Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

dumbravaandrei

#36180
E mai greu să faci PPP la o construcție scumpă, pe distanță scurtă. De asta nu a fost atractiv PPP-ul la noi (nici Vinci n-a fost foarte convins, ei tot timpul aufost mai rezervați asupra fezabilității unui PPP). Faptul că în ultimii 20 de ani nu a venit nimeni proactiv să se intereseze de PPP pe aici, ci doar a tras (cu dinții) statul de posibili parteneri, ar trebui să ne pună gândirea pe altă cale.

La ora actuală, gradul de mobilitate rutieră în țară este încă scăzut (da, nu se plimbă ,,suficient" de mulți oameni și ,,suficient" de multă marfă. E realitatea chioară), iar cifrele de trafic sunt mici. Polurile urbane de dezvoltare economică sunt distribuite geografic la distanțe considerabile (3-400km depărtare unele de altele), iar în multe cazuri, legăturile posibile străbat un relief ce impune o infrastructură scumpă. Asta conduce la o denistate mică a traficului pentru o rețea de autostrăzi care să fie construită și operată într-un PPP.

Plus că un PPP devine foarte scump pentru simplul fapt că incluzi în finanțare costurile de operare și mentenanță pe foarte mulți ani la un segment de drum scurt, cu posibilități extrem de limitate de dezvoltare (să nu uităm că vorbim de o vale de munte, unde spațiul de dezvoltare urbanistică este extrem de limitat). E ca și cum ți-ai face credit la bancă să plătești abonamentul la internet - un cost recurent, care nu se oprește niciodată și de care nu te poți descotorosi.

Bref, mai punem la calcul și productivitatea economică încă scăzută în economia României, ceea ce limitează suportabilitatea costului unui PPP. Sau mai bine spus, afectează disponibilitatea de a plăti o taxă în plus. Când deja lucrezi cu marje mici, ca să fii cât de cât competitiv, greu să mai bagi un cost în plus prin preț.

Așa că, dacă tragem linie la ora actuală, e mult mai ieftin să te împrumuți chiar și în condițiile de deficit curente (care atrag dobânzi mai mari, sancțiuni economice, inflație etc) decât să faci un PPP. Și cam asta a fost oarecum și recomandarea Vinci când a renunțat de tot la ideea de PPP - mai bine să facem infrastructura pe banii noștri, pentru că nu suntem suficient de profitabili și stabili pentru ca un privat să își și poată vedea investiția recuperată.

Iar acolo unde a fost ușor de construit și eram cât de cât competitivi pentru un PPP (câmpie/deal, conglomerate urbane), am construit sau suntem deja în proces de construcție.

Așa că, oricât ne-am dori noi să convingem un investitor să intre în PPP, pur și simplu România nu e deloc atractivă.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

JohnDoe

Vad ca in Franta, unde PPP e in voga, au aparut discutii despre trecerea autostrazilor la stat. Bine, discutiile astea revin la 10 ani, dar acum e momentul discutiilor.
In plus, PPP cere o taxa celui ce foloseste autostrada destul de mare, iar noi nu suntem pregatiti sa mergem pe DN-uri atunci cand avem A-uri scumpe.
A6 - Craiova -Severin -  Lugoj si extinderea Severin catre Calafat

pista_bacsi

O să iau o pauză de la subiect și o să postez doar răspunsurile de la CNAIR. Cred ca un rezumat al discuției și părerilor este următorul:
1) finalizarea SF-ului este prioritatea 0
2) finanțarea preferabilă este fonduri europene (care nu e clar dacă vor exista) urmata de fonduri proprii. Pentru fonduri proprii exista o reticenta la taxe având în vedere istoricul local (și din alte state). PPP-ul rămâne o poveste scumpă și care nu se pretează din multe motive.
3) teoretic factori locali ar trebui să fie mai dispuși în rezolvarea problemei dar practic nu este o dorință concretă chiar dimpotrivă. La nivel național e clară dorința de a încetini sau îngropa proiectul.

Mulțumesc pentru păreri și dezbateri!

qionescu1

@dumbravaandrei

PPP nu ar trebui sa fie foarte complicat. In esenta care e diferenta dintre costul unei autostrazi construite printr-un credit si costul unei autostrazi construite prin asociere (umar la umar) cu un investitor? Nu e evident ca a doua varianta suna mai bine, adica nu vii tu ca stat cu atatia bani ci mai are contributie si altul care isi recupereaza investitia din taxe? Si cand zic taxe poate insemna atat taxa in sine pt folosirea autostrazii cat si din monopolul serviciilor oferite pe autostrada (benzinarii, restaurante, parcari, reclame etc).

