Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 11 Guests are viewing this topic.

Vlad94

Autostrada pe model Muntenegru 8) Nu dai banul, dai terenul.

dr4qul4

si mai dai si portul la chinezi. practic iti vinzi tara.
PPP pe CoBra revine cu o periodicitate de 4 ani. ciudat  :lol:
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

Ce ciudat.
Ce coincidență.
Ce fatalitate. Incredibil.

alecu26

Se va face cand vom avea un SF calumea.
Cand vom vedea excavatoare cațărate pe versanti sa faca drumuri de acces pt foreze pt studiu geo, atunci putem avea sperante. Actualul contract si proiect cu Conistrans sa va arunca la gunoi. (De fapt se va face ceva licitatie pe el cu 20 de miliarde si dupa aia se va arunca la gunoi).
In vreo 3...4 ani dupa aia mai facem o licitatie si inca in vreo 3...4 poate poate vom avea un SF ok.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Voicu

@alecu26 nu spuneai tu acum câțiva ani (destul de mulți) că proiectul sau SF-ul Vinci era solid/bun?

alecu26

Ca si concept...gandire...da. Dar tot fara studii geo.
Dar da, uite o idee buna. Luam acel traseu, acele tunele, acele viaducte si indesim forajele, detaliem pe el.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

feste

VINCI sunt huliti si la ei in tara pentru concesiunile de autostrada cu profituri exagerate si statul nu are ce sa le faca... Folosind taxarea din Franta, sa vedem cati vor plati 50-06 de lei one way pentru bucata asta.

pasadia

Discutam despre propunerea de traseu venita din partea asocierii conduse de Vinci acum 15 ani, sau despre Vinci ca firma / model de afacere? Caci altfel pot sa fac si eu offtopic si sa ma apuc sa comentez despre autostrada chinezilor din Muntenegru, de parca asta ar avea vreo legatura cu PPP-ul sau cu CoBra...

Cetatean

#34808
Decat sa stau in coloana de la Predeal la Comarnic,cand incerc doar sa traversez N-S..eu as da 50-60 de lei sa traversez,lejer elegant. Probabil in 20-25 minute? Fata de o ora, cand nu e trafic? Sau 2-3 in rest,nu?
Cand a fost discutia cu Vinci,am zis...bosule,am scapat. Ne facem oameni si noi. Acu,era gata,se circula,plateam si eram bine.
Ce-i drept stirile din weekend ramaneau fara un subiect,marea coloana de la Comarnic la Predeal...

voicul

Da am auzit si eu ca Vinci a impus cu bombe nucleare si rapiri de oameni contractul ala in Franta ... si acum ce sa faca statul fancez care a fost mega extra fortat sa semneze. Ce sa faca ... nimic.

Sau daca nu credeti in inventii de moment: cine a pus statul francez sa semneze contractul ala in care se stiau taxele?

Ideal soferul are optiunea si cand vede 50 de ron tot in coloana va sta. Si atunci taxa o sa devina 100 de lei si tot asa ... si pentru ca nimeni nu va merge se va apela la clauza din contract: daca eu ca firma nu scot banii de la sofer, statul imi da bani.
Dar cine pune statul sa semneze asa ceva?

alecu26

Vinci e prima firma din lume....asa ca..
Ideea e ca acel proiect e o multicriteriala perfecta. Calculata le un ciclu de viata foarte lung. E inout acolo inclusiv costul de intretinere iarna si inclusiv costul si riscul de a fi inchisa din cauza zapezii.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Voicu

Quote from: pasadia on April 18, 2024, 05:39:20 PMDiscutam despre propunerea de traseu venita din partea asocierii conduse de Vinci acum 15 ani
Eu da :)

GAC

Problema cu o abordare de tip PPP e mai complicata.
Daca investitorul si-ar finanta investitia doar din taxa perceputa soferilor, ar fi f bine, sa se apuce de maine.
Adevarata problema este ca investitorul va primi anual o suma considerabila si de la stat... si nu putin. Parca la ultima iteratie a ideii se discuta de 300 mln EUR pe an, ceea ce este aberant, mai ales ca or fi bani 100% de la buget... si discutam de 30-40 de ani.
Acum, ca discutam de niste costuri colosale ale autostrazii, m-as astepta ca acea suma sa sara de 500 mln EUR pe an. Este incorect ca toti cetatenii sa plateasca aceasta autostrada si peste "taxa" de juma de miliard pe an din bani publici, cei ce vor sa foloseasca autostrada, sa mai plateasca in plus... este complet inacceptabil. Pur si simplu, daca acea companie va primi si un leu de la stat, din bani publici, accesul pe autostrada trebuie sa fie liber, mai ales ca exproprierile vor fi facute oricum pe bani publici. Aceasta este marea problema la aceste proiecte PPP. Eu nu zic nu din start, dar cred cu tarie ca implementarea proiectului trebuie sa se faca pe alt tipar.

