Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

5 Members and 33 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

#36120
^^^
Cred că e o confuzie undeva la discuția asta despre autostradă vs centuri la stațiuni. Autostrada nu e ceva intergalactic, făcut pe lună și centurile ceva lumesc, pentru muritori.

Pe Valea Prahovei circulă zilnic mii de mașini care doar tranzitează și alte mii de mașini care au treabă în zonă. Ambele tipuri de trafic vor fi acomodate de autostrada A3. Fiindcă vor fi noduri de descărcare înspre stațiuni.

Ce e cert e că e mare nevoie de un drum rapid de mare capacitate care să preia acest trafic imens care astăzi se chinuie și pe DN1 și pe DN1A și pe alte trasee. De 50 de ani se tot discută despre o astfel de conexiune rapidă care va lega Brașov de București, decizia confirmată prin toate analizele de pănă acum e că traseul va merge pe Valea Prahovei și e și normal să fie așa, e mai scurt față de alternative (și speculez că și mai ieftin) și atrage cea mai mare parte a traficului implicat în discuție. Ar fi complet ilogic să construiești ceva mai lung, ocolit și scump și aici, unde doare cu adevărat, să ne mulțumim cu niste cârpeli depășite deja de 10 ani. E ca și cum ne-am rupe piciorul și am pune ghips pe mâna, iar piciorul l-am trata cu leacuri băbești.

Până la urmă drumurile se fac pentru oameni. Și cel care face transport de marfă de la Brașov la Ploiești merită in egală măsură să se bucure de un traseu rapid și sigur ca turistul cu schiurile in spate.

Oricum, discuțiile interminabile despre "hai să vă spun eu o altă soluție magică la problemă" au fost an de an pe vremea asta și vor mai fi multi ani de acum înainte.

DragosC

@pista_bacsi eu numesc ambuteiaj cand pur si simplu stai ca un prost, in coloana, asteptand cu zecile de minute sa avansezi cativa km.

rt25 spune ca tirurile sunt cauza ambuteiajelor, nu eu. Sau cel putin asa inteleg, poate gresesc.

La fel cum nu sunt eu cel care spune ca turismul de pe VP ar fi mai mare ca volum ca alte zone.

Vorbim impreuna si ne intelegem diferit, am obosit si ma voi retrage din conversatie :)
Nu spera si nu ai teama

nctind

Eu circul des brasov comarnic pe varianta Rasnov - Paraul Rece - Predeal. De minim 3 ani tot paraul rece il fac in spatele unui tir care merge cu 30 la ora ca nu are cum sa ia curbele alea in ac de par mai rapid. Practic un drum de 20 de km esti obligat sa il faci cu 30-40 la ora. Nu exista locuri de depasire decat daca esti de mentalitatea "lasa ca franeaza ala din fata daca e sa vina". Sunt si zile cand este ok, dar din ce in ce mai putine. Inainte erau doar probleme de sarbatori, acum este in absolut toate perioadele de concediu. Eu evit cand pot, dar multi chiar trebuie sa traverseze zona ca doar nu te duci de la Bucuresti la Targu Mures pe la Pitesti ca sunt 130km in plus.

rt25

Dragos, eu zic ca:
1. este ambuteiaj si FARA turisti.
2. TIR-urile nu circula pe DN1 ziua si dovada este traficul intens numai cu tiruri noaptea (TIR-urile asteapta pe marginea drumului ora 22 sa poata sa parcurga drumul, sunt coloane foarte vizibile)
3. turismul este inhibat de trafic, nu traficul este inhibat de turism
4. drumul e sub-standard. Dovada transportul agabaritic care s-a plimbat prin toata tara sa ajunga de la Brasov la Ploiesti.
5. nu mai poate fi rezolvat cu centuri, s-a depasit acel punct. Inclusiv traficul e inhibat, se circula de nevoie de multe ori. Faci o centura e ca si cum ai adauga o banda pe Iuliu Maniu.

aaxel03

Degeaba se discuta de 50 de ani de aceasta autostrada, inca sunt destui destepti care ne explica ca nu e nevoie.

O prostie cat casa sa crezi ca niste centuri 1+1 rezolva problema traficului unui drum cu MZA de aproape 30.000.

Acu hai sa asteptam sa se faca si centurile alea, sa se lamureasca si copacii, ca tot nu s-a fluidizat.

