Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

JohnDoe

Mai e un mod folosit la nemti, varianta a metodei 1: taxezi camioanele ca sa faci autostrada.
A6 - Craiova -Severin -  Lugoj si extinderea Severin catre Calafat

qionescu1

Proiectul nu e bancabil daca mergi cu dosarul la Banca Transilvania sau CEC.  :lol: 

Dar PPP nu inseamna cum zic unii ca delegi totul la privat. Poate fi, dar poate fi si altfel, pentru ca la astfel de investitii, PPP poate imbraca orice forma se doreste. Poate insemna de exemplu ca statul sa vina cu jumatate din suma, fie ca e credit fie alocare bugetara, intr-o singura transa sau anuala.

Singurul calcul pe care trebuie sa il faca statul e ca PPP sa nu depaseasca costul rambursarii unui credit, sau cel putin nu foarte mult. Dincolo de procentele astea trecem la altceva si la banuieli.

US 30 Year Bond Yield was 4.97 percent on Tuesday January 14  conform Tradind Economics. Asta la americani dar cine te opreste sa negociezi cu fondurile de pensii sau de investitii o asemenea afacere?

E clar, Romania trebuie sa reduca deficitul. Fondurile pentru drumuri nu ajung dar  infrastructura o vrem acum nu peste 15-20 de ani sa ne apucam pe ea, dupa ce le terminam pe celelalte. Asadar PPP are cele mai mari sanse acum si mai ales in cazul Co-Bra.

Nu va speriati de costuri, valoric nu sunt cu mult mai mari, ele au crescut nominal prin devalorizarea euro. Daca PPP functioneaza in alte tari de ce nu ar functiona in Romania? Pentru ca depinde cine semneaza!

Indiferent cine o construieste autostrada, ea trebuie platita. Insa nu e un adevar sa zici ca PPP nu e solutie cat timp un procent de 5% anual e considerat o afacere buna peste tot in lume. Mai ales cand e garantat de statul roman. Asta strict economic. Cand amestecam politicul cu economicul sau avem si costuri netransparente, ies niste cifre de ne miram cum au facut calculele.

Repet, daca la case mari se poate, trebuie sa functioneze si la noi.

https://www.vinci.com/en/newsroom/press-releases/vinci-awarded-ppp-contract-new-b247-federal-road-germany

pista_bacsi

Poate se sinchiseste si Consitrans sa semneze actul aditional in ianuarie. Merge destul de incet aceasta predare primire.





Powered by API/PUM imgur uploader

horatiu.cosma

#36213
Legat de discuția cu taxă impusă acum pentru traficul de pe DN1, ar fi extrem de complicat de gestionat politic o astfel de taxă în contextul actual. Sună groaznic "de 30 de ani statul român nu a fost în stare să facă un metru din Comarnic - Brașov, dar pune o taxă pentru cei care suportă zi de zi ambuteiajele de pe actualul traseu, promițând că în vreo 10 ani (realist, dacă se apucă serios de proiectare acum) o să circulăm pe autostradă".

Legat de bancabilitatea unui PPP, s-a explicat de multe ori în trecut de ce nu funcționează. Nu se compară cu nimic din PPP-urile făcute în Europa pentru drumuri, vorbim de o autostradă montană, grea, riscuri imense neidentificate azi, care înseamnă enorm de mulți bani care pur și simplu nu există nici măcar virtual (spațiu în deficit). Am fost de câțiva ani la o conferință la Berlin despre PPP-uri, nimeni din UE nu a făcut ceva măcar pe aproape ca și complexitate, ci proiecte mai mici, eventual lărgiri de autostrăzi existente, cu riscuri mici, clar identificate.

Singurul mod de a identifica acele riscuri (traseu, natura terenului, avize, autorizații, costuri, calendar etc) este printr-o proiectare profesionistă. Nu poți merge ca stat la un partener privat să îi spui că vrei o autostradă montană între punctele A și B, dar tu nu știi mai nimic despre ea, să se descurce el. Că atunci normal că apar pe piață costuri de 10+ miliarde de euro (costul integral al PPP-ului), acolo intră toate acele riscuri necuantificate.