Din punct de vedere financiar este 100% non-sens.
Practic, o companie privata se imprumuta la banci ca sa construiasca un proiect, sa-l opereze si sa scoata o marja rezonabila de profit. Sunt conins ca statul s-ar putea imprumuta prin eurobonduri pe 30 de ani la niste dobanzi mult mai mici decat orice companie privata. De asemenea, daca avem proiectul pregatit, putem astepta un potential PNRR 2 sau alte instrumente "europene" de finantare cu costuri mai reduse (ca sa nu zic si de ceva componenta nerambursabila).

Din alta perspectiva, daca tot bugetam 500 mln EUR pe an, cred ca putem sustine paltile pentru un proiect "clasic". De asemenea, nu trebuie sa ne apucam de toata distanta simultan. Putem sa prioritizam intai Comarnic - Busteni, unde problema este cea mai acuta, ulterior restul.
Intrucat discutam de timpi tehnologici mai mari, cam 4-5 ani, asadar, in 5 ani am avea buget de 2.5 miliarde EUR, mai mult decat suficient pentru a construi sectiunea de 30 Km Comarnic - Busteni, adica 80 mln EUR pe KM.

De asemenea, sa nu uitam ca schimbarile climatice isi vor juca rolul in continuare, ma astept ca in viitor, zapada la munte sa fie din ce in ce mai putina si doar la altitudini mai mari. Nu m-ar mira ca in 10 ani, sa se mai poata schia pe Valea Prahovei doar pe la cota 2000. In schimb, nu m-ar mira sa se dezvolte noi domenii schiabile in Fagaras, unde se pare ca zapada tine mai mult. De asemenea, dupa ce vom avea A1 si A13 pana la Fagaras, turistul roman, dornic de manele si mici sa se mute la poalele Fagarasului. In ultima vreme, zona depresiunii Fagaras s-a dezoltat turistic si cred ca o autostrada va cataliza acest proces. Eu incep sa banuiesc ca A1 complet (cu Pi-Si) va duce la schimbarea preferintelor turistilor.

Ca sa ofer o imagine completa, incerc sa vad si din perspectiva unui investitor. La ultima iteratie de PPP, inca nu se discuta de Pi-Si; acum, vedem utilaje pe sectiuni noi si vom mai vedea; de asemenea, ruta spre vest prin Pitesti este mai scurta decat prin Brasov; nu in ultimul rand,A3 se opreste la Tg. Mures. Un investitor privat se orienteaza dupa fortele lui Porter. In iteratiile trecute, A3 aveva un traseu coerent de la Bucuresti la Bors. Practic, clientul trebuia sa treaca pe V. Prahovei ca sa mearga mai departe pe A pana in vest. Acum, A1 este un competitor direct si mai bun (distanta mai scurta si mai ieftin - fara taxa). Prin urmare, clientul are mai multa putere de negociere si cel mai probabil isi va duce marfa pe A1; Nu in ultimul rand, avand in vedere black gap-ul de la Brasov la Tg. Mures, dispare sinergia "coerentei" care ar putea sa determine un client platitor de taxa sa aleaga A3 in defavoarea A1. Mai pe scurt, A3 va avea un catchment mult mai mic ca urmare a finalizarii A1 si a abandonarii sectiunii Brasov - Tg. Mures. Iar daca in mediul concurential, mai apare si un A6, cu atat mai putin va exista o motivatie de a merge catre vest via Brasov (doar ca sa ajungi din nou la A1, cand ai fi putut mai usor pe A6).

In concluzie, Co-Bra in format PPP nu prea are sens nici macar din perspectiva unui investitor serios si cu atat mai putin din perspectiva statului sau a platitorilor de taxe...

alecu26

Tot la ultima iteratie, ca sa fie cat de car digerabila pt stat suma anuala care ramanea de platit, s-au bagat pe acolo 3 autostrazi.
Doua au disparut....se fac prin alta parte.
Traficul greu care ar trebuii sa duca grosul taxei nu va urca la cota Predealului ca sa aibe de unde sa coboare...si va merge pe VO.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

alexa_adrian2001

Imi place cum spui GAC
pai clar decat sa dai 500 mil eur la o compania ca sa iti faca ceva, cu siguranta mai bine faci tu, guvernul romaniei, atatia km cati poti.
Uitandu-ma pe harta API Ploiesti -> Banesti chiar pana in Breaza pare usor, adica fara tuneluri. Provocarea probabil ar fi paraul, trecere de pe o parte pe alta - ce presupune multe viaducte.
Pe urma pe masura ce ne trece frica de a face tuneluri mai pot scoate la licitatie alte mini loturi.