Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

4 Members and 31 Guests are viewing this topic.

ovideatza

#4995
Adauga si intretinerea la calcul ca sa poti compara cu PPP.

Eu personal sunt pentru acelasi demers, ar trebui sa fim in stare sa profitam de dobanzile mici actuale si de economiile care se pot face pe licitatii + sa dam de lucru antreprenorilor romani prin fragmentare ca sa poata intra acolo + sa fim in stare sa o intretinem corect 30 de ani.

Se aseamana undeva cu polemica leasing financiar vs leasing operational. Fiecare cu avantaje si dezavantaje. Partea "buna" cu PPP este ca ai o suma fixa anuala de plata, orice politician ar veni la guvern, fiind in imposibilitatea de a mai negocia "o reabilitare", o "asfaltare", o "dezapezire" la pret de asfaltare, etc...Nu te intereseaza "cum" se face intretinerea autostrazii, nu e problema ta.

teocharis

bugetul nu are bani de investitii

ce se poate face intr-adevar este un imprumut al statului, la dobanzile actuale, mai mult decat rezonabile

nu platind 13% pe an lui Vinci ca o tara sub-sahariana

nctind

Nu poti sa te imprumuti pentru ca nu ai voie din cauza deficitului. Poti doar lua bani din alte ministere. Orice imprumut intra in deficit si cu deficitul este limitat de FMI, UE si alte institutii esti legat de maini. Nu discutam aici faptul ca banii imprumutati sunt cu adevarat folositi la constructia  de autostrazii sau nu. Presupunem ca noi chiar suntem corecti si asta vrem sa facem cu banii imprumutati. Chiar asta este una din problemele pentru care nu se semneaza contractul.

teocharis

sau poti prioritiza deficitul negociat de aprox 1.5% PIB

iti poti propune de ex un 0.5% anual ptr investitii, nu te leaga nimeni la maini sa faci asta.

trotineta

Quote from: alecu26 on January 14, 2015, 01:06:26 PM
cutter, costurile de intretinere sunt mai mari, mult mai mari.

Sunt o gramada de studiii si rapoarte: Germania chletuieste in medie 500.000 EUro/an/km.
....

Imi pare rau, dar nu sunt sigur daca cifra de 0,5Mil.EURO pe an si km in DE este valabila.
#1. Conform Raportului despre starea staziilor (in Germania) din 2005 depus de guvernul federal in parlament (http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/16/003/1600335.pdf) situatia retelei de strazi inter-orase  la 1.1.2005 era urmatoarea (Pagina 8 ) :
Autostrazi (Bundesautobahnen)  12.174 km, drumuri nationale (Bundesstraßen) 40.969 km.
Total 53.143 km. In plus 178.324 km alte tipuri de strazi ,,inter-orase".

Cheltuieli (4.4.1 Ausgaben – Pagina 41)
Pentru intretinera retelei de strazi inter-orase
In total  847,8 Mio. Euro, dintre care pt. autostrazi: 423,9 Mio. Euro si pentru drumuri nationale  423,9 Mio. Euro, respectiv ca. 34.820 EURO / an / km pt autrostrada si ca. 10.347 EURO / an / km pt drum national, deci intretinerea unui km de autostrada este de 3,36 mai ridicata decit un km de drum national.
La pagina 48 – Cifra 741 33 Intretinera autostraziilor (Erhaltung der Bundesautobahnen) apar costuri de  519,5 Mil.EURO la )  12.174 km – deci 42.632 EURO / KM / an.

#2. Alta sursa: Verificare de baza si dezvoltarea analizei de cost/utilitate in cadrul planului de dezvoltare a drumurilor nationale (2014) http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/bvwp-2015-ueberpruefung-nka-entwurf-schlussbericht.pdf?__blob=publicationFile
Pagina 265  - Tabelle 7-55: Cheltuieli pentru intretinrea autostrazilor in EURO / KM / an (BMVI – Ministerul federal al transporturilor si infrastructurii digitale)
Pentru anul 2005 -> 31.500 EURO / an / km, pentru 2006 -> 33.500, pentru 2011 -> 37.100
Nu exact acelasi costuri ca la #1, dar destul de apropiate.

#3. Intr-un articol din August 2012 aparut in in ziarul berlinez Der Tagesspiegel
http://www.tagesspiegel.de/politik/deutsche-strassen-auf-der-strecke-geblieben/6960946.html
se scria:

Reteau de autostrazi cuprinde 12 845 km, cea de strazi nationale 39 700 km.
In anul acesta (...2012) guvernul federal a budgetat 5 MiliardeEURO. Cu toate ca intretinera are prioritate fata de constructia de noi autostrazi, la dispozitie stau numai 2,4 MiliardeEURO pentru intretinere. Specialisti clubului automibilist german ADAC au calculate insa o necessitate de budget de 3,5 MiliardeEURO pe an pentru intretinere.

La un raport de 3,36 intre autostrada si drum national se calculeaza deci 97.321,72 EURO / KM / an autostrada, dar articolul nu este nici pe departe asa de detailat ca cele de la #1 si #2.