Și aici s-a blocat de fiecare dată PPP-ul, în cele 4 încercări anterioare. Nimeni normal la cap nu poate crede că statul român va plăti (că din taxa de autostradă vin doar 7% din banii respectivi) pentru 50km de autostradă în următorii 20-30 de ani cam cât plătește de la buget pentru toate celelalte autostrăzi ale țării în 10-15 ani.

Dar da, memoria colectivă e de scurtă durată, deci în mod ciclic, tot la magicul PPP se va ajunge ca soluție miraculoasă de rezolvat pe nevăzute lipsa acestei autostrăzi.

bim14

Am vazut mai sus exemple de tari precum Grecia, Croatia, Italia, Slovenia si altele unde sunt taxate autostrazile, dar toate cele de mai sus nu percep si vigneta. Acolo fiecare este liber sa circule pe drumurile nationale. In schimb, daca vrea confortul autostrazii, atunci plateste corespunzator. Chiar as fi curios cati de pe aici care au mers prin tarile de langa noi au ales drumurile nationale si nu autostrazile cu taxa.
Un exemplu mai ciudat este tunelul Karawanken dintre Slovenia si Austria care e cu taxa, parca vreo 7-8 euro si care se blocheaza destul de des in sezonul estival in care merg nemtii la mare. Acolo, trecerea pe la suprafata poate fi uneori de preferat tunelului. Dar asta se va schimba pentru ca se lucreaza deja la a doua galerie si probabil odata cu dublarea nr de benzi or sa dispara blocajele.     
Pe de alta parte, Austria este cel mai apropiat stat UE in care exista atat vigneta cat si portiuni de autostrazi cu taxe, in special in proximitatea tunelurilor foarte lungi. Atat timp cat se vor pastra drumurile nationale, nu vad de ce ar fi o problema si la noi taxarea segmentelor montane, indiferent ca sunt de pe A1, A3 sau A8. Da, ramane problema ca in romania taxele pe munca sunt foarte mari si nu primim mai nimic de acei bani, indiferent ca vorbim de sanatate, educatie, siguranta, pensii, etc. 
Quote from: bim14 on January 09, 2024, 10:42:40 AMAm virat 500 de lei in contul API pentru ca la final de 2024 sunt peste 50 de km de A7
Daca vom avea Focsani-Bacau la sfarsit de 2025, mai cotizez cu 500 de lei la API.

danutzu_1069

L-as ruga pe @Ionut sa... interzică discuțiile pe forum, despre PPP. Sunt sterile și nu duc la nimic.

tom_sawyer


ncb

QuoteAutostrada Transilvania: Construcții Erbașu primește undă verde pentru construcția lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș. Când încep lucrările

Construcții Erbașu poate demara activitatea de construcție la lotul Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35 km) din Autostrada Transilvania (A3) începând cu data de 20 ianuarie 2025, potrivit ordinului de începere a lucrărilor, au spus pentru ECONOMICA.NET reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Amintim că lucrările la acest lot au fost începute inițial de către constructorul american Bechtel.

Economica.net

mdragos

Incredibil ce mult am pierdut ..... Putea fi gata de acuma 20 ani. Daca reziliera cu Bechtel cuprindea finalizarea tuturor loturilor care erau incepute era mult mai bine. Oricat ar fi costat era mult mai eftin fata de 20 ani de nefolosinta... Atat s-a putut.

dumbravaandrei

Până nu circuli pe sectorul ăla, nu zi "hop!"  O:-)
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

GIV

doamne ce veste la inceput de an.. doar arheologia si deficitul bugetar cred ca le mai stau in cale.. sau vreo sonda ramasa..

piXel

@GIV s-a cam terminat cu extrasul de petrol din zonă. S-au cam oprit toate pompele de mult. Oricum, traseul e în cea mai mare parte delimitat și decopertat deci suprizele ar trebui să fie puține. Poate sunt eu exagerat de optimist dar Erbașu pare că s-au mobilizat destul de bine.

horatiu.cosma

Arheologie? Doamne ferește, traseul a fost atacat complet de Bechtel. Mai puțin câmpul de sonde, dar acolo nu se pune problema de arheologie.

GIV

@horatiu.cosma scuze, am fost prea entuziasmat de veste  :lol:  :doh:

Voicu

#36224
Postase Ionuț un schimb de replici (pe Facebook, cred) între el și cine se ocupă de comunicare la Erbașu și păreau chiar motivați și doritori de a lăsa o impresie bună. Să sperăm!