Subscriu la faptul ca cele mai atractive drumuri cu potential de recuperare a investitiei au fost construite sau sunt in constructie. Exceptie C0-Bra. Are atuurile pentru o investitie PPP de succes. Dar cand negociaza statul, sau cei ce conduc acum statul roman, are toate sansele sa nu iasa nimic bun.


dr4qul4

in loc de PPP, mai bine face CNIR-ul cu fonduri UE, de la stat si din imprumuturi ce vor fi platite din taxa.
Taxele nu trebuie sa fie mari, dar nici minuscule. Un 10-20 euro/autoturism, per trecere, ar trebui sa fie suficient. + ajustat cu inflatia pana la momentul in care va fi gata. (adica probabil ne ducem spre peste 20 de euro media de trecere). TIR-urile vor avea x3... sau cat e calculat si la MZA.
La un MZA de 30.000 minim (desi cred peste 10 ani+ va fi mai mare) inseamna 219 mil E/an. Nu acopera costul total si mentenanta, dar ar trebui sa acopere imprumuturile si mentenanta.

As mai baga ceva... plata ca la Fetesti, dar doar anticipat. Ai trecut fara sa platesti sa te opreasca politia si sa-ti ia x3. 
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

CristianP

@dr4qul4  Ma bag si eu in seama. De la Ploiesti la Brasov sunt ~100 de km, ceea ce se traduce intr-un cost al combustibilului de 60-75 ron. Daca mai pui taxa 50-100 ron, practic vei dubla costul transportului. Pentru 2 drumuri dus-intors, scoti din buzunar 10% din salariul minim. In conditiile astea, multa lume cred ca tot DN1A ar folosi.

Cred ca e un echilibru foarte fin intre valoarea taxei si folosirea "presupusei autostrazi PPP" de cat mai multa lume.

dumbravaandrei

^^ să scoți un echipaj în stradă la oprire probabil că te va costa de sute de ori mai mult decât trimiterea unei amenzi în financiar (fizic și/sau electronic). O poți trimite multiplicată de câte ori dorești, fără probleme. :D
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

dr4qul4

@CristianP,  consumi mai mult carburant in coloana decat taxa.
Iar timpul costa bani. 2 ore pierdute in trafic pt un sofer de tir inseamna acum mai mult de 30 de euro (cu tot cu taxe). Si te mai costa si tirul. In 10 ani mai pui 50%.
La fel si la autoturisme.

Mie chiar nu mi se pare mult. Nu stiu cine lucreaza pe salariul minim, dar cu siguranta nu-si permit un weekend pe VP/zona Bran. Astea sunt preturile din zona. Si cazarea si trenul sunt scumpe. Totul culminand cu Telecabina...
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Feri

Apropos de Vinci și PPP, luna trecută au inaugurat D4 - primul lot de autostradă PPP din Cehia (comunicat de presă Vinci):
QuoteVINCI opens to traffic the D4 motorway in the Czech Republic under a public-private partnership
◼ 32 km of new road and 16 km of refurbished road, completed in less than four years
◼ A 28-year public-private partnership associated with an approximately €530 million investment

În procedură de atribuire PPP unui consorțiu spaniol este și D35:
QuoteCompaniile spaniole de construcții Acs, Ferrovial, Fcc și Ohla participă la licitația aferentă proiectelor de parteneriat public-privat ale Guvernului Republicii Cehe pentru construcția și exploatarea ulterioară a autostrăzii D35, proiect în valoare de aproximativ 1,4 miliarde de euro. . Potrivit celor relatate de ziarul ,,El Economista", Ministerul Transporturilor ceh a selectat deja cele patru consorții care vor concura pentru lucrare.

Hochtief, filiala germană a Acs, și Ohla au încheiat o alianță cu compania de management american Tikehau Star Infra, fondul portughez Tiic și compania franceză de inginerie Egis ca parteneri. Acs și Ohla. La rândul său, Ferrovial conduce un consorțiu cu compania poloneză de construcții Budimex. Un alt consorțiu este format din Fcc și fondul francez Meridiam, prin Meridiam Europa de Est, și localul Metrostav.

Proiectul de parteneriat public-privat pentru construcția D35 va viza tronsoanele dintre Opatovec și Staré Mesto, cu lungimea de 16,6 kilometri, și între Staré Mesto și Mohelnice, cu lungimea de 18,2 kilometri, tunelul Detrichov, 4 kilometri lungime, și tunelul Maletín, 1,3 kilometri lungime.
Nova.news

Să ne reamintim cum guvernul Ciolacu 1 declara nu mai departe de aprilie pe când căuta banii Qatarului, că "Autostrada Comarnic-Brașov nu se poate face decât prin parteneriat public privat (PPP)"  
Nu ar fi imposibil să se fi răzgândit între timp, dar parcă tot spre PPP pare să-i tragă inima pe decidenții politici, indiferent de ce declară directorii CNAIR :dunno:

shift2rail

^^vb de doua dintre cele mai bogate regiuni ale Ro - Buc, Bv - un 10-15 eurocenti/km nu inseamna nimic, comparativ cu costul cogestiunii (timpului pierdut) pe DN1.