Si inca ceva, sa zicem, asa cum tot insista copacii, ca "e pentru turisti", dar care-i problema? Turismul nu trebuie deservit de drumuri, dupa caz, chiar de autostrazi? Turismul este o industrie ca oricare alta, ba chiar mai productiva decat majoritatea, de ce ar fi asa absurd sa faci o autostrada pe un traseu unde volumul de trafic turistic o cere?

voicul

Mi-am adus aminte - e o limitare la 100 pe 1km sa zicem (pana in A7) si cand te uiti de ce e limitarea ...
Chiar nu se ocupa nimeni sa le scoata, daca lucrarea s-a terminat?

iulic

@rt25
Dintre toate argumentele tale, singurul care mi se adreseaza si nu are nicio legatura cu discutia este cel referitor la 2.800k locuitori ce sunt deserviti de A7 (in fapt, vor fi, ca inca nu sunt). Eu ma refeream la A8 spre Tg. Mures - Cluj Napoca. E ca atunci cand tu imi argumentezi de necesitatea A3 Ploiesti - Brasov si eu iti spun ca Ploiestiul e deservit de A7 spre Buzau - Focsani.

PS. Pe mine strict personal ma intereseaza in principal A7 (+ A8 Iasi - Pascani), dar argumentele mele se refera la interesul economic al intregii regiuni, nu al meu personal.

PS2. Eu nu mai continui cu aceasta disputa, apreciez ca am adus argumente suficiente si nu vreau sa incarc inutil forumul.

Heksan24

#36127
Eu nu stiu de ce se tot insista pro si contra pentru argumente pe VP caci oricum va fi in urmatorii 5 ani la acelasi stadiu de proiect pe o harta, ca vrem noi sau nu, sa ducem 3 autostrazi montane in paralel, la ce guvernare dezastroasa avem la finante/economie, nu pare fezabil. La fel cum a spus @pasadia A1 vs A3 s-au canibalizat reciproc. In loc sa inceapa una dintre ele mai repede, oricare mai repede cu 5-6 ani, s-au tot pus bete in roate de la diverse interese politice. Cum ar fi fost sa inceapa A1-VO in 2015-2016 nu 2020-2021? Acum puteam vorbi de finalizarea sa si cautarea de finantare pentru urmatoarea autostrada montana. S-a invatat ceva din asta: am pierdut timp si bani?! Clar cel mai bine este sa faci totul cat mai devreme posibil...dar ce discutie sa existe despre A3 cand nici macar forajele montane nu au fost incepute? Cand cei de la minister o trateaza ca o autostrada 4 fun si mai sunt si oameni care le dau dreptate pe aici? Avem o sansa in 5-6 ani sa alegem din nou intre 2 autostrazi montane si probabil va fi A6 vs A3 care sa prinda finantare si A13 vs A14. Daca la A13 e cam clara utilitatea mai mare pentru centrul tarii, si ca pe A14 trosonul Vatra Dornei-Suceava a fost reziliat contractul ...la A3 si A6 deja se vede cum mult intarziatul A6 a lui Grindeanu a ajuns si probabil va depasii A3 la progresul studiului de fezabilitate in viitorul apropiat.

Concluzie: nu e vointa politica, oamenii nu sunt gospodari (CJ Brasov + CJ Prahova), oamenii nu protesteaza si voteaza cu aceeasi oameni incapabili, nu o sa se schimbe nimic. Deci in cam astia 5-6 ani ciuciu alta autostrada montana. Pana sunt gata studiile de fezabilitate (daca o sa fie gata) sa ne conentram pe miile de km de autostrada de la campie si deal care trebuie de atat de mult timp finalizate....si nu A9, care de la Jebel in sud e cel mai inutil proiect de drum cu viteza mare.... sunt altele mult mai importante. Mult mult mai utile ar fi niste drumuri radiale la Timisoara (asemenatoare cu cele de la Bucuresti, dar de unde atata viziune... reforma administrativa, descentralizare, sa-si faca fiecare oras centuri calumea....scuzati offtopicul de final).

pista_bacsi

#36128
Quote from: DragosC on January 08, 2025, 05:35:53 PMVorbim impreuna si ne intelegem diferit

Asta e "biztos", dar doar vorbind la un momendat ne înțelegem.