Deci costuri in EURO pe an si km pentru intretinere autostrazi in Germania este intre 40.000 si 100.000.

cutter

#5000
[mai scrisesem un reply, dar s-a pierdut, se pare:]

Comarnic-Brașov este eligibil pentru finanțare pe TEN-T Comprehensive (deci 30% parcă UPDATE: pe noul exercițiu se poate merge pînă la 75% finanțare pe axa 2 FEDR îmi spune @VictorC) așa că mixul ar putea fi:
- buget (precum București-Ploiești, autostrada Transilvania)
- fonduri europene
- împrumut BEI/BERD (în special, avînd în vedere că s-au eliberat 500 mil € recent prin înlocuirea finanțarii BEI/BERD cu fonduri nerambursabile pe A4, Cernavodă-Constanța și Timișoara-Arad)

E posibil ca în această schemă (care a mai fost folosită, spre exemplu, pentru autostrada Cernavodă-Constanța) împrumutul BEI/BERD să nu depășească limitele impuse de deficitul bugetar.

De luat în considerare că schema de mai sus poate fi făcută în contextul planului Juncker care exact pentru așa ceva este făcut. Mai mult, dl. Juncker a declarat ieri (parafrazez) că CE va da derogări țărilor care folosesc deficitul bugetar în contextul planului său.

Ce ziceți, facem o propunere oficială pe liniile astea și o trimitem la minister?

teocharis

o posibila problema in schema 100% buget ar fi procedurile de licitatii nationale mult mai laxe  -a se citi susceptibile de fraudare masiva - vis a vis de licitatiile pe fonduri europene

ar putea fi intr-adevar o proba de maturitate ptr administratia romaneasca, dar nu in componenta actualului guvern, compromis iremediabil.

MNU

Cu atatia termeni sau acronime de finante/banci pe mine m-ati pierdut. Voi spuneti ca e OK calculul si ca noi chiar oferim 8.5 miliarde pe o autostrada de 53 de km... chiar si pe 30 de ani, suma platita e exorbitanta. Pai in primii sase ani platim deja costul constructiei ei... dar mai platim rate inca 20  de ani pt dobanzi si intretinere?

Nuu... nu cred ca e in regula.

florin74

#5003
Am facut o simulare
Consortiu contracteaza un credit cu 6% dobanda pe an, 1,53 mld Euro (85% din valoarea investitiei). M-am gandit ca bancile finantoare le cere minim 15% sa vina si ei cu contributia lor.

Dobanzi rambursate : 1,51 mld euro (26 de ani) la care se adauga aproximativ 180-200 mil platiti in cei 4 ani de executie a lucrarilor (pe masura tragerilor).total in jur de 1,7 mld euro. Primul an in jur de 93 mil euro ulterior scade cam cu 2 mil/an in primii 5-6 ani, 3 mil/an in urmatorul cincinal si tot asa

Rate egale (dobanzi+principal) : 116,3 milioane euro pe luna.
Credit : 30 de ani
4 ani perioada de gratie

In cazul asta mi-a dat IRR un pic peste 8%. Un prag periculos, iar riscurile mentionate de mine anterior il coboara imediat sub 8. Cam asta este motivul pentru care nu se semneaza concesiunea si cred ca  nici nu se va semna in actualele conditii.

Un mix de finantare ar fi o varianta OK, dar ramane problema de unde iei fondurile nerambursabile (la ce renunti) si ce faci cu deficitul bugetar.

adiarc

#5004
Sunt de acord sa facem o propunere oficială
Pe lângă cea prezentată de tine , cu care sunt de acord....
O alta modalitate de finanțare astfel , cu bani integral de la buget....sau mai bine zis imprumuturi ieftine pt finanțarea si rostogolirea deficitului
Presupunem un cost total de 2 mld de euro pe 4 ani , începând cu 2016 , adică 500 mi-l de euro/an...la PIB de 150 mld de euro , înseamnă un plus la deficitul anual de 0,33 suta anual....la o creștere economică prognozata de organismele internat.de 2,9 la suta pt 2016.....înseamnă un plus la buget pt 2016 de peste 4 mld de euro , ceea ce înseamnă ca si cu scăderea deficitului pe 2016 la 1,5 % de la 1,8 in 2015 , cele 500 de mi-l necesare anual, pot fii alocate fără probleme

Cum spuneam.Exista bani , dar alocarea lor cu cap , este strict o chestie de voința ( sau rea voința ) , politica , din partea unor oameni numiți doar politic , cu aproape zero competentă in domeniu
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

Ionut

Daca vreti, faceti repede o scrisoare... cat e calda treaba.
Dar facuta cum trebuie. Asa mai bine nu mai trimitem nimic.

florin74

Vad ca este Rus invitat la Realitatea la Rares Bogdan in seara asta. Sa vedem cu ce ne mai amageste.

horatiu.cosma

Rares Bogdan nu e simpatizant PSD, deci astept nerabdator sa il piste pe Rus cu cateva lucruri, printre care si pretul exorbitant pentru COBRA. Sunt curios ce explicatii fantastice o sa dea prietenul pentru a explica aceasta situatie.

ciprebbe

A scapat-o Rus :).
Suplacu-Bors adjudecata!!!
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

cricric

#5009
^^Ma gandeam ca o sa observe cineva asta. Doar ca a mai scapat prostioare, asa ca sa nu ne entuziasmam. Sau poate are cineva ce insider info si ne lamureste.

edit: ce prostii vorbeste referitor la Fagaras-Targu Mures :)))