Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 65 Guests are viewing this topic.


Alexandru97

Adică el contestă ce? Faptul că i s-au cerut documentele să se poată semna odată? :o

mdragos

Nu cred ca e asa simplu. Ceva e cu schema din partea CNAIR  :D

P3trut

Precon contesta ca CNAIR nu semneaza.

mihaihedes

Totuși așa in 2-3  propoziții care este "subtratul" sau "schema" ca să înțelegem și noi ceva? Cine e cel care trage proiectul în șanț.....pentru a câta oară?

pasadia

Vedeti acest mesaj. Nu explica toate detaliile juridice, dar va puteti face o idee despre situatia de sah in care se afla cele doua parti (CNAIR, respectiv firmele lui Rus) STRICT pentru ca nu e incheiata inca juridic contestatrea rezilierii contractului anterior.

TeoH9

#34461
Capcaunul de Rus ii tine in sah pe incompetentii de la CNAIR. Sa va explic ce si cum inteleg eu situatia:

Daca renunta la contestatia initiala, cea cu Trameco, pierde ceva bani de cautiune si nu mai incaseaza daunele morale/materiale etc, dar se semneaza contractul cu Precon pe o valoare mult mai mare fata de contractul vechi.
In situatia asta pierde bani cu Trameco dar castiga cu Precon.

In schimb, daca contestatia Trameco se dovedește fondata si i se da castig de cauza, va castiga daune si penalizari si etc. problema e ca contractul nou, cu Precon, devine nul daca il semneaza cu acea clauza rezolutorie.
In aceasta situatie pierde banii cu Precon, dar castiga cu Trameco.

Clauza rezolutorie la care fac referire este asta, postata de Horatiu:

Quote from: horatiu.cosma on November 24, 2023, 05:12:52 PME destul de complicată situația pe Chiribiș - Biharia. CNAIR a scris în clarificările de la licitație următoarea chestiune:

"Semnarea contractului de achizitie publica cu ofertantul castigator se face doar in urmatoarele conditii:

- daca nu este finalizat pana la momentul semnarii contractului in mod definitiv litigiul referitor la rezilierea contractului nr. 92/50965/11.08.2020 (Trameco), doar cu introducerea unei conditii rezolutorii de incetare a contractului in situatia in care Instanta de Judecata nu mentine printr-o hotarare definitiva decizia Autoritatii Contractante de reziliere a contractului nr. 92/50965/11.08.2020."

Ideea e că introducerea acestei clauze rezolutorii nu prea e agreată de nicio parte. Dacă peste 1 an și jumătate instanța zice definitiv că Trameco reintră în contractul vechi, actualul contract cu Precon dispare în secunda următoare.

Deci pare în momentul ăsta că decizia e la Selina. Vrea mai tare să câștige procesul pentru rezilierea anterioară, sau vrea mai tare să semneze contractul nou.

De asta ii convine sa prelungească la nesfarsit semnarea noului contract: ca sa castige procesul cu Trameco, si apoi sa castige si cu Precon.

Cum poate face asta?
Ar vrea probabil sa castige procesul vechi, ca sa castige o groaza de bani pe reziliere abuziva, penalitati dobanzi etc., dar in acelasi timp sa faca lucrarea si la bugetul nou ofertat cu Precon, mai mare fata de cel initial. Poate face asta doar daca nu semneaza noul contract care are acea clauza.

In orice caz, capcaunul castiga, singurii care au de pierdut ca nu se face autostrada suntem noi.

Cristian 74

#34462
Am fost pe A3, de la limita dintre Cluj și Sălaj înspre Poarta Sălajului. Ce am văzut:
- între județe e pauză de multe luni, au pus cam jumătate din predale și a rămas așa
- la Sâncrai au pus încă o bucată de grindă metalică, sunt 2 deschideri acoperite și au dispărut de acolo oamenii și utilajele
- s-au mutat la km 7, unde montează macaraua aia mare și faină  :D
- tot acolo, subcontractorii lucrează în continuare la montat grinzi
- se așază pietriș tot la km 7 pe drumul tehnologic de lângă viaduct
- la Zimbor sunt 15 betoniere parcate
- au apărut 19 camioane lungi care am înțeles că au dus pietriș dincolo de Zimbor, înspre Poarta Sălajului
- altă activitate dincolo de Zimbor nu am văzut, nici nu am intrat mai mult, am ridicat drona să văd dacă e ceva, dar nu am văzut nimic
- cineva de acolo zicea că prin martie vine stația de asfalt
- săptămâna viitoare e liberă pentru UMB