Problemele de-obicei sunt multi factoriale, dar noi ca oameni tindem să vrem să le simplificăm. În cazul de față sunt prea mulți factori și am ajuns în situația actuală.

Mai adaug un factor la discuție și anume viața și siguranța oamenilor din această vale. Pentru ei viața e un haos pentru a merge la magazin, muncă, doctor sau școală ei au de îndurat poate o oră sau două în trafic. Nu se pun (mai multe) semafoare pe DN1 (deși ar trebui) pentru ca atunci ar fi "game over". Aici vorbim in mare de 11k in Comarnic, 11k in Sinaia, 10k in Bușteni, 3k in Azuga și 4k in Predeal. Dacă ii aduni pe toți îți dă un orășel destul de decent. Numai ei și nevoile lor de bază generează câteva mii din acel MZA.

Peste acest flux dacă mai adaugi fluxul comercial, cel de tranzit și cel turistic de vineri până duminică iese distracția actuală unde timpul de parcurs variază intre 2.5 ore (ideal) și 5+ ore (dezastru).

Situația ideală e să avem
1) drum cu acces controlat pentru axa București -> Ploiești -> Brașov -> Regiunea Centru
2) centuri în stațiuni pentru turiști și trafic local
3) refăcut DN1 astfel încât să deservească localnici.

Momentan nu avem nimica și de aici toată această radicalizare a noastră unde drumul spre București este dezgustător.

TibiV

Quote from: pista_bacsi on January 08, 2025, 10:35:54 PMAsta e "biztos"...

biztos=sigur, cu certitudine
(nota traducatorului)  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

DragosC

#36130
Sunt ardelean, l-am "ginit"  :lol:

Eu o iau tot timpul mai inginereste, din aproape in aproape, metodic daca vreti.

Care e problema ? timpii mari petrecuti in trafic in zona statiunilor montane.

Care este sursa problemei ? Vanzoleala din interiorul statiunilor - mai multe masini decat poate suporta infrastructura locala, la care se adauga lipsa locurilor de parcare, activitatile uzuale ale pietonilor (traversari ad-hoc si regulate), activitatile uzuale ale turistilor, etc.

Se poate elimina sursa problemei ? Nu, pentru ca respectiva "vanzoleala", sau sa-i spunem un fel de miscare browniana, activitatile inerente oricarei aglomerari urbane, nu pot disparea decat daca statiunile in sine dispar, adica doar atunci cand nu mai exista interesul de a ajunge acolo.

Exista un workaround ? Da, si anume ocolirea localitatilor, dar asta se aplica doar celor care nu vroiau sa ajunga in statiuni de la bun inceput - deci celor care doreau sa ajunga mai departe, in Brasov sau in Transilvania (restul turistilor, traficul comercial, etc.).

Se poate aplica workaroundul si turistilor care doresc sa ajunga in statiuni ? Da, tot prin ocolirea localitatilor unde turistii nu au treaba (unii au treaba in Predeal, deci vor ocoli restul statiunilor, pe cand altii au treaba in Sinaia, prin urmare nu mai contribuie la aglomerarea din celelalte statiuni).

Bun, si acum ajungem la natura workaroundului, natura tehnica a solutiei.

Avem doua variante mari si late ("late" de macar o banda/sens) - centuri (+/- latirea DN1, variante 2+1, centurile insele cu 2 benzi/sens, etc.), respectiv autostrada/DEx + noduri de descarcare in dreptul statiunilor.

Care sunt diferentele intre cele doua solutii ?

Pai, multe:

Centurile sunt relativ ieftine, mai rapid de implementat si ar reprezenta un quick-win.

Autostrada este scumpa, dificil de proiectat incat sa multumeasca diferitii actori, dureaza mult mai mult constructia propriu-zisa.

Se poate face si o analiza SWOT, dar ma rezum la ce am spus pana acum, pentru ca ajung la aceeasi concluzie, si anume:

1. Indiferent de solutie, aglomeratia din interiorul statiunilor va ramane. Oricat de repede vom ajunge in statiunea de destinatie, ea va fi la fel de aglomerata ca azi, minus volumul de trafic ce o ia pe varianta externa localitatii.

