Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 37 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

Ionuț a fost finuț cu "teorii ale conspirației", de fapt e vorba despre o aberație cap coadă aruncată cu convingere. În general pe orice forum de dezbateri e multă părerologie, însă lucrurile se mișcă în direcția corectă în momentul în care oamenii vin cu întrebări/nelămuriri, iar cei mai avansați vin cu clarificări și încet încet toată comunitatea crește și se transformă în ceva urmărit foarte atent chiar de autorități, cum e cazul peundemerg.ro. Însă când vine cineva cu astfel de "convingeri" personale duse repetat până în pânzele albe, e cam complicat de evoluat.

Mai repet ce au zis colegii în ultimele luni. Pe Chiribiș-Biharia Trameco a venit cu oferta foarte jos, și-au dat seama că nu se mai încadrează după ce s-au luptat cu Strabag în instanță 2 ani, au vrut să renunțe însă au fost convinși politic în 2020 să semneze, promițânduli-se că "se rezolvă cumva cu diferența de bani până la un nivel sustenabil pentru ei". Așa că, ei având un minus de vreo 70 de milioane de lei, au venit cu povestea frumos împachetată "e nevoie de lucrări suplimentare de stabilizare a solului mlăștinos plus alte lucrări (care real costă 70 de milioane), dar noi vă vindem suplimentul pe 2X70 de milioane, ca să ne acoperim minusul, noi suntem proiectant, doar soluția asta ne-o asumăm ca să dăm garanție 10 ani". Ei bine, Egis (consultantul) s-a ținut tare cu argumente tehnice că, într-adevăr soluția propusă e bună, însă e supradimensionată tehnic și financiar. Gen "evident stă în picioare un viaduct continuu de 30 de km de la Chiribiș la Biharia, ține tehnic, însă nu e nevoie să dăm cu tunul după țânțari".

Următorul pas înapoi al celor de la Trameco a fost să propună să se scoată din contract 2 km unde e nevoie de grosul consolidărilor, niște piloți de balast de 100+ milioane care să fie licitați separat. Doar că au zis ca și pe restul 28 de km e nevoie de stabilizări în plus și că e nevoie în continuare de supliment, gen că ar costa cei 28 km mai mult decât oferta lor pentru 30 km. A ajuns Egis să îi întrebe mai în glumă mai în serios "ok, hai că scoatem bucată cu bucată din oferta voastră, dar ziceți-ne și nouă, e vreo bucățică acolo pe care să o faceți în limita ofertei voastre, fără adaos, și să iasă autostradă funcțională?" Răspuns: nu.

Concluzia e că ei au bușit oferta cap coadă cam peste tot, la terasamente, la consolidări, la stabilizări, puțin și la structuri. Într-adevăr, e subțire și documentația pusă la dispoziție de CNAIR de pe vremea Bechtel, cu lacune pe care le vedem și pe restul A3 (sau pe Sibiu-Pitești, Craiova-Pitești etc, salba de SF-uri făcute mai mult sau mai puțin din birou acu 10 ani). Însă majoritatea antreprenorilor pe acele proiecte au o marjă destul de bună de manevră financiară și își permit să mai închidă un ochi la o greșeală din SF, urmând să recupereze cât e nevoie din viitoarele claim-uri. Însă la Trameco nu există marjă de manevră, e chiar cu minus, până să își recupereze ceva în justiție din "proiect făcut din birou fără legătură cu realitatea" (dacă reușesc, că nici ei nu sunt convinși că au mari șanse, au semnat un contract pe Ordinul 600 cu condiții foarte restrictive, gen "Antreprenorul va propune o soluție tehnică care se va încadra în valoarea de contract", adică fără suplimentări, plus că au scris negru pe alb la clarificări că oferta lor e grozavă, își asumă în totalitate prețurile de acolo) va trece ceva timp (timp în care ar acumula pierderi din secunda zero).

Nu are nicio legătură proiectul acesta cu Suplacu-Chiribiș. Acolo s-a ofertat la 110% aprox și de către Trameco și de către Erbașu, înțeleg că e un preț corect la care se va face proiectul, fără nicio idee de combinație de plus cu minus cu lotul vecin. Și dacă am zis că ar părea că se acceptă contestația, nu înseamnă în niciun caz că Trameco e noul câștigător, posibil să rămână același clasament, doar să se regleze în mod egal la tehnic niște punctaje.