Cristian 74

#34463
Primele imagini, km 7, între Sâncrai și Sutor:


montaniardul

#34464
Ii foarte simplu ...firmele lui Beniamin Rus trebuiau interzise la alte licitiatii dupa ce au tepuit. Prostia omeneasa/romaneasca a castigat din nou.

horatiu.cosma

Și dacă era o altă companie câștigătoare era ceva diferit? Ar fi semnat "în orb" contractul, știind că în orice moment poate pica o sabie letală pentru contract (procesul Trameco - CNAIR pe contractul anterior care ar putea reactiva vechiul contract).

În lunile astea a fost o joacă de-a șoarecele și pisica între CNAIR și Precon, o continuă mișcare pozițională.

Precon până la urmă s-a decis că vrea sa se semneze contractul cu acea clauză rezolutorie care s-ar activa dacă ar câștiga în instanță activarea contractului anterior. Calculul lor e că nu se va chiar activa acea clauză, că ar face la acel eventual moment o mermeleala de comun acord cu CNAIR prin care contractul actual merge înainte și cel vechi se închide amiabil.

Doar că în condițiile astea pâinea și cuțitul e la Precon, va trebui sa se roage CNAIR de ei "vă rugăm frumos domnule Rus să facem cumva să găsim o soluție". Și Domnul Rus va spune "găsim, dar îmi plătiți instant prejudiciul câștigat în instanță pe vechiul contract, iar pe noul contract am acest claim, îl rezolvați și pe ăsta".

CNAIR nu vrea scenariul ăsta și vrea să aibă ea pâinea și cuțitul la acel eventual moment X din viitor cu reactivarea contractului vechi. Vrea ca Precon să semneze acum niște hârtii suplimentare prin care să zică azi că în momentul X nu o să pună condiții suplimentare, că va fi de acord cu încetarea amiabilă a vechiului contract și continuarea a celui nou. Eventual vrea ca Trameco să zica povestea asta și in instanță în procesul cu reactivarea contractului vechi, că poate instanța o să dea o decizie în consecință.

Precon zice la varianta CNAIR că nu, nu semnează nimic extra pe noul contract care nu e stipulat la licitație și nu zice nimic judecătorului pe procesul cu reactivarea contractului vechi, de frică să nu își pericliteze șansele de câștig. Se ține tare pe poziția cu mermeleala din momentul X.

Așa că CNAIR trage de timp cu semnarea noului contract, că poate clipește Beni Rus, i se termină șantierele existente, nu mai are ce da de lucru la oameni, și atunci cumva ar fi presat să semneze în condițiile CNAIR.

Precon nu accepta tărăgănarea, și depune o contestație în care cere semnarea cât mai rapidă a contractului.

Și în final, cireașa de pe tort, apare Grindeanu ca o floricică să zică că Precon nu vrea să semneze contractul, atât a înțeles el din tot subiectul, așa cum i-au explicat in mod denaturat păcălicii din CNAIR. Păcălici care s-au gândit să îl includă și pe el în acest skandenberg pozițional, că prind bine 5 știri negative în presă despre partea adversă în timpul jocului.

Concluzia: luați popcorn și urmăriți filmul, eventual puneți și pariuri pentru cine va clipi primul și când.


reed


horatiu.cosma

Să ne mai adâncim cu o treaptă în meandrele Chiribiș - Biharia.

Sâmburele problemei în jurul căruia să învârte CNAIR și Precon e clarificarea CNAIR de la licitație:

"Semnarea contractului de achizitie publica cu ofertantul castigator se face doar in urmatoarele conditii:

- daca nu este finalizat pana la momentul semnarii contractului in mod definitiv litigiul referitor la rezilierea contractului nr. 92/50965/11.08.2020 (Trameco), doar cu introducerea unei conditii rezolutorii de incetare a contractului in situatia in care Instanta de Judecata nu mentine printr-o hotarare definitiva decizia Autoritatii Contractante de reziliere a contractului nr. 92/50965/11.08.2020."

