (foarte mari) ale prețurilor de referință de pe burse să poată duce la renegocieri ale prețurilor contractate inițial. Altfel, ne vom trezi cu o grămadă de blocaje, procese, claim-uri și în final multe întârzieri. Care acelea ne vor durea pe toți, nu motivele lor.
Ce vreau să spun, într-o astfel de perioadă cu mari volatilități de prețuri pe burse, statul trebuie să-și conceapă niște mecanisme de licitare a marilor proiecte de infrastructură care să-i confere o flexibilitate capabilă să absoarbă fluctuații majore de prețuri pe parsursul a 2-3-4 ani cât durează un astfel de contract.
Aduceți-vă aminte cum intrase morcovul în asfaltatori, acum câțiva ani când crescuse prețul petrolului și implicit al bitumului, și imaginați-vă că se mai pune un vas de-a curmezișul Suez-ului sau alt eveniment neplăcut sau catastrofic ce poate arunca în aer prețul petrolului.

voicul

#27406
Dar daca fac asa, sa mai dea si firmele din banii castigati anul trecut datorita scaderii preturilor, nu?

Se numeste "risc" si e prezent peste tot, dar mai mediatizat e in afaceri.
Nu zic sa nu se gaseasca o formula mai buna a indexarilor, dar nu e asa simplu precum pare.

Kimi

Si totusi selina a licitat si pentru Suplacu - Chiribis.  O:-)

paulmare

E nasol cu ferul beton la noi, singurii cu ciclu complet ramasesera Mechel Targoviste, care acum cred ca sunt cu lacatul pe usa, cu creditorii casute postale prin insulele Virgine, astea ar trebui cumva taiata coada pisicii cu 4 combinate vandute cu 230 de lei si cu creditorii casute postale, Ductil Buzau trebuie sa aduca semifabricate - fara Targoviste nu pot face nimic
Asa ca orice bucata de "fer" e importata acuma, rasul curcilor
Si pe metale sunt optiuni teoretic ai putea face un fel de hedging dar e posibil doar teoretic, ce face UMB ca isi securizeaza lucrarea si cumpara in avans materialele (si balast nu doar armatura - au carat o gramada de vreme si au facut depozite inainte sa atace lucrarea pe CraPi) -cred ca e singura treaba functionala, risti sa te parlesti daca se duc materialele in jos cum a fost prin 2007 2008 cand au falimentat firmele cu stocuri mari de "fer" cumparat in 2006, in cazul UMB oricum e pus in opera si pretul la lucrare e cel din contract, nu plateste cnair mai putin ca s-a ieftinit ferul   

alexV



Cele doua excavatoare sunt de la arheologie. Cupa lata, fara dinti.

Quote from: RaduG on April 14, 2021, 05:26:21 PM
http://ran.cimec.ro/sel.asp?cod-sit-ran-143183.01

@RaduG, mersi de sursa. Am vorbit cu dl. Cocis, profersor arheolog, care a descoperit situl in 2001 si care se ocupa si azi de descarcarea de sarcina arh. Mai stau vreo 2 luni pe teren, in functie si de ploi. Situl e la 1,5-2m adancime iar UMB face fundatii la 90cm, deci cel mai probabil aplica solutia acoperirii cu nisip si geo-textil pentru conservare - ca la Cluj pe bd. Ferdinand, apoi liber la umpluturi.

Exista si solutia cu sticla, in CIC, dar trebuie sa vrea si sa plateasca UMB.

Daca mai merge cineva prin zona la filmat, va rog un survol al sitului, sa ramana documentat si din aer  :)

cristi5

#27410
Cred ca ceea ce se vede in centru sus la poza e un drum roman. Dar se pare ca in groapa din plan apropiat a sitului nu l-au mai gasit. Poate face o curba, se vede ca nu avea geometrie de viteza.

Mda, drum roman frumos conservat in CICul autostrazii, arc peste timp. Pacat ca va fi ingropat sub CIC dar asta e...

danutzu_1069

@alexV, poate ne ajuta @adisan, ca are... mana de artist in ale filmarii...

miahi

@cristi5 - Daca API are ceva contacte in UMB poate se incearca/reuseste sensibilizarea construtorului sa conserve macar 10-15 m din drum in zona CIC-ului ca un fel de omagiu pentru colegii drumari de acum 2000 de ani . Bineinteles daca nu interfereaza foarte mult cu proiectul CIC-ului.