Concluzia mea e clară: fie își asumă Trameco gaura financiară, încep să lucreze pe oferta făcută de ei și speră că în paralel vor avea câștig de cauză în justiție pe ce afirmă ei că nu e corect în documentația de la licitație (șanse mici, la cum se comportă de peste un an), fie se reziliază. Varianta aia miraculoasă prin care se face un artificiu cu scos hălci din contract și suplimentat restul rămas la Trameco nu se va întâmpla în 100 de ani la cum arată lucrurile în CNAIR+ANAP+Egis. Doar că varianta asta a 3-a e cea preferată de toți actorii în momentul de față, e călduț, nici bine, nici rău, nu trebuie asumată o decizie, nu se merge în instanță, nu e cu scandal. Doar că nu se întâmplă autostrada...

cristi5

@horatiu.cosma
1) Totusi e relevant daca Trameco castiga celalalt lot. Pot sa compenseze pierderea de pe un lot cu profitul de pe celalalt. Deci nu poti sa spui ca nu e nicio legatura

2) cine a declarat conforma oferta Trameco si ce pedeapsa a primit? :)

GAC

Multumesc de explicatia coerenta a situatiei, evidentiand ca este nevoie de consolidare pe tot lotul de 30 Km (si nu doar pe o sectiune scurta).
Asadar, avem un nod gordian.
Cine si cum il taie?

Ionut

Nu stiu daca e nod gordian, nu trimitem rachete pe Marte, facem doar o autostrada, nici macar una complicata, ba dimpotriva, una banala. Asta in primul rand, Horatiu a explicat destul de clar (cred, sper). In al doilea rand, CNAIR a tergiversat luarea unor decizii in multe alte cazuri, in functie de prostii si criminalii care s-au perindat pe la conducere. Toate dublate de influenta politica. In cazul de fata, nu avem nici ministru si nici sef la CNAIR, deci o decizie (intr-un fel sau altul) nu veti vedea prea curand.

horatiu.cosma

#29419
Cristi, pierderea pe Chiribiș-Biharia e imensă și ar începe să curgă din momentul T0 al lucrărilor non stop, nu se compară cu un profit decent de câteva procente care ar putea fi luat pe lotul vecin (dacă îl câștigă), după etapa de proiectare, după execuție. Adică cioara de pe gard. Legat de conformitatea ofertei Trameco, e foarte complicat să dai afară pe cineva pe motiv de preț neobișnuit de scăzut, vin cu fițuici de la subcontractori/furnizori care zic că își asumă acel preț și câștigă pe bandă rulantă în justiție. Și-au asumat și în cazul de față, mingea e la ei. Diferența față de următorul clasat (Strabag) e de vreo 60-70 de milioane de lei, apoi față de UMB spre 100. La valoarea aia lucrarea s-ar face. Trameco încearcă acum o combinație de tăiat lucrări (scos 2 km complet din contract, cei cu miile de piloți de balast care nu există în oferta lor și pentru care în consecință nu există un preț unitar, astfel pot pune în plus oricât, cerând niște "oferte" din piață, lucrare pe care tot ei să o câștige ulterior, că doar sunt în zonă și nu ar veni nimeni altcineva; mai propun panta la ramblee mai mică pentru a le îngusta, soluție de armare diferită la structuri pentru a elimina rosturile, asfalt mai subțire care cică s-ar verifica la calcule) cu suplimentare de bani pentru că terenul e mai prost peste tot decât a zis CNAIR în documentație, umpluturile rezultate din săpătură trebuie îmbunătățite suplimentar, grinzile sunt mai rele decât zice expertiza CNAIR, structurile la fel, materialele de la Salard la fel.

Spre exemplu la UMB Nădășelu-Poarta sunt surprize majore pe bune, cu alunecări imense. Fiindcă UMB a ofertat la 99%, are marjă de eroare și merge înainte cu șantierul. Dacă o să înceapă la un moment dat (sperăm că nu) jocul contractual cu adiționale, rezerve, mutat forțele pe alte lucrări până decide ceva CNAIR, înseamnă că s-a terminat marja. Dacă se fac în ritm normal al administrației românești (adică durează ani), înseamnă că suntem încă bine. CNAIR știe lucra doar cu constructori premium care au rezerve financiare și își asumă greșelile din documentație, altfel vedem cum avansează lucrurile aici, s-au încâlcit cu promisiunea politică din 2020 și nu au capacitatea managerială să gestioneze o situație complicată, așteaptă să pice din cer ceva.

L.E. O situație similară cu ce e acum la Trameco a mai fost în 2017 cu Maltauro pe Nădășelu-Mihăiești. Și-au dat și ei seama când s-au apucat de proiectul tehnic în ce s-au băgat, cum sunt dealurile alea, că nu se încadrează de nicio culoare, așa că au venit cu propuneri de schimbare de traseu, de suplimentare financiară de 50%, studii geo cu rezultate complet diferite de cele din SF, chestiuni inimaginabile pentru CNAIR, constructor non-premium care îi pune pe ei să muncească administrativ și să găsească soluții, să își asume lucruri (în afară de a tăia facturi), nu se poate, reziliere.

pasadia

Dar cu Maltauro parca a mers repede rezilierea. Acum însă... Nu oi fi singurul care are impresia că se așteaptă să se vadă în ce ape se va scalda Lucian Bode după ce va fi investit un nou guvern.

vladb

^ Apropo, revin cu intrebarea mea de acum vreun an: S-a recuperat avansul de la Maltauro? Sigur nu au lucrat de cat au primit...

Bachus01

Avem si prima factura Umb pe A3 152.653.008 lei ( 128.279.838 + tva , ~25.86 mil E).