Cu alte cuvinte, contractul se va semna cu o clauză rezolutorie care zice că dacă Trameco câștigă în justiție revenirea în contractul anterior, actualul contract încetează.

Ambele părți și-au făcut calculele și Selina s-a cam prins că iese pe plus, iar CNAIR pe minus.

Cum arată calculele astea? Păi procesul Trameco pentru vechiul contract mai durează vreo 2 ani în primă instanță, după care mai urmează vreo 2 ani la apel. După acești 4 ani, ambele părți bănuiesc că Trameco va câștiga și se va activa clauza rezolutorie.

Însă la acel moment, autostrada va fi gata, contractul nou fiind în perioada de garanție. Cine va beneficia de încetarea contractului? Evident, Trameco. Scapă de vreo 8 ani de garanție, se deblochează la bancă garanția de bună execuție, între timp lucrarea e gata și plătită, CNAIR rămâne în brațe cu autostrada care poate crăpa, că nu mai are legal pe cine chema să o repare.

În toamna trecută ziceam că mingea e la Beni Rus, să se decidă dacă vrea să semneze contractul cu acea clauză rezolutorie. Și-a făcut calculele, s-a prins că e avantajat pe acest calendar, a cerut să se semneze contractul.

Doar că s-a prins și CNAIR că a făcut o greșeală, că nu s-a acoperit suficient și că prin semnarea contractului e descoperită. Și acum cere Precom "ăăă, hai totuși să mai semnăm niște hârtii extra". Și Precon le dă cu flit, e cu legea în mână, cere semnarea contractului conform documentelor de la licitație.

CNAIR încearcă să tragă de timp, însă nu poate să o facă la nesfârșit, nu poate aștepta 4 ani până e gata procesul pe contractul vechi.

Din perspectiva mea, CNAIR e în culpă. A făcut o greșeală, dar acum încearcă în stilul caracteristic să bage capul în nisip și să fugă de consecința propriei erori.

Acuma pentru cetățeni și pentru buna cheltuire a banului public, e într-adevăr o discuție între 2 variante.

Varianta 1: se semnează acum, se termină autostrada mai repede, dar se pierde probabil mare parte din garanție, riscuri pe termen lung pentru rezistența autostrăzii (fiindcă Precon va ști foarte bine că trebuie să dea gata lucrarea și cam atât, zero griji pentru cum va arăta ea în 10 ani).

Varianta 2: se trage de timp pe termen nedefinit, nu avem încă 2-3 ani pe lângă cei 20 trecuți deja autostrada, dar contractul care va fi semnat deja va beneficia de full garanție.

Soluția ar fi să se implice ministrul, să îi pună la masă și pe CNAIR și pe Precon, să medieze între aceste 2 variante (și Precon vrea la un moment dat lucrarea, nu e o opțiune pentru ei să ia înjurături publice încă 4 ani și să îți țină muncitorii pe tușă. Dar și CNAIR trebuie să accepte că au făcut o greșeală și ceva trebuie să dea).

Deocamdată pare că ministrul e jucat pe degete de CNAIR și a intrat în jocul tipic CNAIR care e ceva de genul "ne-am dat seama că am greșit, dar nu acceptăm, șantajăm cu pereche de 2-3 constructorul să renunțe la asul din mânecă și să facă fix cum vrem noi, altfel îl porcăim prin presă și nu semnăm contractul 4 ani".

Concluzia acestui joc, ca de obicei, lucrurile se amână, cetățenii sunt prizonieri și sunt cei care suferă cel mai mult prin lipsa autostrăzii.

tom_sawyer

#34468
La ce bătaie e pe fondurile din Programul Transport, s-ar putea ca nici CNAIR-ul/ministerul/guvernul să nu țină morțiș să semneze și să o lase în coadă de pește pe termen nedefinit, chiar are pretext bun.

csebi24

Intreb si eu, daca tot procesul cu Tramenco e ca si pierdut, nu poate CNAIR sa se declare vinovat, aia e plateste si se trece mai departe la munca cu Precon, dar Precon nu apuca sa termine lucrarea si ramane sa raspunda si de garantie?

Certe ca banii pierduti is buni pierduti, daca tot i-am pierdut, hai sa o facem cat mai inteligent posibil. Stiu vorbim de CNAIR si inteligent in aceasi fraza, dar poate le dam un hint, un mail ceva la Pistol.