Ionut

Din ce se aude, drumul va fi lăsat muzeu (la propriu) în CIC și teoretic s-ar putea vizita.

carutasul

ăsta e singurul la care nu ne deranjează că e muzeu :)

enderwiggin

#27415
Drumul roman (nu sunt imaginile mele, mi le-a oferit un prieten):




Nu cred că ar trebui să fie la latitudinea UMB dacă măcar o porțiune rămâne vizibilă. E un pretext pentru un ,,Archeopark" a la M3 în Hu. La doar câțiva km e și cetatea dintre Almaș și Petrinzel, care ar putea deveni o altă ancoră.





cristi5

#27416
Quote from: Ionut on April 15, 2021, 02:38:47 PM
Din ce se aude, drumul va fi lăsat muzeu (la propriu) în CIC și teoretic s-ar putea vizita.

Eu inteleg ca nu. Actuala solutie e sa-l acopere cu nisip pt conservare. Drumul roman fiind la -150cm si UMB sapa la -90cm, constructia noua nu va afecta drumul roman.

Chiar daca ar fi cumva pus intr-o expozitie, inteleg ca e greu de intrat in CIC ca-s depozite de materiale, mult praf si ulei. Sunt convins ca s-ar putea face un circuit pt grupuri de elevi  / turisti, dar e complicat si cineva care se pricepe si la muzee si la CICuri trebuie sa se ocupe...

@AlexV poate reuseste ceva, el avand contact cu arheologii. Eu personal nu mai am energie pt inca o batalie, desi provin din zona... Bologa are cetate medievala, si castru roman, unde probabil duce acest drum roman de la Sutor, si cariera care acum livreaza piatra pt A3/UMB si unde pe vremuri romanii extrageau granitul la care-i ziceau *dacit*.

voicul

Deci e descoperita vestigiul in 2001, Bechtel vine in zona din 2003  :lol: niciodata SI totusi dupa 20-20 de ani se gaseste solutia salvatoare de a pune CIC-ul peste el?  :o

Atunci de ce s-a chinuit si se chinuie cineva cu el/cu descarcare arheologica acolo?  :wtf:

Si dupa ne miram de ce era sa avem 3000 de km, care de fapt chiar si sunt pe hartie, dar totusi ceva nu a iesit, deci nu ii avem inca.
JENANT (sau poate am inteles eu total gresit ce se intampla acolo).

Bulwyn

se mai stie ceva de situatia de pe lotul chetani-campia turzii? se mai preface straco ca vrea sa lucreze dar nu e lasat? ceva vesti despre stadiul din tribunal?

RaduG

#27419
@alexV cu plăcere :)

Văd din raportul arheologic din 2013 că:
,,Principalul rezultat al cercetărilor a fost aşadar identificarea fortificaţiei de lemn a castrului timpuriu şi stabilirea relaţiei cronologice cu fortificaţia de piatră. Totodată a fost realizat un nou plan al castrului şi al întregului sit arheologic cu amplasarea corectă a noilor structuri descoperite. - plan de detaliu scara 1:2500, - plan de detaliu scara
1:1000, plan de detaliu cu curbe de nivel scara 1:2500, - plan de detaliu cu curbe de nivel scara 1:1000, reprezentare 3D cu modelul digital al terenului, profil altimetric în zona castrului roman, profil altimetric al microregiunii, raport topografic general."


Înțeleg de aici că este destul de bine documentată poziția castrului de piatră, dacă nu mă înșel este la vest de nodul rutier, cu breteaua circulară fix deasupra unuia dintre ziduri:



Deasemenea, din același raport arheologic, am aflat că lunca este predispusă la inundații, sper că au luat asta în calcul la proiectarea autostrăzii:

,,Din punct de vedere al peisajului, încă de la începutul cercetărilor a fost evidenţiat un consistent strat de aluviuni, atribuit inundaţiilor succesive ale pârâului Almaş şi torentelor de pe valea Căpuşului. Amploarea acestor inundaţii şi cantitatea mare de aluviuni este dovedită de ultimul eveniment de amploare, din 1973, rămas în memoria colectivă. Întregul sit arheologic este localizat în lunca Almaşului, în zona confluenţei acestuia cu valea Căpuşului. Această dispunere a determinat distrugerea unei părţi semnificative din sit de modificarea frecventă a albiei Almaşului."