@dumbravaandrei : imho, situatia sta exact invers, Ploiesti-Brasov e singurul proiect bancabil in concesiune -trafic, cerere solvabila - din Ro. e uimitor ca nu s-a realizat deja pana acum.

horatiu.cosma

O minciună repetată din nou și din nou nu se transformă în adevăr. Estimarea veniturilor din taxa de autostradă erau la ultima strigare undeva la 7% din banii pe care partenerul privat trebuia să îi recupereze anual. Nicio urmă de bancabilitate aici.

pista_bacsi

#36191
@shift2rail

PPP: 2 * 1.16 ^ 25 aproape 82 miliarde euro
Împrumut de stat: 2 * 1.08 ^ 25 aproape 14 miliarde euro

Mai puneți un pic mâna și calculați înainte de opinii. Vorbim de 6 ori mai mult cost PPP pentru ca asta e "power of compounding". Eu am fost "băiat" și am pus doar 8% "hurdle rate" pentru antreprenor.

De unde sa acopere taxa mai mult de 10% ( hai 20) din PPP și să fie bancabil așa ceva e imposibil.

dumbravaandrei

@pista_bacsi te rog nu simplifica așa de mult de calculele că denaturezi realitatea. La ultimele calcule, PPP era estimat până în 12 mld de eur, pe 30 de ani. Dacă tot le simplifici, explică ce (și de ce) ai luat în considerare anumite premize și condițiile în care calculul îți poate varia încât să se dea peste cap.

Sper că sunteți constienti că taxa pe care o poate aplica cnair pe Comarnic-Rasnov e fi fix taxa de la Fetesti (ca valoare/vehicul). Hai maxim 150% din taxa respectivă. Plus că ai două județe mari la care trebuie tarif preferențial (PH+BV) așa cum au și constățenii (si e si normal să fie așa).
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

pista_bacsi

#36193
Da e o simplificare dar calculele precedente erau la dobânzi mai mici. E o diferență mare dacă calculezi dobândă 2-4% sau 8%. Nu îți vine nimeni pentru 12 miliarde în momentul actual (poate Aktor).

Țin minte când citeam de pe forum și se discuta de PPP cu Vinci tot așa era diferența. PPP-ul era de câteva ori mai scump pe numere reale 8 miliarde parcă vs 1 miliard(sau 2). Parca florin74 explica pe atunci matematica financiara și de abia îl credea lumea.

Scopul mesajului era de a se înțelege problema de multiplicare când adaugi profitul antreprenorului.

@dumbravaandrei eu sincer nu văd cum s-a ajuns la suma de 12 miliarde.

MARIVS

Doamne, ce delir pe aici!
Hai sa punem taxe peste taxe! Vrea omu' sa vada Pelesul in drum spre Brasov? Sa plateasca! Cat te costa benzina de la Bucuresti la Brasov si retur? 200 de Lei? Nu conteaza, mai plateste inca 100-200 ca sa te plimbi pe autostrada! Ne plangem ca stau tirurile in coloana? Eh, lasa, nu vor mai sta, insa sa plateasca, nene! Ca de nu au si asa multe taxe...
Vrea unu din Mures sa ajunga la Bucuresti (cu treaba, nu din placere) si vrea si el sa mearga civilizat pe autoastrada? Sa plateasca, nene! Da' sa plateasca sa simta!
Poate unii ar trebui sa coboare din birourile din Pipera sa se plimbe prin Romania reala! Lumea aia in care unii isi rup spatele pe 3500 de Lei, au o masina din 2001, au platit pana acum taxe o viata intreaga la statul care nu e in stare sa construiasca autostrazi! In taxele per fiecare litru de carburant deja exista taxa pentru constructia de drumuri!
In loc sa gandim o strategie cum sa facem investitii cu cap si sa beneficiem de uriasa sansa a unor fonduri EU, noi ne gandim cum sa facem autostrazi cu privati in conditiile in care Romania reala efectiv e stoarsa de taxe, impozite si lipsa de persepective! Iar apoi sa lasam nepotilor grija de a se descurca cum sa treaca acele autostrazi PPP la stat...
Cand vad usurinta cu care unii discuta despre taxare, imi aduc aminte de politicienii care habar nu aveau cat costa o paine, un bilet de tramvai, sau cum primarul S4 pune taxe dupa ce a mai visat noaptea...
Nu spun ca un PPP trebuie exclus, ci afirm ca adaptat la sansa UE si la conditiile locale, altele sunt solutiile!