2. Daca se implementeaza centurile, si daca centurile reduc timpii de asteptare, atunci o autostrada nu mai are sens strict ca o solutie pentru problema VP, dar are sens ca deziderat general al oricarei autostrazi (viteza mare de parcurs, scaderea numarului de accidente, nevoia de a conecta doua regiuni istorice, impulsionarea economiei, etc.).

3. Corolar la punctul 2, "nu mai scrie niciunde" ca traseul propus pana acum, adica aproximativ paralel cu DN1, trebuie pastrat, putandu-se lua in calcul si un altul, mai putin costisitor sau mai facil de proiectat si ulterior construit.
Nu spera si nu ai teama

TVlad

#36131
Corecte toate cele trei concluzii dar s-a mai pus problema ca realizarea centurilor nu ar reusi sa preia traficul de tranzit si sa rezolve congestia.

De asemenea, eu ma tem ca si o autostrada va avea probleme de congestie prin lungirea cozilor de masini din statiuni catre bretelele de iesire si pe banda 1.

Acum ne-am blocat in ideea de a avea un traseu de autostrada chiar prin statiuni, cu costuri atit de mari incit nu ni le putem permite, de 20 de ani ne invirtim in jurul cozii si nu rezolvam nimic.

Consider ca rezolvarea corecta este construirea autostrazii pe un traseu diferit, mai ieftin si accesibil (Valea Doftanei) si simultan construirea centurilor ocolitoare pentru statiuni. Astfel se separa traficul de tranzit de cel destinat statiunilor.

Ambuteiajele nu vor disparea decit in situatia in care vom avea ambele obiective realizate.



DragosC

#36132
Daca centurile se fac cu cap, suficient de late, cu noduri de descarcare la capete care sa poata prelua traficul ce intra/iese din statiuni, nu ar trebui sa existe probleme.

Eu cred ca principala provocare a unei centuri nu este data neaparat de numarul de benzi/sens, ci de capacitatea nodurilor din capete, respectiv de lungimea bretelelor, asa cum corect ai punctat, incat cei care merg mai departe sa nu stea in spatele celor care vor sa faca dreapta catre statiuni. Oricum, am inteles ca centurile vor fi cu o singura banda.

Spun asta pentru ca in ambele directii, atat dinspre Brasov cat si dinspre Ploiesti, DN1 are o singura banda pe sens pe multi kilometri, si se circula fluent, gen "se invarte roata".

Mai incet, mai calm, dar se circula relativ fluent. Totul se blocheaza la intrarile in zona montana.

Nodurile ar fi o problema inclusiv in cazul autostrazii, daca sunt mici si incapabile sa preia traficul, ideal ar trebui sa fie precum variantele catre Mamaia din A2, cu niste arcuri de cerc de raza foarte mare, dar nu stiu daca permite configuratia terenului pe valea prahovei - ceea ce ma duce din nou catre posibilitatea proiectarii traseului pe altundeva.

Altfel vom avea aceleasi ambuteiaje pe care le vedem pe Iuliu Maniu, la capatul A1 catre Bucuresti.
Nu spera si nu ai teama

Sorinus

Evident, doar o parere personala, sa nu fac centuri la Comarnic si Busteni ca vom face A3 in 15 ani, e ca si cand nu te speli la sub-brat azi ca faci baie sambata.

E clar ca nu-s bani de A3 momentan, si e clar ca tre facut ceva, deci o carpeala e mai buna decat nimic. Sper sa scapam cat de cat de Comarnic la anu`, iar apoi, la Sinaia exista o pseudo-centura ce functioneaza, in general.

Ramane practic doar Busteni, si eventual un pasaj ceva la gara la Azuga.

pasadia cred, a analizat f bine Busteniul acum cateva pagini, acolo si un 1x1 care sa nu aiba treceri, parcari si viraje la stanga, ar fi ok.

Evident, asta nu-i coafeaza pe transportatori, ce tot pe DN1A se vor tarai, deci A3 este solutia pe termen lung.

DragosC

Si mai e o problema, dar asta probabil ca ar trebui sa faca parte din alt topic - rondurile de la Ploiesti, tot de pe DN1, care de cativa ani dubleaza problema de pe VP si se sta cu zecile de minute, mai ales la intoarcere catre Bucuresti. Cred ca Ploiestiul ar trebui sa fie notat in general ca facand parte din aceeasi problema mai mare a circulatiei intre Bucuresti si Brasov.
Nu spera si nu ai teama