Referitor la lotul Trameco , probabil este doar varful aisbergului . Practica se intalneste destul de des in contractele cu statul pe toate domeniile . Mai ales la nivel de CJ , CL . Cam acesta este "capitalismul" romanesc de 30 ani . Uite asa au aparut multi "afaceristi de carton" (combinagii mana in mana cu politicul si bugetarul) . Ce nu intelege nenea Beni , daca vrei sa treci in urmatoarea liga trebuie renuntat la asemenea practici . Din punctul meu de vedere rezolvarea este simpla . Rezilitat contractul si executata garantia de participarea la pachet cu un certificat negativ . Doar ca aici avem o problema . Cine sa faca asta ? Tocmai am reusit performanta sa ne intoarcem cu 2 ani in urma . Degeaba ne plangem pe forum  . Cam acesta este nivelul conducatorilor/populatiei .

pentium10

#29423
Am fost sa fac un fotoreportaj pe Strabag ca erau cu efectivul complet. Se lucra sustinut in mai multe puncte pe santier. Se doreste terminarea in totalitate, si receptia in totalitate.
Va las pozele, ca am prins ce se lucreaza. In afara de o poza care nu mi-au iesit in care curatau bordurile cu aer si matura. Si se mai mestera ceva pe supratraversarile ca si acolo erau muncitori. Si era o echipa cu semnalizare rutiere care instala bornele alea kilometrice.

Zvonuri concrete nu sunt. Ieri au trimis notificarea de receptie, dar mai dureaza pana se da in trafic.

Directia de poze e MS->CJ, apoi invers.


Panouri antiorbire + borne kilometrice








Incepe autostrada propriu zisa, marcaje de aici incep sa fie cat de cat complete.





Se lucra in dreapta pentru inchiderea rigolelor si inchiderea parapetului.
De aici marcajul este completat de utilajul, care vedem in actiune in pozele mai tarziu.


antiorbire


marcaje complete de a supratraversarea spre Acatari





se lucra la ceva drum agricol





drumul de service






Powered by API/PUM imgur uploader

Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

pentium10

Ne intoarcem deci directia CJ -> MS




















































Powered by API/PUM imgur uploader
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

pentium10

Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

EugenRo

#29426


In ce masura s-ar putea demara primii pasi pentru A3 Fagaras-Targu Mures?

In primul rand, proiectul ar trebui spart in 2 tronsoane: Targu-Mures-Sighisoara (important), Sighisoara-Soars-Fagaras (se poate face mai tarziu).
Acest tronson ar atrage pe A3 trafic dinspre Sighisoara (centura care ar putea sa existe la acel moment), Odorhei, pana dinspre Miercurea Ciuc si sa preia si din traficul ce urca dinspre Brasov.

Cat ar fi de complicat si ce surse financiare ar putea fi gasite?

pasadia

Prostia cu indicatoarele vad ca continua. Deci semi-nodul de la Ungheni va arata sensul de Brasov inainte (pe autostrada) obligand de fapt pe cei care nu cunosc situatia sa intre in interiorul orasului Targu Mures. Asta desi orice utilizator ce are ca destinatie BV foloseste DJ151D ca centura pentru Mures si ca ruta directa spre Brasov.

Chiar le era atat de greu sa treaca Brasov ca destinatie pentru directia drepata (in loc de Acatari si Gheorghe Doja)? Si puteau trece si o destinatie din Secuime (Sovata, sau Odorhei sau Miercurea Ciuc)? Nu de alta dar grosul traficului de tranzit ce va folosi acel nod are ca destinatii Brasovul si Secuimea, nu Gheorghe Doja...

Europiu

Ei, acum și tu...
Îi facem cu ou și cu oțet pe forum că nu gândesc în perspectivă... Indicatoarele alea sunt de maaaaaare perspectivă...  :lol:

Că indicatorul "nu e al tău, ci al copiilor copiilor noștri", la ce prețuri are...
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

JohannDB

                       Citat :""" Deci semi-nodul de la Ungheni va arata sensul de Brasov inainte (pe autostrada) obligand de fapt pe cei care nu cunosc situatia sa intre in interiorul orasului Targu Mures. Asta desi orice utilizator ce are ca destinatie BV foloseste DJ151D ca centura pentru Mures si ca ruta directa spre Brasov. """
                                               Am mai spus-o  pe undeva; de ce la noi, unde sunt două, trei, rute de urmat, dar care au același capăt/aceeași "destinație" (generică), nu se poate trece "VIA", așa cum mai vezi la "nemții ăia ce-au învățat germana și noi no-m putea face asta".....
                         Deci destinația "Brașov", via Târgu Mureș sau "Brașov", via DJ 151D Acățari........  Este destul de explicit așa, "cred".....!! Pentru că poți alege aceeași destinație, folosind una din două (sau trei) căi de acces, specificate pe unde, fiecare.......
                        Mă rog, e mai greu la noi cu lămuririle pe indicatoare !!